Răzvan Tătaru

Piața de media din România: venituri de 700 milioane EUR, în 2023 (estimare)

Publicitate online

Veniturile din publicitate din România au crescut cu 6,5% în 2023, comparativ cu anul anterior, și ajung la o valoare totală de 700 milioane EUR, potrivit unei analize trimise, miercuri, StartupCafe.ro.

TV-ul se află pe un trend ascendent și atinge o valoare totală estimată de 366 milioane EUR, o creștere de 4,5% față de anul anterior, potrivit analizei realizate de Initiative România, agenție media.

Digitalul rămâne piața media cu cea mai dinamică creștere, cu 10% față de anul 2022, până la valoarea estimată de 256 milioane EUR. Digitalul, care a atras un estimat de 37% din totalul investițiilor media, își datorează creșterea în primul rând marilor platforme Google și Facebook, dar și adopției crescute a comerțului online în rândul consumatorilor români.

În ceea ce privește piața Outdoor în 2023, este estimată o creștere de 8% comparativ cu anul anterior, până la o valoare de aproximativ 40 milioane EUR, și o cotă de piață de 6%.

Ea este urmată de Radio, unde se înregistrează o creștere mai redusă, de doar 3% față de 2022, până la un estimat de 33 milioane EUR, la sfârșitul anului.

Piața de print își continuă scăderea, cu 10% față de 2022, atingând un nivel estimat de 5 milioane EUR.

„După mulți ani marcați de provocări foarte diverse și intense, ne bucură să vedem o economie în creștere, chiar și într-un context inflaționist. Cu un consum care se păstrează pe un trend pozitiv și branduri care aleg să comunice aproape permanent, suntem siguri că piața de media își va consolida rezultatele peste așteptări din 2023 și va avea o creștere moderată și în 2024. Ne așteaptă un an în care toate canalele media vor fi activate puternic, cu media tradițională jucând un rol important în contextul electoral și al marilor evenimente sportive. Digitalul își menține trendul de creștere, cu focus pe rețelele sociale și ecommerce, iar OOH și radio vin să ofere noi oportunități de vizibilitate pentru branduri”, a declarat Alexandra Olteanu, Managing Director Initiative România.

Top 5 sectoare economice din punct de vedere al investițiilor media

  1. Retail: +12,5% față de 2022, cu o valoare de 175 milioane EUR;

  2. Healthcare;

  3. Food&Beverages;

  4. E-commerce;

  5. Financial Services: creștere a investiției de 5%.

Sectoarele economice cu cele mai dinamice creșteri în investițiile de media în 2023 față de 2022 sunt Energy (+23%) și Horeca (+18%).

Piața de TV în 2023

Audiența de TV a continuat să fie în scădere, însă într-un ritm semnificativ mai lent. Aproape de finalul anului, cifrele de audiență arată o scădere de numai 4% pentru televiziunea tradițională în targetul urban 18-54, în comparație cu -10% din anul precedent și -8% în anii anteriori.

Grilele noi de toamnă au consolidat aceste audiențe, ajutând televiziunea tradițională să înregistreze +4% în octombrie și, respectiv, +3% în noiembrie, față de minimele record din toamna anului 2022.

Pro TV rămâne liderul posturilor generaliste cu o scădere marginală de 1% în targetul urban 18-54, și un share al audienței ce s-a îmbunătățit cu aproape 1 punct procentual.

Antena 1 urmează în apropiere, cu o creștere constantă de 6%, în timp ce share-ul a crescut cu 1,6 puncte procentuale. Dinamica este semnificativă în Prime Time, unde Antena 1 a crescut în ultimul an cu 12% și a obținut 3 puncte de cotă datorită emisiunilor Chefi la Cuțite și America Express.

Kanal D încheie, de asemenea, anul 2023 cu +11%, dar performanța lor a fost semnificativ redusă față de prima jumătate a anului, când observăm o creștere de 27%.

În cazul posturilor de știri, rezultatele de audiență sunt influențate de mutarea atenției de la războiul din Ucraina, aflat în prim-plan în 2022, înapoi către posturile generaliste. Cu toate acestea, războiul din Israel a marcat o reîntoarcere a publicului către posturile de știri, în special în primele zile din octombrie, când audiențele crescute au contribuit la reducerea pierderilor anuale.

Canalele de știri se pregătesc pentru o revenire puternică în 2024, când în România vor avea loc patru runde de alegeri.

În 2023, s-a accelerat și mai mult creșterea cererii de timp de difuzare, atât pentru plasamentele standard, cât și în special pentru cele premium, ceea ce a condus în final la o inflație semnificativă de minim 15% a costurilor de difuzare TV.

Se anticipează că această tendință va continua și în 2024, primele anunțuri din partea stațiilor TV menționând deja o inflație a costurilor de bază de două cifre, alături de noi targeturi extinse de cumpărare, indici de sezonalitate mai mari și taxe premium mai ridicate.

Prognoza pentru 2024 ia în considerare o creștere de două cifre a costurilor de cumpărare și investiții considerabile în timpul turneului final UEFA EURO 2024 din iunie-iulie, care va alimenta o nouă creștere record a pieței de televiziune în ceea ce privește veniturile nete.

Digital

Digitalul a înregistrat o creștere semnificativă a pieței de 10%, alimentată de marile platforme (Google și social media), care au înregistrat cele mai mari cote de piață, și a rămas un mediu dinamic.

Creșterea preferinței pentru cumpărăturile online, împreună cu schimbările în comportamentul consumatorilor, au propulsat platformele de retail și e-commerce în fruntea mediei digitale și au capturat cea mai mare cotă din investiții, potrivit spuselor companiei.

În același context, Black Friday a înregistrat un succes fără precedent, cu eMAG raportând un record de vânzări de 146 milioane EUR, cu aproximativ 600.000 de clienți (+50.000 față de 2022), iar 7 din 10 plăți au fost efectuate cu cardul.

Outdoor

Piața de Outdoor a înregistrat o creștere susținută de 8% în 2023, până la o valoare de 40 milioane EUR. La fel ca și celelalte medii, și în cazul OOH-ului (reclame „Out of Home”) s-au înregistrat creșteri semnificative de prețuri de minim 15% la serviciile de închiriere, comparativ cu anul anterior, iar costurile de producție au crescut cu aproximativ 25%.

Retailul și Food & Beverages ocupă locul 1 în topul investițiilor în reclame OOH, urmate îndeaproape de Telecommunications și Healthcare.

Radio

Piața de Radio a înregistrat o creștere de doar 3% față de anul 2022, până la o valoare de 32,9 milioane EUR. O schimbare interesantă s-a observat începând cu luna septembrie când au apărut noi clienți de publicitate, iar cei obișnuiți au investit bugete seminificativ mai mari. Această nouă presiune pe timpii de difuzare a determinat din ce în ce mai mulți clienți de publicitate să se îndrepte către proiectele speciale difuzate pe întreaga perioadă a zilei, nu doar în cadrul matinalurilor, mai arată comunicatul.

Abordarea omnichannel ce combină difuzarea la radio cu prezența în online și social media rămâne una dintre strategiile preferate de stații pentru atragerea unor bugete mai importante.

Parallax

Vizualizari
282
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri