Ovidiu D. Popica
Comisia Europeană a decis înregistrarea importurilor de biciclete electrice din China și ar urma să aplice, temporar, taxe anti-dumping pentru e-bike-urile fabricate de chinezi. DG Trade – Directoratul General pentru Comerț de la Comisia Europeană a pregătit deja proiectul unei norme de aplicare ce va intra în vigoare după publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Taxele anti-dumping ar putea intra in vigoare în ianuarie 2019.
Totul a plecat de la o plângere de 42 de pagini formulată de Asociația Europeană a Producătorilor de Biciclete (EBMA - European Bicycle Manufacturers’ Association)
Asociația reproșează chinezilor că exportă masiv în UE biciclete electrice la prețuri de dumping, ajutați de subvenții primite de la autorități locale, regionale și centrale.
Europenii au cerut Comisiei, în septembrie 2017, să declanșeze o investigație anti-dumping pe baza unui articol dintr-o directivă europeană de protecție aprobată în 2016.
China este principala sursă de import pentru biciclete electrice pe piața europeană, cu peste jumătate de milion de unități estimate în 2017. Europenii arată că producția chinezilor depășește 50 de milioane de unități din care puțin mai mult de jumătate rămâne pe piața internă.
EBMA atenționează că importurile la preț de dumping de la chinezi aduc prejudicii economice producătorilor europeni care pierd cotă de piață în favoarea bicicletelor electrice cu pedale din China.
Pe de altă parte, Asociația Europeana a Importatorilor de Biciclete Electrice (Collective of European Importers of Electric Bicycles - CEIEB) a cerut comisiei să respingă solicitarea EBMA de înregistrare a importurilor. Importatorii spun că argumentele producătorilor nu sunt convingătoare.
Pentru bicicletele electrice cu motoare mai mici de 250W, taxa vamală obișnuită stabilită prin TARIC (Codul Vamal Unic European) este de 6%.
Producătorii au marcat o primă victorie: potrivit publicației online Cycling Industry News autoritățile vamale au început de azi (vineri, 4 mai 2018) înregistrarea importurilor de biciclete electrice. Asta nu înseamnă, - contracarează importatorii – că taxele anti-dumping se aplică deja.
”Înseamnă doar că este posibilă colectarea retroactivă a taxelor (n.r. – începând cu data înregistrării). Chiar și așa, pentru ca acest lucru să se întâmple, Comisia va trebui să ia o decizie în ce privește taxele provizorii. Termenul limită pentru luarea unei decizii este 20 iulie 2018. Dar, pentru ca să înceapă efectiv colectarea retroactivă, Comisia trebuie să decidă asupra nivelului acestora iar această decizie este așteptată în ianuarie 2019 " a spus Annick Roetynck.
D-na Roetynck reprezintă LEVA-EU o asociație din care face parte, de exemplu, Bafang, cel mai mare producător de propulsoare pentru bicicletele electrice cu pedale din China, alături de alți producători chinezi dar și de companii europene.
În tabăra anti-dumping se află, de pildă, compania germană Bosch care, se spune în plângerea EBMA, a investit sute de milioane de euro în tehnologia motoarelor electrice ”pornind de la zero și fără nici un sprijin guvernamental”.
Chinezii de la Bafang s-au adaptat rapid și nu doar că i-au ajuns din urmă pe inginerii germani dar exportă dezinvolt chiar la ei acasă. ”Cu sute de milioane de euro, subvenții de la guvern”, spun supărați producătorii europeni care flutură în fața ochilor Comisiei Europene, prețurile și costurile subțiate ale asiaticilor.
China produce masiv biciclete, mai ales electrice, iar pentru partidul comunist chinez asta e o treabă cât se poate de serioasă; producția de bicle e atent planificată, nu doar în unul, ba chiar în două planuri cincinale: al 12-lea și al 13-lea. Iar când PCC ordonă, Pheonix și Fushida, două fabrici mari chinezești turează la maxim producția și exporturile în UE.
Câteva cifre ca să vă faceți o idee: doar Fushida, cel mai mare producător mondial de biciclete – clasice, în primul rând – și-a dublat anul trecut producția de la 10 la 20 de milioane de bucăți! Toți europenii, la un loc, abia dacă s-au apropiat de 13 milioane…
La biciclete electrice (EPAC - Electric Power-Assisted Cycles), potricit datelor CONEBI, Confederația Europeană a Industriei de Biciclete, producătorii europeni s-au apropiat de 1,2 milioane de unități (2016).
Germania e lider, Romania se așează pe locul 7 cu 60.000 de bucăți. Una peste alta, s-au vândut electrice cam de 2 miliarde și, cu tot cu industria de accesorii, bicicletele dau de lucru la aproape 90.000 de oameni din 300 de firme mici și mijlocii. Numai în 2016, industria a investit pentru dezvoltare peste un miliard de euro.
Uniunea Europeană vede bicicletele electrice ca pe una dintre soluțiile pentru politici de mediu, sănătate și transport care să facă din Europa un continent mai puțin poluat și congestionat. Industria inovează, consumatorii răspund promițător, vânzările cresc sănătos dar… decizia finală a unei bune părți din cumpărători tot de la buzunar pleacă.
Producătorii europeni arată că o halcă bună de piață e deja adjudecată de China însoțită, susțin semnatarii plângerii, de o schimbare îngrijorătoare pentru industrie: dacă în 2014, asiaticii vindeau mai ales biciclete de oraș mai puțin pretențioase, în ultima perioadă au început să ocupe și segmente mai ceva mai scumpe sau chiar high-end.
Deocamdată, importatorii din China se văd nevoiți să contemple o primă înfrîngere pentru că argumentele lor scrise pe 13 pagini nu au convins decidenții din Comisia Europeană. În iulie ar urma să se tranșeze chestiunea cea mai dureroasă pentru ei – taxarea anti-dumping – și vom vedea care dintre cele două tabere aruncă în luptă cei mai eficienți lobbyști.
Deocamdată, la începutul sezonului de vârf pentru vânzările de biciclete, nu le rămâne, probabil, decât să arunce pe piață stocurile din depozite și să aștepte bătălia finală.