Smile Media

[P] Venture Technology – Oportunități și provocări pentru 2021

Thumbnail

Ne intrebam la mijlocul anului trecut, dacă 2020 va deveni un an istoric, despre care se va vorbi și peste un secol sau dacă va fi doar un hop, uitat foarte repede. Ne convingem cu toții, din ce în ce mai mult, că 2020 a fost un an crucial - nu numai din perspectiva dramatică pe plan umanitar și sanitar, dar și prin shiftul extraordinar la nivel de trenduri și modul de a aborda businessul. 

Ne întrebam la mijlocul anului trecut, dacă 2020 va deveni un an istoric, despre care se va vorbi și peste un secol sau dacă va fi doar un hop, uitat foarte repede. Ne convingem cu toții, din ce în ce mai mult, că 2020 a fost un an crucial - nu numai din perspectiva dramatică pe plan umanitar și sanitar, dar și prin shiftul extraordinar la nivel de trenduri și modul de a aborda businessul. 

2020 a produs tranziția definitivă către revoluția digitală sau tehnologică, începută cu câțiva ani în urmă. Majoritatea industriilor tradiționale au migrat sau sunt pe cale de a migra în zona digitală (e-commerce, e-learning, tele-medicină, fin-tech etc). Chiar și industriile în care factorul uman este important și migrarea nu este facilă (gen HoReCa), au integrat și ele sporit această zonă, prin dezvoltarea și implementarea diverselor aplicații și procese de automatizare. 

România era pe un val ascendent și de efervescență în această zonă și înainte de 2020. 

Pe de o parte, era teren de recuperat - prin acuta nevoie de digitalizare a instituțiilor publice și numărul relativ scăzut de fondatori, România fiind pentru mulți ani preponderent o piață de outsourcing, datorită calității foarte bune a forței de muncă STEM. 

Pe de altă parte, poveștile de succes ale unor companii precum Bitdefender, UiPath și mai nou, ElRond Network, au creat un fenomen de ancoră. Astfel, an de an, sute de fondatori au început să se înroleze în programele incubatoarelor și acceleratoarelor locale și internaționale. Acest trend a fost intensificat în 2020 pe fondul accelerării digitalizarii și este de așteptat să ia amploare în 2021.

Oportunitățile sunt vizibile. Care sunt însă provocările unui start-up din zona tech în 2021?

  • Marea provocare a tuturor start-upurilor rămâne accesul la finanțare, întrucât majoritatea nu sunt “bancabile”.  De asemenea, investitorii în zona tech activi pe piața locală sunt exigenți și filtrează sever candidații (aceștia vizând afaceri inovatoare și cu potențial de a fi scalabile). Start-upurile care beneficiază de finanțare în stadiul de idee sunt într-adevăr foarte puține - de exemplu câștigătorii unor competiții organizate de incubatoarele de afaceri. Totuși, business-urile ceva mai mature au acces și la crowd-funding (Seed-blink a înregistrat peste 15 listări în 2020). De asemenea, datorită efervescenței, există un interes ridicat de a investi în acestă zonă. Există și diferite programe de finanțare cu fonduri europene sau alte programe similare. Prin urmare, este de așteptat ca și zona de finanțare să devină mai accesibilă.

 

  • O altă provocare importantă este dată de creearea unui portofoliu de clienți și de procesul de vânzare. Pe de o parte, o companie trebuie să aibă un minim business pentru a găsi investitori, iar pe de altă parte, afacerea nu se dezvoltă fără investiții, ceea ce creează un “chicken-egg issue” cu problema finanțărilor, menționată mai sus. De aceea, construirea unui portofoliu pe segmentul de piață este esențială. Odată cu lărgirea pieței în domeniul tehnologic, se va vedea însă și o creștere a cererii de produse tech bune. Prin urmare, dezvoltarea unui portofoliu ar trebui să fie mai facilă decât în unele businessuri tradiționale.  Ca în orice domeniu, primează însă raportul calitate-preț și “user-friendliness-ul” produsului. 

 

  • Alte provocări sunt de natură organizatorică și legislativă. Există arii din zona digitală, cu legislație inexistentă sau foarte incipientă. Dezvoltarea rapidă a acestor domenii a dus la un decalaj între reglementări și viața reală. Există legislație la nivel european care vine să acopere anumite viduri, dar este un proces care durează și care nu este facil. Ca trend general, se așteaptă însă reglementări care să acopere varii zone din aria digitală (de exemplu, legislație în domeniul cripto). 

 

  • De asemenea, faptul că marea majoritate a businessurilor din zona tehnologică ajung să opereze extra-teritorial, poate genera necesitatea ca ele să respecte legislația mai multor jurisdicții. Aceasta poate prezenta o altă provocare pentru un start-up, care trebuie să gestioneze aspecte legale și fiscale multiple în faza incipientă. În acest context, rețele de consultanți și de societăți de avocatură cu know-how și un footprint internațional, precum Dentons, care acoperă 198 de jurisdicții și arii de practică dedicate zonei venturetech, sunt vitale pentru clienții care vor să opereze extra-frontalier. 

 

  • Vedem din ce în ce mai multe start-upuri preocupate chiar de la fondare de zona de compliance, realizând importanța subiectului și știind că acest aspect este analizat deopotrivă și de către investitori. Și în acest caz, alegerea unui input profesionist este esențială pentru construirea unei temelii solide încă de la început.

În concluzie, anul acesta va fi unul dinamic în acest segment, cu un număr mai mare de companii noi care se vor lansa sau business-uri existente care vor înregistra creșteri spectaculoase, independent de trendul economiei generale. 

Autor: Cristina Daianu, Partener si Head of VentureTech, Dentons

Parallax

Vizualizari
391
Conţinut
Parerea ta despre articol
1.436
Just for testing :

interaction: 0.86

popularity: 0.46

publishing: 2.89

expertise: 0.08

rating: 1.436

Content Marketing
SmileMedia nu ofera doar campanii. Functionam ca un digital newsroom capabil să creeze conținut de orice tip: grafic, text, foto, audio sau video.
Articole publicate : 1, 356
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri