Raluca Abrihan

Cum primesti investitii de peste 1 milion de euro: Care a fost strategia Smart Bill, firma romaneasca ce a obtinut recent o astfel de finantare

Imagine principala
VIDEO Cum primesti investitii de peste 1 milion de euro: Care a fost strategia Smart Bill, firma romaneasca ce a obtinut recent o astfel de finantare
Trei antreprenori romani lansau in 2007 un program de facturare si gestiune contabila, Smart Bill, pentru care au reusit sa obtina, recent, o investitie de 1 milion de euro din partea GECAD Group, condus de omul de afaceri Radu Georgescu, si a fondului local de private equity Catalyst Romania. Cum au reusit ei sa ii convinga pe investitori ca merita acesti bani?

Smart Bill a fost lansat in urma cu noua ani de Ioana Hasan, Radu Hasan si Mircea Capatina. In prezent, serviciul este folosit de peste 30.000 de clienti ce emit un milion de facturi lunar. Recent, Catalyst Romania a preluat in schimbul unei sume de 829.176 de euro un pachet de 24,98% din actiunile Smart Bill, iar Gecad Group a platit 229.771 euro pentru 6,94% din titlurile companiei. Investitia Catalyst si Gecad evalueaza Smart Bill la 3,3 milioane de euro, potrivit datelor Smart Bill.




Ideea lansarii acestui business a aparut in 2007, odata cu eliminarea prin lege a obligativitatii facturilor tipizate. Cei trei antreprenori au creat un soft de facturare si contabilitate care sa le fie lor de ajutor in gestionarea firmei pe care o aveau si pe care s-au gandit ulterior sa il transforme intr-un business in sine. Proiectul a trecut prin mai multe versiuni pentru a ajunge la varianta care este astazi pe piata. "Am refacut codul de mai multe ori si acum, in ultima versiune, este o aplicatie web, online in care fiecare isi creeaza un cont si poate sa o acceseze de oriunde, inclusiv de pe mobil. In continuare avem si versiune desktop si cea cloud, online, dar viitorul este al cloud-ului.", explica Ioana Hasan.

Cum a evoluat compania si produsul in cei 9 ani de existenta:

  • In versiunea initiala am investit doar timp, n-am avut niciun fel de finantare, spune Radu Hasan.
  • Ioana era studenta, eu abia terminasem facultatea, Mircea era si el student. N-am avut niciun fel de finantare, nici macar un leu. Am avut timpul si un calculator.
  • Apoi, toti banii pe care i-am facut din Smart Bill i-am reinvestit in Smart Bill. Am mai avut si cateva alternative de alte produse, dar am renuntat la ele. Am vrut sa ne focusam pe acesta.
  • Cifra de afaceri in primul an de la lansarea pe piata a fost de circa 20.000 de euro.
  • Este foarte greu sa facem o estimare a piete de facturare, dar este inca o piata mica, de aproximativ 1 milion de euro. Foarte multi inca folosesc hartia si Excel-ul. Cei care cumpara un soft sunt putini, raportat la numarul total de firme din piata. Dar, nu avem date concrete despre piata.
  • Avem, in prezent, aproximativ 30.000 de clienti activi. In Romania exista circa 450.000 de IMM-uri.
  • Jucatori pe aceasta piata sunt destul de multi, dar concurentul cel mai mare al Smart Bill sunt, in continuare, Excel-ul si tipizatele. De asemenea, mai exista concurenti indirecti, soft-urile traditionale de contabilitate, dar care fac toata contabilitatea, pe cand noi facem doar contabilitata primara. Ei au si facilitatile de facturare si gestiune incluse.
  • Ce finantari a obtinut, in total, pana acum Smart Bill?
  • Prima noastra investitie a fost acum patru ani, de la parinti ¬ aproximativ 17.000 de euro. In 2013, am primit o investitie de la Lucian Todea (business angel si fondatorul companiei ITNT),  de 50.000 de euro si a urmat apoi aceasta invesittie (de 1 milion de euro).
  • In 2013 am lansat un Board de Advisori din care facea parte si Radu Georgescu.
  • Initial noi am vrut sa ne extindem global, voiam sa intram pe toate pietele vorbitoare de limba engleza cu o alta varianta a Smart Bill, care se numeste Sleek Bill. Radu Georgescu a fost cel care ne-a sfatuit in directia aceasta, recomandand sa nu ne rezumam doar la piata din Romania, care este una mult prea mica. Spre exemplu, daca in Romania sunt 450.000 de firme, in India sunt 50 de milioane de firme, iar in Statele Unite sunt 25 de milioane. Diferentele sunt uriase.



Care au fost pasii parcursi pentru obtinera investitiei de 1 milion de euro?

  • Primul pas a fost sa convingem investitorii ca avem potential mare de crestere, probabil cea mai mare provocare. Acest lucru am reusit sa il facem in urma cu aproape un an. Atunci am reusit sa il convingem pe Radu Georgescu,  ca avem o propunere in care mertia investit. Pana atunci, fiind doar pe piata din Romania nu prea eram atragatori pentru investitori pentru ca eram pe o piata foarte mica. Totusi, strategia pe care am prezentat-o l-a convins pana la urma.
  • Au urmat discutiile cu Marius Ghenea, business angel si senior adviser 3TS Capital (care administreaza fondul local de private equity pentru crestere si venture capital finantat prin initiativa JEREMIE, Catalyst Romania), pentru ca au vrut sa fie doua fonduri implicate. Investitor principal a devenit 3TS.
  • A urmat negocierea deal-ului, care a durat destul de mult pentru ca, evident, noi voiam o valoare cat mai mare a companiei, investitorul incearca sa obtina un procent cat mai mare. Dupa cateva luni am cazut de acord si a urmat apoi partea birocratica, ce a mai durat cateva luni si partea de due diligence in care avocatii ne-au verificat istoricul.
  • Noi consideram produsul cloud a fi un startup pentru ca este lansat doar de doi ani, iar in business-ul nostru fara cloud n-ar fi investit nimeni. Era un model de business gresit din start, dar, care a urmat, totusi, trendul pietei.
  • Cred ca este mult mai usor azi pentru un startup sa atraga finantare pentru ca ecosistemul s-a dezvoltat foarte mult.
  • Un startup are mult mai multe optiuni de finantare decat am avut noi in urma cu 8-9 ani. Noi, la momentul lansarii nu stiam ce inseamna finantare, business angel. Eram complet lipsiti de orice fel de cunostinte de acest gen. Din fericire, acum exista foarte multe surse de informare pentru acest domeniu.

Provocarile pietei de produse si servicii in cloud:


  • Piata este inca la inceput. Principalele provocari sunt: reticenta de a avea datele in Cloud, frica de anu fi pastrate in siguranta, de asemenea, exista o reticenta in a plati un abonament si de a da bani pe orice fel de soft, chiar daca vorbim de abonamente de cativa euro pentru firme, sunt inca multi cei care considera ca e mult prea cositisitor. Probabil ca se va schimba mentalitatea incetul cu incetul.

Care este strategia Smart Bill pentru acest an, spre ce se vor duce banii obtinuti prin finantare?

  • Vom dezvolta in continuare Smart Bill, avem foarte multe feature-uri cerute de clienti, pe care nu aveam resurse sa le implementam. Vom extinde echipa de dezvoltare, in momentul de fata sunt 11 colegi si probabil ca vor mai veni 5. Vom extinde si echipa de marketing si vanzari, speram ca in cateva luni sa ajungem la 50 de membri. In prezent suntem 36 in total.
  • O alta parte din bani ii vom investi in marketing pentru a creste cat mai mult numarul de clienti, iar o alta parte pentru dezvoltarea produsului pentru piata din India - unde avem un experiment care incepe sa functioneze tot mai bine, creste frumos si ii vom da o sansa.
  • Am testat apele in circa 60 de tari, dar singurul loc care credem ca merita sa investim acum este piata din India, unde avem produsul, se vinde, avem circa 1.000 de clienti si estimam ca in acest an ca vom ajunge la cateva mii de clienti (totusi sub 10.000).
In 2015, compania Intelligent IT, care detine Smart Bill, a inregistrat o cifra de afaceri de 600.000 de euro, in crestere cu 50% fata de anul anterior. Cei mai multi clienti ai companiei sunt firme mici si mijlocii, cea mai mare pondere o detin firmele care activeaza in zona de servicii.

Ce trebuie sa faca un startup cand abordeaza un potential investitor?

  • O regula foarte importanta este sa aiba rabdare. Este exclus sa obtii o finantare intr-o luna. In cazul nostru procesul a dura peste doi ani, sustine Radu Hasan.
  • Trebuie sa cladeasca o relatie de incredere, investitorii trag uneori de timp si este foarte bun acest lucru pentru ca ei trebuie sa vada ca poti sa indeplinesti ceea ce promiti.
  • Trebuie sa demonstreze ca are potential de crestere de cel putin 5-10 ori.
Parallax

Vizualizari
778
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri