Denisa Crăciun
În primele șase luni din 2022 au fost postate cu 50% mai multe joburi pe platforma de recrutare online eJobs, față de aceeași perioadă din 2021 și cu 10% mai mult față de 2019, astfel că domenii ca retail, servicii, industrie alimentară sau turism au fost cele în care s-a resimțit cel mai mult nevoia de angajați.
Reintrarea companiilor într-un ritm de activitate asemănător anilor 2018 și 2019 a dus la o creștere imediată a numărului de locuri de muncă disponibile în piață, conform eJobs.
„A fost cel mai bun semestru din istoria eJobs și se prefigurează că 2022 va fi cel mai bun an de până acum. Aproximativ 250.000 de joburi noi au fost postate în platformă din ianuarie, numărul de clienți noi a crescut cu 14% vs S1 2021, iar încasările au înregistrat un avans de 50% față de aceeași perioadă a anului trecut. Dacă facem însă comparația cu 2019, un an mult mai apropiat, ca dinamică, de 2022 decât anii de pandemie, am avut un plus de aproape 70%”, spune Bogdan Badea, CEO eJobs România.
El mai adaugă că „timp de doi ani de zile am văzut încercări fragile ale angajatorilor din turism și horeca de a rămâne vizibili în ochii candidaților. Chiar și transporturile au fost afectate de pandemie. Însă avântul pe care l-au luat aceste domenii în 2022 este cu adevărat spectaculos și iată că le revedem în topul celor mai mari angajatori din economie”.
Primul semestru al anului 2022 a venit cu o schimbare și în ceea ce privește distribuția portofoliului de joburi. Astfel, a fost marcat cel mai înalt prag atins vreodată de pozițiile remote – 8,1% din numărul total de locuri de muncă nou postate, comparativ cu 5% în 2021 și doar 0,9% în 2019.
„Scade, în schimb, față de 2019, numărul de oportunități pentru cei care vor să lucreze în afara țării – de la 12,6% la 7,8% (procent egal cu cel din 2021). Este doar o scădere temporară pentru că ne așteptăm ca, până la finalul anului, angajatorii din străinătate să fie din nou în căutare de candidați români”, explică Bogdan Badea.
Aplicările sunt singurul segment care nu a punctat creșteri, situație explicabilă prin faptul că piața a revenit într-un punct în care există o disproporție între nevoia de personal și numărul de candidați disponibili, conform platformei de recrutare online.
Cu 5,1 milioane de aplicări de la începutul anului și până acum, există o scădere de aproximativ 30% față de anul trecut a interesului candidaților pentru un job nou.
Numărul este, totuși, cu 10% mai mare comparativ cu S1 2019. Apare însă un record istoric în zona aplicărilor atunci vorbim despre joburile remote, care însumează 12% din totalul de aplicări (vs 10% în 2021 și doar 1,3% în 2019).
Aproape jumătate dintre aplicări au venit din partea candidaților cu vârsta cuprinsă între 25 și 35 de ani, urmați de cei aflați la început de carieră (18-24 de ani), cei între 36 și 45 de ani și cei de peste 45 de ani.
„Da, candidații sunt mult mai greu de atras acum, au nevoie de argumente foarte convingătoare pentru a face schimbarea de job, în special când vorbim despre specialiști, însă îi vedem mai pregătiți decât oricând pentru a funcționa la turație maximă, iar interesul lor pentru joburi full time în detrimentul celor part time sau sezoniere este la maximumul ultimilor ani”, mai spune Bogdan Badea.
În acest moment, peste 37.000 locuri de muncă pentru România și străinătate sunt disponibile pe eJobs.