Patricia Iordache

Ce sunt parteneriatele si cum te poti folosi de ele in afaceri. Sase pasi pentru un parteneriat reciproc profitabil

Thumbnail
Destul de des intalnit si adoptat in Nord-Vestul Europei, conceptul de parteneriate isi face usor usor intrarea si pe piata romanesca, mai ales in randul tinerelor companii de tip startup. Parteneriatele reprezintă un avantaj pentru antreprenori si totdata si o strategie de crestere ce poate fi adoptata de orice intreprindere. Oportunitățile de parteneriate reciproc avantajoase variază de la contracte de productie, la proiecte de cercetare si promovare comune, in tara sau peste hotare, ori la parteneriate media prin care un anumit tip de eveniment poata capata expunere pe anumite canale de promovare.

Practic, un parteneriat presupune tot ceea ce poti face tu, inmultit cu doi. Sunt un Business Developer pasionat deci, caut mereu noi modalitati de a obtine maximum de rezultate cu un minim de resurse. Incheierea de parteneriate reprezinta o solutie in acest sens. Eforturile sunt mai mult sau mai putin aceleasi, insa rezultatele sunt amplificate.

Majoritatea considera ca incheierea de parteneriate este echivalentul unui panaceu in business, care ne da sansa de a lucra mai putin cu aceleasi rezultate. Dar realitatea este alta. Incheierea de parteneriate este cu adevarat un catalizator al energiilor antrepenoriale, dar si o activitate ce presupune eforturi permanente, dedicare, empatie si talentul de a lucra cu oamenii.

Este specific spritului antrepenorial sa te bazezi pe tine insuti, de a-ti pune amprenta pe intreaga afacere si de a evita sa depinzi de altii. Si e perfect normal si natural din toate punctele de vedere. Cu toate acestea, a cauta colaborare cu terti nu ucide spiritul de pionierat antreprenorial, ci dimpotriva, il ajusteaza aducand un plus de valoare adaugata. Un parteneriat strategic este esential unei functionari si dezvoltari propice a afacerii tale intr-un mediu ce se schimba constant si unde competitia e din ce in ce mai apriga. A incheia parteneriatele adecvate, poate adesea sa ofere exact avantajul de care ai nevoie.

Regula de baza

Asadar...cum poti garanta echipei tale ca meetingul de la orele 14:00 pe care tocmai l-ai programat, va avea ca rezultat un parteneriat promitator? Nu poti. E ca atunci cand incerci sa traversezi un rau, pasind pe pietre si un pas gresit te arunca in valtoare. Regula principala de la care nu ma abat niciodata: identific sase “pietre” pe care pot pasi astfel incat sa pot traversa cu success procesul de incheiere a unui parteneriat.

1. Cine e alesul? O lectie fundamentala pe care am invatat-o in activitatea mea de Manager de Parteneriate la Airtame, este ca trebuie sa saruti multe broaste inainte sa iti intalnesti printul. Si ce broaste trebuie sa saruti pentru a fi sigura ca iti vei afla printul? Se spune ca din greseli inveti. Cu siguranta! Dar si greselile costa. 

Asa ca, spoiler alert: nu intra in afaceri decat cu cei in care ai incredere! Indiferent de functia detinuta de potentialul tau partener si indiferent de cat de important e parteneriatul in cauza, un minim de cercetare a potentialului partener e necesar inaintea incheierii oricarui fel de angajament.

2. Ce-ti iese din toata afacerea asta? Dar mie? A fi clar in ceea ce priveste ce anume vrei sa obtii din acest parteneriat sau ce anume ai de oferit nu e doar o modalitate de a manageria parteneriate ci si principiul de baza al unui stil de viata productiv. Inca ceva: tine cont de versetul biblic “Cere si ti se va da!”. A cere si a-ti securiza ceea ce vrei e practic 50% din intelegere.

Desigur, vor fi atat acorduri cat si dezacorduri, si momente de du-te - vino, insa ceea ce eu personal recomand e sa ramai pe pozitii pe cat de mult posibil. De exemplu, de fiecare data cand incep un dialog cu un potential partener, pregatesc o prezentare ce contine doua coloane prin care clarific ce vreau sa obtin si ce pot sa ofer in schimb prin acest parteneriat. Acest starting point poate deschide usile catre o negociere sanatoasa si viguroasa.

3. O viziune comuna. Am mentionat mai devreme ca este crucial, pentru fiecare parte, sa stie ce vrea sa obtina in urma parteneriatului, insa pe de alta parte e important sa fiti constienti si de ceea ce potentialii parteneri au in comun.

