Ovidiu Popica

Analiza StartupCafe.(1) De la adblock la cautari online - cum aflu in ce judete sau orase sunt utilizatorii cei mai interesati sa blocheze reclamele. Care e legatura cu...pizza.

Imagine principala
Analiza StartupCafe.(1) De la adblock la cautari online - cum aflu in ce judete sau orase sunt utilizatorii cei mai interesati sa blocheze reclamele. Care e legatura cu...pizza.
Am pornit de la un studiu realizat la nivel international dar care, din fericire, contine si date despre Romania si am incercat sa vad daca pot afla, de exemplu, ce se intampla in judete si, eventual, in orase din tara.

O modalitate de blocare a reclamelor pe care utilizatorii de internet le considera enervante sau nerelevante este instalarea unui program care blocheaza afisarea reclamelor atunci cand navigati pe paginile web. Se numeste adblock si utilizarea lui, in tot felul de versiuni – plugin, extensii, aplicatii – a luat avant in ultimii ani.


Un studiu international, publicat de Adobe-Page Fair, constata ca numarul utilizatorilor care doresc sa blocheze reclamele a crescut cu 60 de milioane numai anul trecut (ian. 2014 – ian. 2015) iar in ultimii cinci ani cresterea este de aproape 900%, cu o accelerare semnificativa incepand din 2013. Johnny Ryan, seful PageFair, nu se sfieste sa vorbeasca despre un ”fenomen viral” si, intr-o declaratie consemnata de Business Insider, afirma ca fenomenul va continua. 


In termeni de afaceri, calculele vin rapid:  studiul estimeaza ca, din cauza adblock, publisher-ilor li se vor scurge printre degete aproape 22 miliarde dolari numai anul acesta, cu perspective ca suma sa se dubleze pana la finalul anului urmator.


Exista si trei vesti bune, sa zicem, pentru canalele ce furnizeaza reclame: cei care folosesc instrumente pentru adblocking reprezinta, deocamdata, doar 6% din numarul global al navigatorilor de pe internet; a doua e ca obiceiul nu s-a raspandit inca pe dispozitivele mobile unde traficul e in crestere (poate fi privita si ca o veste proasta pentru ca arata loc generos de crestere). A treia este ca ritmul de evolutie este semnificativ incetinit fata de perioada 2012-2013, cand explodase de-a binelea. Nu insist mai mult asupra datelor, acestea au fost deja prezentate intr-un articol Hotnews. (cu un update interesant despre dezbaterea utilizator vs browser).


Tendintele constatate de raport mai au o cheie de verificare si aici ajungem la internautii romani. Daca folosesti Google Trends – un instrument cu care poti vedea ce mai cauta lumea pe Internet – vei observa usor ca, pentru termenul ”adblock” , tendinta este aproape similara cu cea semnalata de raport (click pentru marirea imaginii).







Sapand mai adanc (filtreaza dupa tara si dupa o perioada definita) ajungi la datele despre Romania si la ecranul de interes regional. 
Am vrut sa vad ce s-a intamplat intre iulie 2010 – august 2015 si asa am ajuns la o lista in care Tulcea e pe primul loc, ceea ce denota un interes foarte mare pentru adblock. Urmeaza Ialomita, Iasi, Harghita, Botosani in timp ce judetele cele mai ”tolerante” par sa fie Giurgiu si Ilfov. Bucurestenii nu se arata foarte deranjati (in proportie relativa, nu nominala) dar e posibil ca, modificand datele de filtrare (perioada de timp, de pilda), sa observi tendinte interesante (click pentru marirea imaginii)


fakepath\\Analiza Startupcafe - Google Trends Adblock Judete


Daca in ecranul ”Interes Regional” mergeti pe tab-ul ”Oras”, filtrarea va arata cum stau lucrurile la nivelul unor orase mai importante din Romania si puteti avea o imagine comparativa, de exemplu, intre orasele resedinta de judet (click pentru marirea imaginii).


fakepath\\Analiza Startupcafe - Google Trends Adblock Orase


Un alt ecran, cel de ”cautari similare” va arata ce termeni inruditi sunt in top sau in cresteri spectaculoase. De pilda, ”chrome adblock” prezent si in lista de cresteri masive, confirma, si in cazul Romaniei, o alta constatare din raportul pomenit anterior:  utilizatorii Chrome browser folosesc tot mai mult adblock , urmati de cei care folosesc Mozilla Firefox browser (click pentru marirea imaginii).


Analiza Startupcafe - Google Trends Adblock Similare


Dupa cum ii arata numele, Google Trends este un instrument de monitorizare a tendintelor (atentie: nu a valorilor nominale ori procentuale) si poate fi utilizat gratuit pentru observatii utile atunci cand explorezi trenduri pentru termeni de cautare la nivel regional sau pe o durata de timp anume, incepand cu 2004. Poti introduce mai multi termeni a caror evolutie poate fi observata comparativ. Pentru termeni mai sofisticati e posibil sa nu gasesti suficiente date, cand faci filtrare pe Romania.  


Mai adaug doar ca daca vinzi pizza, de exemplu, sau intermediezi comenzi poti observa cum, in ultimele 24 de ore (filtrare accesata miercuri 12 august 2015, ora 16.00), varful cautarilor a fost in seara precendenta in jurul orei 20.00 cu un interes in crestere spre pranz dar mai scazut decat pe segmentul de seara. Si strict anecdotic, clujenii par sa fi cautat pizza on-line destul de mult. Ma gandesc daca nu or fi fost programatorii intarziati pe la birou...


Mai detaliat despre unde si cand cauta internautii romani "pizza", in episodul urmator din Analiza StartupCafe. 

PS: Daca ti-am deschis... apetitul vezi si resursele articolului

Descarca tot cosul cu resursele articolului

Imagine: Cautare Google Trends - ”adblock” Romania iul.2010-aug.2015
Imagine: Cautare Google Trends - ”adblock” Romania Judete
Imagine: Cautare Google Trends - ”adblock” Romania - Cautari similare
Parallax

Vizualizari
49
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu
poza de profil
tulcea-i fruncea Poate cei din Tulcea au invatat primii sa foloseasca adblock-ul.
poza de profil
Mda... Adblock este numele unui produs, care nu este singurul pe piata.Ca si cum in era comunista in loc de automobil foloseai termenul "Dacia", ca era cea mai populara masina pe strazile patriei, nu?
poza de profil
adaway Pe android folositi firewall si adaway
poza de profil
Scapati de reclamele enervante... si userii vor veni inapoi Scapati de reclamele enervante de tipul:* reclame care se expandeaza* reclame cu sunet care si autoplay* reclame care ocupa mai mult de 1/8 din suprafata monitoruluisi se va reduce si numerul de useri care folosesc adblock-ere.Reclame mai mari si mai stridente nu vor aduce mai mult venit.

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri