Problemele afacerilor de familie. Businessurile din tarile emergente au parte de mai multe conflicte
raluca.abrihann

Problemele afacerilor de familie. Businessurile din tarile emergente au parte de mai multe conflicte

Imagine principala
Problemele afacerilor de familie. Businessurile din tarile emergente au parte de mai multe conflicte
Aproape jumatate din afacerile de familie din economiile emergente raporteaza conflicte intre membrii familiei, arata un studiu realizat de EY Romania. Cum se explica acest lucru si cum pot aceste afaceri sa devina si sa ramana profitabile si de succes in contextul in care se confrunta in mod curent cu conflicte interne.

48% din companiile aflate in economiile emergente au declarat ca au trecut printr-un conflict intern, comparativ cu 43% dintre companiile din economiile dezvoltate. O explicatie posibila pentru aceasta diferenta este perioada mai scurta de existenta a afacerilor de familie din prima categorie, care nu a permis maturizarea proceselor de comunicare, dar si mediul economic mai turbulent in care evolueaza acestea.

Doua tipuri de activitati sunt extrem de importante pentru reducerea conflictelor in cadrul celor mai mari afaceri de familie din lume:

1. Comunicare constanta
Comunicarea reprezinta cel mai important factor care reduce incidenta conflictelor in afacerile de familie, conform participantilor la studiul EY. Respondentii declara in procent de 90% ca organizeaza in mod regulat sedinte de familie sau intalniri cu actionarii pentru a discuta probleme de afaceri, iar 64% au un consiliu de familie care se intruneste periodic.

"Cea mai importanta componenta a unei afaceri de familie este familia insasi. Dezacordurile sunt inevitabile, insa, in lipsa unei comunicari constante intre membrii familiei, acestea pot avea un impact negativ asupra angajatilor, procesului decizional din firma si reputatiei companiei. Pe de alta parte, comunicarea pe marginea problemelor de business creste gradul de implicare si responsabilizare in jurul afacerii si accelereaza viteza de reactie a companiei la schimbarile din piata," a spus Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY Romania.

2. Actiuni de tip corporate social responsibility aduna familia in jurul unor activitati cu componenta emotionala

In cadrul celor mai mari afaceri de familie din lume, atitudinea fata de activitatile de tip corporate social responsibility (CSR) sunt in corelatie inversa cu incidenta conflictelor. In general, cu cat activitatile de CSR sunt mai importante pentru familie, cu atat apar mai putine conflicte.

Conflictele nerezolvate erodeaza atat relatiile dintre membrii familiei, cat si afacerea:

1. Angajatii - Atunci cand membrii familiei sunt in conflict, ii pot antrena in dezacord si pe angajati; in plus, acestia primesc mesaje contradictorii care paralizeaza procesul de decizie. Conflictul intensifica frictiunile din companie, reduce comunicarea si conduce la nesiguranta in privinta directiei strategice a business-ului.

2. Vid de putere - Conflictul ramane rareori fara urmari pentru membrii familiei implicati in afacere. De exemplu, pot ajunge la situatii in care se evita reciproc. In cel mai bun caz, aceasta evitare conduce la decizii intarziate, iar, in cel mai rau caz, la vid de putere.

3. Imaginea si reputatia firmei - Conflictele de familie pot avea efecte devastatoare asupra reputatiei si brandului afacerii de familie. Pe masura ce zvonurile legate de conflict se intensifica, stabilitatea afacerii poate fi pusa sub semnul intrebarii, fapt care afecteaza disponibilitatea furnizorilor si a altor parti interesate de a mai acorda credit afacerii, iar clientii pot incepe sa evite achizitiile de la compania in cauza. Nu in ultimul rand, talentele de top vor fi atrase intr-o masura mai mica de firma respectiva.

"In cazul conflictelor dificile din cadrul afacerilor de familie este foarte important sa existe un proces formal de rezolvare a acestora; la fel de important este sa se admita faptul ca exista un conflict si ca procesul de rezolvare trebuie initiat. Procesul ar trebui sa structureze responsabilitatile legate de detectarea conflictului, de pasii care trebuie urmati pentru rezolvare, de monitorizarea rezultatelor, de analiza si feedback post-conflict," a declarat Alexandru Lupea, Partener si Strategic Growth Markets Leader, EY Romania.

Studiul a analizat 525 de business-uri, avand o medie a cifrei de afaceri de 3,48 miliarde dolari si 12.000 de angajati. Acestea se numara printre cele mai vechi, mai mari si mai de succes afaceri de familie din lume.
Parallax

Vizualizari
85
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 

  Ultimele știri

 

Cookie Settings