In fond, valorile comune sunt ceea ce va si determina sa colaborati. Asadar, asigurati-va, ca la sfarsit de zi, parteneriatul imbogateste fiecare partner, si ca scopurile voastre sunt complementare, Daca sesizati o neconcordanta intre viziunile voastre, sfatul meu este sa amanati colaborarea pentru atunci cand se va ivi un moment mai oportun. Sincronizarea poate fi greu de atins, insa o viziune comuna este esentiala.#

4. ASAP (as soon as possible) e otrava. Nu grabi procesul in niciun fel. Mama natura nu se grabeste, cu toate acestea "toate se aseaza" (Lao Tzu). Asa ca tu de ce te-ai grabi? Ia in calcul totul, toate potentialele aspecte problematice, inainte ca acestea sa devina cu adevarat probleme. Ia deciziile impreuna cu partenerul tau. Asigura o cumunicare fluida si programeaza oricate meetinguri ai nevoie, pentru a te asigura ca ambele parti sunt pe aceeasi lungime de unda si dedicate scopului acordului vostru. Si cel mai important, nu fi orbit de entuziasm. Te-ar putea face sa treci cu vederea peste multe aspecte esentiale unui parteneriat ‘sanatos’.

5. All set? Odata lansat parteneriatul, nu mai e loc de competitie. Va trebui sa va luati de mana si sa porniti in aceeasi directie. De obicei, eu fac un calendar comun unde includ ce masuri trebuie luate si termenele limita aferente. Calendarul trebuie actualizat constant pentru a tine totul sub observatie.Cu riscul ca suna a cliseu, respecta termenele! Nu e nimic mai lipsit de profesionalism decat sa amani sau sa fii amanat de partenerii tai.

6. Evalueaza-ti parteneriatele! Nu, treaba nu se termina aici. Esti abia la jumatate. Pe cat de important este sa dai curs parteneriatelor tale, pe atat de important este sa le evaluezi, sa fii capabil sa raportezi progresele si sa decizi care sunt pasii urmatori. Sunt rezultatele obtinute si cele dorite? Lucrurile nu merg intotdeauna cum au fost planuite, asa ca e imperativ sa ai in vedere ce a mers si ce nu a mers conform planului, pentru a sti daca si cum trebuie sa schimbi macazul in viitorul apropiat. La Airtame ori de cate ori initiez un nou parteneriat, organizez evaluari in fiecare luna pentru a asigura buna functionare a parteneriatului si a relatiei cu partenerii mei.

O scurta recapitulare ar suna cam asa:
  • Asigura-te ca te aliezi cu cine trebuie si ca poti avea incredere in potentialul tau partener
  • Clarifica atat cu echipa ta cat si cu partenerii tai ca stii ce e un parteneriat Win-Win in cazul tau
  • Identifica o viziune si un set de activitati comune cu partenerul tau pentru a asigura un castig financiar constant si pe termen lung pentru ambii parteneri
  • Nu te grabi pentru a nu trece cu vederea peste aspecte esentiale
  • Odata ce parteneriatul e lansat, pastreaza o comunicare fluida si organizeaza sesiuni de evaluari constante
Daca nu bifezi fiecare punct din cele de mai sus, parteneriatul tau ar putea culmina cu un esec. Acestea fiind spuse, banuiesc ca maine, la meetingul tau de la orele 14:00, vei sti cum sa procedezi.


Nota redactiei: Patricia Iordache este o cititoare constanta a rubricilor StartupCafe.ro cu precadere cele ce vizeaza domeniul antreprenoriatului. E absolventa a Masterului in Inovatie si Antreprenoriat in cadrul Copenhagen Business School si lucreaza ca Manager de Marketing si Parteneriate la Airtame, un techstatup din Copenhaga, cu aproape 40 de angajati. Ori de cate ori simte ca are ceva relevant de impartasit, isi asterne gandurile pe hartie: in timpul liber e pasionata de tenis si, la fel ca in cariera, cea mai mare satisfactie o are cand inscrie asi.
Parallax

Vizualizari
7813
Conţinut
Parerea ta despre articol
2.902
Just for testing :

interaction: 3.25

popularity: 3.33

publishing: 2.3

expertise: 3.33

rating: 2.902

Marketing
Articole publicate : 3
Adauga comentariu
poza de profil
Petru
Bozesan
Multumesc pentru informatia pretioasa, foarte util articolul!
As avea cateva intrebari:
1) Parteneriatele se fac intre persoane fizice simple (nu PFA) sau persoane juridice?
2) Contractul banuiesc ca trebuie dus la un notar sau..?
Patricia
Iordache
Buna Petru,
Mersi pentru feedback si pentru intrebare. Depinde foarte mult de tipul de parteneriat pe care vrei sa il abordezi.
Daca acesta e de tipul co-marketing, nu e nevoie mai mult de un acord verbal intre cele 2 parti insa daca acesta e de natura mai complexa si presupune impartirea profiturilor etc atunci va fi nevoie de un contract aprobat de notariat incheiat de persoane juridice.

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri