Cel mai cunoscut brand romanesc de biciclete intra in era produselor inteligente. Planul din spatele vanzarii Atelierelor Pegas
raluca.abrihann

Cel mai cunoscut brand romanesc de biciclete intra in era produselor inteligente. Planul din spatele vanzarii Atelierelor Pegas

Imagine principala
Cel mai cunoscut brand romanesc de biciclete intra in era produselor inteligente. Planul din spatele vanzarii Atelierelor Pegas
Si-a vandut, recent, pachetul majoritar din actionariatul afacerii pe care a lansat-o in urma cu patru ani, iar acum, Andrei Botescu, fondatorul Atelierelor Pegas se pregateste de o noua strategie de business, care include, printre altele, si lansarea pe piata a unui Pegas electric si a hainelor inteligente.

Andrei Botescu lansa in 2011 compania producatoare de biciclete Atelierele Pegas, pe care o evalueaza astazi la circa 1 milion de euro. Saptamana trecuta a anuntat vanzarea pachetului majoritar de actiuni (51,67%) catre Network One Distribution (NOD), companie de distributie electro-IT detinuta integral de omul de afaceri Iulian Stanciu. Tranzactia ar putea fi astfel estimata la circa 520.000 de euro, asta daca nu luam in considerare si o posibila prima pentru pachetul de control pe care ar fi putut-o plati Iulian Stanciu catre fondatorul Atelierelor Pegas.

Andrei Botescu mai detine, in prezent, un pachet de 31,67%. Restul de 16,66% dintre actiuni sunt detinute de Ciprian Frunzeanu (5%), Andrei Marius Alin (5%), Adrian Teasa (3,33%) si Alexandru Manda (3,33%). Acestia din urma au intrat in actionariat inca de la infiintarea companiei.

Cand a lansat afacerea Andrei avea nevoie de specialisti care sa se ocupe in special de partea de R&D (cercetare si dezvoltare). Cum nu isi putea permite astfel de specialist a decis sa cedeze o mica parte din actionariat celor care urmau sa se ocupe de designul produselor, de partea tehnica si de marketing. “Voiam ca ei sa nu fie motivati de bani, cat de persepctivele pe care le avea businessul. Povestea clasica de formarea unei echipe intr-un startup”, spune Botescu.



Cum a aparut ideea lansarii Atelierele Pegas

“Am vrut sa imi cumpar un Pegas (n.red. de la fabrica din Zarnesti), dar am aflat ca nu se mai produc”, povesteste Andrei Botescu.

In 2009, era in cautarea unei biciclete “noi, frumose si nu foarte scumpe”, dupa ce abia ii fusesera furate doua biciclete in valoare de 2.000 de lei fiecare. Si in acelasi timp cauta si o noua idee de afacere, in conditiile in care abia vanduse un bar, un bsiness care nu a reusit sa reziste crizei. Asa a aparut ideea lansarii unui producator de biciclete care sa reinterpreteze un brand deja consacrat. “Am vrut sa luam Pegasul, cu ce a fost el in trecut, si sa ne jucam cu el in prezent”, explica antreprenorul.

In 2011 au prezentat un prototip la Street Delivery, iar reactia celor care au vazut bicicleta si mai ales cateva articole din presa i-au dat curajul sa se apuce de treaba si sa investeasca totul in aceasta afacere. Pana in iunie 2012, cand au inceput vanzarile, aveau circa 100 de comenzi. Primele biciclete au costat intre 1.100 si 1.300 de lei.

A investit pana acum aproximativ 90.000 de euro in Atelierele Pegas si 100.000 de euro in partea de proiectare, bani obtinuti din fonduri europene din care au achizitionat si o imprimanta 3D. Aceasta imprimanta ii ajuta sa proiecteze bicicletele si diferite componente pe care le trimit apoi catre companiile de la care achizitioneaza componentele bicicletelor.

Productia cadrelor se face in Taiwan, rotile sunt facute in Europa – jantele in Italia (de Beretta), spitele in Germania, butucii in Cehia -, o parte din asamblare se face in Ungaria, iar asamblarea finala o fac ei, in Romania.

Au ales sa lucreze cu o linie de asamblare din Ungaria, Csepel Bike, pentru ca este o companie care are o poveste similiara cu cea a Atelierelor Pegas, conform lui Botescu. Dar se afla, in prezent, in negoicieri si cu alte companii din Bulgaria si Romania pentru ca doresc sa creasca volumul de productie.

Firma Atelierele Pegas a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de circa 200.000 de euro, are o echipa de 11 angajati si produce 2.500 de biciclete pe an, dar, in urmatorii trei ani, estimeaza o crestere de zece ori a volumului de productie, pana la 25.000 de biciclete anual si o cifra de afaceri de 5 milioane de euro.

Compania urmeaza sa investeasca si in deschiderea unei linii de productie proprii, potrivit fondatorului. Insa, pentru acest lucru ar avea nevoie de 5 milioane de euro si de inca cel putin 30 de angajati. “Dar abia de la un volum de productie de 100.000 de biciclete pe an renteaza sa ne facem noi toate utilajele”, spune Botescu. El estimeaza ca piata de biciclete din Romania se va situa la aproximativ 450.000 de unitati, in acest an.

A ales sa vanda tocmai in ideea in care avea nevoie de o investitie consistenta pentru a putea pune in aplicare planurile de extindere, chiar daca, recunoaste ca a renuntat la controlul companiei cu o oarecare strangere de inima. Iar dincolo de extinderea volumului de productie, el spune ca urmeaza si o extindere a gamei de produse. Au in plan lansarea unui Pegas electric, lansare pe care a tot amanat-o din simplul motiv ca Romania nu are inca o piata pentru astfel de produse, dupa cum sustine Andrei Botescu.

De asemenea, are in plan lansare unei linii vestimentare mai aparte. Vor sa produca haine “functionale”, din textile speciale,  impermeabile, si chiar si cateva articole care sa integreze si senzori de miscare.



De ce a ales sa vanda catre NOD

Andrei Botescu spune ca a aflat intamplator ca NOD doreste sa isi diversifice afacerea si sa se extinda si pe piata de biciclete. Iar Atelierele Pegas avea nevoie de o investitie majora pentru a accelera planurile de afaceri. “Am incercat sa discutam si cu fonduri de investitii, dar acestea sunt concentrate pe cifre de afaceri din prezent, foarte putini iau in calcul proiectiile, chiar daca noi aveam un pland de afaceri bine pus la punct”, explica Botescu. Negocierile din spatele tranzactiei cu NOD s-au facut intr-o zi, povesteste el. Iar omul de afaceri Iulian Stanciu, cel care detine NOD, a stat practic in spatele acestei tranzactii, dar o parte din negoiceri au purtat-o cu Andrei Militaru, directorul de dezvoltare al distribuitorului electro-IT.

NOD desfasoara operatiuni pe pietele din Europa de Est, are o retea de peste 3000 de clienti, potrivit datelor transmite de companie. Compania de distributie a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de peste 200 de milioane de euro si un profit de 2,3 milioane de euro, potrivit datelor de la Ministerul Finantelor. Iulian Stanciu mai detine circa 25% si din actionariatul retailerului online eMAG.  

Preturile bicicletelor produse de Atelierele Pegas incep de la 1.000 de lei si pot ajunge pana la 1.600 de lei, in functie de dotari sau de elementele de personalizare. Circa 25% din business vine din vanzarea de accesorii, iar o parte din acesoriile pe care le comercializeaza sunt produse de artisti locali. De altfel, lucreaza cu anumiti artisti romani, precum Horia Nitu, si pentru realizarea picturilor de pe biciclete.

Aproximativ 25% din bicicletele pe care le vand se duc in afara Romaniei, si mai bine de 70% din vanzarile totale vin din online. De asemenea, ei preiau si comenzi de restaurare de biciclete, avand circa 100 de astfel de cereri pe an.

Vand doar 30% in offline pentru ca nu s-au concetrat pana acum sa investeasca intr-un showroom, mergand pe ideea ca investitiile in zona de productie sunt mai importante. “Am incercat sa pastram pana acum ideea unui business simplu, sa nu ne pierdem in detalii”, spune Andrei Botescu.

Parallax

Vizualizari
540
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu
poza de profil
Sortiti esecului Daca nu va diversificati, daca nu creati macar un model care sa se vanda masiv.A vinde bicilete exclusiv online cand nu esti brand cunoscut e fie ignoranta fie naivitate periculoasa.
poza de profil
Trebuie trecut de la 19 bicilete per angajat pe luna la 100 de bicilete per angajat, pentru a avea o sansa.In plus, ar trebui sa aveti desfacere pentru ele.
poza de profil
Va dati seama ce administrator stupid este statul roman?!Sa ai tu fabrica de biciclete si sa o faci farame, fier vechi?!Cine nu a auzit de Pegas, cine nu ofta dupa o bicicleta cu sa lunga, de Tohan, Carpati...ehe!Asa ca toata stima acestor nostalgici cu inventivitate si bani de realizat visele!
poza de profil
LoL Biciclete pentru vremuri de mult apuse. Economia de azi nu o sa permita bicicletelor de ieri sa supravietuiasca. Oricum o initiativa buna, implementata prost. E greu sa construiesti biciclete constructive. Singura sansa e pe biciclete de top, ca la astea ieftine te omoara chinezii.
poza de profil
din punctul meu de vedere... aceste biciclete se puteau numi la oricum altcumva. Pegasul de pe vremuri era o bicicleta populara si relativ accesibila. Ceea ce incearca sa vanda acum este diferit si tinteste alt segment de cumparatori. Oricum succes si la mai mare!
poza de profil
pegas si nu numai... buna ziua...o idee buna treaba cu bicicleta pegas...am crescut cu ea cum se spune...la fel si tohan si celelelte dar in fine nu despre asta vreau sa va scriu ci de ideea de a merge mai departe cu acest brand care ne-a consacrat copilaria la multi dintre noi si ar fi ok daca toate componentele s-ar face la noi in tara nu in alta parte si sa va axati pe productie interna si export fara ca statul sa-si bage nasu sau coada ca de obicei....ar trebui sa va ajute nu sa va ingroape asa cum a facut din 90 incoace cu toata industria si economia tarii...si ar trebui sa incercati sa va impuneti atit pe piata interna cit si externa dar....in fine...va doresc in continuare succes si sa aveti preturi buna si accesibile pentru orice om....

- Ultimele știri -

 

  Ultimele știri

 

Cookie Settings