Răzvan Tătaru

Apple, Meta (Facebook) și Google, sub investigații UE în privința adoptării regulamentului pentru piețe digitale (DMA)

Aplicatii

Comisia Europeană investighează trei giganți tech globali, Apple, Meta (Facebook) și Alphabet (Google), sub suspiciunea de concurență neoială în baza regulamentului privind piețele digitale.

CE a anunțat că deschide anchete, care pot dura până la 12 luni, care să arate dacă cei trei giganți se supun regulilor intrate în vigoare în martie 2024.

Mai exact, Comisia are suspiciuni în ceea ce privește regulile Alphabet privind direcționarea în Google Play și auto-promovarea în Google Search, regulile Apple privind direcționarea în App Store și ecranul de alegere pentru Safari și modelul „plată sau consimțământ” al Meta.

Totodată, Uniunea investighează și noua structură tarifară a Apple pentru magazinele alternative de aplicații și practicile de clasare ale Amazon pe piața sa.

„Deschiderea” sistemelor de operare către magazine de aplicații și plăți independente, limitată

UE vrea să evalueze dacă măsurile luate de Google și Apple în ceea ce privește magazinele lor de aplicații încalcă regulamentul european privind piețele digitale (DMA).

Acest regulament cere „controlorilor de acces” (gatekeepers) să permită dezvoltatorilor de aplicații să „direcționeze” consumatorii către oferte din afara magazinelor de aplicații ale acestora, în mod gratuit.

În schimb, măsurile luate de Google și Apple ar putea încălca DMA prin faptul că „deschiderea” propusă de companii vine cu restricții și limitări. Acestea constrâng, printre altele, capacitatea dezvoltatorilor de a comunica și promova oferte în mod liber și de a încheia contracte direct, inclusiv prin impunerea unor taxe diverse.

Reamintim că Apple va permite dezvoltatorilor independenți de aplicații, înregistrați în App Store, să-și distribuie aplicațiile pe site-urile proprii, în Uniunea Europeană, așa cum am mai scris pe StartupCafe.ro.

Preferențierea platformelor Google față de concurenți în motorul de căutare

Comisia vrea să determine dacă modul în care Google afișează rezultatele unei căutări pe web poate duce la auto-promovarea serviciilor proprii (Google Flights, Google Shopping, Google News etc.) în defavoarea concurenților.

Totodată, CE este îngrijorată de măsurile luate de compania-mamă a Google, Alphabet, care nu garantează tratarea în mod egal și într-un mod nediscriminatoriu a serviciilor concurente față de ceea ce oferă Google, lucru care ar putea încălca legislația europeană.

Alegerea utilizatorilor în ceea ce privește serviciile Apple sau cele terțe

Compania Apple este investigată pentru modul în care a aplicat cerințele de a permite utilizatorilor să dezinstaleze aplicațiile de bază din iOS, să schimbe setările de bază și să ofere posibilitatea de a alege opțiuni terțe de servicii, ca motoare de browser alternative pe lângă Safari.

CE este îngrijorată de faptul că ecranul introdus în ultima actualizare a iOS pentru Europa ar preveni schimbarea serviciilor față de ceea ce oferă ecosistemul Apple deja.

Sistemul „pay or okay” oferit de Meta, sub lupa UE

Comisia analizează dacă alegerea utilizatorilor, de a plăti abonamentul Meta fără reclame în Facebook și Instagram sau nu, este conformă cu legislația. DMA prevede obligația „controlorilor de acces” de a primi consimțământ explicit pentru a folosi datele utilizatorilor.

Uniunea consideră că modelul de „plată sau consimțământ” impus de Meta nu oferă o alternativă reală în cazul în care utilizatorii nu sunt de acord cu colectarea și folosirea datelor, lucru care împiedică obiectivul regulamentului european, de a preveni colectarea datelor de către „gatekeepers”.

Acum câteva săptămâni, mai mulți parlamentari europeni au semnat o scrisoare deschisă către Meta, prin care se opun acestui model de abonament, despre care am mai scris pe StartupCafe.ro.

Parallax

Vizualizari
67
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri