Luminita Pirvu
Anda și Dragoș Corbu sunt doi tineri din București care au lansat un magazin online după nașterea primului copil. Dorința de-a găsi cele mai bune lucruri pentru siguranța copilului lor și experiența pe care au avut-o în identificarea acestora i-a determinat pe soții Corbu să găsească soluții pe care le-au aplicat în viitoarea afacere. Cei doi și-au lansat un magazin online care acum vinde în țară și în străinătate produse pentru bebeluși.
Ideea de magazin online le-a venit în 2009, odată cu venirea pe lume a primului copil. Trecerea la statutul de părinți, dorința de-a găsi cele mai bune produse pentru siguranța copilului lor și experiența pe care au avut-o în identificarea acestora i-a determinat pe soții Corbu să gândească o afacere. Cei doi au acum o afacere online care vinde în țară (dar și în străinătate) scaune auto, pătuțuri, cărucioare, scaune de masă, țarcuri de joacă, balansoare și accesorii pentru cei mai mici membri ai familiei.
„Ideea afacerii a apărut pe sistemul «când vrei ceva bine făcut, fă-o cu mâna ta». Prin urmare, am cumulat toate experiențele trăite de noi și de alți părinți și ne-am propus să facem noi produsele pe care le doream și pe care să le vindem online. Astfel, a apărut brand-ul și magazinul online”, explică Dragoș Corbu, fondator JujuBaby.ro.
Analizând varietatea de oferte la produsele pentru bebeluși au descoperit că este foarte ușor să identifice toate informațiile de care au nevoie pe Internet, că mulți părinți fac asta și că există o reală cerere pe anumite tipuri de produse.
„Produsele voluminoase de puericultură (scaune auto, scaune de masă, cărucioare, patuțuri, balansoare, etc.) necesită spațiu de expunere foarte mare și magazinele fizice nu dispun de așa ceva astfel încât să poată expune o gamă largă de produse, culori și modele diferite. De asemenea, costurile de administrare ale unui magazin online sunt mult mai reduse comparativ cu costurile de întreținere ale unui spațiu comercial. Avantajele clientului care comandă online sunt: oferta foarte mare din care poate alege, livrarea la domiciliu (deci economie de timp), precum și faptul că poate returna produsul dacă nu-l mai dorește”, explică antreprenorul.
Punctul de pornire a fost research-ul pe care l-au făcut în momentul în care au devenit părinți și când au întâmpinat nevoia de astfel de produse. Astfel, au studiat toate ofertele de piață, au notat plusurile și minusurile și au dobândit, practic, cunoștințele necesare despre afacere. Apoi au creat brand-ul, pe care îl definesc ca unul „sigur, vesel si accesibil”.
Potrivit lui Dragoș, a urmat apoi implementarea: crearea site-ului (magazinului online), găsirea furnizorilor care să realizeze produsele așa cum le gândeau ei, identificarea spațiului de depozitare și a furnizorilor care să asigure partea de logistică. Întregul proces a durat cam jumătate de an, de la momentul „idee”, până la listarea primelor produse – scaunele auto – pe site-ul magazinului.
Pentru lansarea magazinului online au investit câteva sute de euro. La început costurile au fost mici pentru că de promovarea site-ului s-au ocupat personal cei doi soți dar, pe parcurs, au apelat la diverse servicii iar nevoiile au crescut. "Am început cu o investiție de câteva sute de euro, dar pe măsură ce am crescut,au crescu și costurile. Pentru dezvoltarea afacerii am investit aproximativ 30.000 de euro. Inițial am investit banii economisiți de noi, dar apoi am apelat la credite bancare. Astăzi, investiția proprie în companie mai reprezintă doar 25%, restul fiind diferite finanțări bancare", explică fondatorul JujuBaby.ro.
Plata prin ramburs a fost prima problemă cu care s-au confruntat. "Sistemul de plată practicat în România, în care majoritatea clienților plătesc la primirea coletului (“plata ramburs”) a fost prima mare problemă și asta pentru că, în cazul în care clientul se răzgândește și nu mai dorește produsul, noi suportam costurile de expediere și de retur. În Europa, majoritatea magazinelor online aceptă doar plata cu cardul în momentul efectuării comenzii, adică înainte de livrare, clientul este conștient și își asumă faptul că dacă se răzgândește va suporta costurile de transport. O altă problemă majoră este legată de infrastructura existentă, care cauzează întârzieri ale livrărilor, mai ales în perioadele de vârf, cum este Black Friday", explică Dragoș.
"Publicitatea online a fost importantă încă de la început" , susține antreprenorul. În 2010 au folosit Google AdWords, iar apoi au migrat către Facebook dar au încercat și canalele clasice, cum ar fi târgurile de profil, revistele și site-urile cu articole despre creșterea copilului. În ultimii ani au renunțat la publicațiile tipărite și la târgurile de profil și au insistat mai mult pe promovarea online, deoarece este mai eficientă pentru segmentul lor de cumpărători.
"Am folosit și folosim în continuare Facebook, Analytics, Ad Words, Youtube. Cele mai bune rezultate au venit din proiectele cu engagement cum ar fi concursurile cu premii. Pentru bugetul anual de marketing alocam între 3 și 5% din cifra de afaceri", spune antreprenorul.
În 2017 au încheiat anul cu o cifră de afaceri de 3.400.000 de lei, au patru angajați permanenți, iar restul serviciilor (logistică, transport, marketing, etc.) le-au externalizat. La început au livrat prin flota proprie, însă pe măsură ce business-ul s-a dezvoltat și aria de acoperire s-a extins au mers pe varianta de curieri, din motive de eficientizare a costurilor și a timpului de livrare.
„În 2015 am luat decizia de a închide depozitul și de a renunța să mai facem livrări cu autoutilitară proprie, migrând 100% spre transportatori și curieri, plus servicii de picking profesionale. Asta ne-a redus numărul de angajați, dar într-un fel ne-a ajutat să ne dezvoltăm mai mult, deci practic acum sunt mai mulți oameni care lucrează pentru noi, indirect”
În prezent, au 40 de produse listate pe site, realizate sub marca Juju, pentru magazinul online au aproximativ 400 de clienți pe lună, iar comanda medie este în valoare de 250 de lei.
Vând în toată țara, prin diverse marketplace-uri dar firma este și distribuitor pentru hipermarket-uri iar în străinatate comercializează în Bulgaria, Ungaria, Franța, Marea Britanie, Italia, Germania și Spania.
Pe viitor, Dragoș Corbu își propune pentru afacere o dezvoltare atât cantitativ - teritorială care să continue extinderea vânzărilor pe piețele din Europa de Vest cît și calitativă - să crească numărul de categorii și de produse oferite și investiții în design și comunicare.
Strategia lor de marketing cuprinde activități promoționale și de comunicare care sunt customizate în funcție de:
"Să își structureze un plan de afaceri și să fie foarte atenți ca la finalul vânzării clienții să fie multumiți. Este singurul mod sănătos prin care piața online poate crelte și putem atrage clienți noi care să treacă de la comerțul clasic la cel online" - Dragoș Corbu.
Cei interesati pot folosi formularul din site pentru a lua legatura. Succes in afaceri!
O zi buna va doresc!