Vlad Barza

​INTERVIU Elizabeth Varley, CEO TechHub -Despre startup-urile care merg "la groapa" - O ceremonie "funerara" inedita cu multe invataturi, dar si cu umor

Imagine principala
​INTERVIU Elizabeth Varley, CEO TechHub -Despre startup-urile care merg "la groapa" - O ceremonie "funerara" inedita cu multe invataturi, dar si cu umor
​Foarte putini antreprenori au curajul sa povesteasca de ce au esuat in afaceri, fiindca este un subiect tabu si ar fi prost vazuti. Insa pentru cei care vor sa povesteasca despre cele mai negre zile de business ale vietii, se organizeaza evenimente speciale cu muzica funesta, discursuri serioase, dar si pizza, bere si sampanie. Sunt asa-numitele "startup funerals", ceremonii in care cei care au falimentat afaceri povestesc de ce s-a intamplat asta si vin si cu sfaturi. Despre aceste evenimente speciale puteti citi in interviul de mai jos realizat la noul campus Google din Varsovia cu Elizabeth Varley, CEO al TechHub.

TechHub este una dintre cele mai mari comunitati dedicate startup-urilor in lume, avand filiala si in Romania. CEO-ul TechHub la nivel mondial este Elizabeth Varley, considerata printre cei mai importanti antreprenori din Marea Britanie. A lucrat in trecut si la BBC, a fondat o serie de companii, iar de opt ani conduce TechHub.

Daca foarte multi antreprenori sunt dispusi sa vorbeasca despre succese. extrem de putini sunt dornici sa povesteasca public de ce au dat gres. TechHub a avut ideea de a incerca sa convinga cativa antreprenori sa vorbeasca si despre diversele business-uri ratate, iar acest lucru se intampla intr-o ceremonie neobisnuita care imbina lucrurile foarte serioase, cu cele amuzante. Desore "innormantarile de startup-uri si despre ce se poate invata din esecuri puteti citi mai jos.

Interviul pe larg

Vlad Barza: Faceti la TechHub aceste "startup funerals'', practic ceremonii de "inmormantare" ale unor startup-uri. Le faceti doar pentru ca cei prezenti sa invete din greselile celor care au esuat in afaceri? Le faceti si pentru a face haz de necaz?


Elizabeth Varley: Ideea "startup funeral" s-a nascut din nevoia startup-urilor de a accepta si esecul ca fiind parte a incercarii de a-ti creste afacerea. Faci mereu schimbari in planul afacerii tale, poate saptamanal, existe mici esecuri si iti spui: reparam ce nu merge, modificam. Insa, in unele cazuri compania pur si simplu nu merge, produsele nu sunt deloc atractive si trebuie sa opresti afacerea. Ei bine, cand se intampla asta. experienta este una valoroasa fiindca inveti enorm.

Vlad Barza: Insa este usor sa convingi un antreprenor care a esuat in afaceri sa vorbeasca despre esecuri?

Elizabeth Varley: Nu, chiar nu este. Pentru startup funeral alegem in general trei antreprenori care vorbesc despre traseul afacerii si povestesc si de ce au esuat. Oamenii care accepta sa vorbeasca isi doresc sa povesteasca esecul si pentru unii dintre ei este chiar placut sa isi spuna istoria, fiindca nu trebuie sa te simti jenat cand dai gres. In general vorbesc antreprenori de la companii care au esuat acum ceva timp, nu de la companii care au dat faliment zilele trecute, fiindca ar fi foarte greu pentru ei. Insa daca au trecut sase luni le este mai usor sa sintetizeze ce nu a mers.

Vlad Barza: Ce fac dupa esec acesti oameni care aleg sa vorbeasca? Se apuca de noi afaceri?

Elizabeth Varley: Am facut de doua ori acest eveniment si am observat ca acesti antreprenori vor sa faca alt business, nu se duc la companii mari. Cei care au dat gres cu o idee, au invatat mult din esec si se apuca de alt startup

Vlad Barza: Nu am sa va intreb de ce micile afaceri esueaza, fiindca in general sunt cateva motive clare: nu mai sunt bani, produsul e neineresant, vine in piata prea tarziu sau prea devreme. Insa ati intalnit si motive mai neobisnuite ce au dus la esecuri?

Elizabeth Varley: Aveti dreptate, startup-urile esueaza din cateva motive clare, nu foarte multe. Ati mentionat, si mi se pare foarte interesant cand se intampla asta, esecul venit din cauza unui produs lansat inaintea timpului sau in piata. La momentul cand il aduci, piata nu e inca pregatita pentru el, iar apoi in cativa ani il aduce altcineva si are succes. Sunt cazuri in care oamenii raman fara finantare, dar pot aparea si motive personale: poate trebuie sa isi schimbe stilul de viata sau poate pur si simplu simt nevoia sa schimbe ceva radical in viata si deci nu mai pot continua cu afacerea pe care o aveau. Nu am gasit motive stranii pentru care afacerea a esuat, insa pot sa apara.

Vlad Barza: Ati adus vorba de viata personala. Ei bine, putem compara esecul unei afaceri cu esecul unei relatii personale?

Elizabeth Varley: E o intrebare interesanta. Oamenii simt ca e o pierdere si simt o mare suparare cand afacerea nu mai merge deloc. Poate fi ca o despartire de cel iubit, fiindca e ceva in care ai investit multe lucruri personale. Multi antreprenori se identifica cu produsul lansat si, cand acesta nu se mai vinde, simti ca o parte din tine nu a functionat cum trebuia. Important este sa nu o iei ca un esec personal si sa gandesti ca ai incercat macar, iar data viitoare va merge mai bine.

Vlad Barza: Poate o concluzie ar fi si ca nu trebuie sa te "casatoresti" cu afacerea ta, ajungand sa lucrezi 15-16 ore/zi...

Elizabeth Varley: Oamenii isi dezvolta afacerile in feluri foarte diferite. Unii lucreaza de la 9 la 17, altii aproape 20 de ore.zi. Insa daca nu merge, chiar trebuie sa te intrebi de ce nu merge si ce se poate face.

Vlad Barza: In ce consta aceasta ceremonie, puneti si muzica de inmormantari?

Elizabeth Varley: Da, si le dam si flori, avem inregul ritual, iar oameni simt ca sunt acolo nu doar pentru a spune ramas bun ideii esuate, dar si pentru a sarbatori ceva, la fel cum inmormentarile pot fi considerate ca o celebrare a vietii cuiva.

Vlad Barza: Dar cei care au dar gres in afaceri chiar isi dau seama de ce s-a intamplat asta? Fiindca toti oamenii sunt subiectivi...

Elizabeth Varley: Unii isi dau seama, altii nu. Insa doar cei care simt ca au invatat ceva din greseli au increderea sa vina sa vorbeasca si sa spuna ce ar fi putut face altfel.

Vlad Barza: Am intrebat asta fiindca in multe zone, inclusiv Europa de Est, esecul este foarte rau privit si oamenii sunt considerati ratati.

Elizabeth Varley: E complicat peste tot si in UK si in alte zone. Multe regiuni ar vrea sa priveasca esecul in modul in care este privit in SUA unde s-a reusit sa se vorbeasca despre esec si sa se combata atitudinile agresive. Si europenii ar trebui sa ia exemplu.

Vlad Barza: Bun, dar mentalitatile se schimba greu...


Elizabeth Varley: Important este sa incepem sa vorbim despre asta si apoi vedem ce se mai intampla
Parallax

Vizualizari
89
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu
poza de profil
Starup-ul este o idee tampita ! Eu am o firma din 2004. Nu am primit nici macar o foaie de hartie de la statul roman, ce sa mai vorbesc de bani sau de fonduri europene care se dau doar cu dedicatie,, si totusi inca "supravietuiesc". Ideea de a da bani unor incepatori este cea mai mare prostie de pe planeta si o idee tampita. Da bani frate la cei care stiu ce sa faca cu ei nu la niste pusti care isi iau BMW-uri si apoi isi nenorocesc viata!
poza de profil
Tinuta si distinctia fac diferenta ! Daca poza corespunde realitatii domnisoara "Lisaveta" e draguta foc, ce sa mai comentam... "Standing Ovation", Bless You Elizabeth !

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri