VIDEO webinar. Măsura 3: Calcul RIR și alte aspecte pentru un proiect câștigător la ajutoarele de stat de 50.000-200.000 EUR
Claudiu Zamfir

VIDEO webinar. Măsura 3: Calcul RIR și alte aspecte pentru un proiect câștigător la ajutoarele de stat de 50.000-200.000 EUR

Thumbnail

Rata internă de rentabilitate a investiției - celebrul deja RIR - din grila de punctaj pentru fondurile europene de 50.000-200.000 Euro pentru IMM-uri, la Măsura 3 de ajutoare de stat, se calculează în funcție de fluxul de numerar previzionat. Dar miza cea mai mare nu este la RIR, pentru că va fi destul de ușor să obții 100 de puncte, iar atunci se va trece la departajarea punctajelor egale. Explicații într-un webinar video cu capturi de pe aplicația de înscriere deschisă joi dimineața.

Răzvan Gălățan, expert în finanțări de la firma de consultanță Goodwill Consulting, ne-a explicat, într-un webinar live, pe StartupCafe.ro, ce trebuie făcut pentru un proiect cu șanse cât mai mari la finanțarea nerambursabilă de la Măsura 3:

 

 

Pe scurt:

  • Pentru RIR, relevant este fluxul de numerar previzionat. Pe ultima secțiune se calculează tot punctajul aferent proiectului. Valoarea RIR se calculează automat. RIR se calculază în funcție de fluxul de numerar previzionat.
  • Dacă RIR este sub 5%, ești punctat la valoare maximă. Ce este puțin ciudat este că se punctează și RIR negativ, dar fiind în perioada de pandemie, atunci este de înțeles.
  • Aceste cifre care se trec aici nu trebuie trecute „din burtă”. Ele trebuie să aibă în spate niște previzionari, să vă calculați cu exactitate venituri, cheltuieli generate, ca să nu ajungem la valori ciudate, ca, de exemplu, la un venit de 1 milion, să avem un flux de numerar de 900.000. În realitate nu putem să avem o rentabilitate a cifrei de afaceri de 90%. De asemenea, niciodată un flux de numerar de la producție nu va fi egal cu un flux de numerar de la servicii, unde cheltuielile sunt mai mici.Veniturile previzionate și fluxul de numerar sunt doar pe investiție.
  • Veniturile asumate și trecute în aplicație trebuie realizate. În procedură, avem indicatorul de realizare a veniturilor în valoare de minimum 50% în primii 2 ani, iar diferența în anul 3. E foarte important să nu mergem pe venituri care să nu aibă legătură cu realitatea, pentru că după aceea, în durabilitate vom putea să avem situații de neîndeplinire și putem suferi recuperări ale finanțrilor acordate.
  • Indicatorul cofinanțarea proiectului. Din punctul meu de vedere, să faci 100% puncre este ușor, RIR nu mai este o miză, cam toată lumea poate face punctajul de 100 de puncte. Și atunci, miza va fi pe partea de cofinanțare. La punctaje egale primează cofinanțarea asumată. Alocarea este pe regiuni, deci un antreprenor din Regiunea Nord-Vest se luptă cu alți antreprenori din aceeași regiune.
  • Această cofinanțare se poate asigura și prin credit de la bancă. Dar, important, antreprenorii să știe că trebuie prezentată în pre-contractare. Adică în momentul când ai fost anunțat că ești câștigător - cum e acum la capital de lucru (măsura 2) - trebuie să încarci în platformă o dovadă a cofinanțării: un extras de cont, un contract de credit sau o scrisoare de aprobare a creditului.
  • La bancă, sunt 2 tipuri de finanțări pe care le poți obține. Poți obține un credit-punte pentru valoarea finanțării nerambursabile, ca să implementezi proiectul, pentru că în caz contrar o să ai un singur decont la final, o singură cerere de plată, ceea ce presupune că tu ar trebui să ai cam toți banii și la finalul implementării să ți-i recuperezi de la stat. Sau există mecanismul creditului-punte, care îți finanțează partea nerambursabilă și tu va trebui să vii, la fiecare tragere (cheltuială), cu partea ta de contribuție proprie. Bineînțeles că poți avea credit pe ambele: și pe partea de cofinanțare, și pe partea de finnațare nerambursabilă. Dobânda la bancă pe credit nu este eligibilă prin proiect la Măsura 3.

 

  • Raportul dintre cuantumul grantului solicitat și profitul operațional înregistrat în anul fiscal anterior depunerii cererii de finanțare. Profitul operațional este sinonim cu profitul din exploatare. Se iau din situațiile financiare contul denumit profit din exploatare și platforma îl preia automat, nu trebuie să caute beneficiarii, dar eventual e bine să-și verifice, să nu apară anumite erori.
  • Vorbim de un raport între finanțarea nerambursabilă și profitul operațional al firmei. Se împarte grantul la profit și, dacă iese maximum 3, atunci ești punctat maxim.
  • Apartenența domeniului de activitate pe codul CAEN la soldul negativ al balanței comerciale, respectiv importurile sunt mai mari decât exporturile, potrivit datelor furnizate de Institutul Național de Statistică (INS). Avem un tabel-anexă, în care poși verifica foarte clar dacă codul CAEN pe care aplici este sau nu punctat. Sunt punctate majoritatea codurilor CAEN din lista de coduri eligibile. De aceea, nu e un criteriu care face diferența între firme. Cele 100 de puncte sunt ușor de obținut și atunci miza, la punctaje egale, miza este pe cofinanțare.
  • În secțiunea a șaptea, Plan de cheltuieli, se introduce bugetul, după care avem justificarea cheltuielilor (care trebuie să fie eligibile și corelate cu codul CAEN), după care în subsolul paginii avem ofertă buget - aici se încarcă oferta de preț. Se încarcă o singură ofertă.
  • Ulterior, în implementare, vorbim de proceduri de achiziție conform ordinului 1284/2016. Acesta este utilizat la fonduri europene. Și se face un anunț pe site-ul fonduri-ue.ro, la care se înscriu ofertanți. Poți avea un singur ofertant înscris, nu e neapărat nevoie să fie doi. Tu publici un caiet de sarcini și primești la o anumită adres oferte de preț. La final, le deschizi și vezi care este cea mai bună ofertă din punct de vedere tehnic și financiar.
  • Ai și posibilitatea de a trimite invitație de participare la achiziție, dar să nu o trimiși doar unui furnizor. Ar trebui să inviți măcar câțiva furnizori și atunci cel care face oferta cea mai bună, tehnic și financiar, să câștige. Aici nu vorbim de prețul cel mai scăzut, ci vorbim de avantaje tehnice și financare, deci contează și caracteristicile tehnice, și prețul. Impui niște caracteristici funcționale, tehnice, dar nu poți impune un model sau o marcă.
  • Primul criteriu de departajare este procentul cofinanțării. Al doilea criteriu de departajare este valoarea cifrei de afaceri pe anul 2019. Dacă ne uităm în aplicație, datele sunt preluate automat - cifra de afaceri pe anul 2019.

La punctaje egale, departajarea se va face în funcție de:

  1.     procentul cofinanțării,
  2.     valoarea cifrei de afaceri și
  3.     ordinea înscrierii aplicației.

Capturi de ecran- aplicație înscriere Măsura 3:

Thumbnail
Thumbnail

 

Thumbnail
Thumbnail

 

 

Parallax

Vizualizari
12657
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu
poza de profil
De ce
nu merge?
Serviciile de consultanta aferente derularii procedurilor de achizitie intra tot in plafonul de 10.000 lei stabilit pentru serviciile de Consultanță si nu separat asa cum a fost precizat in cadrul acestui webinar. Așadar atenție cum contractați servicile de consultanță pentru că tot pachetul nu trebuie să depășească 10.000 lei.
poza de profil
Razvan
Galatan
In conformitate cu prevederile procedurii sunt cheltuieli eligibile:
C5. Consultanţă - sunt în limita a maximum 10.000 lei şi includ cheltuielile efectuate, după caz, pentru:
• plata serviciilor de consultanţă la elaborarea cererii de finanțare /a planului de investiții;
• plata serviciilor de consultanţă în domeniul managementului execuţiei investiţiei sau administrarea contractului de execuţie (managementul de proiect).
si
C6- Servicii de consultanţă la elaborarea, organizarea si derularea procedurilor de achiziţii
Se poate observa ca vorbim de categorii diferite de cheltuieli, am rugamintea sa nu dezinformati.
poza de profil
De ce
nu merge?
Nu pot decât să constat că ne prinde bine comunicarea.
http://www.imm.gov.ro/ro/2020/11/27/procedura-de-implementare-a-masurii-granturi-pentru-investitii-a-fost-transmisa-spre-publicare-in-monitorul-oficial-al-romaniei/
Pe 28.11.2020 am descarcat de la adresa de mai sus documentul cu denumirea ProceduraMasura3112020.doc în care informațiile sunt prezentate în felul următor:
”C5. Consultanţă - sunt în limita a maximum 10% din valoarea eligibilă a proiectului dar nu mai mult de 10.000 lei şi includ cheltuielile efectuate, după caz, pentru:
• plata serviciilor de consultanţă la elaborarea cererii de finanțare /a planului de investiții;
• plata serviciilor de consultanţă în domeniul managementului execuţiei investiţiei sau administrarea contractului de execuţie (managementul de proiect).
• plata serviciilor de consultanţă la elaborarea, organizarea si derularea procedurilor de achiziţii
C6. Asistenţă tehnică - includ cheltuielile efectuate, după caz, pentru:”
Astă seară la aceeași adresă se află documentul cu denumirea ProceduraMasura3112020-28.doc unde intradevăr lucrurile stau altfel
”C5. Consultanţă - sunt în limita a maximum 10.000 lei şi includ cheltuielile efectuate, după caz, pentru:
• plata serviciilor de consultanţă la elaborarea cererii de finanțare /a planului de investiții;
• plata serviciilor de consultanţă în domeniul managementului execuţiei investiţiei sau administrarea contractului de execuţie (managementul de proiect).
C6. Servicii de consultanţă la elaborarea, organizarea si derularea procedurilor de achiziţii”
Nasoala încurcătura aceasta. Procedura nu este publicată în Monitorul Oficial așa că este posibil să ne trezim cu reguli schimbate în orice moment :(
poza de profil
De ce
nu merge?
A apărut si procedura
http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/234359
poza de profil
De ce
nu merge?
Încă o observație, contrar celor spuse în cadrul webinar-ului - Francizele sunt eligibile
poza de profil
Razvan
Galatan
In care categorie de cheltuieli de la A la F se incadreaza?
poza de profil
De ce
nu merge?
Păi ce este franciza?
Odată răspuns la această întrebare observi că nu trebuie să scrie undeva negru pe alb franciză ca să o poți deconta.
poza de profil
De ce
nu merge?
”Dacă RIR este sub 5%, ești punctat la valoare maximă. Ce este puțin ciudat este că se punctează și RIR negativ, dar fiind în perioada de pandemie, atunci este de înțeles.”
Nimic ciudat.aici. RIR negativ este punctat pe toate proiectelor de investiții co-finanțate din fonduri europene. Asta pentru că fondurile europene sunt pentru acele afaceri unde este nevoie de investiții pe care nimeni nu le-ar putea face pentru că sunt prea mari în raport cu veniturile pe care le generează și, pe cale de consecință, în lipsa finanțării nerambursabile nu ar fi viabile din punct de vedere economic.
poza de profil
Razvan
Galatan
Te rog sa imi spui care program de finantare nerambursabila puncteaza RIR negativ? Pe POR 2.1 se puncta RIR intre 0% si 5%. Acum astept exemplul tau :)
poza de profil
De ce
nu merge?
POR-urile se axează acum pe Rata solvabilităţii generale și pe Rata rentabilităţii financiare, dar cand au utilizat ultima data RIR (POR 2.1.A sesiune 2019) punctajul a fost in felul următor:
RIR <=5% - 5 puncte
RIR >5% - 0 puncte
http://www.inforegio.ro/ro/axa-prioritara-2/apeluri-lansate/731-ghid-specific-2-1-a-microintreprinderi-apel-2019
Identificam aceeasi abirdare pe POC si pe PNDR.
poza de profil
Indignat
Maxim
Evident, nu este nimic ciudat in viziunea unor asa zisi "experti". Cu cât RIR este mai mic si tinde spre - (pana unde?), proiectele sunt punctate maxim si fondurile UE sunt utilizate cu maximă eficiență. Pana la urma, nu sunt banii nostri, ai românilor, nu-i asa????
poza de profil
De ce
nu merge?
”Aceste cifre care se trec aici nu trebuie trecute „din burtă”.”
Da, de acord RIR nu trebuie calculat „din burtă”, dar nici cifrele respective nu sunt sigur că se trec în tablelul respectiv. Acolo nu este un tabel cu fluxuri financiare ci este un tabel cu ”Indicatori de realizare”. Practic ar trebui să se completeaze cu ceea ce își asumă efectiv fiecare solicitant de finanțare și nu cu predicții financiare despre care finanțatorul nu menționează nimic. (ex. dacă nu îți asumi nimic ca venit în N+1 completezi cu ”0”, fără ca asta să însemne că nu vei genera venit).
Acesta este unul dintre motivele pentru care era bine să avem un webinar cu cineva din Ministerul Economiei care a lucrat efectiv pe procedură. Altfel, acest webinar pare un exercițiu de marketing în favoarea unei firme de consultanță.
poza de profil
Christine
Lang
poza de profil
Razvan
Galatan
Dacă tu nu ești sigur, ar trebui sa mai prinzi experienta în domeniul asta pentru a putea si tu sa interpretezi anumite aspecte care nu sunt trecute negru pe alb în procedura. Ceea ce spui tu aici este o mare prostie. Mai departe dacă vrei discut cu tine si in cadrul unui webinar sau în orice alt loc, după ce iti dai numele si iti asumi ca un bărbat comentariile.
poza de profil
De ce
nu merge?
Oricând, cu drag și fără să fie nevoie să îți întorc ”complimentele” :)
poza de profil
Christine
Lang
Stimate domnule "DE CE NU MERGE" te rog informeaza-te inainte sa ataci cu mici rautati acest interviu. Nu degeaba a fost chemat dansul si nu tu ;) . Mie imi miros a gelozie comentariile tale. Daca o sa inveti si o sa iti dai interesul promit ca o sa apari si tu intr-un interviu de genul. O seara frumoasa si ganduri pozitive, lasa rautatile ca nu-ti sta bine si data viitoare te rog sa iti asumi aceste vorbe si nu te ascunde sub un nickname.
poza de profil
De ce
nu merge?
”Veniturile previziunate și fluxul de numerar sunt doar pe investiție.”
Nici OUG 130/2020 și nici Procedura nu vorbește despre acest lucru. Este doar o presupunere. Dacă îmi scapă mie ceva aștept cu interes contribuțiile voastre.
poza de profil
Mariana
Mic
Saptamanile trecute intrebam exat despre aceste lucruri pe aici .
Procedura nu a clarificat ce venituri luam in considerare ,venituri totale sau venituri rezultate din implementarea proiectului , si la fel in cazul fluxului de numerar .
Insa e oarecum logic sa luam veniturile aferente investitiei si fluxurile aferente realizarii investitiei deoarece Calculul RIR implica valoarea investitiei din proiect .
Daca am considera Fluxurile totale din intreaga activitate atunci la valoarea investitiei ar trebuie sa adaugam si valoarea celorlalte active existente , care contribuie in mod activ la rata de rentabilitate .Ok pana aici sa spunem ca este cum este ....Dar apare o intrebare : daca inregistram veniturile din proiect an 1 ,2 si 3 imi spune si mie cineva cum se va verifica in anul 2 si 3 realizarea indicatorului ? Pentru ca voi avea in conturile de venituri totalul ,adica venituri existente +venituri din investitie .Care va fi punctul de referinta in acest caz ? se va considera cifra de afaceri din anul 2019 un punct de referinta la care va trebui adaugat venitul din proiect sau cum ?Si daca e asa e neplacut ,pentru ca avand in vedere situatia economica actuala nu e sigur ca in anul 2022 sau 2023 veniturile din activitatea existenta (fara investitie} vor fi cele de la nivelul anului 2019.
Domnul din prezentare, toata stima, ne spune nu puneti cifre din "burta ".Da cum sa le puna oamenii altfel daca nu s-a dat macar un model de flux de numerar previzionat? .De altfel chiar dansul ne arata ca putem sa jonglam cum vrem cu fluxurile de numerar doar sa iasa RIR-ul .
Deci Cofinantarea va decide selectia proiectelor.
In concluzie aceast apel de proiecte nu este unul competitiv ,este despre cine are rezerve .
poza de profil
Razvan
Galatan
Buna seara, deoarece vorbim de rata de rentabilitate a investiției si de veniturile asumate pentru investiție este normal sa vorbim de venituri generate de investiție si de fluxul numerar generat de investiție...legat de cifrele "din burta" voiam sa accentuez necesitatea unui fir logic in spatele acestor cifre. Nu exista model de previziuni sau de cashflow, dar o firma serioasa de consultanta are modele interne pe baza cărora realizează aceste calcule și in urma cărora rezulta fluxul de numerar. In plus, eu am venit sa dau doar un sfat din experienta unor sesiuni anterioare de fonduri europene și naționale și sa prezint modul în care firma pe care o reprezint interpretează procedura si aspectele aferente înscrierii. Dacă oricine altcineva are o alta părere, este liber sa interpreteze lucrurile cum considera. O seara buna va doresc !
poza de profil
Sandor
Toth
Multumesc pentru opinia impartita si ma ajuta din multe puncte de vedere, dar vad ca cei care au pregatit platforma au alta parere:
Intrebare: Indicatorii previzionați: venit (cifra de afaceri), profit brut, nr. angajați, flux numerar previzionat, trebuie calculați exclusiv pentru activitatea cuprinsă în codul CAEN pentru care se face investiția sau sunt previzionați pentru întreaga activitate a companiei?
Raspuns: Veniturile previzionate, respectiv cifra de afaceri previzionată, așa cum sunt prevăzute în formular, vor fi căutate automat la ANAF pentru respectarea procentelor de 50% în primii doi ani și 100% în anul trei și se referă la indicatorul cifrei de afaceri pentru întreaga activitate.
poza de profil
De ce
nu merge?
MDA, bine punctat
Putem să ne ducem cu gândul la
1. indicatorii la nivel de organizație (și mai degrabă vom avea un exercițiu în care facem previziuni despre viitori decât previzionezionări și calcule relevante)
2. indicatorii exclusivi de proiect (și trebuie să te gândești cum îî demonstrezi în etapa de sustenabilitate pentru că nu ai cum să ții situații financiare distincte doar cu venituri și cheltuieli generate de proiect decât în cazuri excepționale)
3. Ne luăm după titlu și avem în vedere că sunt doar ”Indicatori de realizare” și atunci fiecare își asumă ce poate, dacă crede că poate, dacă nu totul rămâne pe ”0” mai puțin ceea ce ține de fluxurile pe baza cărora se calculeaza RIR
poza de profil
Razvan
Galatan
Buna, fiecare este liber sa interpreteze cum vrea și sa își îndrume clientii cum crede de cuviință. Dacă tu o sa le comunici ca sa pună la venituri valoare zero, ești liber sa o faci, dar sa ai grija sa nu ai surprize neplăcute după. Nu știu dacă ai auzit de contabilitate analitica pe punct de lucru, dar se realizează și în cazul HG807 sau a altor programe. Referitor la franciza, sa te uiți în alte proceduri de la alte programe unde este scris negru-alb ca franciza este eligibila. Dacă tu consideri ca o incluzi intr-o categorie, asa sa fie. Sfatul meu pentru cei interesați este sa nu prinda franciza ca si cheltuiala eligibila. Cu comentariul asta trebuie sa pun punct discuției ca nu am timp sa stau sa răspund la comentarii pe mai departe. Am fost invitat la webinar, nu m-am autopropus, am vorbit din experienta și din interpretarea firmei pe care o reprezint. Mai departe fiecare poate sa tragă concluziile pe care le dorește. Am întrat cu drag sa ii ajut cu un sfat pe cei care vor sa depună fără consultant. Referitor la marketing ascuns, poți sta liniștit, chiar nu avem nevoie sa ne mai facem reclama ascunsa sau neascunsa, rezultatele vorbesc pentru noi. Toate cele bune!
poza de profil
De ce
nu merge?
Pai tocmai asta era problema asupra căreia atrageam atenția. Contabilitate analitaica pe punct de lucru nu poti sa aplici in cazul tuturor proiectelor. Putine sunt investitiile unde poti desprinde total contabilitatea de restul business-ului ca sa poti sa observi veniturile și cheltuielile pe care le generează exclusiv investiția. Acest aspect este aratat si in contributia MARIANEI MIC de mai sus. Și tot ea are o postare văd mai jos care atacă cam același subiect.

Dacă dorești să revenim la subiectul franciză, o putem face mai sus, acolo unde am inițiat discuția pe acest subiect. Altfel, nu este rost de panică, nimieni nu văd aici să te acuze de ceva. Doar că uneori mai greșim, iar dacă cei care depun fără consultant se vor lua după cele prezentate în webinar în legătură cu secțiunea ”Indicatori de rezultat” nu vor avea parte decât de o mare dezamăgire la final când li se va respinge proiectul.
poza de profil
Simona
Pascan
poza de profil
Simona
Pascan
Verificarile se pot efectua usor, prin intermediul Balantei de verificare, in cadrul careia se fac subanalitice pentru proiect.
poza de profil
De ce
nu merge?
Da, pentru implementare. Este chiar obligatoriu. Nu și pentru perioada de sustenabilitate.
poza de profil
aristide
popa
stie cineva de ce exista pt solicitare finantare doar studiu de fezabilitate? eu nu nintentionez sa solicit bani pt constructii. vreau doar sa dezvolt o afacere existenta prin investitii in tehnologie...

poza de profil
Razvan
Galatan
Buna seara, nu se solicita studiu de fezabilitate.
poza de profil
aristide
popa
poza de profil
De ce
nu merge?
”Poți obține un credit-punte pentru valoarea finanțării nerambursabile, ca să implementezi proiectul, pentru că în caz contrar o să ai un singir decont la final, o singură cerere de plată, ceea ce presupune că tu ar trebui să ai cam toți banii și la finalul implementării să ți-i recuperezi de la stat.”
Este ceva confuz în această formulare. Nu se permite decât o singură cerere de rambursare pentru aceste proiecte. Așadar ori ai banii tăi sau un credit punte de la bancă ori folosești mecanismul cererii de plată. Cererea de plată nu presupune ca tu să ai toți banii. Adevărat pentru componenta de cofinanțare poți lua un cerdit de investiții de la bancă sau o linie de credit. Banca Transilvania este singura până acum care a anunțat că va avea un produs și pentru etapa pre-contractuală, altfel, de regulă, la bancă nu prea ai ce face fără contractul de finanțare.
poza de profil
Mariana
Mic
Stie cineva, in anul 2 si 3 cum vom demonstra realizarea veniturilor din investitie daca conform celor spuse trecem doar veniturile aferente investitiei?Total cifrei de afaceri se va compune din activitatea existenta fara proiect si activitatea cu proiect .
poza de profil
De ce
nu merge?
Da, bravo ! Bine punctat.
poza de profil
Marius
Alex
Buna seara.
Achizitia de spatii comerciale se face tot prin platforma? Adica se poate inscrie oricine? E cam aiurea fiindca la spatii comerciale conteaza si locatia.
poza de profil
Razvan
Galatan
Buna, conform ordinului 1284 achiziția de spatii este o excepție și nu se supune procedurii competitive
poza de profil
Vasile
Popa
Vă salut.
Am o nelămurire legată de cheltuielile eligibile pe care le pot face din valoarea proiectului.
În Procedura de Implementare la punctul 4.2.1. litera a), ultima frază specifică destul de ambiguu "... precum și orice alte categorii de cheltuieli care sunt în legătură cu proiectul de investiții care face obiectul contractului de finanțare".
În ideea în care eu aplic pe codul CAEN 9002 - Activități suport pentru interpretare artistică, asta presupune cumpărături de echipamente, tehnologii, etc, din domeniul meu de care am nevoie. Dar ca să îmi pot desfășura activitatea aceasta, vor trebui și cărate aceste echipamente pentru a fi instalate și folosite în locul unde au loc evenimentele.
Așadar, pot trece în lista de cheltuieli o mașină (utilitară nouă gen dubiță sau van) destinată pentru a-mi putea desfășura activitatea, care să se încadreze în fraza ”orice alte categorii de cheltuieli care sunt în legătură cu proiectul de investiții”?
Mulțumesc.
poza de profil
De ce
nu merge?
Un alt subiect fierbinte care trebuie clarificat de către finanțator.
poza de profil
Mihai
Farkas
Uf, ar trebui sa fiti atenti la ce spuneti, ca va vede lumea!
In primul rand, fluxul de numerar nu inseamna venituri minus cheltuieli. E gresit, pentru ca orice flux de numerar include TVA-ul. Venituri minus cheltuieli imi da profitul, deci ce ati prezentat voi ca flux de numerar este de fapt contul de profit si pierdere.
In al doilea rand, faptul ca oamenii astia care au creat platforma nu stiu ce inseamna RIR nu inseamna ca noi nu stim. Trebuie sa cerem clarificari, inainte sa ne aruncam sa inscriem sute de proiecte, cum am vazut ca s-a intamplat astazi. RIR nu inseamna ca trantim formula IRR din excel. RIR-ul se calculeaza ca flux de numerar incremental, pe romaneste ca diferenta dintre fluxul de numerar in varianta cu proiect si cel in varianta fara proiect. Plus ca mai avem acolo si o valoare actualizata neta la final. Pentru cine a studiat nitel formula si ghidurile europene de analiza cost-beneficiu acest calcul in aceasta forma este pur si simplu o bataie de joc. Sau o capcana bine intinsa pentru ca, daca se trezeste cineva maine sa va intrebe cum ati ajuns la acea valoare a RIR si ii prezentati ce am vazut in webinarul asta, ati incurcat-o.
poza de profil
Razvan
Galatan
Am specificat ca este modul în care se calculează RIR în acest program. Am simulat sa explic oamenilor ce calculeaza platforma. Ar trebui sa spui celor care au creat platforma ca nu țin cont de VAN. Dacă tot ne dam deștepți, ar trebui sa știm ca în calculul profitului intra și amortizarea, cheltuiala care nu se realizează efectiv. Mult succes va doresc și mai ușor cu răutățile, eu doar am explicat cum calculeaza platforma și nu am întrat în detalii tehnice referitoare la RIR ca nu asta era scop discuției!
poza de profil
Mihai
Farkas
poza de profil
Mariana
Mic
Bine punctat.In anul 3 ar trebui inclusa valoarea actualizata neta .Dar care ar fi rata de actualizare ?.In felul in care s-a prezentat vom avea mii de proiecte cu valori ale RIR negative datorate :perioadei mici de previziune (3 ani ) si faptului ca in fluxul de numerar din anul 3 nu se tine seama de valoarea actualizata neta .
poza de profil
Cristian
Cristian
poza de profil
Cristian
Cristian
Modul de calcul al RIR din platforma nu este specificat si este dificil de dedus. Faptul ca se introduc doar fluxurile de numerar aferente anilor 1-3 nu inseamna ca nu se tine cont de formula de calcul RIR. Este posibil sa se prognozeze un RIR pe un orizont mai mare, cu o anumita valoare reziduala si cu o anumita rata de actualizare (care este setata in platforma, dar care nu a fost anuntata oficial).
poza de profil
De ce
nu merge?
In platformă este aceeasi formula de calcul RIR pe care o putem gasi si in Excel.
poza de profil
Cristian
Cristian
Da, asa este. Ceea ce spuneam este ca trebuie testat daca formula RIR din platforma se bazeaza pe cei 3 ani de flux de numerar sau pe mai multi ani. Intre timp, am testat. Este luat in calcul doar fluxul de numerar pe 3 ani.
poza de profil
De ce
nu merge?
Da, așa este, doar cei 3 ani si se raporteaza la valoarea totala a investitiei
poza de profil
mihai
lft
Domnule Galatan, ma puteti ajuta sa inteleg urmatorul astpect?
in grila de stabilire a punctajului, cel aferent literei "c" se calculeaza ca raport intre grantul solicitat si profitul operational inregistrat in anul anterior depunerii cererii de finantare. pe mine ma ajuta sa depun in ianuarie 2021 pentru ca anul trecut abia in luna mai am deschis societatea. cu toate astea, am vazut ca in anexe, se face referire numai la profitul/cifra de afaceri pe anul 2019. cum sta treaba mai exact? va multumesc mult!
poza de profil
De ce
nu merge?
În cazul acesta nu aveti disponibilă decât Masura 1 - Microgranturi, la momentul la care se va redeschide sesiunea de depunere. Pe Masura 3 firma trebuie sa aibă activitate de cel putin un an la data depunerii CF. Măsura 3 nu a fost gândită tocmai pentru start-up-uri
poza de profil
Mihai
Mihai
Vreau sa finantez prin masura 3 o constructie care este acum in ridicata la rosu-destinatie hotelapartament CAEN 5510. La categorii de cheltuieli trebuie sa pun separat: instalatiile electrice, instalatiile sanitare, usi, parchet, ferestre? Trebuie o oferta personalizata pentru fiecare? Pot sa incarc si printscreen-uri de pe internet?
Un microbuz pentru tansport turistii de la aeroport la hotel e eligibil?
poza de profil
Simona
Pascan
Bine venita aceasta discutie, multumesc! Toti suntem debusolati deoarece lipsa unor proiectii clare si unitare de calcul naste dezordine si va permite interpretari preferentiale. Eu, de exemplu, nu am gasit care sunt documentele care trebuiesc atasate, in afara ofertelor necesare la buget. Daca ati putea sa ma lamuriti ar fi minunat.
poza de profil
Tudor
Ulea
De unde stie expertul asta ca cifra de afaceri, profitul previzionat si cashflow-ul previzionat sunt doar pentru investitie?
Unde se specifica acest lucru in procedura sau formularul Anexa 1?
Si de ce se mai trece nr. de angajati pe acele previziuni daca vorbim doar de investitii ?

- Ultimele știri -

 

  Ultimele știri