Denisa Crăciun
Patronii de restaurante, cafenele și alte unității din sectorul agroalimentar, precum și supermarketurile trebuie oficial să țină cont de noi reguli pentru reducerea risipei alimentare. Regulile care au fost până acum facultative, au devenit obligatorii de joi, 21 martie 2024.
Astfel, începând cu data de 21 martie, firmele din industria ospitalității trebuie să-și informeze clienții că pot lua la pachet alimentele pe care nu le-au consumat. Vor face asta „în mod clar și vizibil” în meniu, fără a percepe costuri suplimentare, iar produsele vor fi oferite „în condiții corespunzătoare de ambalare”, după cum prevede legea promulgată recent de președintele Klaus Iohannis.
Așa cum am arătat pe StartupCafe.ro, până acum, măsurile pentru reducerea risipei alimentare pe care le puteau lua operatorii economici erau facultative, însă prin noua lege, ele au devenit obligatorii.
Magazinele alimentare trebuie să scadă prețul produselor care se apropie de data de expirare și/sau să le ofere ONG-urilor sau adăposturilor pentru animale.
Legea mai prevede că firmele sunt obligate să realizeze rapoarte anuale și planuri de diminuare a risipei alimentare, pe care le vor încărca într-o platformă națională, dar și pe site-ul propriu.
Firmele care nu vor publica aceste rapoarte și planuri pentru diminuarea risipei alimentare, „după 6 luni de la data funcționării și utilizării platformei naționale” care le permite încărcarea electronică a acestora, riscă amenzi între 10.000 lei și 40.000 lei. Aceste sancțiuni nu vizează și microîntreprinderile și întreprinderile mici.