Claudiu Zamfir

Miting cu 800 de taxiuri în București, împotriva Uber și Bolt

Thumbnail

Taximetriștii vor aduce 800 de taxiuri la Piața Constituției, marți, între orele 9-15, la un miting împotriva aplicațiilor de mobil Uber, Bolt și Clever și a unui proiect de ordonanță de urgență pregătit de Guvern pentru reglementarea serviciilor de ridesharing în România, a anunțat luni patronatul care reprezintă interesele firmelor de taxi.

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) anunță, într-un comunicat remis StartupCafe.ro, că reia marți protestele „pentru a le cere autorităților din România să respecte legea”.

Ei reclamă că proiectul de ordonanță pentru „ridesharing” pregătit de Ministerul Transporturilor ar fi „de fapt, o formă mascată de a face concurență neloială taximetriștilor, cu nerespectarea mai multor legi în vigoare”.

Pe scurt, companiile de taxi acuză că proiectul de OUG dezavantajează taxiurile în raport cu șoferii care practică ridesharing prin aplicațiile Uber, Bolt sau Clever:

  • „Noul proiect de OUG pentru Uber, Clever go și Taxify (Bolt) nu mai prevede ca mașinile să nu fie mai vechi de cinci ani, vechimea fiind crescută la 15 ani. Se va accepta achitarea cursei conform calculelor platformei, prin GPS, fără a fi verficată metrologic – ceea ce nu va fi valabil pentru taxiuri”.
  • ”Se va admite tariful dinamic, ceea ce înseammnă că la orele de maximă aglomerație ar putea depăși 30 lei/km, așa cum au declarat chiar reprezentanții Uber”.
  • „În continuare, profitul direct al companiilor care pretind că fac „ridesharing” va fi de 25 % în conturi din afara țări, iar TVA-ul plătit pentru sumele încasate va fi de numai 9 % , cu toate că transportul se exercită pe teritoriul României”.

    
„Proiectul de lege pentru care au făcut lobby companiile care pretind că fac „ridesharing” sau că „revoluționează” transportul de persoane, prin încălcarea legilor va genera discriminări grave și nelegale, deși mai mulți miniștri au promis că nu vor lăsa să se întâmple acest lucru. Practic, aceeași activitate – cea de transport rutier de persoane, în regim de taxi - se dorește a fi reglementată prin două legi diferite: una pentru cei cu mașini galbene, inscripționate, care-i obligă pe taximetriști să respecte foarte multe reguli și să plătească multe taxe, iar cealaltă pentru oricine vrea să facă aceeași activitate, dar fără niciun fel de restricție, nici măcar din punct de vedere al fiscalizării. Cam așa s-ar traduce legea pentru „ridesharing” - adică o altă activitate de taximetrie, denumită impropriu altfel” - mai acuză patronatul companiilor de taxi COTAR.

Uber, Bolt și Clever, duse de nas de Guvern

De partea cealaltă, Guvernul nu a mai adoptat un act normativ de reglementare a transportului în sistem ridesharing, deși oficialii guvernamentali au promis o astfel de lege după ce au dat o ordonanță de urgență în urma căreia șoferii parteneri care făceau un venit prin ridesharing s-au trezit amendați de Poliție.

În 24 mai, Ministerul Transporturilor a publicat în dezbatere un proiectd e ordonanță de urgență pentru reglementarea ridesharing-ului, care cuprinde reguli dure față de șoferii care vor să facă un ban din această activitate.

Autorizaţii de la ARR, PFA, case de marcat electronice, maşini cu vechime de maximum 15 ani – sunt câteva dintre criteriile pe care trebuie să le îndeplinească şoferii care vor să facă ride-sharing. Operatorii serviciilor Uber, Bolt şi Clever vor plăti o taxă anuală de 50.000 lei la Ministerul Comunicaţiilor. Amenzile propuse sunt uriaşe.

Ce trebuie să ştie şoferii:

Autoturismele cu care se efectuează transport alternativ trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:

  • au maxim 5 locuri, inclusiv locul conducătorului auto;
  • au inspecţia tehnică periodică (ITP) realizată la fiecare 6 luni;
  • la momentul cursei trebuie să corespundă normelor tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi utilizarea conform destinaţiei;
  • deţin copia conformă a autorizaţiei pentru transportul alternativ.
  • să nu fie mai vechi de 15 ani
  • autoturismele pot fi în proprietatea şoferilor, sau în leasing, or prin închiriere sau comodat.

Şoferii să aibă vârsta de cel puţin 21 de ani și să dețină un certificat de atestare a pregătirii profesionale pentru transportul de persoane în regim de închiriere eliberat de Autoritatea Rutieră Română – A.R.R.; să deţină permis de conducere categoria B cu o vechime de cel puţin 2 ani;

De asemenea, şoferii trebuie să “aibă o ţinută corespunzătoare, un comportament civilizat şi preventiv în relaţia cu clientul, să nu refuze efectuarea cursei în condiţiile iniţial agreate, să nu solicite plata de către pasager a unei alte sume de bani în schimbul activității de transport efectuate, să nu utilizeze mijloacele audio/video fără acordul clientului.”

În trafic, autoturismele acceptate pe platforma digitală pentru efectuarea transportului alternativ vor avea afişat la vedere, pe parbriz în partea dreaptă jos și pe lunetă în partea dreaptă jos, un ecuson rotund cu diametrul de 10 cm, pentru fiecare platformă digitală utilizată, conţinând următoarele elemente:

a) numărul de înmatriculare al autoturismului;

b) denumirea platformei digitale pe care este acceptat autoturismul.

Ecusonul de transport alternativ prevăzut la alin. (1) se emite de către operatorul plaformei digitale pentru fiecare autoturism pentru care a fost emisă în prealabil copia conformă a autorizației pentru transportul alternativ.

Ecusonul de transport alternativ dă dreptul operatorului de transport alternativ să utilizeze autoturismul astfel identificat și să efectueze transport alternativ în condițiile prevăzute la art. 13 alin. (4), prin intermediul platformei digitale menționate pe acesta;

Operatorii de transport alternativ (Uber, Bolt, Clever etc):

  • trebuie să deţină autorizaţie de la Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale. (autorizaţia se emite pe 3 ani)
  • plăteşte anual o taxă de 50.000 de lei către MCSI.
  • păstrează detaliile fiecărei curse efectuate prin intermediul platformei digitale pentru o perioadă de cel puţin 5 ani.

Amenzi:

Operatorii de transport care primesc în platformele lor maşini fără autorizaţii şi care nu îndeplinesc criteriile impuse de regulament pot fi sancţionate cu amenzi de până la 100.000 de lei şi riscă suspendarea autorizaţiilor de funcţionare în România pe o perioadă de 2 ani.

Şoferii care încalcă legea transportului alternativ riscă amenzi de până la 5.000 de lei, în funcţie de gravitatea faptei.

OUG Transport Alternativ 23.05.2019 Cu Obs Guvern Forma 3 by Anonymous laThOzTaXO on Scribd

Parallax

Vizualizari
2996
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri