Snapchat - Cum a ajuns sa valoreze peste 10 miliarde dolari o aplicatie construita pe ideea mesajelor care dispar
vlad.barza

Snapchat - Cum a ajuns sa valoreze peste 10 miliarde dolari o aplicatie construita pe ideea mesajelor care dispar

Imagine principala
Snapchat - Cum a ajuns sa valoreze peste 10 miliarde dolari o aplicatie construita pe ideea mesajelor care dispar
​Snapachat este o aplicatie creata in 2011 si la acel moment nimic nu anunta succesul care va veni. Aplicatia pentru mobil este construita pe ideea mesajelor care dispar la cateva secunde dupa ce sunt citite, iar popularitatea acestui mic program are o serie de explicatii neasteptate si in unele cazuri dubioase.Snapchat a devenit un fenomen, aplicatia lanseaza noi servicii platite, dar apar si primele semne ca este posibil ca valoarea financiara sa fi fost exagerata, lucru intalnit si la alte startup-uri din IT.

Evan Spiegel este numele celui care a avut in 2011 ideea de a lansa un startup neobsinuit: o aplicatie de mesagerie pentru mobil la care mesajele trimise dispar la foarte scurt timp dupa ce sunt citite de destinatar. Acum, cel care trimite poate seta timpul dupa care mesajul se autodistruge, intervalul fiind intre una si zece secunde.

Colegii lui Spiegel de la Stanford University nu s-au aratat impresionati de idee, insa nu a contat. Adolescentil au fost categoria de public absolut incantata de ideea unor mesaje care dispar automat. In prezent, Snapchat are peste 100 de milioane de utilizatori care ajung sa vizioneze zilnic un total de 6 miliarde de video-uri scurte.

De ce a avut atat de mare succes aplicatia? Adolescentilor le-a placut mult ideea unei aplicatii prin care pot sa se exprime mai liberi si sa trimita ce poze si ce video-uri vor, stiind ca acestea vor disparea imediat, deci nu vor putea fi compromisi. Insa aplicatia are si o parte mai intunecata fiindca incurajat si trimiterea unor clipuri sau fotografii indecente, cu continut sexual explicit intre adolescenti. Pe Facebook multi nu au curaj sa puna poze explicite fiindca mesajele raman acolo si pot fi usor share-uite. Au existat multe cazuri in care baietii s-au razbunat pe foste iubite, facand publice poze indecente din trecut cu acestea.

Evident ca userii de Snapchat pot fotografia ecranul telefonului, astfel ca disparitia imaginii compromitatoare nu va fi definitiva. Mai mult, recent Snapchat a lansat un serviciu prin care, contra cost, poti revedea cateva mesaje din trecut. Totusi, ideea mesajelor efemere pe care a fost construita aplicatia ramane in picioare.

Cei de la Snapchat spun ca popularitatea aplicatiei nu sta in continutul explicit, ci in atractia pe care o creeaza aceste mesaje efemere, in atractivitatea de care sunt inconjurate, in opozitie cu aplicatii precum Facebook sau Twitter in care mesajele raman ani buni.



Aplicatia ii atrage mai ales pe cei care vor sa fie diferiti, iar "presiunea sociala" de a primi like-uri este mai mica. Sunt tineri care sufera daca nu primesc multe like-uri la ceva postat pe Facebook, se simt jigniti sau neglijati si sterg ce au postat. Pe Snapchat presiunea e mult mai mica si tinerii se simt mai in largul lor. Baza de utilizatori este constituita de tineri cu varste intre 16 si 25 de ani.

Snapchat nu este foarte cunoscuta in Romania, insa in SUA, compania sustine ca 60% dintre tinerii intre 13 si 34 de ani care detin un smartphone sunt si utilizatori ai aplicatiei.

Snapchat este cotata in randul celor mai valoroase zece startup-uri din lume, cu o valoare de aproximativ 12 miliarde dolari, maximul fiind in mai anul curent, 16 miliarde dolari. Totul insa in contextul in care compania nu a lansat decat in octombrie 2014 servicii de pe urma carora sa obtina bani.

Mai mult, recent, unul dintre investitori a estimat ca Snapchat valoreaza cu 25% mai putin decat in urma cu cinci luni, ceea ce a pus "pe jar" piata, revenind tema atat de des intalnita in randul startup-urilor de tehnologie: cum este posibil sa ajunga sa valoreze miliarde o companie care realizeaza venituri mici si nu a avut niciodata profit?

Raspunsuriile vin insa si sunt legate de numarul mare de utilizatori si de faptul ca aplicatia mobila a devenit un fenomen in randul adolescentilor si a lansat o serie de servicii cu care sa monetizeze succesul: parteneriate cu diverse institutii de presa pentru share-uirea de continut media, dar si parteneriate cu companii, pentru selfie-uri personalizate.

Snapchat a devenit celebra si fiindca in 2013 ar fi refuzat o oferta de preluare venita de la Facebook, oferta despre care sursele spun ca s-ar cifra la 3 miliarde dolari. La jumatate lui 2013 se spunea ca Snapchat ar valora cam 800 milioane dolari, iar azi, undeva intre 10-12 miliarde dolari.

Insa problema este, precum la alte startup-uri din tehnologie, ca Snapchat nu a obtinut profit inca, iar cifra de afaceri, desi nu a fost comunicata, este estimata la aproximativ 100 milioane dolari/an.  Brand-urile sunt insa sceptice in a investi intr-o aplicatie in care mesajele si clipurile dispar repede si nu stau, precum pe YouTube unde strang vizualizari si pot fi distribuite catre un numar mare de oameni.  

Snapchat este, asadar, un fenomen datorita numarului mare de utilizatori si specificului mesajelor care se autodistrug, intr-o lume in care pe online continutul nu dispare. Insa aplicatia Snapchat este si un paradox fiindca multi investitori se intreaba cum poate ea sa ajunga pe profit.



Surse: Guardian, Financial Times, AFP, Washington Post
Parallax

Vizualizari
351
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 

  Ultimele știri

 

Cookie Settings