Claudiu Zamfir
Fintech-ul Revolut, companie care a primit, de-a lungul timpului, investiții totale de circa 2 miliarde de dolari, a obținut în anul 2022 un profit net de 7,4 milioane de dolari (5,8 milioane de lire sterline), de aproape 5 ori mai mic decât în anul precedent, conform raportării financiare publicate vineri de firma fondată la Londra de Nikolay Storonsky (CEO) și Vladyslav Yatsenko (CTO).
Astfel, compania evaluată la 33 de miliarde de dolari (în anul 2021) a reușit să iasă pe profit pentru al doilea an consecutiv, după ce, în primii săi 6 ani de existență, avusese numai pierderi.
În anul 2022, Revolut a obținut, la nivel global, venituri totale de 922,5 milioane de lire sterline (1,1 miliarde de dolari) și profit de 0,62%, adică 5,8 milioane de lire sterline (7,4 milioane dolari). În anul 2021, compania financiară făcuse venituri mai mici, dar profit mai mare decât în 2022, respectiv venituri de 736 de milioane de lire sterline (934 milioane dolari) și profit de 26,3 milioane de lire sterline (33,4 milioane dolari).
În evaluarea sa, Victor Stîngă, un manager de origine română care a ajuns, în 2023, directorul financiar (CFO) al Revolut, notează că în anul de raportare, 2022, un număr de 9,8 milioane de clienți și-au deschis conturi Revolut, acesta fiind cel mai bun an din istoria companiei, din acest punct de vedere.
În schimb, Stîngă spune că marja de profit a Revolut a suferit un regres în trimestrul I al anului 2022, din cauza unui „incident de fraudă la plata cu cardul în SUA, care a condus la o pierdere de 17 milioane de lire sterline (21,6 milioane dolari) pentru Revolut, dar nu și pentru clienții” companiei fintech.
„Deși a fost un incident izolat care a fost remediat în câteva zile de la identificare, a servit ca o reamintire puternică asupra riscurilor inerente afacerii pe care o desfășurăm și nevoii de a ne perfecționa continuu controalele, pentru a rămâne cu un pas înaintea acestor acțiuni” - a afirmat Victor Stîngă, CFO-ul Revolut, în raportul anual al companiei.
Revolut anticipează că, în 2023, va avea venituri de 2,1 miliarde de dolari (1,7 miliarde lire sterline) și o „marjă de profit netă de două cifre”.
Lansată în anul 2015, la Londra, de Nikolay Storonsky și Vlad Yatsenko, aplicația Revolut susține că are 35 milioane de utilizatori în toată lumea, din care mai mult de 3 milioane în România.
Revolut a obținut licența bancară în Lituania și operează ca bancă în Uniunea Europeană, inclusiv în România. În schimb, compania nu a reușit să-și obțină licența bancară în Marea Britanie, piața în care s-a înființat.
„(...) Ne continuăm parcursul pentru obținerea licenței bancare în Regatul Unit, în timp ce ducem mai departe planurile de lansare pe noi piețe. (...) 2022 a fost un an foarte bun pentru Revolut, un an în care ne-am distanțat semnificativ de concurență, ne-am consolidat situația financiară, am extins baza de clienți, am lansat numeroase produse și funcționalități, am deschis noi piețe și am continuat să ne concentrăm pe activitățile legate de managementul riscurilor, conformitate și guvernanță corporativă” - a spus, într-un comunicat transmis StartupCafe.ro, Nik Storonsky, CEO și co-fondator Revolut.
„Recent am depășit borna de 35 de milioane de clienți retail, care lunar realizează mai mult de jumătate de miliard de tranzacții, am lansat Revolut 10, o nouă versiune a aplicației care a adus o schimbare semnificativă a design-ului. Acestea sunt realizări importante, însă este doar începutul, ambiția noastră este de a crește de zece ori mai mult, până la 350 de milioane de clienți și mai departe”, a adăugat el.
„Pe fondul unui mediu de piață dominat de incertitudine și ezitare”, Revolut spune că și-a direcționat excesul de profit brut după cheltuielile de exploatare - 252 milioane de euro (215 milioane de lire sterline) - în principal către investiții în:
Ca rezultat al acestor investiții, compania și-a dublat efectivele de la 3.000 de angajați la 6.000, în vreme ce companiile din domeniul tehnologiei au apelat la disponibilizări de personal și reduceri de costuri.
Revolut mai spune că punctul său forte în anul 2022 a fost „modelul diversificat de creștere, bazat pe Plăți, Abonamente, Schimburi valutare, precum și pe veniturile din dobânzi”:
----