Răzvan Tătaru

Trenduri în comerțul online de care firmele românești ar trebui să țină cont în 2024

Comerț online

Firmele din România ar trebui să aibă în vedere câteva trenduri care vor domina piața comerțului online în 2024: de la noile tehnologii, la preferințele sustenabile ale consumatorilor și „mobile commerce”.

Zilele trecute a avut loc evenimentul „Ziua ECOM”, la care au fost prezentate și o serie de tendințe în comerțul electronic global, care ar putea fi utile și pentru antreprenorii români.

Comerțul online reprezintă peste 10% din comerțul cu amănuntul din România, o creștere considerabilă într-o perioadă scurtă de ani, de la aproximativ 1,5-2%, iar la nivel global este undeva la 20%, a spus Marius Ghenea, managing partner Catalyst România, la evenimentul organizat de Asociația Română a Magazinelor Online (ARMO).

În plus, România a avut cea mai importantă creștere a Produsului Intern Brut (PIB) de la intrarea în Uniunea Europeană, mai spune acesta. Ghenea a realizat și o „listă” a trendurilor din eCommerce pentru anul viitor. 

Trenduri 2024 în comerțul online, în România

  1. Marketplaces

„E din ce în ce mai evident că modelele corecte, eficiente de marketplace sunt, la nivel global, acolo ca să stea și ca să crească, să se dezvolte în continuare”, a declarat Marius Ghenea.

Acesta a dat câteva exemple de marketplace-uri funcționale la nivel global. În plus, Ghenea a declarat că realizarea unui marketplace este o metodă costisitoare, dar oferă o oportunitate rapidă de a intra în comerțul electronic, fără a investi în site-uri proprii, pentru vânzători/vendori.

  1. Comerț social (social commerce)

„Suntem în zona aceea în care așteptările sunt mult mai mari decât realitatea momentului, pentru că, deși vorbim despre parteneriate uriașe de genul TikTok, Shopify, sau tot ce se întâmplă pe Instagram, Pinterest, care era propovăduit ca fiind modelul ideal de vânzare de tip social commerce, n-a demonstrat încă, până în momentul de față, adevăratul potențial pe zona de social commerce” – Marius Ghenea.

  1. Surse etice și sustenabile

Cumpărătorii se interesează din ce în ce mai mult ca produsele pe care le cumpără să fie sustenabile și obținute din surse exploatate în mod etic. De aceea, Marius Ghenea recomandă vânzătorilor online să arate aceste valori, de la „supply chain” până la cumpărător.

  1. Tehnologiile noi

Inteligența Artificială este într-un „hype-cycle” în comerțul online momentan, însă aceasta nu se ridică la potențialul ei, în opinia fostului președinte al ARMO. Acesta recomandă integrarea motoarelor AI generative în procesele interne ale magazinelor online, pentru a crește productivitatea și, totodată, pentru a păstra componenta manuală, de verificare.

Aplicațiile pentru Realitate Augmentată în comerțul online ar fi interesante, dar nu sunt atât de prezente la momentul actual, notează Marius Ghenea, iar Metaverse-ul a trecut Realitatea Virtuală într-un „hype cycle” exagerat. De asemenea, România mai are mult de lucrat până ca livrarea cu drone și robotizarea logisticii să fie prezente în eCommerce-ul autohton.

  1. Mobile commerce (comerț mobil)

„Este rolul nostru, al magazinelor online, să îmbrățișăm această tendință a pieței, pentru că este evidentă și va crește și trebuie să gândim mobile-first” – Marius Ghenea.

Site-urile actuale de eCommerce încă sunt gândite pentru calculatoarele tradiționale. De aceea, magazinele online ar trebui să fie construite mai mult pentru mobil, în condițiile în care peste 40% dintre cumpărăturile online, la nivel global, au fost făcute cu telefonul, potrivit unor studii citate de Ghenea.

  1. Prețurile competitive

„Cel mai important comparator de prețuri este Google”, de aceea fostul președinte al ARMO recomandă eCommerce-ului românesc să ofere cele mai competitive prețuri și să se folosească în mod responsabil de programele de monitorizare a prețurilor.

”Ziua ECOM 2023” a avut loc miercuri, 18 octombrie, la NORD Events Center, cu ocazia Zilei naționale a comerțului electronic, instituită prin Legea 144/2020. Pe lângă prezentarea tendințelor de urmărit, a mai fost o prezentare despre „magazinul viitorului” și discuții despre viitorul comerțului electronic în România, prin două panel-uri.

Parallax

Vizualizari
789
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri