Scrooser sau Scooterson? Made in Germany sau made in Romania?

Aparitia unui nou vehicul electric, cu functii inteligente, creat in
Romania, la Arad a starnit interes in lumea startup-urilor iar imaginile
produsului s-au propagat rapid in retelele sociale. Rolley Scooterson a
starnit, deopotriva, aprecieri si critici. S-a spus despre noul
vehicul, inclusiv in comentarii pe StartupCafe.ro, ca seamana - cam prea
mult - cu un alt vehicul, Scrooser, aparut anterior la Dresda.
Corespondentul Hotnews in Germania a cautat publicatiile de limba
germana si va ofera, prin comparatie, povestea inginerilor de la Dresda.
(Redactia)

„Arata ca o trotineta pentru adulti: Scrooser! Printr-un motor electric integrat, poate sa atinga o viteza de 25 de km pe ora. In Germania, Scrooser poate sa mearga pe pistele de biciclisti sau chiar pe trotuar. Nu insa si pe strada. Scrooser a fost creat de consultantul antreprenorial din Dresda,  Jens Thieme“. Astfel relateaza Deutsche Welle intr-un  reportaj postat pe Youtube in august 2013, despre inventia unui german care si-a realizat proiectul printr-un Startup si un crowdfunding de acum doi ani. Iata insa ca, in octombrie 2015, aflam ca pe piata va aparea Rolley Scooterson, un vehicul asemanator ca aspect, functionare si performante, creat de o echipa din Arad. Scrooser sau Scooterson? Made in Germany sau made in Romania?

„A fost pur si simplu faptul ca ma enerva tot timpul condusul masinii pe distantele mici din oras si era nevoie de ceva care sa mi se potriveasca. Bicicleta nu e stilul meu. Trebuia sa fie ceva altfel decat vedeam deja pe strada“, declara acum peste doi ani inginerul Jens Thieme, patron al SCROOSER GmbH & Co.KG din Dresda, Germania, postului DW.

„Design-ul l-a conceput Thieme, transpunerea lui tehnica in practica a fost preluata de o echipa de ingineri. Doi ani de zile au lucrat ei la scrooser. Trotineta se conduce din picioare sau sezand. Primele prototipuri sunt testate de trecatori. „E cool la condus”, spune un tanar care testeaza noul vehicul. „Ca un skateboard, insa mult mai repede”. „Incitant, nu seamana cu condusul unei biciclete”, spune o tanara care a testat si ea noul vehicul, reporterilor de la Deutsche Welle.

„Ca si o bicicleta electrica, Scrooser are un mecanism bazat pe impuls. Acesta identifica viteza cu care conducatorul impinge trotineta si o multiplica. Toate piesele sunt produse in Germania. Doar numele produsului este englezesc.  „M-am gandit mult, am asociat diverse cuvinte si in final a iesit scrooser, o combinatie intre scooter si cruisen”, a explicat printre altele Jens Thieme, in reportajul postului radio si TV german.

Intr-un interviu si mai amplu, realizat de jurnalistii de la WiWo Lunchtalk, emisiunea de pranz a publicatiei economice Wirtschafts Woche (trad: Saptamana financiara) din 2 iulie 2013, aflam si cum a reusit inginerul Thieme sa-si creeze intreprinderea de tip startup si cine l-a ajutat sa obtina capitalul de pornire si dezvoltare a noului produs.



Scrooser


„Scrooser, electroroller-ul din Dresda, a fost unul dintre performerii de e platforma de crowdfunding Kickstarter. In ultimele doua saptamani Scrooser a adunat peste 150.000 de dolari capital de risc”, precizeaza WiWo. Mai precis, 224 de suporteri au contribuit cu 186.545 de dolari, pentru a inlesni realizarea acestui proiect.

Iar el s-a realizat si poate fi achizitionat sau pre-comandat pe site-u Scrooser, in mai multe culori si in doua variante de pret (3.390 euro, respectiv 4.290 euro inclusiv TVA). Pentru produsul romanesc site-ul de precomenzi nu era inca activat, la data scrierii acestui articol.

La o privire rapida, s-ar zice ca doar farurile disting exterior cele doua produse. La Scooterson, ele sunt vizibile si montate in exterior. La Scrooser ele sunt incastrate sub forma de LED-uri, atat in fata cat si in spate, aprinzandu-se chiar din momentul miscarii sale, fie ca e zi sau noapte. Despre alte detalii tehnice sau functii „inteligente” ale celor doua tipuri de vehicul informatiile pot fi accesate pe website-ul Scrooser, respectiv din declaratiile lui Mihnea de Vries, unul din fondatorii proiectului romanesc Rolley Scooterson, citate de StartupCafe.

Citeste si Povestea scuterului inteligent de la Arad - De la drone, la trotineta lui Batman



Scooterson

E greu de spus daca astfel de vehicule vor prinde pe piata. In Germania, opiniile variaza, mai ales cu privire la pret. In timp ce protectorii mediului si sustinatorii dezvoltarii urbane durabile cred ca pretul e adecvat, altii considera ca pretul dublu fata de o masina second-hand nu vine in intampinarea vanzarii masive a unui astfel de produs.

Totusi, un exemplu de valorificare a ideii de deplasare nepoluanta vine chiar de la politia germana, care a achizitionat Segway, un vehicul electric pe doua roti care se deplaseaza cu 20 km/h in aeroporturi, dar si pe strazi. Segway a fost creat in SUA dar, pe piata americana n-a prins grozav si nici pe cea si europeana. A prins insa pe cea chineza. In aprilie 2015, chinezii de la Ninebot cumparau Segway, relata Digi24. Ninebot a fost acuzat ca a plagiat produsul iar apoi, in urma unui litigiu declansat de dreptul de proprietate asupra patentului, chienzii au inghitit firma-mama, cu produs cu tot.