Raluca Abrihan
În urma celor 4 Hackathoane desfășurate simultan weekend-ul trecut în Cluj-Napoca, Iași, Sibiu și Timișoara, 45 de tinere echipe de start-up tehnic se alătură celor 28 deja calificate după Hackathonul de la finalul lunii februarie din București. Împreună, vor participa în programul de mentorat Innovation Labs care se va desfășura pe parcursul următoarelor 10 săptămâni.
Hackathoanele reprezintă etapa de selecție a acceleratorului Innovation Labs.
În cele cinci orașe, programul este susținut academic de către 10 universități de top din România, ce includ peste 90% din studenții de tehnologie din România: Universitatea POLITEHNICA din București, Universitatea din București, Universitatea Babeș–Bolyai, Universitatea Tehnică din Cluj–Napoca, Universitatea de Medicină şi Farmacie „Iuliu Haţieganu” din Cluj-Napoca, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași, Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, Universitatea Politehnica Timişoara și Universitatea de Vest din Timişoara.
Pentru cele 4 Hackathoane din Cluj, Iași, Sibiu și Timișoara s-au înscris în total 100 de echipe formate din peste 230 de tineri cu proiecte curajoase, care și-au propus să aibă un impact pozitiv asupra mai multor sectoare de business prin soluțiile lor tehnologice.
Start-up-urile prezente s-au aliniat cu una dintre cele șapte verticale de afaceri ale programului: Agriculture, Cyber–Security, Fintech, Health & Lifestyle, Retail, Smart Cities și Smart Mobility. Participanții au acoperit trei categorii, în funcție de experiența membrilor: echipe formate exclusiv din studenți, echipe spin-off din proiecte de cercetare din mediul universitar și echipe formate din studenți și antreprenori cu experiență.
Cele 100 de echipe înscrise, pasionate de tehnologie și animate de o idee îndrăzneață, s-au prezentat în dimineața zilei de sâmbătă, 7 martie, pentru prima etapă a admiterii în Hackathoane: o prezentare fulger de 1 minut a ideii în fața juriului și publicului, urmată de votul publicului prezent la eveniment și deliberarea juriului.
În baza opțiunilor juriului și publicului participant, echipele cu cel mai mare potențial au intrat în etapa de dezvoltare și mentorat rapid din cadrul Hackathonului. Pe parcursul zilei de sâmbătă și a nopții ce a urmat, un total de 76 de echipe de tineri selectate au lucrat la perfecționarea unui prototip cât mai convingător al ideii lor inițiale, sub îndrumarea mentorilor și a membrilor Juriului din cadrul Hackathonului.
Duminică, 8 martie, echipele au expus o versiune îmbunătățită a produsului și a strategiei lor de business în fața juriului și publicului, printr-o prezentare ce a inclus o demonstrație tehnică și un elevator pitch de 2 minute. Juriul a selectat cele mai performante și promițătoare 45 de echipe, care au intrat astfel în programul de dezvoltare și mentorat de 10 săptămâni: 14 echipe în Cluj-Napoca, 7 echipe în Iași, 11 echipe în Sibiu și 13 echipe în Timișoara. Echipele calificate încep de astăzi o experiență intensă de interacțiuni săptămânale cu mentorii, utilizatorii și potențialii investitori, pătrunzând treptat în lumea inovării digitale și a antreprenoriatului tehnic.
Inovațiile propuse de tinerele echipe din Hackathoanele Innovation Labs din Cluj-Napoca, Iași, Sibiu și Timișoara
La Cluj-Napoca, Lung Cancer Diagnosis and Monitoring System, o echipă interdisciplinară bazată pe rezultate de cercetare din mediul universitar, propune o soluție pentru identificarea rapidă și minim invazivă a cancerului pulmonar. Echipa va dezvolta o aplicație bazată pe o ecografie ce poate fi utilizată într-o plajă largă de cabinete medicale permițând confirmarea sau infirmarea naturii canceroase a unei leziuni pulmonare cu o acuratețe de peste 95%, evitând în același timp distrugerea țesuturilor cauzată de metodele invazive, și reducând timpul de diagnosticare.
Tot la Cluj, echipa Care Connection dezvoltă o platformă ce oferă părinților un spațiu digital în care aceștia pot identifica și obține ajutor specializat în vederea activităților de babysitting și pregătire suplimentară. Produsul Care Connection integrează sisteme de testare psihologică riguroase care să ofere încredere părinților cu privire la alegerea celor care vor lucra cu copiii lor.
În Iași, echipa Synovius dezvoltă un echipament medical portabil care ajută la recuperarea și tratarea articulațiilor (cot, genunchi și gleznă), independent de locația pacienților. Soluția propusă promite înlocuirea echipamentelor tradiționale de recuperare printr-un un model de business ce presupune vânzarea sau închirierea lor în unități medicale, spitale și centre de tratare.
În Sibiu, Volunteer Management Platform vine în întâmpinarea celor interesați de voluntariat prin identificarea evenimentelor din zona lor la care pot contribui în organizare și ajută organizatorii de evenimente să gestioneze voluntarii din cadrul evenimentului. Soluția dezvoltată constă într-o platformă care asigură recrutarea și integrarea voluntarilor în cadrul echipelor de organizare a diferitelor evenimente.
În Timișoara, SpineUP atacă o problemă tot mai actuală: durerile de spate. SpineUP pune la dispoziție o aplicație ce conține programe de exerciții scurte ce pot fi desfășurate acasă sau la birou și care au ca scop ameliorarea și prevenirea durerilor de spate. Soluția SpineUP promite astfel să ofere exerciții personalizate în funcție de afecțiunile și nevoile utilizatorilor.
Pe parcursul următoarelor 10 săptămâni, scopul programului este de a accelera ideile către stadiul de MVP (Minimum Viabile Product), ajutând echipele să își aducă ideile într-o formă validată și valoroasă, creată pentru clienți reali și stadiul pieței, dar și de a-i îndrepta către oportunitățile potrivite de finanțare ale propriului start-up. Totodată, programul dezvoltă gândirea și cultura antreprenorială, introducând în vocabularul tinerilor din mediul tech termeni și concepte de business. Astfel, prin activitățile diverse din program, antreprenori și oameni de business consacrați vor împărtăși experiențele lor cu participanții, orientându-i în cunoașterea și explorarea ecosistemului antreprenorial românesc. Nu în ultimul rând, prin intermediul partenerilor programului, echipele beneficiază de acces la tehnologii de ultimă generație pentru dezvoltarea produselor lor, precum și de oportunități de poziționare eficientă pe piață.
În luna aprilie se vor desfășura evenimente de tip Boost Day în toate cele cinci orașe din program, unde echipele vor prezenta evoluția și transformarea ideii lor de start-up în prima jumătate a programului de mentorat. La începutul lunii mai, vor urma Demo Day-urile regionale, unde cele mai bune echipe care au dezvoltat un produs viabil, testat cu utilizatori reali, vor fi selectate pentru a participa la evenimentul național Demo Day.
Pe 18 mai, în cadrul evenimentului Demo Day, finaliștii programului din țară își vor prezenta produsele în fața partenerilor, a reprezentanților media și a potențialilor investitori, urmând ca echipele cele mai convingătoare să fie recunoscute prin premiile Innovation Labs. Echipele vor continua să beneficieze de sprijinul acceleratorului și al susținătorilor programului și după încheierea perioadei de mentorat, devenind parte din comunitatea de alumni a Innovation Labs.