Aplicaţiile româneşti Clever Taxi şi Star Taxi se plâng că Primăria Bucureşti vrea să le interzică: Este un abuz şi o decizie ilegală. Nu putem fi de acord cu acest regres tehnologic impus - Afaceri - StartupCafe.ro
Raluca Abrihan

Aplicaţiile româneşti Clever Taxi şi Star Taxi se plâng că Primăria Bucureşti vrea să le interzică: Este un abuz şi o decizie ilegală. Nu putem fi de acord cu acest regres tehnologic impus

Thumbnail

Primarul Capitalei, Gabriela Firea, a anunţat astăzi intenţia de a modifice regulamentul de taximetrie din Bucureşti astfel încat pe teritoriul Municipiului serviciile de dispecerat să devină obligatorii pentru toate taxiurile transportatorilor autorizaţi, ceea ce ar însemna o posibilă eliminare din paţă a unor servicii precum cele ale aplicaţiilor Clever Taxi şi Star Taxi. Reprezentanţii celor două firme româneşti acuză acest demers ca fiind un abuz. Star Taxi: Este ilegală această hotărâre. Vom contesta la Consiliul Concurenţei. Clever Taxi: Nu putem fi de acord cu acest regres tehnologic impus. Se propune involuția acestei piețe cu cel puțin 20 de ani. Pare că se dorește întoarcerea la chemarea unui taxi prin frecvență radio. Uber susţine că aceste modificări nu afectează şi această compania străină.

 

“Toti taximetriştii vor trebui să aibă aplicaţii. Tot pentru siguranţa clientului se instituie obligativitatea ca activitatea de taximetrie să se desfăşoare exclusiv printr-un dispecerat autorizat. Fie că sunt sau nu licentiaţi", a declarat astăzi primarul Gabriela Firea.

Drept urmare, vor rămâne pe piaţă doar aplicaţiile de taxi ce aparţin dispeceratelor firmelor de taximetrie. Aplicaţiile româneşti Clever Taxi şi Star Taxi, cu cele cele mai multe descărcări şi utilizatori activi din acest domeniu ar însemna să fie excluse.

Acest hotărâre ar da justificarea celor care deţin un monopol şi au fost deja sancţionaţi pentru asta să deţină în continuare monopolul la nivelul Capitalei, ei se regăsesc în decizia Consiliului Concurenţei.

Ar trebui să ne simţim cu toţii revoltaţi, indiferent că suntem prestatori de servicii sau simpli cetăţeni. Această hotărâre ar interzice un drept legal al cetăţeanului. Legea 38 specifică foarte clar în ce condiţii pot angaja un taxi şi este definit acest lucru foarte clar: pot apela telefonic numărul scurt al unui dispecerat sau prin orice alte mijloace. Atâta timp cât eu ca cetăţean doresc să-mi angajez un taxi sunt liber să o fac cum doresc – apelându-l direct, telefonic, apelând la numărul scurt al unui dispecerat sau prin orice alt mijloc, legiuitorul nu a simţit nevoia să limiteze cumva această angajare a serviciilor de taxi – spune Vicol Moldoveanu, manager de proiect în cadrul Star Taxi.

Legea la care face el (art. 21, Legea 38/2003, actualizată) referire spune:

(1) Orice persoană are acces egal și nediscriminatoriu în angajarea serviciilor unui taxi aflat în poziția Liber, staționar sau în mișcare.

(2) Angajarea serviciilor unui taxi aflat în mișcare în poziția “Liber” se poate realiza de către client semnalizând vizibil.

(3) Angajarea serviciilor unui taxi se poate realiza telefonic se poate realiza telefonic sau prin alte mijloace.

(4) Pentru angajarea sau realizarea transportului persoanelor cu handicap locomotor, cu copii sub doi ani, al persoanelor bolnave sau aflate în imposibilitatea de a se deplasa, taxiul poate opri și circula în regim special în zone unde circulația este restricționată, fără a afecta siguranța celorlalți participanți la trafic. (sursa: euroavocatura.ro)

De asemenea, reprezentantul Star Taxi aminteşte că cele două firme de tehnologie au fost printre primele care au introdus un astefl de sistem, al comenzilor de taxi prin palicaţie:

Să ne aducem aminte ce au făcut aplicaţiile precum Star Taxi şi Clever Taxi pentru acest domeniu – au introdus opţiune de feedback pentru şofer, au simplificat procedura de comandă de taxi, au scos în evidenţă foarte multe probleme în domeniu.

Nu se poate pune problema ca Star Taxi să îşi facă un dispecerat potrivit legislaţiei actuale pentru că un dispecerat local nu poate funcţiona la nivel naţional, cele două aplicaţii fiind funcţionale la nivel naţional. Tocmai asta îşi doresc aceste grupări, să ne izoleze să nu mai putem funcţiona. Or noi suntem până la urmă nişte agregatori. Suntem o platformă prin care dăm posibilitatea cetăţeanului să îşi caute un serviciu de taxi autorizat. Noi colaborăm numai cu taximetriştii atorizaţi.

Această aplicaţie este doar o uneltă pentru şoferul de taxi, dacă acesta îşi doreşte să apeleze la această uneltă.

Cele două firme mari, care sunt ţinta hotărârii de astăzi au revoluţionat sistemul de taxi şi în ultimii ani sunt singurele companii private care au adus o modificare şi o îmbunătăţire în sistemul de transport în regim de taxi în România.

Am fost premiaţi la nivel european şi ne trezim interzişi în oraşul în care am dezvoltat acest soft şi l-am facut funcţional.

Vom contesta aceast proiect, vom merge la Consiliul Concurenţei, care a impus Primăriei ca orice proiect şi modificare să fie consultat şi să i se ceară avizul. Ştim că acest demers nu a fost făcut pentru că am purtat discuţii cu reprezentanţii Consiliului Concurenţei – mai adaugă Vicol Moldoveanu.

Star Taxi este o firmă românească, fondată de antreprenorul  Florin Stoian.

Clever Taxi a fost înfiinţată de omul de afaceri Mihai Rotaru în 2010 de Mihai Rotaru și Alex Dumitru, şi a fost cumpărată recent de mytaxi, parte a grupului Daimler, Mihai Rotaru rămânând, în continuare la conducerea companiei.

Cele două aplicaţii au fiecare peste 600.000 de utilizatori şi sunt prezente în mai multe oraşe din România.

Este ruşionos ce se întâmplă. În primul rând ar fi nevoie de o dezbatere publică pentru o problemă de un asemenea interes. Credem că este vorba de lobby-ul unor oameni, care au avut nişte interese – spune Mihai Rotaru.

Nu este clar cui servește această decizie. Am realizat recent o cercetare cu privire la gradul de satisfacție al pasagerilor și șoferilor care folosesc aplicația Clever Taxi. 99.2% din șoferi găsesc această aplicație foarte utilă. Consideră că a îmbunătățit masiv industria și, până la urmă, ziua de lucru. De asemenea, majoritatea pasagerilor consideră că am adus o îmbunătățire industriei, oferind un serviciu sigur și eficient.

Pe lângă regresul propus de primărie, propunerile par anti-concurențiale prin interzicerea de-facto oricărei platforme de tip agregator. Acestea sunt responsabile, în principiu, pentru optimizări majore de trafic pentru că pun în legătură pasagerii cu cei mai apropiați șoferi, un serviciu complet diferit și complementar dispeceratului.

Vom lua toate măsurile pentru a ne asigura de buna funcționare în continuare a aplicației, în interesul pasagerilor și al șoferilor deopotrivă. Apreciem suportul utilizatorilor și al șoferilor și îi încurajăm să își exprime opinia și către PMB, deoarece așa funcționează democrația – mai transmit reprezentanţii Clever Taxi.

Oficialii Uber cred că aceste măsuri nu vizează şi compania străină:

"La o primă vedere, modificările aduse azi în Consiliul Primăriei nu afectează serviciile ca Uber. Analizăm și vom reveni cu puncte de vedere sau propuneri în perioada următoare, pentru a evita posibile interpretări abuzive."

Parerea ta despre articol
Vizualizari
6575
Conţinut
Adauga comentariu

Atrage clienți noi

Google AdWords Express

Primești 200 de lei bonus pentru promovare online.