Cum a apărut piața produselor pentru tratamentul anxietății și stresului: Fidget spinner, pături grele, nisip kinetic - Afaceri - StartupCafe.ro
Adi Iacob

Cum a apărut piața produselor pentru tratamentul anxietății și stresului: Fidget spinner, pături grele, nisip kinetic

Thumbnail

O campanie de crowdfunding din toamna anului 2016 și una din primăvara lui 2017 și-au stabilit obiective modeste: fiecare intenționa să obțină în jur de 20.000 de dolari pentru a crea produse care pretind că vor ajuta oamenii în situații de stres. În schimb, ambele au făcut milioane de dolari și au ajuns să contribuie la crearea unei întregi economii pentru tratamentul anxietății cu elemente simple.

Primul, Fidget Cube (cubul Fidget), a strâns aproape 6,5 milioane de dolari și a precedat cea mai “virală” jucărie din anul următor — fidget spinner, scrie Vox.com. Al doilea, Gravity Blanket (o pătură mai grea care imită prezența unei persoane), a obținut 4,7 milioane de euro cu promisiunea unui somn mai bun.

Nici una dintre ele nu a devenit cunoscută cu ajutorul vreunui gigant online precum Amazon, ci au devenit atât de populare, deoarece oamenii obișnuiți văzut produsul și au donat bani cu convingerea că dispozitivele ar putea funcționa.

Cu toate acestea, ambele idei au contribuit la creșterea numărului de produse și a vânzărilor pentru tratamentul anxietății: cărți de colorat pentru adulți, plastelină, nisip kinetic, uleiuri esențiale și alte produse menite să ne liniștească. 

Și, deși aceste elemente au adesea puține date științifice care să susțină dacă într-adevăr funcționează, popularitatea lor trimite un mesaj clar: oamenii sunt dispuși să cumpere rezolvări pentru această problemă (stresul).

Studiu de caz — Fidget Cube

Frații Mark și Matthew McLachlan se gândeau la această idee de câțiva ani: o jucărie mică, cu care oamenii să poată să o apese și să o rotească. Scopul lor era să ofere ceva persoanelor cu anxietate pe care să îl poată manevra discret pentru a se concentra mai bine pe muncă în timpul serviciului.

În septembrie 2016, această idee a devenit Fidget Cube, care a ajuns să fie cel de-al 10-lea cel mai bine finanțat proiect de pe Kikstarter.

Asta a fost datorită câtorva factori: 

  • un film satiric, simplu și bine lucrat, care a devenit viral când mai multe pagini populare de pe Facebook (NowThis și Unilad) au început să îl distribuie 
  • un mesaj universal (majoritatea dintre noi au experimentat nevoia unui astfel de obiect 
  • ideea unui produs nou

Totuși, din cauza dificultăților cu producătorii — datorată dimensiunii neașteptate a campaniei Kickstarter, produsul Fidget Cube a fost afectat de întârzieri.Pe lângă asta, exista deja o jucărie mai ieftină, care să-i ia locul: fidget spinner, dezvoltat la începutul anilor '90 de către Catherine Hettinger. Ea suferea de o boală care îi provoca slobirea mușchilor — în timp ce trebuia să îngrijează fiica cea mică în vârstă de 7 ani. Astfel, a creat o jucărie care să îi calmeze și distragă pe copii, scrie Time.com.

Ea a prezentat fidget spinner-ul mai multor branduri de jucării, a obținut un brevet și chiar a avut o întâlnire cu producătorul Hasbro, însă compania a hotărât în cele din urmă să nu-l producă și să lase brevetul să expire în 2005, scrie The New York Times.

Mai târziu, diferite forme ale jucăriei au fost comercializate de către producătorii mici ca ajutor terapeutic pentru copiii cu ADHD, anxietate și autism. Unele modele de fidget spinner, realizate din materiale cum ar fi oțel inoxidabil și titan, au fost vândute cu până la 199 de dolari.

Chiar dacă Fidget Cube ar fi pierdut o bună parte din piață, până la Crăciunul din 2016, Forbes a numit fidget spinner-ele “must-have office toy for 2017”, iar în aprilie 2017 au devenit cel de-al doilea cel mai popular articol de pe Amazon, potrivit Jumpshot.com

Deși este imposibil să știm câte astfel de jucării au fost vândute, platforma de plăți Square, care este adesea folosită de comercianții mici din Statele Unite, a remarcat că, deși în ianuarie și februarie 2017, au fost achiziționate în fiecare lună doar 30 de astfel de jucării, până la sfârșitul lunii mai numărul lor a crescut la 151.241.

Studiu de caz — Gravity Blanket

Aproximativ în același timp cu fidget spinner-ele, o altă campanie de pe Kickstarter devenea din ce în ce mai populară. În toamna anului 2016, compania de media Futurism, care scrie articole despre știința și tehnologia, încearcă să găsească noi modalități de a obține venituri.

Echipa a observat că articolele despre știința somnului și a stresului aduceau foarte mult trafic online. Ei au venit cu ideea unei pături grele care să cântărească aproximativ 10% din greutatea corporală a utilizatorului.

Deși acest produs era deja pe piață de ani de zile, păturile grele erau, până atunci, utilizate în general pentru a trata copiii cu autism sau adulți cu tulburări de stres post-traumatic. 

Precum echipa din spatele Fidget Cube, cei de la Futurism au luat elementul deja cunoscut pentru utilizările sale în materie de tratare a stresului și au adoptat estetica unui start-up pentru a-l comercializa publicului cu promisiunea că ar putea să scadă nivelul de stres și anxietate.

Pe lângă campania Kickstarter de 4,7 milioane de dolari, până în prezent, compania a vândut peste 70 000 de pături la prețul de 249 dolari. Gravity Blanket a reușit datorită unor factori similari Cubului Fidget: design bun, problemă universală (somnul) și noutatea produsului. 

Etică

Niciunul dintre aceste produse nu rezolvă problemele care stau la baza, chiar dacă ajută la ameliorarea simptomelor. 

Gravity chiar a fost forțat să schimbe descrierea pe Kickstarter, în care susțineau că pătura ar putea fi folosită pentru a trata o varietate de afecțiuni, inclusiv “insomnia, tulburarea de stres post-traumatic, tulburarea obsesiv-compulsivă, tulburarea de hiperactivitate cu deficit de atenție și anxietate prelungită", după ce site-ul de știri STAT a pus la îndoială afirmațiile care păreau să fie contrare recomandărilor din partea Administrației SUA pentru Alimente și Medicamente. Noua versiune a spus pur și simplu că pătură poate fi "folosită" pentru aceste afecțiuni.

Totuși, nimeni nu știe sigur cum funcționează aceste produse, pe lângă faptul că ne pot distrage atenția.

"Ceea ce contează cu la aceste jucarii este ca ele sunt fizice. Prin mișcările mâinilor, ne reconectăm cu trupul nostru, care de multe ori au un efect calmant. Puteți obține același lucru prin exerciții, nu? Oamenii realizează un lucru similar prin meditație. Mecanismul este ușor diferit, dar, practic, se întâmplă și în meditație — de exemplu, vă concentrați asupra respirației. Dacă vă concentrați asupra respirației, vă concentrați asupra corpului. Și funcțiile voastre fizice vă redirecționează atenția spre aceste gânduri”, spune Dr. Anna Lembke, profesor de psihiatrie la Universitatea Stanford, citată de Vox.com.

Deci, aplicațiile pentru smartphone de meditație ne pot ajuta să medităm, iar meditația poate reduce anxietatea. Pătaturile grele pot să ne liniștească suficient pentru a adormi, ceea ce ne va ajuta să ne simțim mai bine a doua zi. Iar dispozitivele fidget ne pot distrage astfel încât, în loc să rămânem concentrați pe gândurile negative, expediem energia mentală pe ceva fizic.

Parerea ta despre articol
Vizualizari
953
Conţinut
Adauga comentariu
poza de profil
Mihai
Ardelean
O ocupație fizica, o preocupare pentru abaterea atenției de la moara gândurilor și încredere in sine pentru cei care cred că-și pot controla mintea!

Atrage clienți noi

Google AdWords Express

Primești 200 de lei bonus pentru promovare online.