Avanpremiera How to Web 2016. Robert Knapp, fondator CyberGhost: ”Daca faci 1 euro in Romania, ai putere pentru 2 euro”.
Imagine principala
OperRobert, investitor german, a dezvoltat CyberGhost in Romania dupa ce un articol din TechCrunch i-a pus ”pe radar” inginerii din Bucuresti. Mihai, investitor roman, fondator Gloria Food, a dezvoltat in Romania o solutie pentru restaurante pe care o vinde in Statele Unite. Dan, director IoT la Bitdefender sta cu ochii pe cateva startup-uri romanesti de hardware care, spera el, ar putea deveni succese internationale. Prezente obisnuite printre antreprenorii de la How To Web, cei trei descriu pentru cititorii StartupCafe.ro cum e viata de startup in Romania.
Operator video: Victor Cozmei, Montaj: Balázs Nitsch-Petioky
Robert Knapp - cofounder si CEO CyberGhost
StartupCafe.ro: Care a fost primul lucru la care te-ai gandit cand ai venit in Romania sa deschizi un startup?
Robert Knapp: Aveam o problema de rezolvat, sa formez o echipa. Fiind in Germania, m-am uitat prima data la Berlin, un loc foarte ”fierbinte” in acest moment in Europa. M-am uitat la Londra, desigur la Silicon Valey si la Tel Aviv. Erau hotspot-urile unde puteam merge.
In timp ce faceam cercetarea am dat peste un articol in Techcrunch, cu titlul: ”Sunt universitatile din Bucuresti capabile sa rezolve problema din Silicon Valey?” Iar in articol se spunea cum o multime de companii din Silicon Valey cauta sa angajeze ingineri romani. Deci, pana la acest articol, Romania nu era deloc pe radarul meu. Dar, citind articolul, mi-am pus cateva intrebari. Daca tipii din Silicon Valey incearca sa angajeze talente din Romania, la doar doua ore de zbor de mine, atunci hai sa zbor pana acolo. Si asta am facut.
Am venit in Bucuresti, prima data in 2011, sa vad putin cum arata "peisajul" si am vazut ca, intr-adevar, Romania, in special Bucurestiul, este un loc unde faceti mult outsourcing, multe produse sunt dezvoltate aici, aveti multe companii care ofera suport pentru produse, aveti multe call centers aici, care ofera suport tehnic pentru produse si aveti trei universitati care in fiecare an alimenteaza piata cu absolventi. In 2011, nivelul salariilor era mult mai scazut decat in Silicon Valey sau Berlin sau altundeva deci am verificat ecosistemul si am zis "hai sa incerc!"
StartupCafe.ro: Ai listat cateva dintre avantajele competitive si cel mai important dintre ele, probabil, este capitalul uman. Ce provocari ai gasit aici?
Robert Knapp: Asadar, aceea a fost oportunitatea pe care am vazut-o. Am inceput efectiv si ne-am lovit de primele probleme si provocari. Problemele sunt legate chiar de ceea ce spuneam mai inainte. Se face mult outcourcing si newsourcing dar nu se prea dezvolta produse. Deci lipsesc adevaratele startup-uri, companiile care au idei si dezvolta produse noi. Si daca aceasta infrastructura lipseste atunci ratezi 70-80% din ceea ce o companie ar putea sa angajeze.
Deci, ai inginerii dar nu ai oamenii de marketing, cei de vanzari, nu ai managerii de produs, nu ai oameni la nivelul intermediar de management. Daca privesti piata acum, cand e vorba sa angajezi oameni aici e problema. Asta e provocarea aici. De ce e asa? Ecosistemul din Bucuresti nu e asa de dezvoltat precum in Silicon Valey, Berlin sau Tel Aviv. Iar motivul este foarte simplu: sunteti cu cativa ani in urma. Nu exista companii precum Facebook aici, sau Yahoo ori Sound Cloud in Berlin. Lipsesc marile povesti de succes.
StartupCafe.ro: Sa discutam putin despre capital, despre banii care pun in miscare tot ecosistemul. Am impresia ca Romania este, cumva, in afara hartii pe care se misca marile capitaluri. Esti de acord?
Robert Knapp: Sunt de acord dar mintea mea este structurata diferit. Nu ma uit la probleme, ci la oportunitati sau posibilitati. Deci, daca nu ai acces la investitii, ce poti face? Alternativa este bootstrapping-ul. Adica atunci cand nu gasesti finantare, incepe cu banii tai, cu bani putini! Asta inseamna bootstrap. Poti face asta in Romania? Bineinteles! Este chiar locul potrivit.
De ce? Pentru ca din 2011, cand asa cum spuneam salariile erau destul de scazute, chiar daca intre timp au mai crescut, au ramas totusi competitive, cu 30% sub nivelul din Berlin. Iar dintre cele patru destinatii pe care l-am pomenit anterior Berlin este cel mai ieftin. Pe de alta parte, daca privesti costul vietii si cheltuielile pe care le ai, daca luam Germania - care este undeva pe la mijloc - ca fiind 100%, Romania este undeva la jumatate.
Deci, daca faci 1 euro in Romania, ai putere pentru 2 euro. Si daca vei combina acesti doi factori, chiar poti sa faci boostrap de aici. Iar asta e o oportunitate si, apropo, asta fac oamenii aici. Adica pornesc o afacere aici, tin costurile jos, costul vietii e scazut, si fac boostrap (n.r. adica pornesc cu ce bani au). Si chiar acesta este acum avantajul competitiv al CyberGhost, de exemplu. Concuram cu companii de VPN (n.r.- Virtual Private Network, retea virtuala privata) din toata lumea dar noi suntem in Bucuresti. Si stiu foarte exact ca daca noi cheltuim 1 euro pe infrastructura sau echipa, oriunde in lume concurenta trebuie sa cheltuie 2-3 euro. Deci, chiar putem sa scoatem untul din concurenti! :)
Mihai Anghel - cofounder & Business Manager Gloria Food
StartupCafe.ro: Mihai, ai un startupcare vinde in Statele Unite o solutie pentru restaurante. Ce ti se pare ca lipseste fundamental si ar trebui, cumva, rezolvat cat mai repede in ecosistemul startup-urilor din Romania?
Mihai Anghel: In primul rand, din punct de vedere guvernamental, administrativ, cred ca lipsesc niste initiative legislative care sa ajute. De exemplu, o chestie foarte specifica, nu ai o modalitate de a fi scutit de impozit pentru profitul reinvestit. In zona asta de startup, investesti foarte mult in oameni, in salarii, si asa mai departe, chestie pentru care nu poti fi scututu de impozit. E pacat! Pe de alta parte sunt ajutoare mari, pentru firme mari, tot de IT, ceea ce nu e un lucru rau dar cred ca zona asta de startup ar putea si ea beneficia de niste facilitati.
StartupCafe.ro: La capitolul finantari private cum ti se pare ca stau lucrurile? Avem capital care sa vina si sa serveasca toate ideile, macar cele interesante, care se arunca in arena asta?
Mihai Anghel: Cred ca stam mult mai bine decat acum cativa ani, eu personal cunosc cateva firma care au fost aici, alaturi de noi si unele s-au mutat, altele inca sunt aici dupa ce au luat o investitie si le merge foarte bine, cred ca in momentul acesta daca ai o afacere care are un potential clar, poti accesa o investitie, nu suntem inca la stadiu la care se intampla lucrurile astea in America, unde chiar si fara un potential dovedit, esti in stare sa accesezi resursele. Nu suntem chiar acolo dar, oricum este foarte bine, as zice...
StartupCafe.ro: E problema noastra sau e problema lor? Mai avem noi ceva de facut? Nu-i atragem noi cu ce trebuie sau pur si simplu nu ne-au descoperit ei?
Mihai Anghel: Cred ca este putin din fiecare...Pe de o parte, startup-urile din Romania sunt putine la numar, pe de alta parte sunt startup-uri cu o investitie foarte mica. Adica nu ai startup-uri cum e in State unde cineva, din banii personali a investit jumatate de milion (de dolari) a facut o afacere relativ functionala, dupa care cauta o finantare de Serie A. La noi, oameni pot investi din buzunarul propriu 10-20.000 de euro, dupa care cauta un angel investor si deja trebuie sa ai o idee foarte bine pusa la punct sa gasesti investitor chiar si angel investor. Asa ca, e un pic mai dificil. In afara, sunt oameni care au suficienta forta financiara ca, atunci cand cred intr-o idee, sa investeasca suficient de mult incat sa o faca functionala si, la urma, sigur, e mult mai usor sa accesezi si fonduri de la investitori.
StartupCafe.ro: Experienta voastra, cu ceea ce faceti voi, respectiv o solutie pentru restaurante, pe care voi o testati o puneti pe piata acum...Din experienta voastra de antreprenori, ce a fost mai greu: sa adunati banii, sa gasiti oamenii, sa dezvoltati ideea?
Mihai Anghel: Toate lucrurile sunt dificile dar, in cazul nostru, particular, cred ca partea cea mai dificila a fost insasi realizarea unui model functional de afaceri. Adica, un startup inseamna un experiment. Tot incerci diferite lucruri pana cand reusesti sa inchegi o solutie. In cazul nostru, am incercat ceva inovativ si ca model de afaceri, in primul rand avem 70% din restaurantele cu care lucram in SUA si a fost un mare experiment sa gasim o solutie prin care o firma din alta tara, reuseste sa fie relevanta pe plan local, in SUA. Aici a fost o mare provocare pe care, zic eu ca am reusit sa o rezolvam.
Dan Berte - Internet of things director Bitdefender
StartupCafe.ro: Cum stam cu infrastructura pentru startup-uri, in comparatie cu hotspot-urile consacrate?
Dan Berte: Bine. Mai bine decat anul trecut sau acum 5 ani! Intrebarea e daca crestem suficient de repede comparativ cu pietele din jur sau cu zone de startup din tarile din apropiere sau daca ne mai comparam in continuare cu Londa, Berlin si San Francisco, Silicon Valey. Cred ca una din probleme sunt banii, adica finantarea care ar trebui sa vina la startup-uri.
StartupCafe.ro: Pare ca banii vin, totusi, destul de greu. De ce?
Dan Berte: Am observat in decursul interactiunii cu colegii de prin Europa si din Silicon Valey ca banii vin pe niste criterii de familiaritate. Exista o anumita incredere, cumva, vei fi introdus unor oameni care au bani sa iti finanteze afacerea. Probabil ca si in Romania sunt bani doar ca nu sunt directionati catre afacerile startup. Dar cred ca se ajunge acolo, pentru ca intai trebuie sa avem masa critica de startup-uri care, la un moment dat sa faca un exit, iar oamenii care fac exit o sa vina in urma si sa ridice alte startup-uri, sa-i introduca probabil catre investitori.
StartupCafe.ro: Spunea Robert Knapp ca ne-ar trebui cateva povesti de succes. As completa eu: nu avem, inca, startup-uri convingatoare, mai ales in hardware...ce zici?
Dan Berte: Daca e sa dau cateva nume, am mare incredere ca Scooterson o sa aiba un succes si, atentie, interesant pentru zona de hardware, incepem sa avem foarte multe startup-uri viabile, care fac succes international. Probabil Vector sau Scooterson care scoate un produs solid in curand si va fi vandabil, Woogie e interesant si deja primesc finantare, deci sunt cativa care au ajuns si la finantare si la metode solide de dezvoltat un produs viabil in pietele straine.
Uite...ma gandesc la Pegas de exemplu, o companie romaneasca ce foloseste resurse locale pentru dezvoltarea de noi design-uri pentru produsele loc are au un feel clasic si apoi piata de manufactura globala pentru outsourcing-ul de tot felul de prin Asia iar acum vor sa isi faca bicicletele mai destepte. Nu neaparat ca in Star Trek ci un pic mai smart pentru viata de zi cu zi. Si fac lucrurile astea de aici.
Oamenii acestia , cand o sa isi faca exit-uri sau cand o sa ajunga la piete mai mari si o sa fie sustinuti cu mai multi bani pentru afacerile lor, ca sa creasca, sunt convins ca se vor intoarce in Romania, in zona noastra de startup-uri ca sa-i ajute pe altii sa creasca.