Răzvan Tătaru

FOTO Am fost în Spania, la sediul Zeleros. Startup-ul de transporturi testează versiunea proprie de Hyperloop, idee promovată de Elon Musk

Model demonstrativ aerodinamica Hyperloop

Startup-ul spaniol de transporturi Zeleros, creat de trei foști studenți din Valencia care au câștigat competiția de Hyperloop organizată de Elon Musk în 2016, testează în portul din Valencia versiunea proprie, care ar putea fi disponibilă începând cu 2030. StartupCafe.ro a vizitat sediul Zeleros, numit și HyperLab, unde unul dintre co-fondatori a vorbit despre firmă.

În 2017, Juan Vicen, David Pistoni și Daniel Orient, trei dintre câștigătorii concursului de design de transport al viitorului, vin cu ideea de Zeleros în acceleratorul de startup-uri verzi organizat de Institutul European de Inovație și Tehnologie, EIT Climate-KIC (Knowledge and Innovation Community) și realizează o echipă de 7 oameni.

Juan Vicen, cofondator Zeleros

Juan Vicen, co-fondator Zeleros. Foto: StartupCafe.ro

Acum, în 2023, startup-ul spaniol are 60 de angajați, printre care și foști studenți ai Politehnicii, finanțări din partea UE și a investitorilor privați în valoare de peste 5 milioane EUR și prima linie de testare funcțională în Portul Sagunto, pentru transport de mărfuri.

Sediul companiei Zeleros mai este numit și HyperLab și reprezintă un loc important de testare a tehnologiilor care vor fi incluse în Hyperloop.

Sediul Zeleros

. Foto: StartupCafe.ro

Viitorul firmei spaniole este promițător, atât în viziunea cofondatorului Juan, cât și în viziunea directorului EIT, Martin Kern. Zeleros are nevoie de investiții de lungă durată pentru a duce la capăt obiectivul de comercializare a ideii de afaceri.

Startup-ul vrea să deschidă ideea către guvernele europene și să asigure certificările necesare, astfel încât, începând cu anul 2030, să se poată deschide primul sistem Hyperloop funcțional în Europa.

Ce este Hyperloop

Hyperloop este un concept de transport pe distanțe lungi care se vrea a fi complementar celor existente, tren sau avion. Însuși unul dintre co-fondatori descrie hyperloop ca pe „o combinație între tren și avion”. Sistemul este bazat pe tuburi între 400 și 1500 km lungime (distanța optimă de transport), prin care sunt propulsate capsule care pot transporta între 50 și 200 persoane sau mărfuri cu până la 1000 km/h.

Test de levitație magnetică Zeleros

Model demonstrativ de levitație magnetică în HyperLab. Foto: StartupCafe.ro

Sistemul este bazat pe tuburi în care presiunea este redusă și capsule care levitează în interior, propulsate cu ajutorul unui motor electric. Este în totalitate automatizat și ar putea reduce peste 6 miliarde de tone de emisii de carbon până în 2050, conform analizelor prezentate de companie.

Harta Zeleros Hyperloop

Harta sistemelor Hyperloop din sediul Zeleros. Foto: StartupCafe.ro

Prețul acestui mijloc de transport ar fi aproximativ la fel cu cel al unui tren de mare viteză tradițional. Hyperloop seamănă cu un tren de tip MAGLEV, dar folosește mai puțină energie electrică și atinge viteze mai mari.

Comparație Zeleros Hyperloop - Tren mare viteză

Comparație Hyperloop - tren de mare viteză tradițional. Foto: StartupCafe.ro

Sistemul ar fi protejat de toate problemele legate de vreme, care afectează, de obicei, mersul avioanelor. În plus, Hyperloop ar avea nevoie de 5-10 ori mai puțină energie decât un avion, deoarece procesul de depresurizare are loc pe pământ.

Ce este EIT

Institutul European de Inovație și Tehnologie (EIT) este cel mai mare ecosistem de inovație europeană, care include peste 2420 de parteneri, dintre care companii, organizații non-guvernamentale, centre de cercetare și școli.

Martin Kern, directorul EIT

Martin Kern, directorul EIT. Foto: StartupCafe.ro

Institutul oferă educație antreprenorială, spațiu de creare de afaceri, de accelerare de startup-uri și proiecte de cercetare, toate legate de sănătate, dezvoltare sustenabilă, mobilitate urbană, energie verde și cultură.

Parallax

Vizualizari
1675
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri