Claudiu Zamfir
Ministrul Economiei a subliniat, joi seara, că firmele aplicante la granturile de câte 2.000-150.000 de euro trebuie verificate dacă îndeplinesc condițiile de eligibilitate.
„Serverul a rezistat la 9.000 de cereri simultane la deschidere. Apelul se închide miercuri, 28 octombrie, în mod normal după numărul de cereri, bugetul este epuizat. Evident, trebuie să și vedem fiecare companie cât a cerut, trebuie să vedem și dacă îndeplinesc condițiile de eligibilitate, nu mă pronunț”, a spus Virgil Popescu, în ședința de Guvern.
Peste 20.000 de firme și ONG-uri au aplicat la granturile de capital de lucru din Măsura 2 a ajutoarelor de stat pentru ieșirea din criza COVID.
Statul a estimat că circa 10.000 de solicitanți vor beneficia de granturi, cu un buget total disponibil de 350 de milioane de euro (cu tot cu cofinanțarea proprie de 15%) . În schimb, fondatorul platformei de business intelligence Termene.ro, Adrian Dragomir, a verificat cifra de afaceri a aplicanților înscriși și a calculat că banii ajung pentru circa 5.000 de firme.
Totuși, urmează verificări și nu este sigur că toți aplicanții care au apucat să depună printre primii sunt în regulă cu toate condițiile cerute în program.
Programul a fost conceput de un "dancila".
1. Daca e un program pentru CEI afectati de MASURILE GUVERNULUI de inchidere a economiei, ce rost are masura 3 de investitii cand zeci de firme mor si creste numarul somerilor?
2. Nu au facut studii de impact. Ministerul Economiei este direct responsabil ca nu a solicitat astfel de informatii. Au fost alocate pentru PFA-uri de doua ori mai multe fonduri decat era nevoie.
3. Au permis ca firmele de consultanta sa depuna cereri in numele clientilor. Unde este egalitatea de sanse promisa?
Guvernul trebuie dat in judecat pentru acest program. Poate ar trebui sa fie dat in judecata si ca a blocat economia. Nu pandemia a inchis firmele, ci Guvernul a decis acest lucru pentru ca nu a fost in stare sa asigure sericii medicale celor afectati de pandemie. Ca e vinovat acest guvern sau cele precedente, nu are nicio importanta. Nu Orban trebuie dat in judecata, ci GUVERNUL ROMANIEI.
La euro si la locale am votat PNL. Voi vota cu USR doar daca NU va face parte dintr-un viitor guvern Orban.
10.000 depuneri in 10 - 15 min !!! Cateva secunde intre cei care primesc si cei care nu primesc !?!!?
Sunt foarte multe firme din domeniul transporturi - cu CA mare !!!!
Cei din domeniul horeca ce fac ?
Era mult mai buna o impartire echilibrata a banilor ! Sunt multi cei care au nevoie de ajutoare !
Mai studiati problema !!!!
Incredibil cum dupa 25 de ani trag lacatul pe usa din cauza mesajului DOCUMENTUL INCARCAT NU CORESPUNDE CU DOCUMENTUL DESCARCAT!!!!!
Nu mai pot visa la masura 3 pt ca nu mai pot sustine afacerea mai departe asa ca multi ca mine de dupa pozitia 6000 vor renunta!
Asta a fost o poveste din cele peste 14.000 de firme care nu au reusit sa incarce o cerere pe un site in mai putin de 6 min!
Cu drag
fostul manager al unui restaurant din Romania
Incredibil cum dupa 25 de ani trag lacatul pe usa din cauza mesajului DOCUMENTUL INCARCAT NU CORESPUNDE CU DOCUMENTUL DESCARCAT!!!!!
Nu mai pot visa la masura 3 pt ca nu mai pot sustine afacerea mai departe asa ca multi ca mine de dupa pozitia 6000 vor renunta!
Asta a fost o poveste din cele peste 14.000 de firme care nu au reusit sa incarce o cerere pe un site in mai putin de 6 min!
Cu drag
fostul manager al unui restaurant din Romania
Conditiile de eligibilitate pentru aceste granturi au fost extrem de lejere si au urmarit doar aruncarea unor bani in piata, fara prea mare efort din partea Guvernului de a evalua beneficiarii sau impactul agregat in economie al fondurilor.
Certificatele de stare de urgenta s-au dat in stanga si-n dreapta: le-au luat si firme devastate de scaderi cu 80% ale cifrei de afaceri pe anul acesta in primele 9 luni, dar si firme care sunt pe plus dar au gasit o luna in care au facturat mai putin, in mai sau aprilie si, gata, se incadreaza la firme afectate de pandemie. Nu se putea pune o conditie a scaderii cifrei de afaceri cumulate, pentru primele 8-9 luni?
Codurile CAEN incluse in lista sunt si ele discutabile (comertul electronic parca e si el inclus, ca e efectat de covid, in sensul ca a crescut poate; productia de lactate, cand lumea e buluc in supermarketuri etc) si oricum, domenii cu scaderi mici impreuna cu domenii devastate de pandemie.
Si, cat de greu este sa iti adaugi un cod CAEN eligibil daca vin bani gratis? Dureaza cateva zile.
Apoi modul de aplicare a fost gandit cu dedicatie pentru firmele de consultanta, care stiau cum sa clickeze mecanic prin platforma, ajutate si de experienta anterioara cu schema 1 (microgranturi). Tutorialul facut pentru "non-consultanti" era, intentionat sau neintentionat, superficial si in mod evident incomplet. Eu unul voi face contestatie, fara prea mari sperante de castig, si sper ca multi alti antreprenori vor face la fel.
Dar ma bucur ca domnul ministru e incantat ca macar nu a cazut site-ul. Cam atat de jos este stacheta pusa.
Il anunt totusi ca site-ul a cazut, in anumite momente, ca am incarcat de patru ori o cerere pana a mers si asa am pierdut cam un minut, sau, altfel spus, vreo 2000 de pozitii in grila.
In final, problema principala este discrepanta imensa intre bugetul total al schemei de finantare si valoare cererilor generate de conditiile laxe de aplicare. Guvernul a chemat la masa zeci de mii de antreprenori in pragul falimentului (sau nu) si le-a aruncat zece carnati. Atata s-a putut..
Opțiunea a fost să te ghideze evantual puțin consltantul și să depui singur cererea, dar și așa totul la final a depins de cât de bine știe fiecare să lucreze la calculator și cât de rapid a fost. Ieri am fost alături de oameni care au reușit să depună la 10:03, cum am fost alături și de cei care au reușit abia la 10:30.
Unde mai pui că dacă încercai să aplici în paralel pe două firme înregistrate pe același cont, aplicația te deloga imediat. Nu s-au putut utiliza conturile simultan de doi sau mai multi utilizatori.
Totodata nu exista o verificare a validitatii celor doua certificate de urgență...a fost sau nu necesar pentru comania respectiva? Scaderi au fost in aproape toate ramurile de activitate, dar cat de mari au fost acestea?
În primele 6.000 de cereri depuse sunt 1.500 de cereri depuse pe CAEN secundar care au solicitat cam 52 Mil Eur. Este interesant de vazut câte dintre acestea au depus cerere pe un CAEN adăugat în ultimele 4-5 luni.
Niciodata, pana la acest SIMULACRU de SCHEMA nu am fost in situația in care să nu conteze nici un principiu de eficiență a utilizării fondurilor europene, viabilitatea clientului și a proiectului, calitatea proiectului sau orice alt indicator de impact pentru economie.
Ca si constatari:
1. Schema de finanțare a fost promovata din iunie, prin diverse declaratii, dar efectiv procedura si formatul au fost publicate in octombrie, fără a se anunța din timp, pentru a putea sa-ti planifici in mod conștient accesarea acestei scheme.
Eu, spre ex, am urmărit zile si nopți orice modificare, am pierdut ore întregi de consultanță cu clienții, am făcut simulări ale bugetelor necesare fiecărui client, am schimbat și iar schimbat orice informație pe care am dat-o clienților, doar pt că Guvernul anunța ”pe surse” diverse modificări. Am făcut calcule pt fiecare client, am făcut previziuni financiare și liste intregi cu facturi de datorii și stocuri de marfă pt fiecare client, totul pentru că nu știam cum anume va arăta cererea de finanțare. Sunau zilnic minim 2 firme ca să întrebe ce-i cu fondurile acestea și dacă ei pot să ia niște bani, și eu nu aveam ce șă le spun pt că, de la o zi la alta, sau mai exact-de la o noapte la alta, mai apăreau alte informații.
Sincer, după nenumărate ore de consultanță, nici nu stiam ce tarif să cer, pt că nu știam cum va arăta cererea de finanțare....doar ne pregăteam.
3 luni irosite
2. Procesul de consultare publică inițiat de guvern a fost unul STRICT FORMAL.
Am transmis propuneri atât la procedură dar și la modificarea OUG 130, am recomandat clienților să scrie și ei, am dat nu știu câte telefoane la Minister și, la final, nici o propunere venită din rândul mediului de afaceri sau al consultanților nu a fost luată în considerare.
3. Schema a fost o LOTERIE bazată pe o DEXTERITATE LA UTILIZAREA CALCULATORULUI și, după câte am văzut și discutat și cu alți consultanți, pe diverse tertipuri informatice.
Pentru prima dată în 15 ani de consultanță am avut neșansa de a vedea o schemă de finanțare în care a contat principiul rapidității, fără a avea nici un alt indicator.
Dacă la SUN, principiul acesta venea împreună cu un punctaj obținut de firmă și cu alte criterii de departajare (nr angajati, valoarea echipamentelor ș.a), aici, totul a ținut de o abilitate (fizică sau tehnică).
Ce omite Ministerul să ia în analiză este faptul că acest principiu este dependent de mulți factori care nu se află sub controlul solicitantului: o platformă în care încercau să intre 20.000 de utilizatori simultan și doar 9000 reuseau (conform spuselor dlui Ministru), utilizatori care nu aveau un tutorial corect din care să urmărească etapele, lipsa competențelor digitale la cel mai înalt nivel al solicitanților (spunea un coleg - profesioniști la păcănele), tehnica folosită (laptopuri cu o viteză mai mică, și alți parametri tehnici care contribuie la viteza de încărcare sau de răspuns a echipamentului)
Pentru prima dată, am văzut cu strângere de inimă cum nu a contat nici una din nopțile mele nedormite, nici pregătirea mea, nici informațiile mele, nici necesitatea reală a grantului, nici justificarea proiectului, ci doar echipamentul, dexteritatea și norocul.
4. Bugetul maxim alocat pt o firmă – 150.000 euro a fost mult prea mare și incorect alocat pe cheltuieli eligibile
Ex: am avut un client cu restaurant care ar fi utilizat banii pentru plata datoriilor către furnizori și către stat.
Colegul meu a avut un client firmă de transport care lua 150.000 Euro ca să platească motorina pe următoarele 6 luni.
Este just? Unul îi vrea ca să supraviețuiască, altul îi ia ca să rămână cu un profit mai mare.
În CONCLUZIE, sper doar ca cineva să se trezească și să facă o procedură profesionistă măcar la IMPLEMENTAREA PROIECTELOR, pt ca dacă tot am irosit 3 luni din viața mea și speranțelor clienților mei de supraviețuire, să am totuși satisfacția că la implementare s-au echilibrat șansele.
În același timp, nu pot să nu apreciez SISTEMUL INTERCONECTAT și să adresez felicitări pentru faptul că pt prima data, nu ne-am mai acoperit cu hartii pentru depunerea unui proiect (PS: nu ar fi rău ca si REVISALUL să intre in sistemul acesta interconectat)
Ce sa mai vorbim despre investitii?
Sper sa iesim pana la urma din aceasta criza financiara, fara precedent!
Din cele cateva verificari facute, urmatoarele societati inscrise, nu sunt de fapt eligibile:
CUI 31292363, nr ordine 38
CUI 27767090, nr ordine 158
CUI 33194426, nr ordine 896
CUI 6588458, nr ordine 2001
CUI 39756400, nr ordine 2100
CUI 33150900, nr. ordine 2591
CUI 20589823, nr ordine 3007
CUI 26724201, nr ordine 5025
Le puteti gasi pe site-ul: https://granturi.imm.gov.ro/transparency/#/
Mentionez ca nu am verificat alte conditii in afara profitului si ca verificarile le-am facut fara a folosi un soft ci pur si simplu manual, astfel ca nu am putut verifica toti solicitantii, ci am verificat un numar mic, pur si simplu aleatoriu.
Avand in vedere cele de mai sus, ar fi de preferat ca inainte de semnarea contractelor de finantare sa se faca o verificare temeinica (chiar si manual in cazul in care nu exista posibilitatea de a consulta automat toti indicatorii).
Poate cineva sa primeasca un raspuns din partea celor responsabili, in legatura cu modalitatea de verificare? Poate veni ministerul cu o lamurire in acest caz?
Din OUG 130 inteleg ca verificarea se face pe baza de esantion ceea ce nu mi se pare corect in conditiile in care platforma nu a tinut cont de toate conditiile cerute si a lasat candidati neeligibili sa se inscrie.
Exista si alte conditii de eligibilitate pe care eu personal nu le-am verificat/nu le pot verifica si probabil acest lucru il poate face doar ministerul responsabil. Mentionez aici cateva dintre conditiile cu posibile probleme: codurile CAEN, profitul inregistrat in 2018 si/sau 2019, obtinerea CSU doar pe baza unei declaratii pe proprie raspundere.
Ii rog pe toti cei care au sesizat probleme sa expuna date concrete.
Am verificat cateva din ce ati spus ca nu s-ar incadra si explicatia e cea de mai sus. Procedura la punctul 3.2.(3) pct b mentioneaza profit operational din activitatea de exploatare.
Sa se ceara suplimentar balante de verificare a ultimilor luni pentru a se vedea daca si-au reluat activitatea in mod normal sau au probleme reale.
Ar fi o dovada de trasparenta si corectitudine din partea guvernului.
Va rugam sa depistati neregulile din dosare si nu lasati firme sa moara in pofida unora care au profitat de bajbaiala in care s-a eliberat ghidul si procedurile de implementare ale ordonantei. Dati dovada ca va pasa cu adevarat de suferinta reala a firmelor si nu doar bifati mecanic in agenda dumneavoastra inca o sarcina. Vedeti costurile in economie, o sa creasca foarte mult numarul de someri daca nu triati pe considerente reale firmele. Doamne ajuta!
Salut,
da-mi voie sa te contrazic, azi am intrat din nou pe site si am repetat toata procedura din ziua de 22.10.2020 ora 10.00 si am reusit tot eu nu altul sa incarc si sa parcurg toti pasii pana la momentul final in 55 de secunde, incercati si va veti convinge, de ce prima data nu se incarca cererea semnata si aparea mesajul "DOCUMENTUL INCARCAT NU CORESPUNDE CU DOCUMENTUL DESCARCAT???? Ma intreb daca cei de la STS vor recunoaste ca au facut in sistem informatic prost sau poate cand sa blocat sistermul au fost incarcate cateva sute sau mii de firme " de partid" ????? 22 de minute am incarcat aceeasi cerere!!!!
Cu siguranta nu voi afla adevarul, dar daca dl Orban tine si vrea sa ne ajute ar fi bine sa mai aloce o suma mult mai mare pt noi cei afectati de pandemie, vreau sa va zic ca de maine nu stiu daca vom mai fi deschisi sau nu,
Fostul manager al unui restaurant din Romania!
daca te uiti la sacalii de pe poz 0 pana pe la 8000( nu toti) care au CA de peste10-25 de miliane de lei cu cate 10 angajati
( vor si ei sa-si sustina nr de angajati in urmatoarele 6 luni!!! )Ce a dorit sa salveze Guvernul????? angajatii si firmele sau sa acopere profitul pierdut pt firmelecu CA mare?
Este greu de inteles ca la nivelul institutiilor guvernamentale estimezi 10000 beneficiari si ulterior acorzi aceste ajutoare doar la 5000 de beneficiari.
Fondurile neutilizate la masura 1 pot deveni o sursa de finantare a potentialilor beneficiari de pe masura 2 ,dar cu siguranta Guvernul si cele 2 Ministere vor trebui sa caute si alte solutii pentru acoperirea Cererilor depuse ,minim in limita a 10000 de beneficiari,estimati initial si anuntati pe toate canalele media ,cu mult timp inainte de lansarea Masurii 2 .
Petitia va fi trimisa oficial catre primul ministru ,dar si catre cei 2 ministri direct raspunzatori de aceasta situatie .
Scopul acestei Petitii este marirea bugetului la Masura 2- Capital de lucru.
Ar fi foarte bine ca fiecare sa semneze si sa sprijine aceasta Petitie.
Crudul adevar este ca acesti bani au fost aruncati pe ferestra rapid rapid, pentru ca sa spuna ca au facut, si pentru a nu pierde banii.
Eu cred ca pe masura 2 nu mai este nimic de facut Guvernul nu o sa schimbe nici pragul de finantare nici nu o sa suplimenteze bugetul dar ganditi-va la masura 3 acolo unde sunt eligibile si firmele care nu detin CSU adica toate SRL din Romania pot depune pe masura asta, pai este corect astea nu cumva sunt fonduri pentru firmele afectate de pandemie? Oare nu ar fi corect sa existe un sistem de departajare ptr firmele care detin CSU TIP 1 si CSU TIP 2 si cele care nu au fost afectate de pandemie o sa avem o surpriza si o sa vedem ca peste 70 % din firmele care primesc finantare pe masura 3 o avut crestere la cifra de afaceri pe 2020 fata de 2019 . Unde mai este ajutorul ptr firmele afectate.
Va multumesc
Un amarat de antreprenor din marea industrie HORECA.
Bineinteles ca schema de investitii este pentru domeniile neafectate.
ati facut cun calcul pt masura 3? pe mine ma bufneste rasul cam 67 de firme din judetul
ati facut un calcul pt masura 3? pe mine ma bufneste rasul cam 67 de firme din judetul Galati ar urma sa primeasca 150.000 euro pt investitii in cazul in care banii ar fi impartiti in mod egal la cele 6 judete din zona sud-est, ceea ce nu se va intampla toti banii de investitii pot ajunge doar pt Constanta
Dl Orban acum are o imagine clara de ce suma are Romania nevoie pt a salva IMM-urile aflate in dificultate, cu datele de la masura 2 si cu cele de la 3, aici ma refer la cei care au ramas fara acest ajutor( ajutorul a durat 6 min) sa se duca la Bruxelles si sa ceara banii promisi, cand a zis primul venit primul servit trebuia sa faca tot ce ar fi stat in puterea primului ministru sa asigure banii pt cei din HORECA si pt cei afectati direct pe perioade mai lungi nu cei care au avut o scadere a incasarilor pt o luna doua, care peste putin timp iar ii inchide iar ii deschide, angajatii din HORECA se vor orienta catre alte domenii si de frica somajului tehnic nu vor sa mai munceasca in acest domeniu.
Cunosc multi antreprenori care nu au fost afectati deloc ba chiar au avut cresteri si acum pregatesc proiecte de investitii de 200.000 de euro si culmea e sa castige.
Cu drag
fostul manager al unui restaurant din Romania
prevederilor legislaţiei penale privind falsul în declaraţii. Totodată, declar ca am luat la cunoştinţă de prevederile art. 326 "Falsul în Declaraţii" din Codul Penal referitor la "Declararea necorespunzătoare a adevărului", făcută unei persoane dintre cele prevăzute în art. 175 sau unei unităţi în care aceasta îşi desfăşoară activitatea în vederea producerii unei consecinţe juridice, pentru sine sau pentru altul, atunci când, potrivit legii ori împrejurărilor, declaraţia făcută serveşte la producerea acelei consecinţe, se pedepseşte
cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă.
La acest moment doresc ca societatea mea sa fie stearsa din sistem pentru Masura 1 ca sa pot aplica pe Masura 2 si 3 - cine poate face acest lucru daca nu administratorul programului, daca in lege nu scrie nimic despre aceste modificari sau neintelegeri ? Doresc un raspuns de la specialisti daca este posibil si ce pot face eu in acest caz. Multumesc !