Sa-ti lansezi startup-ul intr-o piata de multe ori supraaglomerata este extrem de dificit, dar cu atat mai greu este sa iti vinzi produsul pe o piata extrem de nisata. Cum poti castiga notorietatea de care ai nevoie si sa vinzi in online utilizatorilor care nu cauta produsul tau? Ce strategie ar trebui sa urmezi si cati bani iti trebuie pentru a face asta? Marius Lazarescu, directorul agentiei de marketing online Today's, a explicat intr-un interviu StartupCafe ce trebuie sa stii despre atragerea prin online a clientilor afacerii tale.In general, un utilizator manifesta o intentie de achizitie sau informare specifica atunci cand cunoaste anumite detalii privind produsul sau serviciul tau. Daca el nu cauta informatii privind produsul, atunci abordarea advertiserului trebuie sa se concentreze pe instrumente care permit o comunicare proactiva. Astfel de instrumente sunt "bazate pe intrerupere" si practic intrerup vizitatorul din diverse actiuni online - cel mai frecvent din parcurgerea unui continut text pe un website sau urmarirea unui videoclip.
Fie ca vorbim despre anunturi text, bannere, overlayere, sau ad-uri video, advertiserul poate targeta in functie de context (tema articolului langa care apare mesajul), istoricul vizitatorilor (istoricul de cautare in Google sau tipul de articole parcurse in trecut), tematica site-ului, dar folosind si criterii demografice (varsta, gen, locatie) – arata specialistul in marketing online.
O metoda alternativa ar fi sa te folosesti de cautarile care sunt pentru produse asemanatoare si sa ii transmiti consumatorului faptul ca exista produse noi, apropiate ca utilitate de ceea ce cauta.
Ce trebuie sa stii despre promovarea in online, inainte de a te lansa pe piata“Pentru un startup, cashflow-ul pozitiv este un must have, asa ca sfatul meu ar fi sa aiba in vedere crearea si monitorizarea a trei indicatori cheie (KPI)”, spune Marius Lazarescu:
- CLV (client lifetime value), care presupune sa stii cat valoreaza un client pentru tine, considerand toate tranzactiile efectuate pe 3-5+ ani,
- CPA (cost per acquisition), adica sa fie clar cat iti permiti sa platesti pentru un client nou (acest indicator se calculeaza tinand cont de valoarea medie a unei tranzactii sau CLV si marja medie)
- numarul minim de conversii de care ai nevoie, din campanie, intr-o luna.
Pe baza acestor indicatori se poate incepe constructia unei strategii online, care sa includa un media plan (adica un plan in care sunt mentionate instrumentele folosite, perioada, bugetele alocate, eventual si obiectivele per instrument), subliniaza directorul Today's.
Cateva dintre uneltele de promovare online pe care le ai la dispozitiePentru a castiga awareness (notorietate) ai nevoie de expunere cat mai mare, iar aceasta se poate realiza in mediul online, prin campanii de bannere in Google AdWords sau Facebook. Si, mai mult, in ultimul an, prin Youtube; acest instrument ofera oportunitatea de a concura cu o abordare clasica de TV: expunere mare la o audienta de peste 6 milioane de romani, la costuri per view (vizualizarea completa sau minim 30 sec a reclamei) inca extrem de mici, de cativa centi, argumenteaza Lazarescu.
Aceste instrumente vin cu anumite avantaje si dezavantaje. Printre elementele pozitive care merita subliniate se numara: prin folosirea acestui mix de instrumente creste eficienta fiecarui instrument in parte. In plus, odata pornita o campanie proactive, se va observa o crestere a volumelor de cautari pentru brandul respectiv. Apoi, posibilitatea de a face expunere fara bugete media semnificative specifice instrumentelor traditionale de tipul radio/TV/outdoor. De asemenea, posibilitatea de a masura imediat rezultatele campaniei si astfel de a face ajustari in timp real.
Marius Lazarescu atrage atentia asupra nelimitarii frecventei de afisare ("limitare in frecventa" sau
"frequency capping"), caz in care pot aparea nemultumiri din partea clientului din pricina supraexpunerii la mesaj. Un alt dezavantaj apare atunci cand mesajele sunt in formate intruzive (overlayer peste continut), care pot irita publicul.
Un al treilea dezavantaj poate fi creat de expunerea la foarte multe mesaje, caz in care publicul tinde sa capete o "miopie temporara". Cand utilizatorii privesc bannerele plasate in aceleasi spatii pe site vreme indelungata, solutia recomandata este de a schimba frecvent (la maxim o saptamana) bannerul din campanie sau de a roti in mod constant mai multe creatii.
De cati bani ai nevoie pentru o astfel de campaniePentru instrumentele online, companiile aloca intre cateva sute de euro pe luna si peste 10.000 euro pe luna, deci anual discutam de cateva mii spre peste o suta de mii de euro. In general, o companie aloca intre 3 si 15% din cifra de afaceri, in functie de marja din industria respectiva, spune specialistul in marketing online.
Un startup abia lansat in piata, care vrea sa se promoveze in online, ar trebui sa aloce un buget minim de circa 500 de euro pentru o perioada de cel putin trei luni, sau cat dureaza un ciclu de vanzari complet.
“Recomand aceasta perioada minima, intrucat din experienta noastra, campania are nevoie de un interval de maturizare, in care poti sa faci ajustari, teste si sa observi componentele care aduc cel mai mare return on investment respectiv, elementele care consuma inutil buget”, adauga Marius Lazarescu. Dar, mai sustine el, sunt industrii unde este suficient sa ai un mesaj creativ, expus prin intermediul unor bannere si un landing page optimizat pentru conversie, pentru a genera clienti la costuri bune.
Agentia Today's
se numara printre principalele agentii de incredere Google in Romania.
Esti interesat sa lucrezi cu o agentie Google? Gaseste toti partenerii aici.