Claudiu Zamfir
Firmele mici și mijlocii (IMM) și ONG-urile eligibile au început, joi, de la ora 10.00, să aplice la granturile de capital de lucru de câte 2.000-150.000 de euro din Măsura 2 a schemei de ajutor de stat în valoare totală de 1 miliard de euro pentru redresare din criza COVID, susținute din fonduri europene.
UUPDATE 6: Numărul aplicanților a sărit de 20.000 în mai puțin de 8 ore de la deschiderea sesiunii de înscriere.
UPDATE 5: Un consultant care s-a numărat printre cei 7 aplicanți care au cerut banii europeni la ora 10.00 a filmat cum a făcut și ne-a trimis și nouă lunkul la StartupCafe.ro. „Azi am scos 51 de secunde. Când ne-am antrenat pe programul de microgrant am scos 43 de secunde”, ne-a spus consultantul.
UPDATE 4: Circa 16.000 de aplicații în prima oră a sesiunii. Ritmul se domolește.
UPDATE 3: Șapte potențiali beneficiari au aplicat în mai puțin de 1 minut de la deschiderea sesiunii:
UPDATE 2: În primele 20 de minute de înscrieri s-a depășit numărul de 10.000 de aplicanți - acesta este numărul estimat de beneficiari pentru care există buget disponibil (dar numprul real de beneficiari poate fi diferit, în funcție de sumele solicitate și aprobate la finanțare). Înscrierile continuă până pe 28 octombrie.
UPDATE: Peste 7.000 de potențiali beneficiari au aplicat deja în primele 10 minute de la lansare.
Cererile se fac online, AICI, pe portalul dedicat, deschis de Ministerul Economiei, cu sprijninul tehnic al Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS).
Formularul electronic de înscriere în cadrul Măsurii 2 “Granturi pentru capital de lucru” va fi activ în perioada 22 OCTOMBRIE, ora 10.00 - 28 OCTOMBRIE 2020 ora 20.00, cu posibilitatea prelungirii perioadei de înscriere, dacă nu se epuizează bugetul. Se aplică principiul primul venit – primul servit.
Încă din 15 septembrie a început etapa I, în care potențialii beneficiari și-au putut deschide profiluri de utilizatori cu parolă pe portalul de aplicare inclusiv pentru Măsura 2 - “Granturi pentru capital de lucru” din cadrul schemei de ajutor de stat instituită prin Ordonanța de Urgență nr. 130 din 31 iulie 2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operațional Competitivitate 2014-2020, în contextul crizei provocate de COVID-19.
Pe Măsura 2 va fi disponibil un buget de 350 milioane euro (din fonduri UE și de la bugetul de stat), din care se vor acorda granturi pentru capital de lucru de câte 2.000-150.000 de euro unor ONG-uri din domeniul învățământului și unor IMM-uri, pe principul primul venit-primul servit.
Prin implementarea măsurii se estimează acordarea de ajutor de stat unui număr de 10.000 de beneficiari: microîntreprinderi și firme mici și mijlocii (pe anumite domenii cuprinse în anexa 2 a OUG 130/2020) și organizații neguvernamentale din sectorul învățămîntului.
Turorial de aplicare la Măsura 2 AICI și mai jos în format PDF:
Tutorial Utilizare Aplicatie Masura 2 by Claudiu on Scribd
IMM-urile (definite conform Legii nr 346 / 2004 cu modificările și completările ulterioare, adică inclusiv microîntreprndeirle) trebuie să fie din domenii ca: restaurante, hoteluri, cafenele, industria alimentară și alte activități asimilate acesteia, servicii din domeniul transporturilor, agențiilor de turism, editurilor/librăriilor/ bibliotecilor, industriilor creative, precum și al organizărilor de evenimente. Lista codurilor CAEN eligibile penyru IMM este prevăzută în anexa nr. 2 la Ordonanța de urgență 130/2020.
O altă codiție este ca activitatea curentă a acestor IMM-uri să fi fost afectată de răspândirea virusului SARS-CoV-2 sau a căror activitate a fost interzisă ori redusă prin ordonanțe militare pe perioada stării de urgență și/sau pe perioada stării de alertă.
În cazul ONG-urilor, acestea trebuie să aibă activitate economică din domeniul învățământ.
a) pentru IMM-urile cu cifra de afaceri aferentă anului 2019 cuprinsă între 5.000 și 13.500 euro, valoarea grantului este de 2.000 euro;
b) pentru IMM-urile cu cifra de afaceri aferentă anului 2019 cuprinsă între 13.501 și 1.000.000 euro, valoarea grantului se stabilește în procent de 15% din cifra de afaceri și nu poate depăși suma de 150.000 euro. Pentru IMM-urile cu cifra de afaceri cu echivalentul în euro de peste 1 milion de euro, valoarea maximă a ajutorului este de 150.000 euro.
Dacă un beneficiar de ajutor de stat face parte din categoria întreprinderilor legate și a depus mai multe cereri de finanțare pentru obținerea grantului necesar capitalului de lucru, valoarea cumulată a grantului pentru capital de lucru care urmează a fi acordat nu poate depăși 250.000 euro echivalent în lei la data plății grantului pentru capital de lucru.
Așa cum se arată în condiții, beneficiarii trebuie să asigure coparticipare (cofinanțare) la constituirea capitalului de lucru în procent de minimum 15% din valoarea grantului.
În program au fost selectate deja 8 bănci partenere, printre care și Banca Transilvania, considerată cea mai mare din România.
Banca parteneră selecţionată poate acorda din surse proprii facilități de creditare pentru implementarea proiectelor. Astfel, beneficiarii vor putea face dovada cofinanțării și prin scrisoare de aprobare a creditului sau prin contract de credit.
Solicitarea ajutoarelor de stat se face în 2 etape:
Cu ajutoarele nerambursabile, beneficiarii NU vor putea plăti consultanții care i-au ajutat să aplice și nu vor putea cumpăra nici bunuri second hand. Nu sunt eligibile nici salariile și nici achizițiile în leasing. Aceste cheltuieli vor trebui suportate de către aplicant din buzunarul propriu.
Descarcă de AICI noul proiect de procedură pentru Măsura 2 - granturi de capital de lucru și alte documente necesare. Ministerul Economiei a transmis Ministerului Fondurilor Europene proiectul de procedură de implementare a Măsurii 1, pentru eventuale modificări și adăugiri.
Descarcă de AICI alte documente relevante pentru cele 3 măsuri de ajutor de stat.
Procedura GRANTURI Masura 2 COVID 2020 by Claudiu on Scribd
Romania:
- roboti de depunere a cererii ( cereri depuse in sub un minut) . Intr-un minut a descarcat declaratia a semnat electronic si a incarcat declaratia. >> au avut codul sursa al paginii de depunere a cererii la dispozitie + nu s-a folosit cod CAPTCHA pentru depunerea cererii
Ar trebui descalificati toti cei care au folosit roboti pentru depunere. Toti cei (3, 4 utilizatori) care au depus in sub 60 de secunde peste 400 de cereri.
Dacă luăm în calcul faptul că nu toți vor reuși să mobilizeze cofinanțarea de 15% și o supracontractare de 5-10%, probabil că se vor semna contracte cu primii 8-9.000 de solicitanți.
Mai sunt și cererile depuse pe CAEN secundar. CAEN-ul trebuia să fie autorizat și, cel puțin teoretic, trebuia să corespundă unui punct de lucru care nu este expirat. Am reușit să identific cam 1.500 de astfel de cereri în valoare totală de aprox. 50 Mil Eur în primele 6.000 depuse. Probablil și dintre acete firme vor mai cădea câteva.
Altfel, firmele care au depus în intervalul 10:00-10:01 am estimat că au solicitat cam 13,5 Mil Eur
În intervalul 10:00-10:02 am estimat că s-au solicitat cam 42 Mil Eur, iar la 10:03 erau deja cereri de 74 Mil Eur
Pana la finalul zilei de 22 s-au depus aprox. 20.000 aplicatii pentru care s-au cerut cam 600 milioane euro.
Dintre acestea cam 3.000 de aplicații sunt cu ptențiale probleme de genul:
Cifră de afaceri mai mică de 5.000 eur
Posibil în dificultate
Posibil fără profit operațional
Posibil situații fincniare nedepuse pentru 2019
Posibil mai mult de 250 angajați
DACĂ NE LUĂM DUPĂ CODUL CAEN PRINCIPAL
Cele mai multe cereri au fost depuse de transportatori (CAEN 4941)
2.400 la 81 Mil Eur din care cam 700 la 26 Mil Eur se află în primele 6.000 de cereri depuse
Urmează restaurantele (CAEN 5610)
2.365 cereri la 102 mil Eur din care cam 700 la 36 Mil Eur se află în primele 6.000 de cereri depuse
În primele 10 coduri CAEN mai sunt 5630, 5510, 7311, 4932, 9329, 7911, 7912, 4939
S-au depus probabil pe cod CAEN principal cam 14.000 de cereri din cele aprox. 20.000
Topul firmelor care au depus pe CAEN secundar, fără să aibă CAEN principal eligibil este condus de 4711, 7022, 4120, 1071, 6920, 9602, 4719, 4690, 6820 și 4791.
Dupa inca un pahar de vin s-a schimbat calculul? Am scazut la 6000 de firme????
Tocmai imi sarise inima la primul calcul si acum am cazut iar in depresie...
D'aia nu se face matematica la 4 dimineata ?
Si toate firmele de consultanta au incarcat cererile pentru sute de clienti in 1-2 minute? Este frauda pe fata!
Imi spuneti va rog unde pot consulta lista firmelor care au depus aplicatii.
Multumesc
2. Un alt aspect a fost tutorialul care nu a explicat nici o clipa ca dupa completarea cererii, ea se descarca, se semneaza electronic si se incarca din nou. Foarte multe companii au blocat-o si au crezut ca este depusa.
3. Sistemul de alocare, este cel mai putin etic si moral posibil. Sunt bani aruncati pe geam fara sa fie oferiti celor cu probleme, carora guvernul le-a blocat activitatea si in ziua de azi. Dupa o verificare aleatorie, daca 6000 de companii vor beneficia de grant, este un mare lucru, cel mai probabil, doar primii 3500 vor primi acesti bani.
4. Modul restrictiv de a cheltui grantul, a fost gandit visand la diverse companii care au doar datorii, companii care si-au platit datoriile, si vor avea nevoie capital de lucru sa reporneasca activitatea, vor face cu greu fata.
Aceasta finantare intra in istorie ca cea mai stupida si ineficienta metoda de a sustine firme sanatoase, care au fost imbolnavite de restrictii. Din Ianuarie 2021, in Romania, nu vor mai fi bani nici de pensi, nici de salarii.
Am votat doar guverne liberal, dar sincer dupa ce au masacrat economia cu brio, ma uit atent la PSD.
- Un anteprenor de 10 ani, cu IMM-uri de peste 5mil Euro, si profit peste 500.000 eur, cu firmele la 10% incasari anul acesta.
Felicitari Guvernului Romaniei si consultantilor care au creat un sistem simbiotic prin care banii europeni se impart exclusiv cu un comision de 10% sau cat mai cere un consultant pentru acele clicuri!
Deci prostia lor si incapabilitatea lor de a verifica un criteriu, te-a exclus.
Cu II puteai aplica la masura 1 alaturi de PFA, ca tot PFA esti si cu II al tau
pentru ca sunt foarte multe II si PF inregistrate!
Acum, stiind prin ce am trecut (a, by the way, aveam experienta de peste 50 cereri depuse la microgranturi- deci cunosteam procedura) imi dau seama ca ceva a fost CUMPLIT DE GRESIT si SUSPECT. Cum au reusit sa depuna la ora 10.00, cand la 09.59 nu era disponibila linia in aplicatie? Adica ei nu au avut coduri de băgat, pe ei nu i-a scos sistemul afara, le-a salvat cererea de la inceput si au si avut timp sa o descarce, semneze electronic si apoi sa o transmita intr-un minut!!!!!!!
la 10.06 am reusit sa depun!
Intrebare - stie cineva in cat timp vor aparea raspunsurile? Eu nu am gasit nicaieri oficial vreun termen!
Cea mai mare frauda o consider acel tutorial de pe situl guvernului, in încheierea căruia nu se specifica concret rolul blocării declarației si ca trebuie descărcată, semnata electronic, încărcată iar si apoi apăsat butonul de trimitere.
Probabil a fost un mic ajutor acordat firmelor de consultanta care cunoșteau foarte bine procedura, având experienta de la masura 1.
Asta e, data viitoare angajez un jucator de pacanele, cu viteza mare la apăsatul butoanelor. Scot sigur sub 51 de secunde, cat a facut domnul consultant.
Am votat PNL din 1992, sunt liberal 100% dar pe 6 decembrie voi vota altfel
In atentia directorului de campanie PNL: costurile cu pastrarea clientilor sunt intr-adevar mai mari , dar un client vechi ti-a adus profit cit zece noi !
Bineinteles ca nu s-au consumat fondurile pentru microgranturi: miza foarte mica , au aplicat cei a caror viata de zi cu zi depinde de 100 EUR... Astia nu conteaza, ca e saraci...oricum , luam ceva votanti de la PSD...
Foarte interesant este ca acesti saraci platesc o groaza de impozite . Care impozite sunt total impotriva noastra, a coloanei vertebrale a economiei . Ex: daca eu fac profit brut anual de 50k eur, trebuie sa platesc 5k EUR impozit pe profit. Pentru mine sunt foarte multi bani. Cel care face profit brut 1 mio EUR , trebuie sa platesca 100k. Adicatelea ramane cu 900k in bzunar( modo grosso ). Impozitul ne-gradual ne sufoca. Asta este problema nr.1. Problema nr.2 este coruptia.
Ne poate spune cineva de la MEEMA daca au inceput investigatiile in legatura cu faptul ca mii de cereri au fost pre-inregistrate sau inregistrate fraudulos ? ( roboti, clock-ul PC-ului dat inapoi, etc).
Haideti sa facem in asa fel incit sa contam si noi !
Programul a fost conceput de un "dancila".
1. Daca e un program pentru CEI afectati de MASURILE GUVERNULUI de inchidere a economiei, ce rost are masura 3 de investitii cand zeci de firme mor si creste numarul somerilor?
2. Nu au facut studii de impact. Ministerul Economiei este direct responsabil ca nu a solicitat astfel de informatii. Au fost alocate pentru PFA-uri de doua ori mai multe fonduri decat era nevoie.
3. Au permis ca firmele de consultanta sa depuna cereri in numele clientilor. Unde este egalitatea de sanse promisa?
Guvernul trebuie dat in judecat pentru acest program. Poate ar trebui sa fie dat in judecata si ca a blocat economia. Nu pandemia a inchis firmele, ci Guvernul a decis acest lucru pentru ca nu a fost in stare sa asigure sericii medicale celor afectati de pandemie. Ca e vinovat acest guvern sau cele precedente, nu are nicio importanta. Nu Orban trebuie dat in judecata, ci GUVERNUL ROMANIEI.
La euro si la locale am votat PNL. Voi vota cu USR doar daca NU va face parte dintr-un viitor guvern Orban.
Verificarile pe care le-am facut au fost urmatoarele:
*** Intre nr. de ordine 1-205 am gasit urmatoarele:
CUI 31292363, nr ordine 38
CUI 27767090, nr ordine 158
*** Intre nr. de ordine 2000-2130 am gasit urmatoarele:
CUI 6588458, nr ordine 2001
CUI 39756400, nr ordine 2100
*** Intre nr. de ordine 2500-2600 am gasit urmatoarele:
CUI 33150900, nr. ordine 2591
*** Intre nr. de ordine 3000-3050 am gasit urmatoarele:
CUI 20589823, nr ordine 3007
*** Intre nr. de ordine 5000-5090 am gasit urmatoarele:
CUI 26724201, nr ordine 5025
Mentionez ca nu am verificat si alte conditii in afara de profit.