Raluca Abrihan

De la o mica firma IT, la o companie-gigant. 6 lucruri de care greii industriei au tinut cont

Imagine principala
De la o mica firma IT, la o companie-gigant. 6 lucruri de care greii industriei au tinut cont
​Orice startup in tehnologie se naste in ideea ca intr-o zi se va
transforma intr-o companie-gigant, ce-i va aduce fondatourlui miliarde de
dolari. Acesta ar putea parea un scenariu destul de realist daca ne
uitam la cateva exemple precum Facebook, Airbnb, Uber sau Spotify. Insa,
in realitate, sa transformi o simpla aplicatie sau un serviciu web
intr-o asemenea companie nu are cum sa fie foarte simplu.


La nivel global, in prezent, exista doar 143 de “unicorni”(companii de tehnologie ale caror evaluari au depasit un miliard de dolari), potrivit unui studiu realizat de CB Insights. Mai bine de jumatate dintre acestea au sediul in Statele Unite.

Cum iti construiesti propria compaie-gigant?

Marea idee

Evident, orice afacere IT incepe cu o idee. Mark Zuckerberg a visat la crearea retelei de socializare Facebook in camera unui camin studentesc, iar Chris Barton a inventat Shazam, aplicatie ce recunoaste orice melodie, in timp ce era la baie. Dar foarte putine idei vin, de fapt, din “inspiratie pura”, sustine Ajay Chowdhury, director al fondului de investitii BCG Digital Ventures si fost sef al Shazam.

“Ceea ce numim inovatie prin cercetare mi se pare mult mai relevant”, spune el. “Acela este momentul de cautare al unor puncte sensibile intr-o industrie si ne gandim cui ne adresam acelor zone sensibile”, mai adauga Chowdhury.

Cu alte cuvinte, ce problema vine sa rezolve tehnologia pe care vrei tu sa o creezi? Ce fel de serviciu aduce pe piata, pe care nimeni sa nu-l fi livrat inainte?

Fostul sef al Shazam mai da exemplul Airbnb, care a reusit sa intre in piata uriasa, de peste 550 de miliarde de dolari, a hotelulrilor, oferindu-le oamenilor posibilitatea de da spre inchiriere turisitilor camerele din casele lor, pe care, poate de cele mai multe ori, nu le folosesc.

“Construieste ceva ce sa fie adorat de 100 de omeni, nu ceva ce sa fie doar simpatizat de 1 milion de oameni”, afirma Brian Chesky, co-fondatorul Airbnb.

Castigatorul ia totul

Sa ai o idee buna e doar o etapa din intreaga batalie.

“Oamenii pot sa vina cu o idee grozava, dar pe care sa nu poata fi transformata intr-o afacere”, este de parere John Somorjai, vicepresedinte executiv al Salesforce Ventures, un fond de investitii ce apartine de Salesforce.com.



“Inainte de a face orice fel de investitie ne uitam la cat de mare este potentialul pe care l-ar avea in piata un startup, calitatea echipei de managemnt si daca poate atrage clienti”, mai spune el.

Greg Wolf, membru al casei de investitii Widebridge Group, mai adauga ca o idee trebuie sa merite sa fie protejata. In foarte multe sectoare exista loc doar pentru un singur lider de piata, in special daca tinta ta este zona de consum.

“Sa construiesti un sfotware pentru o retea de socializare nu e mare lucur. Dar iti poti imagina ca ar putea vreunul inlocui Facebook”, spune Wolf. “Alte cazuri similare sunt cele ale Amazon, lider in eCommerce sau Google, in materie de motoare de cautare. Cu alte cuvinte putem vorbi de un joc in care castigatorul ia totul”.

Cultura si munca in echipa

Una dintre principalele provocari ale unei companii IT care crester rapid este de a-si mentine valorile si cultura de la care a pornit odata cu numarul tot mai mare de angajati, sustine Zack Sabban, fondator si director general al Festicket, un startup londonez care se ocupa cu rezervarea de bilete pentru festivaluri si concerte.

“Daca ai o cutura organizationala puternica, cei din firma ta vor fi mult mai independeti si mai interesati de antreprenoriat”, spune el. “Sa pastrezi acest lucru, chiar daca iti triplezi echipa si esti nevoit sa aplici anumite reguli corporateste, este cu adevarat o provocare”.

Campul magnetic

Locul in care iti deschizi "pravalia" iti poate influenta succesul.

Peste 60% dintre startup-urile de azi au sediul in Statele Unite, 23% in Asia si 13% in Europa. Silicon Valley continua sa domine cand vine vorba de numarul de specialisti in tehnologie, reuseste in continuare sa atraga “cei mai buni ingineri si cele mai mari investitii de capital”, spune Wong. Aceasta concentratie de talent si bani produce idei de succes, crede el.

In timp ce startup-urile europene au primit finantari de 8 miliarde de dolari in 2014, cele americane au reusit sa atraga investitii de 52 de miliarde de dolari, anul trecut.

“Daca ne uitam in urma, fondurile de investitii europene au fost dintotdeauna conduse de bancheri si contabili, care nu sunt genul de oameni care sa isi asume riscuri prea usor. In State, investitorii sunt de cele mai multe ori antreprenori IT, care au construit in timp companii tehnologice de scucces si sunt mult mai deschisi in a-si asuma riscul de a investi intr-o idee noua.”

Atentie la moda


Asta nu inseamna ca nu poti sa construiesti o companie-gigant in afara Statelor Unite. Skype, serviciul online de apelare video, fondat de un danez si un suedez, a fost vandut catre Microsoft pentru 8,5 miliarde de dolari, in 2011.

Serviciul suedez de music-streaming, Spotify, este evaluat, acum, la peste 8,5 miliarde de dolari, in timp ce serviciul de plati TransferWise, fondat in Estonia, a inregistrat plati de circa 3 miliarde de dolari pana acum.

Cu toate astea se pare ca nu exista o reteta clara in a obtine finantare pentru ideea potrivita. Lyst (magazin online) a primit in ultimii patru ani investitii de 60 de milioane de dolari, iar mai tanarul startup, Festicket, abia a reusit sa obitina 4 milioane de dolari. Trebuie doar sa urmaresti trendurile industriei.

Creste rapid, gandeste global


Startup-urile americane au marele avantaj de a avea o piata imensa, vobitoare de o singura limba, la picioarele lor. Firmele din afara Statelor Unite nu au acest privilegiu.

“Companiile ar trebui sa gandeasca la scara globala, dar multe nu o fac”, subliniaza Wolf.

In 2013 – in ciuda sfatului primit de la investitori –, Jens Wohltorf a luat hotararea de a extinde Blacklane (o comanie care functioneaza ca Uber, dar cu masini de lux) in 100 de orase, in 100 de zile. Asta a presupus investitii mari in promovarea companiei, automatizarea proceselor de functionare si cautarea de noi soferi.



Blacklane opereaza acum in 180 de orase in intreaga lume si a primit finantari de 25 de milioane de euro.

Dar, probabil cea mai buna modalitate de a te asigura ca startup-ul tau in tehnologie se va transforma intr-o companie-gigant este de a rezista tentatiei de a-l vinde pana in momentul in care o companie precum Google, Facebook, Microsoft sau Apple iti va bate la usa cu o oferta buna in mana.

Sursa: BBC.com
Parallax

Vizualizari
3484
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri