Denisa Crăciun

Comerț electronic 2021: Jumătate din vânzările online din Europa de Est, înregistrate în România

Thumbnail

În 2021, în România, cifra de afaceri a comerțului electronic a fost estimată la 6,2 miliarde de euro, în creștere cu 11% față de 2020, potrivit unui raport care cuprinde 37 de țări de pe continentul european.

Sectorul comerțului online în România, în 2022, este estimat să ajungă până la 7 miliarde de euro, o creștere de 13%, potrivit Raportului privind comerțul electronic european 2022.

Vânzările realizate în România au reprezentat în 2021 aproape jumătate din totalul realizat la nivelul Europei de Est, estimat la 14 miliarde de euro.

Cu o creștere de 13% la nivel european în 2021, până la 718 miliarde de euro, comerțul electronic a devenit mai ancorat în economie și societate, după ce în perioada pandemiei COVID-19 a reprezentat pentru mulți cumpărători principala sursă de aprovizionare, conform raportului.

„Raportul Ecommerce Europe reprezintă o confirmare a faptului că România este un hub al comerțului electronic în regiune. Sectorul comerțului electronic din țara noastră însumează aproape jumătate din întreaga cifră de afaceri a comerțului electronic din Europa de Est, estimată la 14 miliarde de euro. Prin soluțiile pe care le-a adus în viețile oamenilor în ultimii doi ani, comerțul electronic și-a demonstrat din plin utilitatea, fiind de multe ori singura soluție accesibilă pentru cumpărături, în timpul restricțiilor. În aceste zile marcate de majorări ale prețurilor la combustibili și inflație crescută, comerțul electronic vine din nou cu o serie de servicii care îi ajută pe oameni să economisească bani și să navigheze mai ușor acest context incert”, spune Florinel Chiș, director executiv al Asociației Române a Magazinelor Online, membră a Ecommerce Europe.

„Cu deschidere și implicare din partea tuturor celorlalți factori interesați să pună umărul la dezvoltarea economiei digitale, putem susține tot mai multe IMM-uri să vândă online atât în țară, cât și în afara ei, astfel încât să putem vedea o creștere economică și bunăstare”, mai susține acesta.

De cealaltă parte, Luca Cassetti, Secretar General Ecommerce Europe, a declarat că „în 2022, Europa a devenit, din păcate, scena unui conflict major. Deși încă greu de evaluat, războiul din Ucraina va avea consecințe majore asupra economiei europene, precum și asupra piețelor de comerț electronic. Mulți dintre membrii noștri au raportat deja scăderi ale puterii de cumpărare și ale încrederii consumatorilor, în principal din cauza prețurilor ridicate la energie, inflației și incertitudinii cu privire la viitor”.

Comerțul online în Europa

Europa de Vest este cea mai puternică regiune în ceea ce privește vânzările realizate prin intermediul comerțului electronic B2C, deținând 63% din totalul înregistrat în 2021.

Europa de Sud urmează pe locul doi, cu doar 16% din totalul vânzărilor, în timp ce Europa Centrală și Europa de Nord vin pe al treilea și al patrulea (10% și, respectiv, 9%), iar Europa de Est (2%) pe ultimul loc.

În cifre absolute, Europa de Vest valoarea vânzărilor în online s-a ridicat la 450 de miliarde de euro în 2021, în timp ce în Europa de Sud s-a ridicat la 118 miliarde de euro, iar Europa Centrală la 70 de miliarde de euro.

Europa de Nord a fost chiar în urma Europei Centrale, cu 67 de miliarde de euro, urmată de Europa de Est, cu vânzări care s-au ridicat la 14 miliarde de euro.

Christel Delberghe, Director General EuroCommerce consideră că „sectorul retail și en gros se transformă semnificativ pentru a deveni mai digital, mai durabil și pentru a atrage noi talente. Estimăm că întreprinderile vor trebui să-și dubleze investițiile până în 2030 pentru a realiza cu succes această transformare. A avea o prezență digitală devine o chestiune de supraviețuire pentru multe companii. Clienții noștri se așteaptă să oferim o experiență fără egal, oferind diverse variante de interacțiuni online și offline. Sprijinirea digitalizării IMM-urilor va necesita suport dedicat, consultanță tehnică și creșterea gradului de conștientizare a diferitelor instrumente pentru a facilita prezența online”.

Alte constatări arată că, în 2021, 73% din populația online a Europei a cumpărat online, în scădere ușoară, cu 1% față de 2020.

Potrivit unor asociații naționale de comerț electronic citate în Raport, scăderea este mai mică decât era de așteptat, iar pe unele piețe cumpărăturile online au continuat să crească.

Pentru prima dată, Europa de Nord a înregistrat cea mai mare pondere de cumpărători online, de 86% dintre utilizatorii de internet în 2021.

Europa de Nord este urmată de Europa de Vest cu 84% și Europa Centrală cu 75%. În Europa de Est, 46% dintre utilizatorii de internet au făcut cumpărături online în 2021. În România, acest procent s-a ridicat la 44%.  

Informații despre raport

Raportul 2022 privind comerțul electronic european a fost pregătit de Centrul pentru Perspectivă de Piață al Universității de Științe Aplicate din Amsterdam la solicitarea Ecommerce Europe și EuroCommerce.

Raportul curpinde 37 de țări de pe continentul european și dezvăluie perspective bazate pe date cu privire la dimensiunea actuală și proiectată a piețelor lor digitale și a tendințelor consumatorilor în utilizarea internetului și a cumpărăturilor online.

Raportul  conține, de asemenea, interviuri cu liderii asociațiilor naționale de comerț electronic de top și alte informații valoroase pentru comercianți, factori de decizie și părți interesate mai largi de comerț electronic.

Parallax

Vizualizari
714
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri