Liderii Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR), organizație reprezentativă a patronilor IMM, au declarat luni că au discutat cu reprezentanți ai Ministerului Economiei și cu antreprenorii și au transmis apoi unele solicitări statului, privind ajutoarele de stat de câte 2.000-200.000 de euro.
„Am avut dialog și cu Ministerul Economiei, și cu antreprenori, așa încât am cules feedback din piață și am trimis către Ministerul Economiei”, a spus, luni, președintele CNIPMMR, Florin Jianu.
Măsura 1 - când ajung microgranturile la beneficiari
„În opinia noastră banii pot să intre în maximum o lună, pentru că lucrează cu partenerii bancari” - a spus Florin Jianu, despre microgranturile de câte 2.000 de euro de la Măsura 1.
Reamintim că la Măsura 1 au aplicat 29.250 de persoane, în condițiile în care bugetul disponibil, de 100 de milioane de euro, permitea acordarea unui număr de maximum 50.000 de microgranturi.
Astfel, au rămas necheltuiți 41,5 milioane de euro la Măsura 1 și după prelungirea perioadei de aplicare.
Cerințe Măsura 2 - buget mai mare, granturi mai mici
În principiu, Jianu solicită Ministerului Economiei modificarea Măsurii 2 - granturi de capital de lucru de 2.000-150.000 de euro - să mute cei 41 de milioane de euro rămași necheltuiți de la Măsura 1 (microgranturi de câte 2.000 de euro) la Măsura 2 și să suplimenteze și mai mult bugetul Măsurii 2. De asemenea, el a cerut din nou scăderea sumei maxime acordate prin Măsura 2 de la 150.000 de euro la 35.000 de euro, pentru a intra mai multe firme la finanțare.
- „Evident că Măsura 2 are mai multă apetență. Deci trebuie transferat la Măsura 2 restul de bani de la Măsura 1. Eu cred că mai trebuie și acolo suplimentat bugetul. Mi se pare că a fost greșită abordarea în care dai 150.000 de euro capital de lucru. Dacă Germania dă 15-20 de mii maxim, noi dăm 150.000 de euro. Acum trebuie să iasă din aceatsă dilemă, Ministerul Economiei își propusese fnanțarea a circa 10.000 de firme și trebuie să găsească fondurile necesare.
- Nu e OK ca tu să-ți completezi online cifra de afaceri și automat să-ți completeze 15% din acea sumă capital de lucru. Ai, n-ai nevoie, tu de suma aia vei beneficia. O să ridice artificial costurile fiecare în parte, ca să ajungă la suma respectivă. Ar fi trebuit să facă pe un minim plan de afaceri - ce taxe ai restante, ce costuri ai restante. S-ar putea să ai nevoie de 30.000 de euro. Și, dacă le luam bob cu bob, poate ajungeau banii pentru mai mulți. Cerem și suplimentarea bugetului. Să se dea în continuare fonduri celor înscriși în această sesiune”, a spus Jianu.
El a criticat și sistemul de acordare a granturilor de capital de lucru, primul venit-primul servit, care ar avantaja IMM-urile mai puternice, care dispun de experți care au exercițiul aplicării la granturi.
- „Companiile mari au niște experți foarte buni care se ocupă cu asta, care aveau exercițiul înregistrării firmelor. Păi un IMM cu 2 angajați ce face? Mi-a spus cineva: <<Domn'e, eu eram la muncă, până m-am întors eu acasă banii erau epuizați, am și eu nevoie de 15.000 de euro>>” - a mai spus Jianu.
În schimb, Jianu i-a lăudat pe specialiștii STS și ai Ministerului Economiei care au realizat sistemul electronic de aplicare la granturi, care a fost legat la bazele de date ale ANAF și ONRC, pentru a nu mai solicita firmelor documente deja trimise acestor instituții.
Reamintim că în acest moment bugetul alocat Măsurii 2 este de 350 de milioane de euro (cu tot cu aportul propriu al beneficiarilor, de 15% din finanțare). De joi, 22 octombrie, până luni, 26 octombrie, la Măsura 2 au aplicat 21.462 de persoane. Bugetul s-a epuizat însă imediat, probabil în mai puțin de 10 minute, cererea fiind foarte mare.
Măsura 3 - ce grilă se aplică. „Am dat din lac în puț”
La Măsura 3 - granturi de investiții de câte 50.000-200.000 euro - Guvernul a modificat o dată grila de punctaj, prin OUG 174/2020, inveresând punctajul privind RIR (rata internă de rentabilitate a investiției) față de OUG 130/2020. În paralel, Parlamentul a modificat adoptat o Lege de aprobate a OUG 130/2020, cu amendamente, în care a modificat cu totul punctajul, la propunerea CNIPMMR, inlocuind RIR cu solvabilitatea și alți indicatori.
Ministerul Economiei, Virgil Popescu, a declarat, pentru StartupCafe.ro, acum o săptămână, că va aplica punctajul din Guvern, cu RIR.
- „Cum se va aplica? Noi acum aplicăm pe legea existentă, pe OUG 174. Dacă președintele va promulga acea lege și când va promulga acea lege, va trebui să fie aplicată acea grilă. Nu sunt de acord cu ce spune ministrul Popescu că trebuia acordul Comisiei Europene. Comisia Europeană îți cere cadrul - pe perioada x-y vrei să faci o schemă care să se adreseze cărui domeniu vrei tu în afară de cele extinse, suma pe care v-o aprobăm și ce vrei tu să faci acolo. Nu-ți cere domeniul, grila de punctaj, nu-i interesează. Tu trebuie să fii conform regulamentului european cu privire la fondurile europene”, a comentat luni Florin Jianu.
Reprezentantul patronilor IMM critică utilizarea indicatorului RIR de către Guvern, la evaluarea viitoarelor proiecte de investiții de la Măsura 3, el arătând că această grilă de punctaj încurajează non-performanța în business și descurajează profitul.
- „Am dat din lac în puț. Am scăpat de dracu și am dat de ta-su. Ați văzut cum arată acum grila de punctaj. Dacă înainte te obliga să fii mega-performant și nu aveai nevoie de fonduri europene, acum te obligă să fii cât mai slab. Deci dacă tu ai acel RIR negativ, ești foarte bun pentru fonduri europene. Spunea cineva: <<Dacă eu îmi propun RIR -4 și îndeplinesc -3 sau 0 sau o dau pe profit. Ce fac, dau banii înapoi?>>. E un non-sens economic. Adică ai ajuns să ca, dacă faci o activitate profitabilă, să pierzi bani, pentru că tu ai promis acolo că e cât mai neprofitabilă.
- Noi de asta am venit și am spus: domn e renunțați la prostia asta cu RIR. Înțeleg că vreți să automatizați, să fie cât mai simplu. Dar o să ajungeți ca la Măsura 2 și să automatizați dintr-un clic și să vă dea un rezultat fals. De asta am venit cu această grilă, pe care am luat-o din POR. Dacă la POR te duci și iei 6 milioane de euro cu acea grilă, ei bine, aici nu poți să iei 200.000 de euro, pentru că grila arată altfel. Ba mai mult, dacă la POR, într-o periaodă de creștere economică, trebuia să vii cu cofinanțare de 30%, aici trebuie să vii cu cofinanțare de 35%, în perioadă de COVID și perioadă foarte proastă pentru noi toți” - a spus Jianu.
El i-a criticat pe cei de la Ministerul Fondurilor Europene, care au realizat proiectele de OUG 130 și OUG 174.
- „Nu ne dăm seama că specialiștii, între ghilimele, din ministere au greșit total și ar trebui să-și asume acest lucru. Ei și-au asumat că au greșit acea grilă - au spus: <<Da, au dreptate cu RIR-ul ăla mai mare de 7% și au zis Hai să-l inversăm>>. Și au spus <<RIR să fie mai mic de 5%>>, dar n-au pus măcar zero. Cum are POR - RIR trebuie să fie între 0 și 5, dar nu-l punctează, pentru că se știe că nu e un indicator economic care trebuie punctat. Și marii specialiști din Ministerul Fondurilor au spus că RIR trebuie să fie mai mic de 5%. Da și minus infinit e mai mic de 5%. Deci tu cu cât faci o afacere mai proastă, cu atât mai bine ești punctat. Deci e un non-sens” - a acuzat Florin Jianu, fost ministru pentru IMM.
Reamintim că Jianu a fost ministru tehnocrat pentru IMM în guvernarea Ponta și guvernare Grindeanu (cabinet din care a demisionat în semn de protest față de ordonanța 13/2017 în justiție).
Sterică Fudulea, vicepreședinte al CNIPMMR, crede că Ministerul Economiei ar fi trebuit să amâne Măsura 2 și să nu deschidă nici Măsura 3 până ce grila aprobată de Parlament intră în vigoare.
- „Este această joacă între Parlament și Guvern. Probabil dacă se amâna lansarea Măsurii 2, toată lumea era fericită, se puteau implementa acele propuneri din Lege, ar fi intrat și companiile închise de ordonanțele militare, cele din zona de fitness, înfrumusețare. Și poate ar fi putut fi corectată și suma cu ocazia asta. Și toată lumea ar fi fost mulțumită. Dar mediul de afaceri suferă din cauza acestui joc între Parlament și Guvern” - a spus Fudulea, care a fost și el secretar de stat la Ministerul pentru Mediul de Afaceri, în guvernare Grindeanu.
La Măsura 3 nu s-a anunțat, deocamdată, o perioadă de aplicare. Sesiunea va fi deschisă tot pe site-ul oficial de granturi IMM realizat de STS și Ministerul Economiei. Bugetul Măsurii 3 este de 550 milioane euro cu tot cu aportul propriu al beneficiarilor.
Propunerile sale sunt aberante. Nu e normal sa nu existe criteriul co-finantarii.
Cum rahat sa faci afaceri si investitii folosind 100% bani publici?! Ar fi o bataie de joc la adresa contribuabilului european si nici nu ai angrena in economie aceeasi suma de bani investiti.
Pentru orice altceva exista Masura 2, capital de lucru. Pentru investitii lasati criteriile anuntate de guvern. E aberant sa modificati criteriile dupa ce am facut rost de bani pentru co-finantare. Instabilitatea legiuitorului, impusa de acest Jianu si de parlament e incalificabila.
- eliminați cei care au aplicat pe coduri Caen autorizate începând cu 1 ian 2020. Evident nu au avut cifra de afaceri eligibila in 2019;
- segmentat cifra de afaceri a anului 2019 pe codul Caen pe care au aplicat. Faptul ca au un cod Caen eligibil pe care au aplicat dar pe care au realizat doar 10% din cifra de afaceri a anului 2019 distorsionează din nou alocarea granturilor nerambursabile.
”- eliminați cei care au aplicat pe coduri Caen autorizate începând cu 1 ian 2020. Evident nu au avut cifra de afaceri eligibila in 2019;” - Aceasta este o idee interesantă, dar ne permite legea o astfel de interpretare ???
”- segmentat cifra de afaceri a anului 2019 pe codul Caen pe care au aplicat. Faptul ca au un cod Caen eligibil pe care au aplicat dar pe care au realizat doar 10% din cifra de afaceri a anului 2019 distorsionează din nou alocarea granturilor nerambursabile.” - nu sunt expert în domeniu, dar nu cred că firmele raportează date detaliate la nivelul fiecărui cod CAEN
Noi cei din HORECA avem incredere ca domnul Ministru Popescu va gasi solutii si pt cele peste 17.000 de firme Romanesti sa putem pastra afacerile si angajatii care la momentul asta sunt alaturi de noi.
Mult succes domnule Ministru Popescu si va rog sa nu ne dejamagiti.
-ajutorul financiar nerambursabil sa fie calculat la 15% din CA aferenta codului CAEN pe care s-a solicitat finantare (Dovada: balanta la 31.12.2019)
- existența condițiilor prvind emiterea certificatului de stare de urgenta pentru codul CAEN pe care se solicita finantare (dovada: introducerea in sistem a veniturilor/incasărilor strict pe acel cod CAEN)
Măsura 3:
- punerea la dispoziția solicitantilor a formulei de calcul privind RIR
- reducerea co-finanțării (la punctajul maxim - praguri mai mici, ca să nu ne forțeze să ne batem ”ca chiorii” crescand cofinantarea)
- introducerea altor criterii la departajare (procentul de cofinantare și valoarea cifrei de afaceri dezavantajează firmele mici)
Speram ca măcar in ultimul ceas să ne asculte cineva!
2. Solicitati formulari cat mai exacte, predictibile, iar corectiile care se fac sau se vor face la OUG 130 sa fie apropiat de ceea ce s-a stabilit initial, se pare de toate partile implicate. Daca OUG initiala nu a fost OK de ce nu ati facut-o praf in Parlament? De ce s-au mai pus in opera masurile 1 si 2?
Pentru masura 3, RIR pare sa fie criteriul bun, dar cu formularea din OUG130 nu formularea din OUG174.
Trebuie urgentata publicarea ghidului pentru M3 si lasat un timp rezonabil pana la deschiderea sesiunii, nu ca la M2.
Domnule Zamfie, bugetul masurii 3 este de 550 milioane euro FARA cofinantarea beneficiarilor.
Sau ai prestat f puțin ai fost afectat la fel, f puțin.
1. Redactia Startup Cafe va rugam sa corectati informatiile pentur ca lumea este indusa in eroare in Ordonanta la art 11 scrie clar::
(3) Valoarea granturilor pentru capital de lucru nu include cofinanțarea beneficiarilor de ajutor de stat la constituirea capitalului de lucru, în procent de minimum 15% din valoarea grantului solicitat.
e ca si la fonduriel europene.
2. Este o petitie online care cere alocare celor 41 milioane ramase de la masura 1 Grant , sa fie alocate la masura 2. Echitabil ar fi sa sa stabileasca un plafon de ex 50.000 euro si ar putea beneficia de 3x mai multe firme de grant
multumesc