Ovidiu D. Popica

IoT pentru câini și pisici: cum au adus ”blănoșii” peste 15 milioane de dolari unui pet-startup

Thumbnail

Automatizările pentru câini și pisici aduc investiții de zeci de milioane de dolari în contul unor startup-uri care s-au prins rapid (ori au aflat) că piața animalelor de companie crește exponențial de câțiva ani. Unele startup-uri de tehnologie s-au apucat de treabă și au scos deja pe piață tot felul de dispozitive: de la GPS-uri care urmăresc permanent patrupedele, la tot felul aplicații care ajută stăpânii să le îngrijească mai atent. Iată ce a născocit un startup din Los Angeles și cum s-au adunat milioanele, de la investitorii care au pariat deja pe idee.

De la drone la patrupezi

Cum ar fi să scapi de grija hrănirii corecte, la timp, a motanului ori cățelului, mai ales atunci când lipsești cîteva zile de acasă, fără să suni pe la rude, prieteni ori vecini sau fără să duci animalul de companie la o pensiune?

Nevoia la care s-a gândit Carlos Herrera l-a făcut să lase cei aproape 10 ani de carieră în industria dronelor militare și, în locul proiectelor ultrasecrete, inginerul de software și-a încercat norocul într-un proiect la vedere pentru...animale de companie.

Alături de alți doi fondatori a pornit Petnet un startup care face o promisiune simplă: alimentație inteligentă pentru patrupezi mai sănătoși pe bază de IoT (Internet of Thinks). Dacă-ți imaginezi că microprocesoarele, senzorii, algoritmii și internetul lucrează doar în beneficiul bipezilor, deja pierzi bani!

I-auzi ce spune unul dintre investitori, Dmitry Grishin, a cărui companie investește în tot soiul de proiecte robotizate:

”Până și cele mai simple lucruri din jurul nostru se transformă rapid în roboți. Prin combinația unică dintre hardware puternic, software inteligent și conectivitate la internet, Petnet e un exemplu perfect pentru acest trend”.  

Antreprenorii au mers frumușel cu ideea și proiectul la Boston într-un incubator de  afaceri specializat pe startup-uri cu proiecte hardware și bam! Dupa un an de la înființare, runda seed (adică o etapă preliminară de finanțare a unui startup deja pornit) le-a adus peste un milion de dolari pentru ceea ce fondatorii au numit Smartfeeder.

Ce face dispozitivul

Simplu descris, produsul arată ca un filtru de cafea sau un robot de bucătărie în care pui o cantitate mai mare de hrană pentru animal – până la 3kg - și, la ore programate, descarcă într-o taviță rația potrivită.

Aparatul vine cu o aplicație de mobil; proprietarul își face cont, completează un profil al patrupedului apoi primește recomandări nutriționale și gestionează, chiar aflat la distanță, dieta companionului: fixează rațiile, primește alerte, poate comanda, predictiv, chiar de la magazine specializate, hrana potrivită. Totul grație conexiunii la internet. Dacă se întrerupe curentul, aparatul mai funcționează încă 7 ore, pe baterie.

Petnet își susține ecosistemul afacerii și menține activ contactul cu utilizatorii prin conținut publicat periodic, inclusiv video, despre nutriția animalelor de companie, rețete, probleme de sănătate, recomandări.

Aparatul a fost scos la vânzare inițial pentru 199 de dolari dar între timp prețul a scăzut spre 119 dolari, pe site-ul oficial sau chiar 99 de dolari, în promoțiile de sărbători.

Între timp, compania a scos un al doilea produs, un bol cu conectivitate wifi și cântar integrat pe care îl vinde cu 40 de dolari.

 

Cum și câți bani s-au adunat  în 4 ani    

Pentru a finanța startul proiectului grupul investitorilor individuali a fost destul de consistent, în faza pre-seed. Angel.co inventariază 16 individuali și tot atâtea entități, unele firme foarte active în piața finanțatorilor de startup-uri.

Un prim indiciu de bun augur pentru investitorii de la debut a fost că SmartFeeder adunase deja 10.000 de pre-comenzi, la aproape un an după înființarea firmei și primele aparate urmau să fie livrate în următoarele luni.

Printre instituționalii care au au contribuit la seed-ul de peste 1 milion de dolari s-au numărat și câteva dintre firmele de investiții care pariaseră de la bun început pe idee.   

  • Cherubic Ventures – firmă de investiții fondată de Matt Cheng, orientată pe startup-uri de tehnologie din China, Taiwan și Silicon Valley. Cartea de vizita prezintă un portofoliu de peste 140 de companii, 5 IPO-uri (oferte publice inițiale), 12 fuziuni și achiziții. Fima susține că a investit peste 2 miliarde de dolari în startup-uri.

  • SparkLabs Global Ventures – fondată, printre alții, de un fost executiv de la Facebook, Net Jacobsson, se prezintă cu un portofoliu de aproape 50 de startup-uri axate pe generarea și prelucrarea datelor.

  • LaunchCapital – firma de investiții cu 10 ani de activitate și un portofoliu de peste 200 de startup-uri printre care Snapchat, Spotify sau Digg. Investește din etapa seed, în e-commerce și marketplace-uri, fintech, software de afaceri și startup-uri inovatoare din sănătate.

  • Kima Ventures – se descrie drept cel mai activ business angel din lume cu aproape 400 de startup-uri în portofoliu. Fondatorul, unul dintre cei mai bogați oameni de afaceri francezi Xavier Niel, cu o avere estimat de Forbes la 9,3 miliarde dolari a început cu web chat-uri și magazine pentru adulți, a fondat apoi Free Mobile și are investiții consistente în companii de telefonie mobilă.

La un an după seed, Petnet a primit alte 4 milioane de dolari de la un grup de investitori printre care fondul Amazon Alexa iar în 2016 a venit o finanțare seria A, de 10 milioane de dolari adunate de la investitori deja existenți, precum Kima Ventures.

IoT pentru câini și pisici?! Care-i șpilul...

Una peste alta s-au adunat deja peste 15 milioane de dolari pentru un ecosistem destinat unei piețe despre care studiile spun că nu scade nici în vremuri de criză. Explicația: stăpânul își rupe de la gură pentru Fifi și Grivei.

Estimările privind vânzările de produse și servicii de care sunt interesați deținătorii animalelor de companie s-ar apropia de 100 de miliarde de dolari în 2018. Jumătate din suma asta s-a înregistrat doar în Statele Unite, în 2013, deja.    

În China, India, Rusia, Brazilia, piața crește, anual, cu două cifre iar în Japonia s-a format chiar un segment consistent pe cheltuieli extravagante, mai ales pentru pisici.   

În Romania, de pildă Un studiu Euromonitor care analizează periodic piața pentru animale de companie estimează că rata de creștere se va menține constant viguroasă și în următorii ani, în special pe seama dezvoltării afacerilor online.

În loc de conluzie

Exemplul Petnet arată că dacă identifici o piață zdravană și vii cu o idee interesantă, inovatoare, banii se adună. Ceva mai ușor dacă traversezi oceanul, mai dificil, probabil, dacă începi în Romania și te limitezi doar la piața locală dar, cu un plan ca lumea, cu ceva conexiuni bune în lumea finanțatorilor și cu o echipă ambițioasă ai putea să te gândești la ceva serios.    

Sursa informațiilor: Angel.co, TechCrunch, BusinessWire, Forbes, Euromonitor

Parerea ta despre articol
Vizualizari
1077
Conţinut
Adauga comentariu