Claudiu Zamfir

Firmele ar putea fi scutite de analiza de risc la securitate (memorandum propus de ministrul demisionar Năsui)

Thumbnail

Ministerul Economiei a făcut un proiect de memorandum pentru o serie întreagă de mpsuri de debirocratizare, printre care și eliminarea oligației firmelor de a-și face analiza de risc la securitatea fizică, o cheltuială criticată de mulți patroni. Este însă și o problemă.

Să începem cu problema acestei inițiative: memorandumul nu este altceva decât o declarație de intenții. Iar acum nu avem nici măcar un memorandum, ci o propunere de memorandum. Asta înseamnă că  e nevoie ca guvernul să aprobe memorandumul și pe urmă să se apuce de treabă, să dea ordonanțe, hotărâri de guvern sau, în cel mai rău caz, proiecte de lege. Dar mai e ceva: proiectul de memorandum e propus cu Claudiu Năsui ministru al Economiei, care mâine (marți) trebuie să-și dea demisia oficial.

În fine, hai să vedem ce conține memorandumul. Tot ministrul demisionar Năsui enumeră:

  1.  „Decontarea indemnizaților pentru concediu medical prin compensare cu CASS-ul de plată. Astfel încât să nu mai avem întârzierile imense la plată ale statului.
  2. Eliminarea faimoasei „analize de risc” prin care firmele sunt obligate, sub sancțiunea amenzii de 5.000 de lei, să dea bani unei firme care să le zică faptul că trebuie să-și pună gratii la geam.
  3. Eliminarea obligației de a tranzacționa prin trezorerie cu instituțiile statului.
  4. Eliminarea obligativității foii de parcurs pentru deductibilitatea combustibilului.
  5. Eliminarea obligativității declarării posturilor vacante la ANOFM.
  6. - Eliminarea birocrației aferente reducerilor de prețuri.
  7. Eliminarea obligației de păstrare a contractelor de muncă la punctul de lucru.
  8. Eliminarea sancțiunilor pentru lipsa Registrului Unic de Control.
  9. Eliminarea Registrului entităților/unităților de Cult care a birocratizat procesul de sponsorizare a ONG-urilor în mod inutil. Toate ONG-urile sunt deja înregistrate la ministerul justiției, în Registrul Asociațiilor și Fundațiilor.”

„Indiferent de conjunctura politică, sper ca România să meargă pe calea debirocratizării. Doar cu un mediu privat puternic și dinamic vom reuși să avem prosperitate, să trăim mai bine și să oferim cea mai bună viață posibilă românilor. Trebuie doar să vrem să o facem”, a mai scris Năsui, pe Facebook, luni, cât încă mai era ministru al Economiei.

Ce este analiza de risc la securitate

Analiza de risc la securitatea fizică este o obligație birocratică introdusă în anul 2012, de guvernul Ungureanu (PDL-UNPR-UDMR-minorități), prin HG 301/2012, privind normele de aplicare a Legii 333/2003.

Prin această HG o serie întreagă de firme - majoritatea firmelor românești - au fost obligate să apeleze la serviciile unor firme private, unele deținute de foști politiști, să evalueze riscul de securitate fizică și, în unele cazuri, să cumpere camerde de supraveghere și/sau alte mijloace de protecție fizică la sedii și la punctele de lucru.

Hotărârea a fost prorogată succesiv, dar până la urmă a intrat în vigoare la 1 iulie 2018 și a pus firmele „obișuite” la cheltuieli, în timp ce prestatorii au obținut venituri pe seama acestei obligații impuse de stat.

Acum, guvernul Cîțu poate să dea o nouă hotărâre să elimine această obligație cu analiza de rsc.

Propunerea de memotandum prezentată luni de Ministerul Economiei prevede, printre altele:

Eliminarea analizei de risc la securitate fizică

Începând cu data de 1 iulie 2018 societăţile comerciale (înființate conform Legii nr.31/1990) care dețin bunuri, sunt obligate să asigure paza acestora și să întocmească analiza de risc la securitate fizică, conform Legii nr.333/2003 și a HG nr.301/2012.
Analiza de risc se întocmește de către specialiști cu vechime în domeniul riscului  sau experți abilitați și presupune costuri pentru firmele mici, tarifele analizei pornind de la 1.000 lei. Amenda pentru neefectuarea analizei de risc este cuprinsă între 5.000 și 10.000 lei.
Considerăm că această obligație legală are un scop pur birocratic și este împovărătoare pentru contribuabilii mici, iar această analiză de risc nu protejează bunurile efectiv. Există legislație specifică prin care se prevede răspunderea patrimonială a administratorului, prin urmare obligația realizării analizei de risc nu este justificată.

Propuneri:

  • eliminarea obligației realizării analizei de risc pentru societăți și eliminarea sancțiunii corespunzătoare reglementate de Legea nr.333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor și protecția persoanelor, cu modificările și completările ulterioare, Hotărârea nr.301/2012 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor și protecția persoanelor, cu modificările și completările ulterioare și legislația subsecventă.

Descarcă de AICI memorandumul propus de Ministerul Economiei.

Parallax

Vizualizari
3655
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu
poza de profil
Aurel
Catrinoiu
Buna ziua,
Articolul este tendentios la adresa procesului de evaluare si a profesiei de evaluator de risc la securitatea fizica, mai ales ca sunt consemnate aspecte incorecte despre domeniu.
Cum poate fi considerat acest proces de evaluare o obligatie birocratica, cand in realitate, promoveaza implementarea unui standard european/national (SREN 31000) si asigura controlul riscurilor potentiale de securitate fizica, care se pot materializa prin victimizarea angajatilor ori clientilor sau o lezare a integritatii patrimoniului firmei.
Ce legatura cu birocratia are faptul ca in realitate, aceasta activitate reprezinta un instrument care dimensioneaza dispozitivul de paza si stabileste necesitatile sistemelor antiefractie si suprveghere video care sa protejeze si elimine zonele vulnerabile.
Se mentioneaza faptul ca împovărează micii contribuabili, insa tarifele practicate pentru locatii reduse cu suprafete de pana la 200 m sunt sub 400 lei.
Ca si exemplu, vulnerabilitatile descoperite de evaluatori in aceast sector de activitate (micii comercianti) au indicat ca in aceste locatii au fost montate sisteme tehnice empirice, pe cont propriu, acestea nefiind bine pozitionate si dimensionate, ceea ce nu ofera protectie eficienta. De cele mai multe ori cazuistica a aratat ca sistemele existente nu au reactionat la aceste incidente si nu au limitat pagubele produse, care au fost cu mult peste valoarea tarifului ce poate fi platit pentru o evaluare (analiza) de risc.
In consecinta, lipsa educatiei de securitate induce asumarea unor riscuri majore de catre investitori, acestia preferand sa nu si minimizeze pagubele prin polite de asigurare ori tehnici de prevenire a infractiunilor, expunandu-se voluntar hotilor sau favorizand comiterea efractiilor.
poza de profil
ADELA
DAIANU
Scopul evaluarii riscurilor este de a furniza informatii bazate pe probe şi de analiza in vederea fundamentarii deciziilor privind modul de a trata anumite riscuri si pentru a selecta anumite opţiuni.
In practica , multi dintre operatorii comerciali si in special cei care se incadreaza in cadrul institutiilor foarte mici considera ca este suficient sa-si instaleze cateva camere de supraveghere , care de cele mai multe ori sunt instalate in scopul de a monitoriza salariatii dar in momentul in care sunt victimele unui incident de securitate realizeaza ca nu pot suporta consecintele si practic isi pierd afacerile sau in cel mai bun caz isi recupereaza cu greu prejudiciul .
Care ar fi probabilitatea ca operatorii economici sa aiba cunostinte despre un sistem de paza in totalitatea lui ( elemente de protectie mecano-fizica , conforme cu standardele in vigoare , sisteme electronice de securitate, dispozitive de paza dimensionate si responsabilizate corect in tratarea riscului , proceduri in cazul unui atac asupra casierului, etc) si sa se poata proteja ?
Cati dintre operatorii economici isi instaleaza cu prieteni /cunostinte echipamente electronice de securitate, incalcand astfel legea ?
Cati dintre operatorii economici transfera sume mari de bani in poseta unei angajate ?
Cati dintre operatorii economici platesc sume uriase pentru agentii de Securitate care nu au un itinerariu de patrulare stabilit pe zone vulnerabile ?
Cati dintre operatorii economici au fost pusi in fata unor amenintari sau atacuri asupra persoanelor din unitatile lor ?
Cati dintre operatorii economici se confrunta cu furturi si de cele mai multe ori chiar produse de proprii angajati ?
Toate aceste costuri si multe altele pot fi rezolvate prin analiza de risc , iar operatorii economici pot sa fie ajutati sa nu incalce prevederile legale si sa diminueze riscul ce le-ar putea aduce prejudicii.
Managementul eficace al riscurilor este o combinatie de cultura organizationala si de procese si structuri directionate catre atingerea obiectivelor, limitand pierderile.
Cum ar putea fi tratate aceste probleme ca fiind “birocratie “?

- Ultimele știri -

 

  Ultimele știri