VIDEO webinar. Măsura 3: Calcul RIR și alte aspecte pentru un proiect câștigător la ajutoarele de stat de 50.000-200.000 EUR

Rata internă de rentabilitate a investiției - celebrul deja RIR - din grila de punctaj pentru fondurile europene de 50.000-200.000 Euro pentru IMM-uri, la Măsura 3 de ajutoare de stat, se calculează în funcție de fluxul de numerar previzionat. Dar miza cea mai mare nu este la RIR, pentru că va fi destul de ușor să obții 100 de puncte, iar atunci se va trece la departajarea punctajelor egale. Explicații într-un webinar video cu capturi de pe aplicația de înscriere deschisă joi dimineața.

 
 

Răzvan Gălățan, expert în finanțări de la firma de consultanță Goodwill Consulting, ne-a explicat, într-un webinar live, pe StartupCafe.ro, ce trebuie făcut pentru un proiect cu șanse cât mai mari la finanțarea nerambursabilă de la Măsura 3:

 

 
 

 

 
 


Pe scurt:

  • Pentru RIR, relevant este fluxul de numerar previzionat. Pe ultima secțiune se calculează tot punctajul aferent proiectului. Valoarea RIR se calculează automat. RIR se calculază în funcție de fluxul de numerar previzionat.
  • Dacă RIR este sub 5%, ești punctat la valoare maximă. Ce este puțin ciudat este că se punctează și RIR negativ, dar fiind în perioada de pandemie, atunci este de înțeles.
  • Aceste cifre care se trec aici nu trebuie trecute „din burtă”. Ele trebuie să aibă în spate niște previzionari, să vă calculați cu exactitate venituri, cheltuieli generate, ca să nu ajungem la valori ciudate, ca, de exemplu, la un venit de 1 milion, să avem un flux de numerar de 900.000. În realitate nu putem să avem o rentabilitate a cifrei de afaceri de 90%. De asemenea, niciodată un flux de numerar de la producție nu va fi egal cu un flux de numerar de la servicii, unde cheltuielile sunt mai mici.Veniturile previzionate și fluxul de numerar sunt doar pe investiție.
  • Veniturile asumate și trecute în aplicație trebuie realizate. În procedură, avem indicatorul de realizare a veniturilor în valoare de minimum 50% în primii 2 ani, iar diferența în anul 3. E foarte important să nu mergem pe venituri care să nu aibă legătură cu realitatea, pentru că după aceea, în durabilitate vom putea să avem situații de neîndeplinire și putem suferi recuperări ale finanțrilor acordate.
  • Indicatorul cofinanțarea proiectului. Din punctul meu de vedere, să faci 100% puncre este ușor, RIR nu mai este o miză, cam toată lumea poate face punctajul de 100 de puncte. Și atunci, miza va fi pe partea de cofinanțare. La punctaje egale primează cofinanțarea asumată. Alocarea este pe regiuni, deci un antreprenor din Regiunea Nord-Vest se luptă cu alți antreprenori din aceeași regiune.
  • Această cofinanțare se poate asigura și prin credit de la bancă. Dar, important, antreprenorii să știe că trebuie prezentată în pre-contractare. Adică în momentul când ai fost anunțat că ești câștigător - cum e acum la capital de lucru (măsura 2) - trebuie să încarci în platformă o dovadă a cofinanțării: un extras de cont, un contract de credit sau o scrisoare de aprobare a creditului.
  • La bancă, sunt 2 tipuri de finanțări pe care le poți obține. Poți obține un credit-punte pentru valoarea finanțării nerambursabile, ca să implementezi proiectul, pentru că în caz contrar o să ai un singur decont la final, o singură cerere de plată, ceea ce presupune că tu ar trebui să ai cam toți banii și la finalul implementării să ți-i recuperezi de la stat. Sau există mecanismul creditului-punte, care îți finanțează partea nerambursabilă și tu va trebui să vii, la fiecare tragere (cheltuială), cu partea ta de contribuție proprie. Bineînțeles că poți avea credit pe ambele: și pe partea de cofinanțare, și pe partea de finnațare nerambursabilă. Dobânda la bancă pe credit nu este eligibilă prin proiect la Măsura 3.

 

 
 

  • Raportul dintre cuantumul grantului solicitat și profitul operațional înregistrat în anul fiscal anterior depunerii cererii de finanțare. Profitul operațional este sinonim cu profitul din exploatare. Se iau din situațiile financiare contul denumit profit din exploatare și platforma îl preia automat, nu trebuie să caute beneficiarii, dar eventual e bine să-și verifice, să nu apară anumite erori.
  • Vorbim de un raport între finanțarea nerambursabilă și profitul operațional al firmei. Se împarte grantul la profit și, dacă iese maximum 3, atunci ești punctat maxim.
  • Apartenența domeniului de activitate pe codul CAEN la soldul negativ al balanței comerciale, respectiv importurile sunt mai mari decât exporturile, potrivit datelor furnizate de Institutul Național de Statistică (INS). Avem un tabel-anexă, în care poși verifica foarte clar dacă codul CAEN pe care aplici este sau nu punctat. Sunt punctate majoritatea codurilor CAEN din lista de coduri eligibile. De aceea, nu e un criteriu care face diferența între firme. Cele 100 de puncte sunt ușor de obținut și atunci miza, la punctaje egale, miza este pe cofinanțare.
  • În secțiunea a șaptea, Plan de cheltuieli, se introduce bugetul, după care avem justificarea cheltuielilor (care trebuie să fie eligibile și corelate cu codul CAEN), după care în subsolul paginii avem ofertă buget - aici se încarcă oferta de preț. Se încarcă o singură ofertă.
  • Ulterior, în implementare, vorbim de proceduri de achiziție conform ordinului 1284/2016. Acesta este utilizat la fonduri europene. Și se face un anunț pe site-ul fonduri-ue.ro, la care se înscriu ofertanți. Poți avea un singur ofertant înscris, nu e neapărat nevoie să fie doi. Tu publici un caiet de sarcini și primești la o anumită adres oferte de preț. La final, le deschizi și vezi care este cea mai bună ofertă din punct de vedere tehnic și financiar.
  • Ai și posibilitatea de a trimite invitație de participare la achiziție, dar să nu o trimiși doar unui furnizor. Ar trebui să inviți măcar câțiva furnizori și atunci cel care face oferta cea mai bună, tehnic și financiar, să câștige. Aici nu vorbim de prețul cel mai scăzut, ci vorbim de avantaje tehnice și financare, deci contează și caracteristicile tehnice, și prețul. Impui niște caracteristici funcționale, tehnice, dar nu poți impune un model sau o marcă.
  • Primul criteriu de departajare este procentul cofinanțării. Al doilea criteriu de departajare este valoarea cifrei de afaceri pe anul 2019. Dacă ne uităm în aplicație, datele sunt preluate automat - cifra de afaceri pe anul 2019.

La punctaje egale, departajarea se va face în funcție de:

  1.     procentul cofinanțării,
  2.     valoarea cifrei de afaceri și
  3.     ordinea înscrierii aplicației.

Capturi de ecran- aplicație înscriere Măsura 3: