Denisa Crăciun

Patronatul ANIS: Introducerea orelor de Tehnologia Informației în licee este o necesitate

Thumbnail

Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii (ANIS) susține introducerea orelor obligatorii de Tehnologia Informației și Comunicațiilor în „trunchiul comun din curricula liceală”, pe fondul discuțiilor recente din spațiul public referitoare la viitoarele planuri-cadru pentru liceu.

Asociația propune introducerea - în trunchiul comun din curricula liceală - orelor obligatorii de TIC pentru toate  tipurile de învățământ (teoretic, vocațional, tehnologic, profesional și tehnic), indiferent de profilul clasei, conform unui comunicat transmis StartupCafe.ro.

Potrivit ANIS, este nevoie de acest lucru „întrucât competențele avansate de tehnologie a informației sunt esențiale tuturor cetățenilor, iar IT-ul devine parte, în ritm accelerat, din toate industriile”.

Asociația consideră necesară actualizarea curriculei pentru cursurile de TIC, astfel încât să nu existe o suprapunere cu noțiunile din gimnaziu, ci să se asigure o completare a materiei predate.

„Educația în domeniul tehnologiei informației reprezintă o prioritate pentru ANIS, prin care adresăm una dintre cele mai mari provocări ale industriei de IT din România – lipsa specialiștilor IT, care încetinește progresul tehnologic și digitalizarea societății. Menționăm că țara noastră se situează pe ultimul loc la nivelul UE în ceea ce privește gradul de digitalizare a societății, conform indicelui DESI, ce integrează și o componentă de educație. Un pas sigur pe care îl putem face astăzi spre acest deziderat constă în dezvoltarea competențelor digitale ale absolvenților de liceu și învățământ universitar, iar introducerea orelor de TIC în licee, indiferent de profilul absolvit, reprezintă o necesitate”, susține Mihai Matei, Președinte ANIS.

Totodată, ANIS subliniază faptul că această propunere este asumată de România prin PNRR, componenta 15 pe Educație având o reformă dedicată în acest sens cu obiectivul „adaptarea cadrului legislativ pentru dobândirea competențelor digitale ale elevilor transdisciplinar”.

Pentru implementarea acesteia, este necesară elaborarea unui document cadru ce vizează îmbunătățirea competențelor digitale ale elevilor din învățământul primar, gimnazial și liceal.

Competențele digitale trebuie formate permanent, prin intermediul unei abordări interdisciplinare, în paralel cu integrarea TIC în anumite discipline sau predarea TIC ca disciplină separată.

Deficitul de forță de muncă în IT, între 15.000 și 20.000 de persoane anual

În prezent, piața de IT, fără segmentul comunicații, înglobează un număr de aproximativ 135.000 de specialiști. Potrivit datelor Asociației, industria se confruntă cu un deficit de forță de muncă între 15.000 și 20.000 de persoane anual, fără a lua în calcul nevoia de specialiști din alte industrii sau instituții ale statului.

Pe de altă parte, numărul absolvenților din facultățile de profil se situează la 7.000 – 8.000 pe an.

Totodată, potrivit unui studiu realizat de ANIS, industria de software și servicii aduce un aport de circa 6,2% din PIB, ceea ce însumează aproape 13,6 miliarde de euro, iar datorită contextului pandemic din ultimii doi ani, industria  IT a cunoscut o creștere de peste 15% pe an, ceea ce reprezintă un ritm de trei ori mai accelerat decât creșterea economică anuală a întregii țări.

De asemenea, industria înregistrează cea mai rapidă rată de creștere a angajaților în ultimii cinci ani, o creștere anuală de cca. 10.000 de persoane, conform Asociației.

ANIS a trimis Ministerului Educației o serie de propuneri de măsuri cu scopul de a sprijini sistemul educațional pentru creșterea competențelor elevilor și profesorilor în domeniul digital.

Pe lângă introducerea orelor de TIC în curricula liceală, Asociația propune măsuri ca:

  • programe de reconversie pentru profesori;
  • facilitarea accesului experților în școli;
  • acordarea de stimulente financiare pentru profesori;
  • creșterea cifrelor de școlarizare în educație tehnologică în facultăți;
  • finanțări pentru programe de educație privată în domeniul IT.  

În comunicatul transmis, luni, către StartupCafe.ro, ANIS subliniază „deschiderea spre dialog cu autoritățile, prin grupul de lucru dedicat zonei de educație digitală, reafirmându-și poziția de partener de încredere al autorităților în demersul acestora de digitalizare a societății și facilitare a adoptării tehnologiei în economia locală”. 

Parallax

Vizualizari
209
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 

  Ultimele știri