Ovidiu Popica

Video. Afaceri cu materiale reciclate: cum ajunge o prelata de camion, portofele si genti urban-trendy

Imagine principala
Video. Afaceri cu materiale reciclate: cum ajunge o prelata de camion, portofele si genti urban-trendy
Un grup de antreprenori din Iasi priveste cu alti ochi bannerele publicitare uzate si prelatele de camion scoase la pensie prin cine stie ce depozit. Un grup de tineri, ajutat de cativa meseriasi cu experienta in productia de marochinarie, transforma in genti, portofele, mape sau coperti de carte ceea ce marile firme se gandesc, deseori, sa arunce la cos. Ce fac ei se numeste upcycling - adica reutilizarea creativa, prin reciclare, a unor materiale sau obiecte care altfel ar ajunge simple deseuri.

Upside Down este o afacere care si-a propus sa dea o viata noua materialelor, prin reciclare in produse chic, practice, destinate oamenilor tineri, interesati de protejarea mediului si de obiecte cu design original. Au reciclat, spun fondatorii firmei, echivalentul peste 1000 mp de banner stradal, transformati in tot felul de accesorii: de la portofele, mape sau coperti de carte pana la borsete sau genti 

E o afacere mica, de cateva zeci de mii de euro pe an care, spun fondatorii, are si un impact social: meseriasi ce nu si-ar mai fi gasit usor de lucru in marochinarie lucreza cot la cot cu studenti sau voluntari pentru care perioada petrecuta la munca in micuta firma ar putea deveni un capitol convingator din CV, la viitoarele incercari de angajare. 

StartupCafe.ro a ajuns la atelierul din apropierea Cimitirului evreiesc din Iasi cand echipa Upside Down tocmai pregatea o mica serie de produse pentru Romanian Design Week: posete ”captusite” cu resturi de lemn ramase de la ascutitorile de creioane. Andreea Zaharescu, cofondatoare a firmei si Sonia Rusu, consultant HR, ne-au povestit cum a pornit afacerea si ne-au aratat cum se transforma o prelata de camion in portofele durabile.



Andreea Zaharescu: Upside Down a pornit in urma unei experiente pe care am avut-o in 2011, cand am fost plecata in India pentru un internship, prin organizatia AIESEC. Acolo am lucrat prima data intr-o agentie de marketing si pe urma am facut voluntariat. In cadrul acelui ONG se implementa un proiect care transforma materiale sau chiar deseuri care nu mai putea fi folosite in ceva nou si asta mi-a atras atentia si m-am gandit ca un astfel de proiect ar fi potrivit si pentru Romania, tinand cont ca si noi avem o problema cu materialele care nu sunt valorificate.

StartupCafe.ro: Te-ai apucat de afacere imediat cum ai revenit in tara?

Andreea Zaharescu: Imediat cu am ajuns in Romania am cautat oportunitati pentru a implementa ideea. De-abia in 2012 am gasit o competitie, se numeste Social Impact Work, care in momentul respectiv avea loc in Romania, Cehia si Austria.
Am aplicat cu aceasta idee, am fost unul dintre castigatori, am obtinut un premiu de 4000 de euro, pe care i-am investit integral in atelierul nostru, masini de cusut, am angajat o persoana cu experienta de productie si am achizitionat si alte accesorii necesare pentru a finaliza produsele.

StartupCafe.ro: Ce inseamna afacerea voastra azi?

Andreea Zaharescu: Organizatia Upside Down a crescut ca numar de angajati si colaboratori, avem diversitate de produse, anul acest am aplicat si la competitia Romanian Design Week, cu un produs inovator, colaboram cu diferite firme, la nivel national, dar si international si comercializam produsele noastre prin diferite canale, prin magazinul nostru online, prin magazine partenere, la evenimentele la care participam.

StartupCafe.ro: Apropo de magazinul online, cum v-a influentat afacerea prezenta pe net?

Andreea Zaharescu: Magazinul online Upside Down nu este, inca, atat de valorificat pe cat ne dorim. Ne ajuta mult faptul ca am obtinut grantul de la Google pentru Google AdWords. In strategia noastra, pentru anul acesta vrem sa ne concentram mai mult pe partea aceasta.
Investim si in Facebook ads, dar consideram ca mai avem nevoie sa invatam diferite lucruri pentru a le implementa si pentru a ne ajuta atat sa crestem notorietatea brandului Upside Down, cat si partea de vanzari.

StartupCafe.ro: Ca vanzari, Upside Down, e o afacere care se sustine, plateste salarii, facturi?

Andreea Zaharescu: Upside Down e un business care se sustine financiar datorita faptului ca vindem prin mai multe canale. Magazinul online aduce o mica parte din vanzari.

StartupCafe.ro: Ati putea si fara magazin online?

Andreea Zaharescu: Cred ca orice site, orice magazin online e posibil sa fie primul contact cu noi. Si cred ca este mult mai bine cu un magazin, un site, decat fara.

StartupCafe.ro: Aveti si un consultant de resurse umane, foarte tanar, studenta. Sonia Rusu, cum selectati oamenii?

Sonia Rusu: Incercam sa lucram foarte mult cu studenti, din dorinta de a ajuta oamenii sa castige experienta, si sa creasca odata cu cei pe care ii aducem in echipa. Cautam oameni pasionati pe domeniul lor, fie ca vorbim de social media, fie ca vorbim de resurse umane. Si cumva sa fie si din grupul nostru tinta, sa aiba aceleasi principii, de a ajuta mediul inconjurator, de a lucra intr-un altfel de mediu si de a transmite o altfel de idee celor din jur, faptul ca trebuie sa fim mult mai constienti de materialele pe care le utilizam, ca rolul nostru nu este numai sa consumam ci si sa fim foarte atenti cum utilizam lucrurile din jurul nostru.

StartupCafe.ro: Cati oameni aveti in echipa?

Sonia Rusu: Acum suntem cam 11 oameni. Lucram cu interni, cu studenti. Intr-adevar, o data la 3-4 luni, poate se termina internshipul unei persoane. Eu am decis sa-mi prelungesc internshipul pentru ca imi place foarte  mult ceea ce fac aici la Upside Down si recrutam destul de des, dar nu consideram ca este un efort pierdut ca investim in anumiti oameni, pentru ca acei oameni in care am investit au plecat de la Upside Down din alte motiv, nu pentru ca n-au avut ce sa invete aici sau pentru ca nu li s-au satisfacut nevoile lor profesionale.

StartupCafe.ro: Colaborati cu artisti locali pentru design?

Andreea Zaharescu: Intr-adevar colaboram cu artisti ieseni, atat pentru  designul de produs, cat si pentru ilustratii. Pentru geanta Robinson cu care participam la Romanian Design Week, am colaborat cu Alexandra Ghioc, designer de produs si Radu Canariu, artist vizual. Ei sunt din Iasi.

Nu am ales dinadins sa fie din Iasi, ci pur si simplu ne-au fost recomandati si a fost cu succes, o colaborare frumoasa pe care vrem s-o continuam. Avem si produse pe care le personalizam, cu diferite ilustratii si colaboram in acest sens cu Larisa Danilov care a fost intern voluntar in echipa Upside Down si cu care am pastrat legatura si acum este colaborator Upside Down.

StartupCafe.ro: Dintre cei cu care colaborati voi, sunt la randul lor mici antreprenori?

Andreea Zaharescu:
Alexandra si Radu merg in aceasta directie; Larisa este inca studenta si nu s-a hotarat dar, probabil, fiind influentata pozitiv de alte initiative, speram sa mearga pe aceasta cale.

StartupCafe.ro: Cum vezi afacerea asta, in urmatorii ani?

Andreea Zaharescu: Upside Down si-a propus de la inceput, de cand a fost gandit acest proiect, sa incurajeze creativitatea. Pe termen lung imi doresc sa implicam cat mai multi oameni creativi, nu doar din Iasi, ci din Romania, pentru a face noi produse, dar si pentru a-i sprijini sa-si dezvolte ideile in organizatia noastra. Ne propunem sa fim cat mai cunoscuti la nivel national, dar si international.

StartupCafe.ro: Care este produsul vostru vedeta?

Andreea Zaharescu: Cel mai cunoscut produs al nostru este portofelul slim, printre primele produse pe care le-am facut. A fost gandit de colega noastra Olivia Alexandriuc, ea a proiectat produsul, are un design minimalist si a fost gandit astfel incat sa fie adaptat la nevoile noastre, ale romanilor.
Am tinut foarte mult cont de faptul ca buletinul de identitate este mult mai mare decat cel folosit in tarile europene si a fost adaptat astfel incat sa incapa cartea de identitate si bancnotele romanesti.

StartupCafe.ro: A fost o prelata sau un banner inainte?

Acest produs este realizat doar din prelata de camion, fiind folosit zilnic si pus in buzunar, am hotarat sa folosim doar acest material. Toate produsele noastre sunt testate o perioada de timp, si pe urma intra in productie si, respectiv, comercializare sau vanzare[...]

StartupCafe.ro: Ar fi interesant sa descriem ”viata de apoi” a unui banner, de pe unde le luati, cum ajung la voi...cum se transforma in produse noi.

Andreea Zaharescu: Materia noastra prima sunt bannerele publicitare, bannerele stradale pe care le primim de la diferiti furnizori cu care colaboram. Sunt si firme care ne contacteaza pentru ca au auzit de initiativa noastra si vor sa ne ofere materiale.

Aici sunt o parte dintre bannerele stradale pe care le folosim. Ele sunt mult mai mari, dar, odata ce le primim, le taiem in bucati mai mici astfel incat sa putem lucra cu ele si fie le curatam, daca sunt foarte murdare initial, si pe urma le croim; sau le croim si pe urma le dam la curatat si, respectiv, la dezinfectat. Acesta este un banner de la un eveniment IT, care are loc si in Bucuresti, si in Cluj.

Sonia Rusu: O prelata de camion rezista cam 10-15 ani daca este folosita de o firma si 10-15ani  este trecuta prin ploi, vant, samd., apoi ajunge la noi. Noi avem foarte multi furnizori permanenti, mai contactam noi firme de furnizori de prelata, de asemenea mai avem colaborari pe partea de bannere publicitare. Daca este vreo campanie publicitara si vedem noi ca se termina, sunam sa vedem ce face cu acel produs. Daca il reutilizeaza e ok, daca vor sa-l arunce le propunem sa ni-l dea noua.

Noi avem foarte mare grija ce anume taiem din banner, nu taiem logouri, incercam sa gasim partea frumoasa din banner si sa utilizam cat mai mult din bannerul pe care-l primim. Si de asemenea acordam atentie felului in care combinam culorile. Sa nu fie tipatoare, depinde foarte mult pentru ce campanie il folosim, sau pentru ce comenzi.

Lucrator la masa de croit:
Mai intai selectam tot bannerul, cautam defectele, parti albe sau gauri. Dupa aceea ne uitam dupa un model frumos sau atractiv si testam cu matrita. Dupa ce am selectat incepem sa taiem.

Dupa ce este taiat, bucata de coperta o sa se duca la curatat si dupa aceea la dat semne, cu tiparele de carton. Semnele de tipar se dau fie pe spatele bannerului, fie pe fata, depinde de indoiri sau de cusaturi.

Acum lucrez la o coperta de carte. Mai sunt si celelalte doua bucatele, care vor fi taiate mai mici, o bucatica asta va veni pe spate, alta va veni un suport de coperta.

StartupCafe.ro: Ne-ai aratat un banner mai devreme; ce altceva mai puteti face din el?

Andreea Zaharescu: Din bannerul pe care l-am prezentat mai devreme, am realizat cateva produse, precum o coperta de carte, este din acelasi banner, dar cu un pattern diferit. Acesta este un prototip, este o mapa. Mai colaboram si cu companii sau organizatori de evenimente.
Mai avem un alt tip de mapa care are si buzunar interior. Si un produs care mie imi place foarte mult, este o geanta ”Tube” care este realizata atat din banner stradal, cat si din prelata de camion. Este foarte practica, in mod special cand mergi pe bicicleta, dar nu numai. Acest model a fost realizat pentru festivalul TIFF, iar acum il producem si pentru noi.

Sonia Rusu: Toate lucrurile facute la Upside Down sunt facute manual, taiate manual, legate manual, singur lucru care ar putea fi numit industrial este imbinarea la masina de cusut. Doar se coase la masina, in restul totul se face manual [...]

Vrem ca lucrurile sa arate foarte bine, conteaza foarte mult. Un om cand doreste sa cumpere ceva, doreste sa cumpere ceva frumos si daca mai este si rezistent si salveaza si mediul inconjurator atunci misiunea noastra s-a indeplinit.
Parallax

Vizualizari
603
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri