Ovidiu D. Popica

HowTo: Butonul de 300 de milioane. Cum pot aduce micile optimizari online rezultate spectaculoase 

Imagine principala
HowTo: Butonul de 300 de milioane. Cum pot aduce micile optimizari online rezultate spectaculoase 
In marketing-ul online, detaliile fac de multe ori diferenta. Amplasarea eficienta a butoanelor pentru social media, dimensiunea si culoarea acestora, o imagine de buna calitate, bine aleasa pentru platformele de socializare sau alegerea corecta a segmentului de utilizatori carora li se adreseaza o postare promovata pot face diferenta intre o campanie de marketing cu oarece rezultate si una cu rezultate spectaculoase. Plecand de la exemplul unui simplu buton care poate aduce incasari nesperate, Toma Grozavescu va prezinta cateva lucruri simple la care ar fi bine sa fiti atenti cand va pregatiti promovarea online.

Cred eu, una din principalele erori de gandire pe care le avem in afaceri este ca avem impresia ca un rezultat mare necesita mereu un efort pe masura. Credem ca, pentru a avea rezultate semnificative trebuie fie sa investim multi bani ori sa muncim zi si noapte. Si sunt de acord, munca e importanta. Dar, cateodata, in antreprenoriat si marketing, o mica schimbare poate aduce rezultate extraordinare. 

In acest articol iti voi arata 3 lucruri simple pe care le poti face chiar azi, care te vor ajuta sa iti imbunatatesti prezenta in online a afacerii tale si sa atragi mai multi oameni catre propriul site. Inainte sa intru in detalii, as vrea sa-ti dau un exemplu, ca sa vezi ce rezultate pot sa apara printr-o simpla schimbare. 

Majoritatea magazinelor online au un design cat se poate de inofensiv. Gasesti produsele care te intereseaza, le adaugi in cos si apoi iti faci un cont si platesti. Cu totii vrem sa avem datele salvate pentru cand ne intoarcem data viitoare sa cumparam, asa-i? In principiu da. Doar ca suntem foarte sensibili atunci cand vine vorba de a lasa cuiva datele personale. 

Pe website-ul unui mare retailer din Statele Unite, dupa adaugarea produsului in cos ti se cerea sa iti creezi un cont pentru a putea continua cumpararea. Cum fac majoritatea magazinelor online, tocmai pentru a avea informatiile salvate si urmatoarea data cand vei mai cumpara. Doar ca, au observat tehnicienii din spatele website-ului, multe persoane renuntau la cumparaturi cand ajungeau la etapa crearii contului. Asa ca, au incercat un experiment si pe langa butoanele de "Creare cont" si "Renunta" au adaugat si un al treilea, "Continua", care iti permitea sa faci cumparaturile fara crearea unui cont. Iar la final, dupa ce erai gata, te intreba daca nu vrei sa-ti creezi un cont si sa ai informatiile salvate si data viitoare cand revii, daca tot te-ai chinuit sa le introduci. 

Ei bine, nimeni din companie nu isi putea imagina impactul acestui buton. Rezultatele adaugarii acestuia au insemnat vanzari cu 300.000.000$ mai mari in acel an. In industrie acest studiu de caz este cunoscut ca si "Butonul de 300.000.000$ de dolari". Nu-i rau pentru un singur buton, asa-i? 

Poate ca aceste idei nu vor avea acelasi impact asupra afacerii tale, dar pentru o afacere din domeniul media sa spunem, care isi poate mari traficul cu 20/30% in cateva zile, acesta va avea rezultate considerabile si asupra veniturilor. 

1. Optimizeaza pentru click-uri in social media sau cum sa construiesti viralitatea. Cuvantul "viral" are un efect foarte puternic in randul antreprenorilor si oamnilor de marketing. Intalnesc constant cate un client care imi spune ca obiectivul lui e sa-si faca "o campanie virala". E ceva necunoscut, ceva la care tindem cu totii dar nu avem idee cum sa ajungem acolo. Pur si simplu se intampla, sau, de obicei, nu. 

Ei bine, exista si aici o "reteta", destul de simpla, dar nu neaparat usor de realizat. De multe ori, asociem viralitatea cu ceva de genul "dam drumul unui material in mediul online" si cumva, prin magie, devine viral. Credem ca, de la noi, ajunge la toata lumea. De fapt, important e nu la cate persoane ajunge direct de la noi, ci la cati prieteni ai fanilor nostri si apoi la prietenii acestora din urma.  

Pentru a ajunge la rezultatele pe care le visam cu totii trebuie sa fim atenti la efectul de multiplicare. Trebuie sa luam in considerare nu fanii nostri in primul rand, ci prietenii lor. Fani nostri vor da click oricum, pentru ca ii intereseaza ce facem si ne cunosc; important este sa dea cei pentru care suntem necunoscuti, adica prietenii lor, prietenii prietenilor lor si tot asa. 

Un exemplu artimetic simplu:  sa spunem ca avem o pagina de Facebook cu 10.000 de fani. In mod normal, daca este peste medie, cam 3000-4000 de persoane vor vedea postarea, pentru ca presupunem ca este una calitativa. Hai sa spunem ca 50% vor da click, deci ne intra cam 1500-2000 de persoane pe site. Daca articolul nu este optimizat cum trebuie, doar 5% dintre cititori vor da share la articolul nostru in Social Media unde nu va mai da nimeni click pe el oricum, si ramanem la un trafic de 1500-2000 de persoane. 

Dar daca site-ul este optimizat corect si articolul/materialul este de calitate, sa spunem ca vor da share 50% din cititori. Asta inseamna ca va fi postat pe profilul a 1000 de persoane care au intre 600-5000 de fani, care la randul lor au intre 600-5000 de fani.... ai prins ideea! Aici apare efectul WOW! Dar daca articolul nostru nu este optimizat pentru a primi click-uri in Social Media, totul se va opri la primii 1500-2000 de vizitatori. 

Un exemplu de cum NU trebuie sa arate articolul nostru este acesta:


Comentarii:

1. O imagine de calitate slaba si care este orientata pe verticala. 
2. Un titlu mult prea lung, care nu reuseste sa atraga atentia si se bazeaza pe generalitati. 
3. Descrierea articolului nu este optimizata pentru Social Media si website-ul nu are setat Open Graph. 
4. Numele domeniului nu este optimizat, nu este relevant pentru cititor. 


Din punctul meu de vedere, singurul lucru cu care poti asocia o postare de genul celei de deasupra este cu ceea ce se numeste "clickbait" - momeala pentru click-uri, adica postari facute special sa dai click dar unde nu gasesti nimic de calitate. Daca articolele care sunt distribuite de pe website-ul tau arata cam asa, e la fel ca si cand ti-ai trage un glont in picior (din punct de vedere al marketing-ului).

Un exemplu opus celui de mai sus: 



E clar ca cei de la VentureBeat stiu ce fac. Ce face acest exemplu sa fie unul bun si eficient? In primul rand, trebuie sa intelegem cat de aglomerat este Facebook in ziua de astazi si ce bataie este pe ceea ce apare in newsfeed-ul utilizatorilor. 

Daca vrem ca mai multi din prietenii celor care ne urmaresc sa dea click pe postarile noastre, ne luptam pentru atentia lor cu: poze personale, poze cu pisici, citate precum si alte pagini care stiu ce fac si isi optimizeaza postarile. Pentru ca oamenii sa se opreasca asupra postarii noastre atunci cand dau scroll grabiti, e important sa le atragem atentia. De aceea o poza orientata pe orizontala si de dimensiuni mai mari ne ajuta sa facem oamenii sa se opreasca. 

Gandeste-te si la mobil: daca imaginea ta e mica va trece aproape neobservata pe un ecran de 4 inch. Apoi titlul si descrierea articolului vor starni interesul cititorilor si ii vor face sa dea click. Si astfel ne asiguram ca, atunci cand anumiti fani ne distribuie continutul (mai mult despre asta la punctul 2), sunt toate sansele ca si prietenii lor sa dea click. In modul acesta, pentru fiecare vizitator adus direct de noi, un fan va mai aduce unul, care la randul lui va mai aduce altii.... 

Pentru ca articolele tale sa arate la fel de bine ca in exemplul de mai sus, nu dureaza mai mult de cateva minute pentru a seta website-ul si apoi putina atentie in plus, de fiecare data cand creezi un material nou pentru site. Vorbeste cu webmasterul tau, cu persoana care ti-a facut siteul, si spune-i sa seteze Facebook Open Graph, va sti el despre ce e vorba. Practic, in acest mod ajuti Facebook sa-ti inteleaga site-ul mai bine. 

2. Optimizeaza butoanele pentru distribuire in social media. Odata ce am optimizat modul in care ni se afiseaza continutul site-ului in Social Media, rata noastra de click se va mari considerabil. Dar pentru a avea rezultate cu adevarat incredibile, trebuie sa ne asiguram si ca exista cat mai multi oameni care vad aceste articole si au sansa de a da click pe ele. Puterea noastra de a ajunge la oameni este limitata, de aceea este crucial sa facem cat mai usoara treaba celor care vor sa distribuie continutul sau mesajul nostru. 

Chron.com de exemplu, este unul dintre cele mai citite ziare din SUA, lunar avand aproape 27.000.000 de vizite. Nu-i rau, putem spune. Fara sa discut continutul, atunci cand vine vorba de design si de elementele din pagina, imi lasa impresia ca este gandit intentionat pentru a cere efort in plus din partea noastra atunci cand vrem sa distribuim un articol care ne place. 

Exemplu de plasare ineficienta: 



Butoanele de distribuire in social media, se afla undeva in partea de sus a paginii, chiar sub titlu. Ori, in mod normal, ne decidem daca distribuim un articol sau nu abia dupa ce l-am citit. In acest caz insa, dupa ce am citit articolul si daca ne-a placut trebuie sa revenim in partea superioara pentru a-l distribui, in loc sa fim incurajati sa facem acest lucru imediat dupa ce l-am citit. Acest articol, care este unul din cele mai citite din ultima perioada reuseste sa adune doar 2136 de distribuiri in Social Media. Poate pare mult, dar cand compari cu traficul general al site-ului numarul de distribuiri este mic. 



De cealalta parte, iata un exemplu personal. Grozav.org e un blog pe care l-am pornit in primavara 2015, unde mai scriu despre cate o poveste legata de Timisoara. Sunt singurul care contribuie constant, scriu de placere, cand am timp. L-am luat ca si exemplu pentru ca am urmarit activ obiectivul de optimizare si am gandit designul in opozitie cu multe site-uri media pe care le-am vazut la noi. 

La doar 2 luni si ceva de cand am lansat blogul, rezultatele legate de distribuirile in social media aratau cam asa:




Acesta este cel mai distribuit articol, e adevarat, dar majoritatea articolelor intrec la distribuiri post-urile de pe principalele site-uri de business din Romania. Motivul pentru care obtin atat de multe distribuiri este pentru ca am gandit acest aspect in mod proactiv. Nu trebuie sa speram sa primim Like-uri si distribuiri, trebuie sa urmarim acest lucru. 

Traficul din social media, in special Facebook, este extraordinar de important pentru orice afacere. Sunt 2 lucruri simple pe care le poti face pentru a optimiza site-ul tau, in general, si continutul, in special, pentru distribuiri. In primul rand, sa pui butoanele acolo unde este cel mai natural pentru utilizator/cititor sa le caute. Si de obicei asta inseamna la finalul articolului sau undeva in lateral si sa ramana mereu in aria vizuala a cititorului.

Un alt lucru extrem de important il reprezinta culorile. Dincolo de pozitionare, este esential ca butoanele de social media sa iasa in evidenta. In exemplul de mai sus, acestea sunt in contrast cu restul site-ului, alb si aerisit. De asemenea, din punct de vedere psihologic, este foarte convingator daca vedem ca articolul acela este distribuit deja. Suntem fiinte sociale, ne luam dupa cei din jur iar atunci cand vedem ca un articol este distribuit ne simtim confortabil sa il dam si noi mai departe. In sinea noastra ne spunem ca daca si altii au facut-o e in regula si sigur sa o facem si noi. Asa ca, afiseaza numarul de distribuiri si vei obtine si mai multe. 

#Pont Smarters: Cere oamenilor sa distribuie! Ai fi surprins de rezultate. Nu asuma pur si simplu faptul ca cei interesati vor da share. Insereaza un mesaj frumos in designul site-ului (cum e cazul mai sus), sau pur si simplu, la finalul articolului, le poti cere oamenilor sa il distribuie daca le-a placut. Nu ma crede pe cuvant, incearca. 

3. Incearca remarketing, vinde oamenilor care vor sa cumpere de la tine. In marketing si antreprenoriat sunt 3 lucruri cruciale de stiut: cine este clientul, ce vrea clientul si unde este clientul. Inainte de a porni orice afacere sau campanie de marketing trebuie sa ai un raspuns clar la aceste 3 intrebari, altfel o sa irosesti multi bani. 

Am intalnit si eu clienti care fie au depus prea mult efort in a dezvolta produsul sau serviciul si pur si simplu nu mai au energie sa gandeasca atent si campaniile de marketing, ori, pur si simplu, nu stiu cum sa ajunga la publicul tinta. Iar daca nu arati reclamele tale persoanelor relevante, iti irosesti timpul si banii. 

Exemplu de  reclama care nu are nicio relevanta pentru mine si interesele mele (ajunge in newsfeed-ul meu, fara ca eu sa fiu interesat de astfel de cursuri). 



Dar, cum ar fi daca ai putea face o campanie care ar functiona aproape de una singura si ar tinti doar persoanele deja interesate de compania sau produsul tau? Nu trebuie sa cauti mai departe! Atat Google cat si Facebook ofera un instrument foarte simplu prin care poti sa creezi o campanie si sa tintesti doar oamenii care deja au intrat la tine pe site (deci au aratat un interes fata de brandul tau). 

Sa creezi o astfel de campanie nu dureaza mai mult de cateva ore, asta incluzand aspectele tehnice si gandirea efectiva a mesajelor si a reclamelor. Nu o sa intru foarte mult in aspectele tehnice despre cum sa creezi campania pentru ca poti gasi usor informatii pe internet pentru Facebook remarketing si Google Adwords remarketing. 



Ideea de baza este ca instalezi pe website-ul tau un pixel ce iti permite sa urmaresti oamenii care au intrat pe site-ul, oriunde merg pe web (Google) sau pe Facebook si sa le arati doar lor anumite reclame. Si, daca ai implementat punctele 1 si 2 pana acum si ai ceva trafic catre website, trebuie doar sa setezi o campanie si ai un mod automat de a transforma vizitatorii in clienti sau de a-i duce mai jos in palnia de vanzare. 

Sper ca ai gasit acest articol folositor si ca ai inteles ca in marketing nu toate tacticile sunt egale si ca e mult mai eficient sa muncesti si destept, nu doar mult, in marketing si startup-uri. Iti doresc spor in toate si daca ti-a placut acest articol da-i te rog un share :).


Toma Grozavescu este fondatorul Smarters, prima companie de Growth Hacking din Romania si fondatorul Grozav.org care-si propune sa arate Timisoara prin alti ochi. Toma ajuta companiile sa creasca prin aceleasi procese si tactici folosite de companii precum Facebook, Twitter sau AirBnB. Este pasionat de marketing, antreprenoriat si de proiecte care aduc un impact in societate. Il poti contacta direct la toma[@]smarters.ro sau pe Facebook.
Vizualizari
14
Conţinut
Adauga comentariu