Răzvan Tătaru

Preferințele românilor în materie de consum, în 2023 (studiu de piață)

Marketing digital

Majoritatea românilor încă preferă televizoarele tradiționale, deși sunt folosite în aceeași măsură cu dispozitivele inteligente, arată un studiu de piață realizat pe anul 2023, care mai arată că tinerii necăsătoriți petrec cel mai mult timp pe internet.

Compendiumul Consumer Report 2023 arată tendințele comportamentului românilor, atât în mediul online, cât și offline, permițând companiilor să înțeleagă mai bine publicul țintă, potrivit unui comunicat transmis, luni, StartupCafe.ro.

Piața este într-o continuă schimbare, iar evenimentele marcante din ultimii ani ne-au demonstrat cum comportamentul consumatorilor se poate adapta într-o clipită. Consumer Report ne prezintă o imagine mai clară a românilor, la nivel generațional, unde monitorizăm de cinci ani consumul media (online și offline), comportamentul de cumpărare și activitățile zilnice ale acestora. Prin inițiativa noastră, companiile au oportunitatea de a vedea schimbările care se produc anual în comportamentul consumatorilor și să identifice tipare și tendințe, cu scopul de a se menține într-o poziție competitivă”, a menționat Mirela Enache, Media Research Specialist, Starcom România. 

Televizoarele tradiționale rămân în topul alegerilor românilor, în special pentru familiile fără copii (74%), deși sunt utilizate în aceeași măsură cu dispozitivele TV Smart. Televizoarele inteligente au câștigat popularitate față de anul precedent în cazul tinerilor necăsătoriți (69%), segment care este totodată mult mai interesat de cele mai performante ecrane TV.

În ceea ce privește consumul de conținut online, tinerii necăsătoriți (68%) sunt în continuare segmentul de consumatori care petrec cel mai mult timp pe internet, iar laptopurile rămân dispozitivele preferate utilizate în gospodării.

Aceștia, împreună cu familiile cu copii (41%), sunt principalii utilizatori de laptopuri, în timp ce și tabletele câștigă teren față de anul anterior, datorită utilității lor versatile. Telefoanele inteligente sunt dispozitivele de bază utilizate pentru a naviga pe internet de către toate categoriile de consumatori, tinerii fiind segmentul principal care optează pentru acestea (97%).

Generațiile tinere aleg să comunice cel mai des cu ajutorul dispozitivelor mobile, prin intermediul mesageriei directe și a rețelelor sociale. Familiile cu copii și tinerii necăsătoriți utilizează telefoanele mai degrabă pentru a comunica prin e-mail și pentru a se informa cu privire la cele mai noi știri.

În topul clasamentului rețelelor sociale, se situează aceiași jucători - Facebook, WhatsApp și Instagram. În plus, platforma care se bucură din ce în ce mai mult de succes în rândul tinerilor este TikTok. Clasamentul continuă cu Pinterest și Telegram.

În comparație cu 2022, românii ascultă mai puțin conținut offline, întrucât tinerii optează pentru conținutul audio online, fiind mult mai versatil preferințelor muzicale.

În ceea ce privește radioul, majoritatea românilor îl ascultă în mașină, acasă sau la locul de muncă. Cele mai populare programe de radio rămân și anul acesta cele de muzică și știri, urmate de emisiunile matinale.

Românii participă la evenimente culturale din ce în ce mai mult, mai ales adolescenții și tinerii necăsătoriți. În topul clasamentului se situează vizitele la muzee, expozițiile de artă, urmate de concerte și piese de teatru.

Față de anul 2022, interesul pentru conținutul editorial a scăzut în rândul anumitor segmente analizate. Conținutul offline este preferat în special de familii, deși interesul lor pentru online este în scădere față de anul 2022.

Cu toate acestea, tinerii alocă mai mult timp decât în anul precedent conținutului editorial de ambele tipuri (<30 min/zi), fapt ce indică nevoia acestora de a verifica știrile și de a apela la surse acreditate.

În 2023 s-a observat o scădere a frecvenței de cumpărare a cărților și a timpului dedicat cititului, în special în cazul cititorilor celor care preferă cărțile fizice. Comportamentul de cumpărare al consumatorilor arată ca aceștia își îndreaptă din ce în ce mai mult atenția către lectura electronică. În topul genurilor preferate se situează proza, urmată de cărțile pentru copii și cele de specialitate.

În 2023, majoritatea românilor și-au petrec zilnic între 3-5 ore în afara casei, un timp mediu mai mare decât anul precedent. Activitățile cele mai frecvente sunt plimbările și vizitele persoanelor apropiate.

În plus, adolescenții și tinerii necăsătoriți practică mai mult sport decât restul categoriilor analizate, anume fotbal, atletism, ciclism sau sporturile individuale. 

În ceea ce privește timpul petrecut în casă, majoritatea românilor, în special tinerii (62%), preferă să se relaxeze. Familiile cu copii preferă activitățile mai practice și aleg să repare anumite lucruri din casă, să gătească sau să se implice în arta meșteșugului.

Cumpărăturile fizice rămân preferatele românilor, mai ales pentru familiile cu copii (93%), deși achizițiile online au început să devină mai populare. Toate grupele de vârstă optează pentru vizite în cadrul marilor lanțuri de supermarket din proximitatea locuințelor.

În ceea ce privește cumpărăturile online, tinerii sunt cei mai interesați de achiziția articolelor de îmbrăcăminte, încălțăminte, cosmetice sau îngrijire personală.

Criteriul principal care influențează decizia de cumpărare a românilor rămâne și anul acesta prețul, în special în contextul economic actual. Consumatorii analizează cea mai bună ofertă de preț și alocă timp informării privind utilitatea îndeplinită de un anumit produs.

Familiile fără copii în gospodărie optează pentru achiziționarea unui articol ca urmare a vizionării reclamelor online sau TV, în timp ce familiile cu copii preferă să afle mai multe detalii despre produsul dorit de pe website-urile vânzătorilor sau direct din magazin.

Informațiile au fost extrase din Consumer Report 2023 şi se bazează pe date provenite din studii de monitorizare a comportamentului media din industrie (SNA FOCUS, Masor, Gemius), dar și pe date din studii derulate de agenția Starcom (Black Friday, Women Study, Events Behavior) sau date din studii ale partenerilor (GWI).

Parallax

Vizualizari
492
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri