Claudiu Zamfir

Noi reguli UE în comerțul online și creditele pentru consumatori

Thumbnail

Uniunea Europeană vrea să impună noi reguli comercianților online și băncilor, în vederea protecției consumatorilor.

Comisia Europeană a propus texte legislative care vor modifica Regulamentul european pentru siguranța generală a produselor și Directiva europeană privind creditele de consum. Prounerile de lege vor fi trimise Parlamentului European și Consiliului UE, care vor decide asupra lor.

Comisia își întărește plasa de siguranță destinată protecției consumatorilor UE, asigurându-se, de exemplu, că produsele periculoase sunt rechemate de pe piață sau că ofertele de credite le sunt prezentate consumatorilor într-un mod clar, ușor de citit pe dispozitivele digitale” - spune Comisia Europeană, într-un comunicat transmis StartupCafe.ro.

Siguranța generală a produselor

Regulamentul privind siguranța generală a produselor va aborda riscurile legate de aceste noi produse tehnologice, cum ar fi riscurile în materie de securitate cibernetică, precum și cele legate de comerțul online, introducând norme privind siguranța produselor pentru piețele online.

Acesta va garanta că toate produsele care ajung la consumatorii din UE, prin intermediul piețelor online sau al magazinelor de cartier, sunt sigure, indiferent dacă provin din UE sau din afara UE. Noul regulament va asigura faptul că piețele își îndeplinesc obligațiile, astfel încât în mâinile consumatorilor să nu ajungă produse periculoase.

Printre altele, modificarea Regulamentului privind siguranța generală a produselor va viza:

  • Abordarea provocărilor privind siguranța produselor legate de noile tehnologii.
  • Protejarea consumatorilor atunci când fac cumpărături online, inclusiv de pe platformele marketplace. Se urmărește protecția față de produsele periculoase venite din UE și din afara UE.
  • O plasă de siguranță pentru a proteja consumatorii față de toate produsele periculoase nealimentare și riscurile care nu sunt acoperite de alte legislații ale UE.
  • Rechemarea mai eficientă a produselor la producător sau comerciant, pentru a evita ca produsele periculoase să rămână în mâinile consumatorului. Se estimează că o treime dintre consumatorii UE continuă să utilizeze un produs retras în ciuda unei notificări de retragere și sunt expuși la riscuri grave.
  • Asigurarea unei mai bune aplicări a regulilor de siguranță a produselor pe tot lanțul de aprovizionare, oferind autorităților de supraveghere a pieței mai multe competențe și instrumente mai bune de acțiune.
  • Abordarea problemelor de siguranță legate de produsele care imită alimentele și care atrag copiii.

 

Creditele pentru consumatori

Revizuirea Directivei privind creditele de consum prevede că informațiile referitoare la credite trebuie să fie prezentate într-un mod clar, adaptat dispozitivelor digitale, astfel încât consumatorii să fie conștienți de implicațiile angajamentului lor.

În plus, directiva va îmbunătăți normele pe baza cărora se evaluează bonitatea, și anume dacă un consumator va putea sau nu să ramburseze creditul. Acest lucru este menit să evite problema supraîndatorării.

De asemenea, UE va solicita statelor membre să promoveze educația financiară și să se asigure că se pune la dispoziția consumatorilor consiliere în materie de datorii.

Printre altele, noile reglementări privind creditele vor viza:

  • Instituțiile financiare vor face mai clare informațiile legate de ofertele de credit și vor trebui să evite  supraîncărcarea informațiilor pentru consumatori.
  • Vor fi combătute practicile care exploatează comportamentul consumatorului, cum ar fi produsele de creditare legate, căsuțele bifate în prealabil în contracte sau alte documente, precum și vânzările de credite nesolicitate.
  • Îmbunătățirea regulilor privind evaluarea bonității consumatorilor - capacitatea acestora de a rambursa creditul într-un mod durabil. Astfel, băncile vor trebui să se asigure că sunt utilizate date adecvate și proporționale pentru a preveni supra-îndatorarea consumatorilor.
  • Limitarea costurilor creditului pentru consumatori.
  • Sprijinirea consumatorilor care întâmpină dificultăți financiare, prin măsuri de păsuire la plată și prin servicii de consiliere.
  • Cerințe pentru ca instituțiile financiare să pună pe primul loc nevoile consumatorilor și să acționeze în mod etic, asigurându-se în același timp că personalul acestora deține cunoștințe și competențe adecvate privind creditarea.
  • Includerea unor noi tipuri de credite în legislația UE privind împrumuturile riscante, cum sunt creditele sub 200 de euro, de exemplu.

Ambele propuneri fac parte din Noua agendă privind consumatorii, lansată anul trecut, cu scopul de a actualiza cadrul strategic general al politicii UE de protecție a consumatorilor.

Parallax

Vizualizari
866
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 

  Ultimele știri