Ovidiu Popica

Avanpremiera How to Web 2016. Robert Knapp, fondator CyberGhost: ”Daca faci 1 euro in Romania, ai putere pentru 2 euro”.

Imagine principala
Avanpremiera How to Web 2016. Robert Knapp, fondator CyberGhost: ”Daca faci 1 euro in Romania, ai putere pentru 2 euro”.
OperRobert,
investitor german, a dezvoltat CyberGhost in Romania dupa ce un articol
din TechCrunch i-a pus ”pe radar” inginerii din Bucuresti. Mihai,
investitor roman, fondator Gloria Food, a dezvoltat in Romania o solutie
pentru restaurante pe care o vinde in Statele Unite. Dan, director IoT
la Bitdefender sta cu ochii pe cateva startup-uri romanesti de hardware
care, spera el, ar putea deveni succese internationale. Prezente
obisnuite printre antreprenorii de la How To Web, cei trei descriu
pentru cititorii StartupCafe.ro cum e viata de startup in Romania.



Operator video: Victor Cozmei, Montaj: Balázs Nitsch-Petioky

Robert Knapp - cofounder si CEO CyberGhost

StartupCafe.ro: Care a fost primul lucru la care te-ai gandit cand ai venit in Romania sa deschizi un startup?

Robert
Knapp:
Aveam o problema de rezolvat, sa formez o echipa. Fiind in
Germania, m-am uitat prima data la Berlin, un loc foarte ”fierbinte” in
acest moment in Europa. M-am uitat la Londra, desigur la Silicon Valey
si la Tel Aviv. Erau hotspot-urile unde puteam merge.

In timp ce
faceam cercetarea am dat peste un articol in Techcrunch, cu titlul:
”Sunt universitatile din Bucuresti capabile sa rezolve problema din
Silicon Valey?” Iar in articol se spunea cum o multime de companii din
Silicon Valey cauta sa angajeze ingineri romani. Deci, pana la acest
articol, Romania nu era deloc pe radarul meu. Dar, citind articolul,
mi-am pus cateva intrebari. Daca tipii din Silicon Valey incearca sa
angajeze talente din Romania, la doar doua ore de zbor de mine, atunci
hai sa zbor pana acolo. Si asta am facut.

Am venit
in Bucuresti, prima data in 2011, sa vad putin cum arata "peisajul" si
am vazut ca, intr-adevar, Romania, in special Bucurestiul, este un loc
unde faceti mult outsourcing, multe produse sunt dezvoltate aici, aveti
multe companii care ofera suport pentru produse, aveti multe call
centers aici, care ofera suport tehnic pentru produse si aveti trei
universitati care in fiecare an alimenteaza piata cu absolventi. In
2011, nivelul salariilor era mult mai scazut decat in Silicon Valey sau
Berlin sau altundeva deci am verificat ecosistemul si am zis "hai sa
incerc!"

StartupCafe.ro: Ai listat cateva dintre avantajele
competitive si cel mai important dintre ele, probabil, este capitalul
uman. Ce provocari ai gasit aici?


Robert Knapp: Asadar, aceea a
fost oportunitatea pe care am vazut-o. Am inceput efectiv si ne-am lovit
de primele probleme si provocari. Problemele sunt legate chiar de ceea
ce spuneam mai inainte. Se face mult outcourcing si newsourcing dar nu
se prea dezvolta produse. Deci lipsesc adevaratele startup-uri,
companiile care au idei si dezvolta produse noi. Si daca aceasta
infrastructura lipseste atunci ratezi 70-80% din ceea ce o companie ar
putea sa angajeze.

Deci, ai inginerii dar nu ai oamenii de marketing,
cei de vanzari, nu ai managerii de produs, nu ai oameni la nivelul
intermediar de management. Daca privesti piata acum, cand e vorba sa
angajezi oameni aici e problema. Asta e provocarea aici. De ce e asa?
Ecosistemul din Bucuresti nu e asa de dezvoltat precum in Silicon Valey,
Berlin sau Tel Aviv. Iar motivul este foarte simplu: sunteti cu cativa
ani in urma. Nu exista companii precum Facebook aici, sau Yahoo ori
Sound Cloud in Berlin. Lipsesc marile povesti de succes.

StartupCafe.ro:
Sa discutam putin despre capital, despre banii care pun in miscare tot
ecosistemul. Am impresia ca Romania este, cumva, in afara hartii pe care
se misca marile capitaluri. Esti de acord?


Robert Knapp: Sunt de
acord dar mintea mea este structurata diferit. Nu ma uit la probleme,
ci la oportunitati sau posibilitati. Deci, daca nu ai acces la
investitii, ce poti face? Alternativa este bootstrapping-ul. Adica
atunci cand nu gasesti finantare, incepe cu banii tai, cu bani putini!
Asta inseamna bootstrap. Poti face asta in Romania? Bineinteles! Este
chiar locul potrivit.

De ce? Pentru ca din 2011, cand asa cum
spuneam salariile erau destul de scazute, chiar daca intre timp au mai
crescut, au ramas totusi competitive, cu 30% sub nivelul din Berlin. Iar
dintre cele patru destinatii pe care l-am pomenit anterior Berlin este
cel mai ieftin. Pe de alta parte, daca privesti costul vietii si
cheltuielile pe care le ai, daca luam Germania - care este undeva pe la
mijloc - ca fiind 100%, Romania este undeva la jumatate.

Deci, daca faci
1 euro in Romania, ai putere pentru 2 euro. Si daca vei combina acesti
doi factori, chiar poti sa faci boostrap de aici. Iar asta e o
oportunitate si, apropo, asta fac oamenii aici. Adica pornesc o afacere
aici, tin costurile jos, costul vietii e scazut, si fac boostrap (n.r.
adica pornesc cu ce bani au). Si chiar acesta este acum avantajul
competitiv al CyberGhost, de exemplu. Concuram cu companii de VPN (n.r.-
Virtual Private Network, retea virtuala privata) din toata lumea dar
noi suntem in Bucuresti. Si stiu foarte exact ca daca noi cheltuim 1
euro pe infrastructura sau echipa, oriunde in lume concurenta trebuie sa
cheltuie 2-3 euro. Deci, chiar putem sa scoatem untul din concurenti!
:)

Mihai Anghel - cofounder & Business Manager Gloria Food

StartupCafe.ro:
Mihai, ai un startupcare vinde in Statele
Unite o solutie pentru restaurante. Ce ti se pare ca lipseste
fundamental si ar trebui, cumva, rezolvat cat mai repede in ecosistemul
startup-urilor din Romania?


Mihai Anghel: In primul rand, din
punct de vedere guvernamental, administrativ, cred ca lipsesc niste
initiative legislative care sa ajute. De exemplu, o chestie foarte
specifica, nu ai o modalitate de a fi scutit de impozit pentru profitul
reinvestit. In zona asta de startup, investesti foarte mult in oameni,
in salarii, si asa mai departe, chestie pentru care nu poti fi scututu
de impozit. E pacat! Pe de alta parte sunt ajutoare mari, pentru firme
mari, tot de IT, ceea ce nu e un lucru rau dar cred ca zona asta de
startup ar putea si ea beneficia de niste facilitati.

StartupCafe.ro:
La capitolul finantari private cum ti se pare ca stau lucrurile? Avem
capital care sa vina si sa serveasca toate ideile, macar cele
interesante, care se arunca in arena asta?


Mihai Anghel: Cred ca
stam mult mai bine decat acum cativa ani, eu personal cunosc cateva
firma care au fost aici, alaturi de noi si unele s-au mutat, altele inca
sunt aici dupa ce au luat o investitie si le merge foarte bine, cred ca
in momentul acesta daca ai o afacere care are un potential clar, poti
accesa o investitie, nu suntem inca la stadiu la care se intampla
lucrurile astea in America, unde chiar si fara un potential dovedit,
esti in stare sa accesezi resursele. Nu suntem chiar acolo dar, oricum
este foarte bine, as zice...

StartupCafe.ro: E problema noastra
sau e problema lor? Mai avem noi ceva de facut? Nu-i atragem noi cu ce
trebuie sau pur si simplu nu ne-au descoperit ei?


Mihai Anghel:
Cred ca este putin din fiecare...Pe de o parte, startup-urile din
Romania sunt putine la numar, pe de alta parte sunt startup-uri cu o
investitie foarte mica. Adica nu ai startup-uri cum e in State unde
cineva, din banii personali a investit jumatate de milion (de dolari) a
facut o afacere relativ functionala, dupa care cauta o finantare de
Serie A. La noi, oameni pot investi din buzunarul propriu 10-20.000 de
euro, dupa care cauta un angel investor si deja trebuie sa ai o idee
foarte bine pusa la punct sa gasesti investitor chiar si angel investor.
Asa ca, e un pic mai dificil. In afara, sunt oameni care au suficienta
forta financiara ca, atunci cand cred intr-o idee, sa investeasca
suficient de mult incat sa o faca functionala si, la urma, sigur, e mult
mai usor sa accesezi si fonduri de la investitori.

StartupCafe.ro:
Experienta voastra, cu ceea ce faceti voi, respectiv o solutie pentru
restaurante, pe care voi o testati o puneti pe piata acum...Din
experienta voastra de antreprenori, ce a fost mai greu: sa adunati
banii, sa gasiti oamenii, sa dezvoltati ideea?


Mihai Anghel:
Toate lucrurile sunt dificile dar, in cazul nostru, particular, cred ca
partea cea mai dificila a fost insasi realizarea unui model functional
de afaceri. Adica, un startup inseamna un experiment. Tot incerci
diferite lucruri pana cand reusesti sa inchegi o solutie. In cazul
nostru, am incercat ceva inovativ si ca model de afaceri, in primul rand
avem 70% din restaurantele cu care lucram in SUA si a fost un mare
experiment sa gasim o solutie prin care o firma din alta tara, reuseste
sa fie relevanta pe plan local, in SUA. Aici a fost o mare provocare pe
care, zic eu ca am reusit sa o rezolvam.

Dan Berte - Internet of things director Bitdefender

StartupCafe.ro: Cum stam cu infrastructura pentru startup-uri, in comparatie cu hotspot-urile consacrate?

Dan
Berte:
Bine. Mai bine decat anul trecut sau acum 5 ani! Intrebarea e
daca crestem suficient de repede comparativ cu pietele din jur sau cu
zone de startup din tarile din apropiere sau daca ne mai comparam in
continuare cu Londa, Berlin si San Francisco, Silicon Valey. Cred ca una
din probleme sunt banii, adica finantarea care ar trebui sa vina la
startup-uri.

StartupCafe.ro: Pare ca banii vin, totusi, destul de greu. De ce?

Dan
Berte:
Am observat in decursul interactiunii cu colegii de prin Europa
si din Silicon Valey ca banii vin pe niste criterii de familiaritate.
Exista o anumita incredere, cumva, vei fi introdus unor oameni care au
bani sa iti finanteze afacerea. Probabil ca si in Romania sunt bani doar
ca nu sunt directionati catre afacerile startup. Dar cred ca se ajunge
acolo, pentru ca intai trebuie sa avem masa critica de startup-uri care,
la un moment dat sa faca un exit, iar oamenii care fac exit o sa vina
in urma si sa ridice alte startup-uri, sa-i introduca probabil catre
investitori.

StartupCafe.ro: Spunea Robert Knapp ca ne-ar trebui
cateva povesti de succes. As completa eu: nu avem, inca, startup-uri
convingatoare, mai ales in hardware...ce zici?


Dan Berte: Daca e
sa dau cateva nume, am mare incredere ca Scooterson o sa aiba un succes
si, atentie, interesant pentru zona de hardware, incepem sa avem foarte
multe startup-uri viabile, care fac succes international. Probabil
Vector sau Scooterson care scoate un produs solid in curand si va fi
vandabil, Woogie e interesant si deja primesc finantare, deci sunt
cativa care au ajuns si la finantare si la metode solide de dezvoltat un
produs viabil in pietele straine.

Uite...ma gandesc la Pegas de
exemplu, o companie romaneasca ce foloseste resurse locale pentru
dezvoltarea de noi design-uri pentru produsele loc are au un feel clasic
si apoi piata de manufactura globala pentru outsourcing-ul de tot felul
de prin Asia iar acum vor sa isi faca bicicletele mai destepte. Nu
neaparat ca in Star Trek ci un pic mai smart pentru viata de zi cu zi.
Si fac lucrurile astea de aici.

Oamenii acestia , cand o sa isi
faca exit-uri sau cand o sa ajunga la piete mai mari si o sa fie
sustinuti cu mai multi bani pentru afacerile lor, ca sa creasca, sunt
convins ca se vor intoarce in Romania, in zona noastra de startup-uri ca
sa-i ajute pe altii sa creasca.
Parallax

Vizualizari
46
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri