Claudiu Zamfir
Uniunea Europeană urmează să introducă o serie de obligații pentru furnizorii de servicii financiare la distanță, cu rol în protecția consumatorilor, printr-un proiect de directivă ce prevede și amenzi de milioane de euro pentru companiile contraveniente, în contextul dezvoltării tehnologiilor din domeniul financiar (fintech).
Proiectul de directivă UE lansat miercuri de Comisia Europeană prevede, mai exact, amenzi de până la 4% din cifra de afaceri anuală pentru companiile financiare care încalcă reglementările de protecție a consumatorilor în furnizarea online a serviciilor financiare. Astfel, amenzile pot fi de ordinul milioanelor de euro, zecilor de milioane sau mai mari.
Într-un comunicat transmis StartupCafe.ro, Comisia Europeană spune că prin reglementările pe care le propune va asigura „un nivel ridicat de protecție a consumatorilor” de servicii financiare online.
Proiectul de directivă prevede:
Pentru a facilita exercitarea acestui drept, traderii vor trebui să pună la dispoziție un buton de retragere atunci când efectuează vânzări prin mijloace electronice. În plus, traderul este obligat să trimită o notificare privind dreptul de retragere în cazul în care informațiile precontractuale sunt primite cu mai puțin de o zi înainte de încheierea contractului.
Se propun norme clare privind informațiile precontractuale care trebuie furnizate, precum și modul și momentul în care acestea trebuie furnizate. Textul modernizează normele existente, de exemplu în ceea ce privește comunicarea electronică, impunând vânzătorului obligația de a furniza în prealabil anumite informații, inclusiv, de exemplu, adresa de e-mail a traderului, eventualele costuri ascunse sau riscul legat de serviciul financiar.
De asemenea, informațiile trebuie afișate în mod vizibil pe ecran și se introduc norme privind utilizarea ferestrelor pop-up sau a linkurilor pe mai multe niveluri pentru furnizarea de informații.
Noile norme vor garanta, de asemenea, că i se acordă consumatorului suficient timp pentru a înțelege informațiile primite, cu cel puțin o zi înainte de semnarea efectivă.
Comisia mai propune și norme speciale pentru protecția consumatorilor la încheierea de contracte de servicii financiare online.
Se pleacă de la ideea că în prezent contractele de servicii financiare ar putea fi greu de înțeles, mai ales dacă sunt negociate la distanță.
Astfel, propunerea de directivă UE le impune traderilor obligația de a institui sisteme online echitabile și transparente și de a oferi o explicație adecvată atunci când utilizează instrumente online (de exemplu, consiliere robotizată sau chat box).
Normele consolidează, de asemenea, capacitatea de acțiune a consumatorului, oferindu-i posibilitate de a solicita intervenție umană, în cazul în care interacțiunea cu astfel de instrumente online nu este pe deplin satisfăcătoare.
UE vrea să se asigure că aplicațiile fintech și alte companii de servicii financiare respectă normele. Pentru asta, „se vor aplica sancțiuni mai severe” în cazul contractelor de servicii financiare transfrontaliere încheiate la distanță cu încălcarea pe scară largă a normelor. Sancțiunea maximă va fi de cel puțin 4% din cifra de afaceri anuală.
Comisia Europeană mai promite că proiectul său de directivă va aduce o „armonizare deplină” pentru a se asigura „același nivel ridicat de protecție a consumatorilor pe întreaga piață internă”.
Astfel, viitoarea directivă va stabili norme similare pentru toți furnizorii din toate statele membre UE, inclusiv România.
Propunerea de directivă a Comisiei va fi acum examinată de către Consiliul Uniunii Europene (miniștrii finanțelor din statele membre) și de Parlamentul European. Dacă va fi adoptată și de aceste instituții, directiva se va publica în Jurnalul Oficial al UE, iar statele membre UE vor avea obligația să o transpună în legi naționale care se vor aplica în țările respective.
Comisia Europeană își jusifică proiectul de act normativ prin fapul că, în ultimii 20 de ani, comercializarea la distanță a serviciilor financiare de consum a cunoscut schimbări rapide.
„Furnizorii și consumatorii de servicii financiare au abandonat faxul și au apărut noi actori, cum ar fi societățile de tehnologie financiară (fintech-n.r.), cu noi modele de afaceri și noi canale de distribuție (de exemplu, servicii financiare vândute online)”.
În plus, impactul pandemiei de COVID-19 și al restricțiilor de deplasare a persoanelor impuse în acest context a accelerat utilizarea cumpărăturilor online în general.
Descarcă de AICI propunerea de directivă UE și studiul de impact.