Denisa Crăciun

Un student la Psihologie a fondat citit.ro, o platformă de cărți audio și podcasturi

Thumbnail

Sebastian Boitor, student la Facultatea de Psihologie și Științele Educației (UBB), va lansa în această iarnă platforma de streaming conținut audio citit.ro, cu produse în limba română. Aplicația, în care s-au investit până acum 5.000 de euro, va conecta peste 150 de creatori de conținut cu utilizatori din toată țara.

Sebastian Boitor este co-fondator și CEO citit.ro, iar din echipă mai fac parte Gălătuș Bogdan (developer), Babiciu Voicu (developer), Beța Andrei (visuals & photo) și Tămaș Miruna (content & research).

Conceptul citit.ro și modelul de monetizare

Sebastian Boitor (21 ani) a explicat într-un interviu acordat StartupCafe cum a pornit ideea citit.ro. Acesta spune că în 2020, înainte de pandemia COVID-19, s-a reapucat de citit fizic și s-a gândit cum ar fi dacă ar asculta cărțile.

Pentru că atunci existau sub 600 de cărți audio de la toate editurile românești, Sebastian Boitor a pornit de la ideea că ar putea crea o platformă audiobook, la un preț mult mai ieftin decât cel al cărților clasice, care au costuri mari de producție și vânzare.

Așa a luat naștere citit.ro, o platformă cu produse audio a căror durată va fi între  40 – 60 minute și 6 – 8 ore. Conceptul a fost îmbunătățit treptat și include aproape toate tipurile de conținut audio, cu excepția muzicii: utilizatorii vor putea asculta 10 tipuri diferite de conținut audio, distribuite în peste 25 de categorii.

„Vrem să facem toate tipurile de conținut, și premium și cele care se găsesc pe alte platforme într-o singură platformă, mult mai ieftină, ca să poți să asculți și cărți audio și podcasturi premium sau alte tipuri de conținut ai nevoie de cel puțin două abonamente, lăsând la o parte YouTube pe care poți să îl folosești cu reclame”, declară co-fondatorul citit.ro.

Modelul de monetizare pe care citit.ro îl va avea este abonamentul lunar sau anual, planul fiind:

  • Standard, pentru care un utilizator va plăti aproape 10 lei pe lună sau 100 lei pe an.
  • Dublu, ceea ce înseamnă că vor exista două profile (15 lei/lună sau 150 lei/an) pentru abonați.
  • De familie, cu 4 profile pentru care utilizatorii vor plăti 25 lei pe lună sau 250 lei pe an.

Avantajul unui astfel de abonament ar fi că este „de cel puțin 5 ori mai mic față ce celelalte platforme, deși vom avea aceleași tipuri de conținut, plus cărțile care nu se găsesc pe YouTube și Spotify”, spune Sebastian Boitor.

„De ce ar plăti oamenii un abonament la citit.ro?”

Produsele premium ale citit.ro sunt cărțile audio, drept urmare este nevoie de plata unui abonament, explică CEO-ul citit.ro.

Suma generată din plata conținutului va fi împărțită la creatori: „nu avem nevoie de abonamente de 30 sau de 50 sau de 100 lei pe lună pentru că oferim aceleași royalties ca și celelalte platforme de streaming, doar că ele nu oferă un procent atât de mare și atunci, pentru abonați ca să plătească 10 lei, o să avem produse premium care sunt cărțile [...], podcasturi și anumite produse din tv și radio care dau reach de la creatori de conținut care nu mai dau replay sau nu difuzează încă o dată același conținut și atunci noi încercăm să aducem toate astea într-o singură platformă”.

Cum vor fi remunerați creatorii de conținut

Producătorii și distribuitorii de conținut vor fi plătiți în funcție de cât sunt ascultați. Astfel, creatorul de conținut își va crea un cont (cu cel puțin o lună înainte de lansarea citit.ro), unde va încărca produsele.

„Noi oferim royalties [...] în valoare de 50% din abonament. Practic un abonat plătește de la 10 lei să aibă acces la platformă iar 5 lei pleacă direct la creator, în funcție de ce ascultă acel abonat și cât timp ascultă. Și atunci creatorii vor primi royalties în funcție de ascultările generate, exclusiv din asta și pot primi în același timp și donații în cadrul platformei, vom avea un buton de plată, donații, în aplicație și în browser, iar noi nu vom percepe niciun comision pentru tranzacția aceea”, spune Sebastian Boitor.

Pe lângă aceste beneficii, creatorii de conținut vor fi promovați în online fără să plătească.

Cum va funcționa citit.ro pentru abonați

Platforma citit.ro va fi disponibilă pe desktop (aplicație), browser (website), telefon mobil, tabletă, dar și pe smartwatch.

Aplicația o să se dezvolte în flutter, o să fie disponibilă pentru toate device-urile, baza de date o să fie în SQL cel mai probabil, avem și o găzduire de domeniu, pentru care o să avem nevoie de mai multă stocare și pentru persoanele care au deja podcastul adăugat prin RSS feed și îl distribuie pe toate platformele o să fie mult mai ușor să-l adauge la noi în platformă, nu o să fie nevoie să adauge fiecare conținut pe rând”, spune co-fondatorul citit.ro.

După ce își creează un cont și aleg planul dorit, utilizatorii vor avea acces gratuit timp de 30 de zile la tot conținutul citit.ro.

Setările sunt individuale, pentru fiecare profil, în funcție de planul ales (dublu sau familie). Aplicația are o secțiune de comentarii și aprecieri, iar abonații își pot crea playlist-uri și pot urmări alți utilizatori.

Cum va proceda echipa citit.ro pentru înregistrarea cărților

Echipa citit.ro va demara o rundă de investiții (după lansarea platformei), iar cu banii strânși vor înregistra cărțile.

„[...] Nu vrem să fie doar cu persoane publice, dar colaborând cu persoane publice putem scala produsul mult mai bine și să ne creăm comunitatea mult mai mare. În plus, îi vom remunera prin plata orelor practic citite în studio, plus royalties care sunt generate după în cadrul platformei și pe care noi, fiind deținătorii, le vom da mai departe naratorilor”, explică co-fondatorul platformei.

Pe lângă colaborarea cu producătorii de conținut, citit.ro va încheia parteneriate cu diferite platforme și agenții care distribuie deja produsele creatorilor.

„Avem niște nume cu care am dori să colaborăm, platforme care distribuie conținut, nu doar cărți și podcasturi, ci orice tipuri de conținut. Cumva intermediari care nu dețin drepturile de autor ai creatorilor de conținut dar mai departe pot distribui conținutul lor și pe platforma noastră”, potrivit CEO-ului.

Target-ul de abonați și produsele citit.ro

  • 10.000 de utilizatori plătitori după primele 3 luni de la lansarea citit.ro.
  • 100.000 de conturi create în primul an de citit.ro, din care 50.000 să fie (constant) abonați ai platformei.
  • Peste 100.000 de produse în limba română în primii 2 ani de activitate.

În prezent, produsul este creat din finanțare proprie și a strâns deja iar pe viitor, citit.ro va demara o rundă de investiții crowdfunding.

Parallax

Vizualizari
3431
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri