Capitala Germaniei este „un cuib“ din care isi iau permanent zborul noi firme din domeniul tehnologiei, cu mare potential creativ, digital, inovator. La fiecare 20 de ore, un Startup se naste la Berlin. Insa nu orice firma nou fondata este considerata automat un startup. Federatia Startup-urilor Germane (Bundesverband Deutsche Startups) pune trei conditii: compania trebuie sa fie mai tanara de zece ani, sa aiba la baza o idee de afaceri noua sau sa posede o tehnologie inovatoare si sa creasca intr-un ritm deosebit de rapid.
Pe langa aceste repere de baza, si structura personalului din startup-urile berlineze e oarecum aparte; acesta e in general foarte tanar, media de varsta fiind de 30 de ani. Astfel, startup-urile sunt populate de asa-numitii „digital natives“ (innascutii digitali) care au crescut cu internet-ul, iubesc internationalismul si urasc structurile osificate si invechite.
E imposibil sa scrii despre peisajul startup-urilor berlineze, fara sa mentionezi Rocket Internet. „Masina-de-facut-firme creata de trei frati - Oliver, Marc si Alexander Samwer - a facut in octombrie 2014 o oferta publica initiala (n.r. – IPO, oferta dinainte de listarea la bursa) de 6,5 miliarde de euro, una dintre cele mai mari din Europa“, relateaza publicatia britanica WIRED in editia sa online. Fratii Samwer s-au numarat printre marii castigatori din topul intocmit de publicatia economica germana din consortiul Spiegel, Manager Magazin, pentru anul 2014. Ei si-au putut rotunji rapid averea la 3,5 miliarde de euro, facand cel mai mare salt in top. Intr-un singur an, intre septembrie 2013 si septembrie 2014, Marc, Oliver si Alexander Samwer au crescut cifra de afaceri a firmei de la 850 de milioane de euro, la 3,4 miliarde de euro.
Plusul de 312% a provenit din cresterea valorii shop-ului online Zalando si a platformei online Rocket Internet, listate la bursa la inceputul lunii octombrie 2014. Desi, in cateva zile dupa listare, actiunile s-au prabusit pierzandu-si peste 20% din valoare, Rocket Internet raporteaza o crestere de 2 miliarde de euro, de la lansarea ofertei publice initiale (IPO), iar influenta sa in comunitatea digitala din Berlin e considerabila.
Dintre cele zece startups de top de pe lista berlineza intocmita de revista WIRED, doua au investitii de la Rocket (Delivery Hero si HelloFresh), iar in alte doua (NUMBER26 si GoButler) lucreaza fosti angajati de la Rocket Internet. Aceeasi publicatie, in editia sa tiparita care va aparea in septembrie 2015, intocmeste un clasament al celor mai „tari“ startup-uri din Europa („Europe's 100 Hottest Startups 2015”). Momentan, informatiile pot fi accesate, in parte, online.
Wired include in clasament zece capitale: Stockholm, Paris, Barcelona, Amsterdam, Helsinki, Moscova, Berlin, Tel Aviv, Londra si Istanbul. Bucurestiul nu e intre capitalele europene mentionate, insa printre acestea apar, in mod curios, Moscova, Tel Aviv, Istanbul. Topul startup-urilor din fiecare capitala poate fi accesat separat, de pe pagina principala Wired.co.uk. In ce priveste Berlinul, Top Ten se refera la urmatoarele startup-uri:
•\tNumber26 (mobile-banking pentru smartphones) •\tGlispa (campanii de marketing pentru mobile si online apps) •\tDelivery Hero (serviciu de livrari pentru comenzi de mancare facute online) •\tHelloFresh (meal-kits - cutii cu alimente si retete, pe baza de abonament) •\tClue (aplicatie de urmarire a ciclului si fertilitatii, pentru femei) •\tEyeem (platforma pentru fotografii pe smartphone) •\tBlacklane (aplicatie pentru soferii profesionisti si de calatorie terestra in participatie) •\tGoButler (serviciu de asistenta 24/7, gratuit – comenzi, rezervari, etc.)