Startup Cover Story: Modelul antreprenorului din Silicon Valley provoaca Romania. Kuende, de la obsesie la business
mihai.ivascuu

Startup Cover Story: Modelul antreprenorului din Silicon Valley provoaca Romania. Kuende, de la obsesie la business

Imagine principala
Startup Cover Story: Modelul antreprenorului din Silicon Valley provoaca Romania. Kuende, de la obsesie la business
In estul continentului african, mai precis in Tanzania, Kuende este nume de fata, un cuvant care inseamna echilibru, pasiune si evolutie. Tot in est, de aceasta data in Europa, Kuende este numele unui proiect care i-a schimbat complet viata lui Pavel, un tanar de 26 de ani, absolvent de ASE, care in urma cu 3 ani avea un job bine platit in una dintre cele mai puternice multinationale din Romania. A renuntat la un salariu pe care Pavel spune ca nu avea pe ce il cheltui intr-o luna si i-a convins si pe altii sa faca acest pas. Din pasiune pentru o idee care nu-i dadea pace.  Astazi, spera sa obtina o investitie de minim un milion de euro si sustine ca, dupa un an de la obtinerea banilor, platforma sa sociala va avea 100 de milioane de utilizatori. Timpul va arata daca-i doar o poveste placuta sau va deveni un startup de tinut minte.

Pavel a reusit deja sa atraga o investitie de 90 de mii de euro intr-un moment critic pentru el si pentru Kuende. Renuntase la job, isi cheltuise toate economiile pentru proiectul pilot, iar echipa nu mai avea incredere in el, dupa ce primul investitor nu i-a mai dat banii promisi. In incercarea sa de a-si salva proiectul a mers la un interviu pentru un job part-time si astfel a reusit sa obtina prima investitie.

De la Kreds la Kuende

La inceput a fost Kreds. Fara Pavel si fara vreo legatura cu ceea ce puteti vedea astazi pe kuende.com. Kreds era o platforma in care utilizatorii vizionau reclame si primeau un procent pe care fondatorii, Catalin si Luigi, il plateau din banii incasati de la companii. Catalin si Luigi l-au contact pe Pavel care trebuia sa le vanda ideea potentialilor investitori. Cei trei au inceput sa se intalneasca zilnic la un hotel, sa faca brainstorming de la 7 seara pana la 2-3 dimineata. Dupa cateva saptamani si doua caiete dictando desenate, ideea incepuse sa prinda contur, dar sub o alta forma, care aducea mai degraba a retea sociala. Sau cel putin asta ne povesteste Pavel ca s-a intamplat in mintea lui.

“Prima oara eram interesat doar sa imi explice ce trebuie sa vand. Dupa un timp, tot ce vedeam, tot ce auzeam in mintea mea avea legatura cu produsul, dar cu un altul, nu cu ideea lor initiala cu publicitatea.”

Din obsesia lui Pavel pentru acest proiect s-a nascut Kuende, nume pe care el l-a ales, desi partenerii lui nu erau de acord. Catalin si Pavel au lucrat in continuare la dezvoltarea conceptului. Dupa patru luni, Luigi a renuntat la proiect.

“Foloseam e-mailul intern de la compania in care lucram pentru a-mi trimite ideile pe mailul personal, sa nu le uit pana ajung acasa.”

Au inceput prin a merge la conferinte dedicate start-urilor, gasite pe internet sau de care auzisera pe la prieteni. Timp de 2-3 luni au participat la astfel de evenimente care, spune Pavel, i-au dezamagit. Investitorii prezenti preferau sa investeasca in idei “mediocre si banale”, dar care puteau prezenta usor modelul de revenue; pe romaneste, puteau spune in cat timp vor obtine venituri, lucru pe care ei nu il puteau aprecia in acel moment. Din acest motiv, au refuzat sa-si prezinte ideea.

Chiar si asa, timpul petrecut la aceste evenimente nu a fost pierdut. Au inteles ce urmaresc investitorii, cu ce dificultati se confrunta si unde gresesc cei care veneau sa isi prezinte ideile. Dincolo de aceste aspecte, important este ca la aceste evenimente l-au intalnit pe Toni (Teodor Pripoaie), in prezent “geniul tehnic” din spatele Kuende. “Din punctul meu de vedere, Toni este in top 50 programatori din intreaga lume.

Intre timp, au mers la zeci de investitori cu ideea lor desenata pe cele doua caiete dictando. Unii investitori ii apreciau pentru asta, altii le spuneau ca dau dovada de neprofesionalism prezentandu-se astfel.





Pentru ca era complicat “sa-i explici investitorului ‘uitati dati click aici’ apoi sa rasfoiesti caietul in incercarea de a-i explica actiunea”,  cei doi l-au contactat pe Rafa (Mihnea Rafailescu), elev la liceu pe atunci; astazi unul dintre cei trei parteneri Kuende si student la Scoala de Arta si Media din Universitatea Salford. Cu Photoshop-ul pe ecran, el a transpus desenele intr-un format digital, ceva mai prietenos si “usor mai profi”.





 
Chiar si asa, nu era suficient. Au mers mai departe si l-au contactat pe Toni pentru a crea o versiunea demonstrativa a proiectului lor. Acesta a acceptat, insa chiar inainte ca proiectul sa fie finalizat, Pavel a ramas fara bani. Din economiile sale a platit proiectul pilot care a costat aproximativ 8.000 de lei. Cand i-a spus lui Toni ca nu mai are suficienti bani sa-i achite ultima transa, tanarul antreprenor a avut parte de o surpriza:“Pastreaza-ti banii. Diseara iti dau proiectul, iar cand vei gasi un investitor, eu renunt la orice job as avea in momentul acela si vin pentru Kuende”, i-ar fi spus Toni lui Pavel.





Prima dezamagire.

Primul potential investitor i-a plimbat 6 luni, sustine tanarul antreprenor. Iar dupa zile intregi de munca de convingere si negociere, s-a ajuns la momentul mult asteptat: semnarea contractului.
  • “Dupa 6 luni ne-am inteles cu banii si cu procentele. Simteam ca incepem sa ne traim visul, asta pana la semnarea contractului. Au fost introduse niste conditii despre care nu discutasem niciodata. Desi eram la o semnatura sa primim banii, nu am putut sa semnam.”
  • “Dupa acest moment, eram cu moralul la pamant. Am avut o perioada de 10 zile in care nu am iesit din casa. Am stat in coltul meu, nu voiam sa vad sau aud pe nimeni. Nu voiam compasiune sau cuvinte bune. Eram la marginea prapastiei: imi vad de viata mea ori mai incerc? La dezamagirea mea se mai adauga si presiunea parintilor care spuneau ca am renuntat la un job bun pentru cai verzi pe pereti.”
  • “Am vrut sa vad daca mai vrea cineva Kuende, asa ca am scris un formular simplu, care continea 3 intrebari despre proiect cu mentiunea: ‘Lasa-ne emailul tau si cand a fi gata, tu vei fi primul care va afla si testa’. Am lansat chestionarul si l-am dat apropiatilor, care la randul lor l-au dat mai departe. In 3-4 zile era completat de vreo 3.500 si ceva de persone de la care primisem si feedback. Ne-a dat ‘boost-ul’ de care aveam nevoie si am zis ‘hai sa mai facem ceva’.
  • "Orice dezamagire sau obstacol prin care am trecut a dus undeva. Am avut rabdare, am mai asteptat 2 saptamani sa vad ce se intampla. Si au inceput sa apara articole despre Kuende pe niste bloguri mai mici, cu 200 de vizualizari (...) Timp de 2 saptamani, Kuende a aparut in 8 publicatii dintre care 2 straine. Punctul culminant a fost cand am aparut in Wall Street. Am inceput sa primim mesaje pe pagina de Facebook de la investitori. Am primit in total vreo 15 propuneri. Ne-am dus la toate. ”
Primul impas.

Una dintre cele 15 propuneri s-a concretizat. Toni a convins cativa programatori sa renunte “la job-urile lor mult mai bine platite” pentru Kuende.

“Acesta a fost primul contact serios cu lumea antreprenoriala. Simteam ca tot ce fac trebuie sa aiba o valoare, sa nu mai fiu naiv ca atunci cand visam si desenam pe caiete. Prima provocare a fost sa le explic programatorilor ce trebuie sa faca. 90% din programatori prefera sa le spui ce sa faca decat sa piarda timp sa isi inchipuie ei. A trebuit sa disec Kuende in documentatie, sa scriu ce face fiecare buton, ecran sau modul al platformei. S-au scris vreo 120 de pagini de documentatie.”

Dupa o luna de munca, investitorul a platit serverele, insa a spus ca salariile vor fi platite peste 2-3 zile. La 2 luni distanta de acest moment, salariile inca nu erau platite.

“Mi-a spus ca-i pare rau ca ne-a incurcat si mi-a urat ‘bafta in continuare’. Datoram 10.000 de euro pentru acel ‘bafta in continuare’. A trebuit sa imi iau inima in dinti si sa dau vestea echipei. Era la jumatatea lunii august, am facut o conferinta si le-am dat vestea cu rugamintea de a-mi acorda un ragaz pana la sfarsit lunii sa gasesc o solutie. Iti dai seama ca nu mai avea nimeni incredere in mine in punctul acela. Nu mai aveam nici un ban. In bugetul stabilit cu investitorul am inclus si o suma de bani pentru mine Catalin si Rafa, cat sa putem supravietuim, dar nici acestia nu au mai venit. In punctul acesta am incercat sa imi caut un job part-time, pentru ca in cealalta parte a zilei sa pot cauta un investitor.”

Interviul la care s-a dus Pavel trebuia sa convinga un director de institutie sa cumpere energie electrica de la o alta companie. Pe drum spre locul unde urma sa aiba loc interviul, intrebat fiind cu ce s-a ocupat pana acum, Pavel a inceput sa vorbeasca despre proiectul lui. La intoarcere, “nu se mai vorbea despre energie electrica, se vorbea doar despre Kuende”.

Prin persoana care l-a intervievat a reusit sa ajunga la primul investitor serios care, din intamplare, era la curent cu dezamagirile si reusitele prin care trecuse tanarul. Cu doua zile inainte de sfarsitul lunii, au venit banii. In total, 90 de mii de euro, suma care a acoperit inclusiv salariile restante.

“Investitorul nu mai finantase niciodata o afacere in IT. A fost o saptamana extrem de interesanta, in care am fost “testat” in diferite situatii si scenarii: alergari dimineata, cina cu familia lui, intrebari puse dupa cateva pahare de vin sau am fost pus in situatia de a prezenta Kuende in fata unor persoane publice. Era riscul lui fata de mine pentru ca la momentul acela poate nu intelegea produsul asa cum il intelege acum si de fapt in mine investea mai mult, in acel moment, decat in produs.”
 
Dupa 7 luni si jumatate de munca a fost lansata versiunea beta. In luna mai a.c., cele aproximativ 3.500 de persoane, care completasera chestionarul, au fost invitate sa testeze Kuende, din care peste o mie au accesat platforma. Intre timp, nucleul echipei s-a schimbat. Catalin a parasit echipa.  

“Nu mai avea aceeasi pasiune pentru proiect. Nu mai era ca la hotel, cand lucram cot la cot. Pur si simplu i-a disparut pasiunea. Eu am aratat de-a lungul timpului ca mai presus de propria mea persoana, de familie sau viata sociala este Kuende. De asta m-am mutat la birou dupa primele 2 luni de dezvoltare si, acum, inca locuiesc acolo. Eu aveam canapeaua vizavi de birou, dormeam 4-5 ore pe noapte si in restul timpului lucram. Nu aveam limita peste care sa nu trec pentru ca pur si simplu nu imi doream sa fac altceva. Nu imi plac oamenii fara pasiune pentru ca nu inteleg de ce se trezesc si de ce se culca in fiecare zi”

Astazi, afirma initiatorul, Kuende are peste 15 mii de utilizatori dintre care 300-400 sunt activi zilnic. Pavel sustine ca “maine” ar putea sa atraga 100.000 de utilizatori pe retea, insa nu este pregatit din punct de vedere tehnic, neavand banii necesari pentru dezvoltare.





De cand se afla in versiunea de beta, platforma s-a lovit de asa numitele “spike-uri” de trafic, mai exact o crestere spectaculoasa a numarului de vizitatori. Aceasta crestere a fluxului de vizitatori a avut loc deoarece cateva persoane publice au inceput sa vorbeasca pe retelele sociale despre Kuende.

“In 3 zile dupa ce Codrin Bradea (n.r.: video blogger) a mentionat Kuende la finalul unui video, au intrat pe platforma 12.000 de oameni, in 3 zile! In prima zi erau momente in care intrau 300 de oameni pe minut.  Din cauza ca nu aveam o versiune de mobil a site-ului, am pierdut 76% din potentiali noi utilizatori.”

Recent, au lansat pe Android si iOS prima versiune a aplicatiei Kuende. Pavel sustine ca dupa o scurta perioada de test, mai multe vedete vor incepe sa vorbeasca despre aceste aplicatii.

Kuende este o platforma sociala alcatuita din module care imbina principalele functionalitati oferite de cele mai populare retele de socializare ale vremii. Intr-o forma bine inchegata, dar usor de personalizat in functie de dorinta utilizatorului, modulele vor fi accesibile intr-o plansa virtuala infinita care va oferi o experienta naturala de navigare, sustine Pavel. In acest tablou, tanarul antreprenor, doreste sa desparta businessul de social si astfel sa rezolve nemultumirile companiilor legate de vizibilitatea postarilor si cele ale utilizatorilor, care sunt bombardati de reclame la produse care nu ii intereseaza.  Asadar, continutul produs de persoanele fizice sau companii si distribuit in sensul obtinerii unui beneficiu material sau de imagine va fi separat de pozele si opiniile prietenilor.     

Pe Kuende nu va exista notiunea de pagina sau de like. Fiecare utilizator isi va putea crea un profil social si unul business, cel din urma inlocuind practic conceptul de pagina pe care il gasim astazi pe Facebook. Deasemenea, continutul va fi afisat pe doua fluxuri. Practic, vor exista doua “newsfeed-uri”, unul in care vor fi prezentate postarile profilurilor business si un altul in care va fi expus continutul distribuit de prieteni.

“Crema Kuende” este reprezentata de Kshop si Kpoints, sistemul de recompensare a utilizatorilor pentru activitatea avuta. In platforma sociala este integrat conceptul de gamification.  Distribuirea de continut, conversatiile de pe chat, postarea de imagini sau orice alta activitate este recompensata cu un anumit  numar de puncte. Cu aceste puncte utilizatorii vor putea “cumpara” ofertele propuse de profilurile de business. Practic, toate postarile “paginilor” de pe Facebook vor fi reprezentate de oferte, care vor fi afisate in Kshop.

Oamenii care vor dori sa isi promoveze afacerea pe Kuende vor avea tot interesul ca postarilor lor sa fie relevante si incitante pentru utilizatori . Postarea de oferte costa Kpoints, iar profilurile business vor acumula aceste puncte in functie de gradul de interactiune al utilizatorilor cu aceste postari. Bineinteles, va exista si posibiltiatea pentru cei care vor sa isi promoveze ofertele sa cumpere Kpoints.

La un moment dat va exista totusi o interactiune intre cele doua fluxuri. Materialele din fluxul de business vor fi importate in anumite conditii in cel de social. Cea mai importanta conditie pentru ca acest lucru sa se intample este ca produsul sau serviciul promovat sa se incadreze in interesele pe care utilizatorul le-a selectat.
Pe scurt, acesta este conceptul care sta la baza Kuende.

Rep.: Cand vom vedea in online intregul concept Kuende?
Pavel Antohe: Tot ce se va intampla in viitor ne leaga de o investitie. Tehnic vorbind, ce se intampla in spatele Kuende devine deja un mic mamut. Fizic, echipa de acum nu se mai poate ocupa de toata partea de development si administrare. Trebuie sa marim echipa ca sa ne putem permite sa aducem utilizatori. In plus, avem nevoie de bani pentru servere mai performate si cu o capacitate mai mare. Pentru ca totul sa fie functional am avea nevoie de 9-12 luni.

Rep.: Cum arata profilul investitorului pe care il cautati?
P.A: Ar trebui sa fie o persoana care a mai investit in acest domeniu. La nivelul acesta, daca nu simti piata si nu intelegi ca numarul de utilizatori satisfacuti si activi, alaturi de rata de crestere a acestora iti dicteaza potentialul si gradul de succes al unui astfel de produs, inseamna ca nu impartim aceasi viziune. Trebuie sa fie cineva care e dispus sa investeasca aceasta suma (n.r.: minim 1 milion de euro) (...) Am realizat un plan de business foarte detaliat si bine structurat, in care prezentam modelul de business, in care investitia se face in patru etape care se vor desfasura pe perioada de un an.

Rep.: Cat de eficient va fi acest tip de promovare in care ofertele vor fi afisate doar unui numar restrans de utilizatori?
P.A: Avantajul este ca am structurat totul in interese si subinterese. Vom stii ca dintr-un milion de oameni care sunt interesati de muzica, 100 de mii asculta R&B, sa zicem. Practic, cei care se vor promova pe Kuende vor avea acces la date statistice si vor avea posibilitatea de a alege dintr-un target foarte bine definit.

Rep.:  Cum ai manageriat situatia cu echipa de lucru avand in vedere ca tu nu aveai experienta nici in domeniul IT si nici ca manager?
P.A: Prima problema care a aparut a fost incompatiblitatea dintre programatori. Incercam ca la fiecare 2 saptamani sa ne vedem intr-un cadru mai relaxat si sa eliminam tensiunile din timpul programului. Am incercat sa fiu mereu deschis si atent la problemele de orice natura ale membrilor echipei. Eu sunt omul care daca la 3 noaptea ai nevoie de o pastila pentru ca te doare maseua, vin la tine si ti-o aduc. (...) Stiu ca fara echipa nimic din tot ce s-a intamplat pana acum nu era posibil. Pretuiesc foarte mult fiecare persoana care a intrat in Kuende.  (...) Daca lucrezi la Kuende, nu o sa simti ca lucrezi pentru cineva. Suntem ca o familie, iar aceasta atitudine a atras si o anumita o stare de spirit. (...)

Rep.: Cum va ganditi sa atrageti utilizatori pe platforma?
P.A: Am facut un studiu si am observat ca desi in 2014 numarul de utilizatori de Facebook a crescut, 14,2% din utilizatorii tineri, care sunt in targetul nostru, au parasit reteaua de socializare definitiv migrand spre alte retele, Instagram, Twitter, Snapchat etc. Avem destule exemple concrete din care putem invata. Orice retea de socializare si-a atins pragul maxim, apogeul si apoi a inceput sa scada, spre exemplu Hi5, Myspace. De asemenea am planificat o campanie de promovare foarte interesanta care va starni curiozitatea si crea buzz-ul necesar. (...)

Rep.: Care este targetul vostru?
P.A: Targetul nostru principal sunt persoanele cu o varsta cuprinsa intre 14 si 24 de ani. Ei pot cladi o comunitate online cu mai multa usurinta pentru ca sunt mai deschisi spre a incerca lucruri noi. (...)

Rep.: Care este obiectivul vostru pe termen scurt?
P.A: In urmatoarele 3 luni vrem sa finalizam tot ce tine de social (conferinte chat, grupuri, libraria de muzica). Dupa 6 luni vrem sa finalizam corelarea dintre Kpoints si Kshop. Intr-un an, vrem sa introducem si profilurile business.

Rep.: Care este obiectivul vostru pe termen lung?
P.A: Vrem sa fim o comunitate tanara, fresh in care primeaza continutul de calitate si bunul-gust. Ne-am propus ca la un an dupa primirea investitiei sa atingem 100 de milioane de utilizatori.

Rep.: Ce recomandari ai pentru un antreprenor la inceput de drum?
P.A: Daca simti ca ceea ce faci, ceea ce urmaresti poate aduce un plus de valoare sau implinire personala, nu te lasa descurajat de raspunsurile si parerile negative, oricate ai primi. Pasiunea este cel mai puternic catalizator pe care l-am avut. Cand simti ca pasiunea pentru ceea ce faci incepe sa scada, ar fi mai bine sa te apuci de altceva.  
  • Gandeste-te non-stop la cum iti poti imbunatati ideea si inconjoara-te de oameni carora le poti impartasi viziunea ta. Formeaza-ti o echipa in care poti sa ai incredere deplina.
  • Desi noi nu am putut respecta acest principiu consider ca este importat sa incerci sa iti validezi ideea cat mai repede. Chiar daca iti spui ca “daca lansez o varianta care nu va arata asa cum visam, nu o sa fie apreciata”, vei fi surprins de feedback-ul primilor utilizatori.
  • Sa nu iti fie frica sa risti si sa nu te temi de esec. Experienta pe care o acumulezi in drumul tau catre ce iti propui, trebuie apreciata mai mult decat destinatia in sine.
Parallax

Vizualizari
136
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 

  Ultimele știri

 

Cookie Settings