Raluca Abrihan

Firmele mari trebuie să angajeze persoane cu dizabilităţi. Cum pot fi acestea ajutate să se integreze pe piața muncii în contextul noilor modificări legislative

Thumbnail

Modificările legislative aduse de Ordonanța de Urgență 60/2017, în scopul protecției și promovării drepturilor persoanelor cu handicap, obligă firmele care au cel puţin 50 de angajaţi să angajeze această categorie de persoane, într-un procent de cel puţin 4% din numărul total de angajaţi. În caz contrar, înainte de Ordonanță, companiile puteau opta pentru plata lunară către bugetul de stat a unei sume echivalente cu 50% din salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, înmulţit cu numărul de locuri de muncă în care nu au angajat persoane cu handicap. De asemenea, angajatorii aveau opțiunea de a achiziționa produse sau servicii de la unitățile protejate autorizate, în suma echivalentă cu cea datorată la bugetul de stat, arată o analiză realizată de compania de HR, Smartree.

 

Potrivit sursei citate, în urma publicării Ordonanței de Urgență în Monitorul Oficial nr. 648, suma datorată către bugetul de stat s-a dublat, iar posibilitatea achiziționării de produse de la unități protejate nu mai există. Astfel, activitatea a peste 700 de unități protejate, existente în momentul de față, va fi afectată negativ, în sensul în care ele vor intra în competiție directă cu restul companiilor care nu fac parte din categoria unităților protejate, dar oferă același tip de produse și servicii. Odată cu noile prevederi, unitățile protejate fără personalitate juridică nu vor mai putea funcționa decât în cadrul instituțiilor publice. Cu alte cuvinte, dispare o facilitate pentru existența unității protejate fără personalitate juridică, înființată de persoana cu handicap, autorizată să deruleze activități economice independente.

În ultimii ani, numărul companiilor care au apelat la serviciile oferite de către unitățile protejate a crescut semnificativ, precum și diversitatea serviciilor oferite de aceste unități. Conform datelor furnizate de Ministerul Muncii și Justiției Sociale, majoritatea unităților protejate au ca obiect de activitate activități de vânzări/intermedieri cu bunuri, ambalare, dar și de fabricare a articolelor textile.

„Unitățile protejate au încercat de-a lungul timpului să se adapteze nevoilor angajatorilor, oferindu-le o gamă variată de servicii și produse, începând de la programe de training, masaj la birou, până la produse realizate de către persoanele care prezintă dizabilități, precum articole textile.

Odată cu noile prevederi, nemaiavând opțiunea apelării la unitățile protejate în scopul deducerii de taxe, teoretic angajatorii, mai ales cei cu un număr foarte mare de angajați, vor lua în calcul posibilitatea angajării de persoane cu dizabilități”, a adăugat Raluca Peneș, HR Coordinator Smartree.

O altă modificare pe care o aduce noul act normativ este aceea că autorităţile şi instituţiile publice vor avea obligaţia organizării unor concursuri de angajare exclusiv pentru persoanele cu handicap, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

Soluții de stimulare a angajărilor pentru persoanele cu dizabilități, propuse de specialiştii în piaţa muncii

Potrivit Smartree, există mai multe soluții de încurajare a angajărilor pentru persoanele cu dizabilități. O astfel de soluție este înființarea unor școli și a unor programe profesionale pentru persoanele cu dizabilități pentru anumite meserii care să corespundă nevoilor actuale din cadrul organizațiilor.

Astfel, facilitarea accesului la educație a persoanelor cu dizabilități, la servicii de orientare și formare profesională, la diverse materiale didactice adaptate nevoilor lor, în funcție de tipul și severitatea dizabilității, la tehnologii și echipamente de asistare, poate ajuta la dezvoltarea în plan personal și profesional a persoanelor în cauză.

„În prezent, companiile nu au adevărate programe de suport de integrare profesională specializate în domeniul dizabilităţii. Persoanele cu nevoi speciale au dreptul de a beneficia de toate condițiile pentru a-și alege și exercita profesia, meseria sau ocupația.  Astfel, în funcție de gradul de handicap al persoanei, angajatorii trebuie să pună la dispoziție asistență personală, în sensul de sprijin pentru desfăşurarea activității profesionale”, a adăugat Raluca Peneș, HR Coordinator Smartree.

Totuși, în ultima perioadă, în anumite domenii, în cadrul cărora fluxurile operaționale pot fi susținute de către persoane cu dizabilități, se angajează persoane care să lucreze în retail, pe poziții de casieri, în departamentul de contabilitate, în croitorie sau alte meserii, acest lucru depinzând și de tipul, dar și de gradul de handicap.

Cu toate acestea, datele furnizate de autorități indică o reprezentare scăzută a persoanelor cu dizabilități pe piața muncii din România.

Conform Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Dizabilităţi, la 31 decembrie 2016 numărul total de persoane cu dizabilităţi era de 786.546 persoane, adică un procent de 3,54% din populația României. Dintre acestea, 706.401 sunt adulte, restul de 62.066 sunt copii. La finalul anului 2016, numărul total de persoane cu dizabilități angajate a fost de 33.449, iar rata de ocupare era de 17,97% din totalul persoanelor care pot fi angajate.

Potrivit reprezentanților Smartree, o altă soluție care poate contribui la stimularea angajărilor pentru această categorie de persoane este oferirea de suport/consultanță cu privire la subiecte precum întocmirea CV-ului, modalități de prezentare la un interviu, opțiuni de selecție și aplicare pentru un loc de muncă, dar și o promovare mai bună a canalelor special dedicate acestor persoane precum site-uri specializate de joburi sau organizații de profil.

Parallax

Vizualizari
1430
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri