Claudiu Zamfir

Materiale de construcții: TeraPlast, vânzări în creștere accelerată pe timp de pandemie

Thumbnail

Producătorul român de materiale de construcții TeraPlast, fondat de antreprenorul Dorel Goia (foto), a făcut vânzări în creștere accelerată în primii doi ani ai pandemiei COVID-19, 2021 și 2020, față de anul 2019.

Cifra de afaceri a Grupului TeraPlast a atins 615 milioane de lei în 2021, cu 55% mai mult decât în 2020 şi aproape dublu faţă de 2019.

Profitul net al grupului a crescut în 2021 cu 50% faţă de 2020, până la 44,6 milioane de lei.

"Grupul TeraPlast a continuat performanţele solide în anul 2021, cu creşteri substanţiale, de două cifre, la toţi indicatorii de performanţă. Cifra de afaceri aferentă exerciţiului financiar 2021 a crescut cu 55%, la 615 milioane de lei – un rezultat record în actuala structură a Grupului. Profitul net (care nu include impactul exiturilor din 2021) a urcat cu 50%, până la 44,6 milioane de lei. EBITDA a ajuns la 74,2 milioane de lei, în creştere cu 36% faţă de anul anterior. În aceeaşi perioadă, profitul operaţional a ajuns la 53,6 milioane de lei, cu 41,7% mai mult decât în 2020 şi triplu faţă de 2019", a precizat TeraPlast, într-un comunicat citat de News.ro.

Rezultatul consolidat a fost influenţat pozitiv de operaţionalizarea unor investiţii programate (extinderea capacităţilor Diviziei Instalaţii şi a TeraPlast Recycling), dar a fost grevat de costuri nerecurente aferente pornirii investiţiilor noi, care s-au cifrat la aproape 3,7 milioane de lei.

Grupul anunţă că a continuat să vândă volume semnificative în pofida creşterii costurilor cu materiile prime şi a scăderii sectorului de construcţii în semestrul II al anului 2021.

"Lucrările de construcţii inginereşti au scăzut cu 5,5% în primele 11 luni din 2021 comparativ cu aceeaşi perioadă din 2020, ceea ce sugerează o creştere a cotei de piaţă a vânzărilor grupului în anul 2021. Condiţiile pieţei de construcţii nu au permis transpunerea integrală în piaţă a creşterilor record a preţurilor materiilor prime. Presiunile de preţ pe energia electrică au fost, în schimb, gestionate cu succes de către grup, prin contracte pe termen lung. Astfel, rezultatele în sumă absolută au evoluat excelent, atât EBITDA, cât şi profitul net", arată grupul.

Disfuncţionalităţile în lanţurile de aprovizionare au produs întârzieri în livrarea şi punerea în funcţiune atât a fabricii de ambalaje biodegradabile, cât şi pentru unele dintre liniile de producţie pentru business-ul de instalaţii. Întârzierile au generat costuri suplimentare cu salariaţii şi materialele de test care nu au mai putut fi recuperate până la finalul anului 2021.

"Din acest an, însă, aceste investiţii vor contribui mai vizibil la rezultate pozitive. O performanţă deosebită se remarcă pe piaţa externă, unde valoarea exporturilor s-a dublat faţă de anul anterior", mai arată grupul.

Ponderea exporturilor în total cifră de afaceri s-a situat la 14,4%, în linie cu obiectivul de 15% anunţat de reprezentanţii grupului la începutul anului 2021.

"Rezultatele confirmă traseul excelent pe care Grupul TeraPlast s-a aflat pe parcursul întregului an. Am avut un calendar ambiţios de investiţii în 2021, dus la îndeplinire chiar dacă, punctual, au apărut întârzieri de operaţionalizare. Proiectele noi apărute ca urmare a investiţiilor implementate au contribuit cu 11% în total EBITDA şi au generat 6% din profitul net consolidat. Am crescut deşi sectorul construcţiilor a înregistrat o contracţie şi ne-am atins obiectivul să câştigăm cotă de piaţă”, a declarat Ioana Birta, directorul financiar al Grupului TeraPlast.

2022 - focus TeraPlast pe ambalaje

Grupul vrea să se dezvolte semnificativ şi în 2022 datorită business-ului de ambalaje, unde preconizează că va avea o triplare a cifrei de afaceri.

"De asemenea, creştem datorită extensiilor de capacitate realizate la instalaţii, granule şi reciclare. Asigurăm dezvoltările viitoare şi prin investiţia de 11 de milioane de euro în producţia de folii stretch. Vom începe implementarea ei de îndată ce primim acordul de finanţare. În extinderea afacerilor noastre, contăm şi pe realizarea de proiecte de M&A care ne vor conduce la o EBITDA de 130 de milioane de lei. Exporturile rămân o prioritate. La acest capitol vizăm o creştere de 40% în acest an”, a declarat Dorel Goia, preşedintele Consiliului de Administraţie TeraPlast.

Pentru anul în curs, Grupul TeraPlast are ca obiectiv o cifră de afaceri de 789 milioane de lei şi un profit net de 69,4 milioane de lei, ambele cu o creştere susţinută de 28%, respectiv 55%. Pentru aceeaşi perioadă, EBITDA bugetată este de 112 milioane de lei, cu 51% mai mult decât în 2021. Totodată, se va acorda o atenţie sporită lansării de noi produse şi extinderii amprentei geografice, inclusiv prin proiecte de M&A. În cadrul cifrelor bugetate pentru anul 2022, nu au fost incluse eventualele efecte pozitive determinate de lansarea producţiei de folie stretch si achiziţiile de noi afaceri.

În ceea ce priveşte Linia de business Instalaţii şi Reciclare (TeraPlast şi TeraPlast Recycling), cu o cifră de afaceri în creştere cu 40% faţă de 2020, este segmentul cu cea mai mare contribuţie în rezultatul consolidat: 66% din cifra de afaceri a întregului grup. S-au înregistrat creşteri cu 20% în volumele vândute. EBITDA a depăşit 50 de milioane de lei, în creştere cu 18% faţă de anul anterior.

Divizia Instalaţii a înregistrat rezultate bune chiar şi într-un mediu incert, dominat de creşterea costului cu materiile prime şi încetinirea lucrărilor de construcţii, inclusiv datorită faptului că metodologia de recalculare a preţului nu acoperă creşterile reale de preţ din piaţă.

Linia de business Granule (TeraPlast şi TeraPlast Recycling) include Granulele rigide şi plastifiate din PVC, granulele HFFR (fără halogen, rezistente la foc), dar şi granulele reciclate. A avut cea mai mare creştere a cifrei de afaceri, cu +109%, şi a EBITDA, cu +150%, până la 26,8 milioane de lei.

Pe segmentul reciclare s-a remarcat o creştere substanţială, de peste 40%, a clienţilor terţi pentru TeraPlast Recycling, ceea ce corespunde strategiei de evoluţie a acestui business.

Din trimestrul 2 al anului 2022, segmentul va avea o creştere cu 30% a capacităţii de producţie la granule PVC plastifiate.

La Linia de business Ferestre şi uşi (TeraGlass), în ciuda unei creşteri a cifrei de afaceri (43,4 mil lei, +24%), productivitatea nu a cunoscut îmbunătăţirea scontată, iar profitul operaţional a fost în scădere faţă de 2020. Cererea este însă solidă, iar contractele cu principalii clienţi au fost reînnoite, inclusiv cele pe pieţele externe.

Linia de business Ambalaje flexibile (TeraBio Pack) este cea mai nouă linie de business în cadrul grupului, ale cărei rezultate sunt încă grevate de costurile de pornire, dar care va reprezenta unul dintre motoarele de creştere ale grupului în trimestrele următoare.

Continuă integrarea şi eficientizarea producţiei de folii din polietilenă preluată de la Somplast şi Brikston Construction Solutions, cu obiectivul de a creşte cantitatea de produse din polietilenă reciclată.

Grupul este compus din companiile: TeraPlast, TeraGlass, TeraPlast Recycling, TeraBio Pack şi Somplast.

Începând cu 2 iulie 2008, TeraPlast SA este listată la Bursa de Valori Bucureşti sub simbolul TRP. Acţiunile companiei sunt incluse în indicele de referinţă BET al Bursei de Valori Bucureşti şi în indicii Small Cap şi Global All Cap ai FTSE Russell.

Parallax

Vizualizari
481
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 

  Ultimele știri