Ce potential au afacerile sociale in Romania: Doua treimi dintre romani ar plati mai mult pentru produsele intreprinderilor sociale - studiu
luminita.pirvu

Ce potential au afacerile sociale in Romania: Doua treimi dintre romani ar plati mai mult pentru produsele intreprinderilor sociale - studiu

Imagine principala
Ce potential au afacerile sociale in Romania: Doua treimi dintre romani ar plati mai mult pentru produsele intreprinderilor sociale - studiu
In Romania, economia sociala se afla in stadiu incipient - doar 1,7% dintre angajati fac parte din intreprinderi sociale, fata de media UE de 6,5%. Resursele acordate din fonduri europene, programele guvernamentale si reglementarile legale existente creeaza premisele dezvoltarii acestui tip de business. Totodata, 64% din consumatorii romani sunt dispusi sa plateasca in plus pentru un produs care creeaza locuri de munca persoanelor din categorii defavorizate si sprijina dezvoltarea comunitatilor locale.

Aproape doua treimi din cei intervievati (64%) ar fi dispusi sa plateasca in plus pentru un produs care creeaza locuri de munca persoanelor din categorii defavorizate si sprijina dezvoltarea comunitatilor locale. Dintre acestia, 79% ar scoate din buzunar cu 6% - 10% mai mult, mai ales daca ar avea certitudinea ca surplusul va fi utilizat cu adevarat pentru cauze sociale, potrivit unui studiu realizat de MKORConsulting. 

Cei 36% care nu ar plati mai mult pentru produsele economiei sociale motiveaza ca nu au incredere in veridicitatea cauzei sociale. Comunicarea si transparenta sunt aspecte foarte importante, care contribuie la decizia de cumparare, putand face diferenta pentru o intreprindere sociala de succes.

Aproape toti respondentii (95%) au afirmat ca este important pentru ei ca produsele achizitionate sa fie din Romania, iar valoarea sociala a produsului conteaza foarte mult.

Clientii de tip B2B (afacerile care cumpara volume mai mari), ofera acelasi nivel de incredere, indiferent daca furnizorul este afacere sociala, ONG sau SRL, principalele

 "Analiza a pornit in urma observatiilor noastre din peste 20 de studii de piata pentru afaceri sociale. Ne-am dat seama de importanta perceptiei publicului asupra acestor afaceri, din punct de vedere financiar, cuantificabil. Pe langa datele culese direct de la persoanele fizice si juridice intervievate, cercetarea cuprinde si o parte de analiza despre ce inseamna antreprenoriatul social in alte tari ale Uniunii Europene si stadiul de dezvoltare in Romania. Este, intr-un fel, modul nostru de a ne implica in sustinerea antreprenorilor sociali si a cauzelor pentru care lupta.¬ a declarat Corina Cimpoca, Consultant Senior si fondator MKOR.

Cercetarea de piata s-a desfasurat in perioada 2015-2016 pe 281 de persoane prin chestionare si interviuri fata in fata. Respondentii au fost femei in proportie de 59% si barbati in proportie de 41%, majoritatea (74%) cu varste cuprinse intre 18-35 ani. Alti 14% dintre respondenti au avut varste cuprinse intre 35-45 ani. Categoriile sociale sunt reprezentate echilibrat in esantionul selectat: 50% au studii superioare (universitare si postuniversitare), iar 44% au studii medii (liceale si postliceale).
 


Conceptul de afacere sociala a inceput sa prinda contur in Romania in ultimii cinci, sase ani, dupa ce au fost lansate mai multe fonduri guvernamentale in zona economiei sociale. In prezent, tot mai multe companii sunt dispuse sa investeasca in afacerile sociale, care functioneaza exact ca un business, dar au si o componenta sociala, prin angajarea unor persoane cu dizabilitati sau a somerilor de lunga durata.

Potrivit unui comunicat al Ministerului Muncii (MMFPSV)4, in 2016 existau peste 10.000 de entitati juridice, sub diverse forme, activand in economia sociala si care pot obtine atestatul de intreprindere sociala ce le ofera posibilitatea de a accesa fonduri europene. Totusi doar 1,7% din angajatii Romaniei activeaza in economia sociala, mult sub media UE, de 6,5%.

Conform Raportului Anual pe anul 2015 al Social Economy Europe (SEE)2, in UE existau aproximativ 2 milioane de intreprinderi si organizatii sociale, reprezentand aproximativ 10% din totalul afacerilor europene. Intreprinderile sociale aveau, in 2010, peste 14,5 milioane angajati, insemnand 6,5% din intreaga populatie angajata a UE.

In contrast cu trendul de crestere a numarului somerilor din ultimii ani, exista studii conform carora economia sociala a inregistrat o crestere a numarului angajatilor, de la 11 milioane in 2002-2003 la 14,5 milioane in 2009-2010. Pentru unele state europene, exista date statistici mai recente, care sustin ipoteza conform careia economia sociala este o sursa pentru crearea locurilor de munca si dezvoltarea economiei statelor:
  • Franta, economia sociala reprezinta 10,5% din locurile de munca (+0,2% in 2015),contribuind cu 6% din PIB.
  • Spania, economia sociala reprezinta 12,5% din locurile de munca (+0,2% in 2015),contribuind cu 10% din PIB.
  • Italia, 2.2 milioane de persoane sunt angajate in sectorul economiei sociale (+39.4% in ultimii 10 ani). Economia sociala italiana are o contributie totala de circa 200 miliarde de euro la PIB.
Parallax

Vizualizari
701
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 

  Ultimele știri