Trei tineri romani lansau anul trecut un startup menit sa ajute companiile sa isi cunoasca mai bine utizitarii aplicatiilor lor web sau mobile - o latura in care marile companii investesc tot mai mult in ultimii ani din dorinta de a detine tot mai multe date despre comportamentul clientilor lor. Care este poveste lor si cum functioneaza de fapt solutia pe care o aduc in piata.Claudiu Murariu, Alex Stoia si Iuliana Murariu, dupa mai bine de 5 ani in care au lucrat impreuna la alte doua proiecte in acelasi domeniu, al datelor despre comportamentul utilizatorilor, au descoperit o nevoie tot mai dezbatuta in piata, nevoie companiilor de a-si cunoaste cat mai bine utilizatorii. Asa a aparut InnerTrends.
"Am creat InnerTrends dupa ce la startup-ul anterior am reusit printr-un proces de optimizare continua sa obtinem rate de conversie foarte mari. Intreg business-ul depindea de acest aspect caci achizitia de utilizatori noi costa foarte mult, asa ca trebuia sa avem rezultate foarte bune cu cei care ne utilizau produsul, adica trebuia sa livram un user experience impecabil inca de la prima interactiune. Ca sa facem asta, trebuia sa intelegem tot procesul (de la logarea utilizatorului pana la navigarea pe site) si sa luam decizii practice din perspectiva business-ului", explica Claudiu Murariu.
Solutia propusa de ei este o platforma web care analizeaza datele despre utilizatorii aflati la prima interactiune cu aplicatia unei companii si indica actiunile pe care le fac utilizatorii astfel incat un numar cat mai mare dintre ei sa foloseasca aplicatia.
"Pe scurt, optimizam procesul de user onboarding al clientilor nostri", adauga fondatorul startup-ului.
Cu alte cuvinte InnerTrends este o solutie dedicata aplicatiilor web si mobile, sau orice sistem unde utilizatorul trebuie sa se autentifice pentru a folosi produsul. Un prim pas este colectarea datelor, proces pe care InnerTrends il face automat. Datele sunt apoi procesate si analizele, sunt oferite companiilor sub forma de raspunsuri la intrebari intr-o interfata web. Pe baza acelor raspunsuri, InnerTrends permite si automatizarea actiunilor de marketing astfel incat sa asigure o conversie cat mai mare a utilizatorilor care raman si folosesc aplicatia.
"Ne-am dat seama ca e nevoie de InnerTrends - un instrument care analizeaza platformele de tip SaaS, culege informatii esentiale despre comportamentul utilizatorilor cu ajutorul unor intrebari simple (de tipul: unde renunta utilizatorii site-ului meu in procesul de inregistrare, de ce unii dintre ei pleaca si altii raman pana la final? cat timp le ia sa termine mecanismul de logare?) si ofera companiilor raspunsuri/analize utile pentru a creste business-ul", explica Claudiu Murariu.
De obicei, toate aceste intrebari sunt adresate de un expert in analiza de date, insa startup-ul propune un soft crea inlocuiasca acest expert. .
Dupa ce sunt stranse toate aceste date, sunt prezentate intr-un nou format care poate fi inteles atat de managerii de produs, cat si de cei de business.
"Iar pentru ca rezultatul nu este un raport complicat, ci efectiv un rationament de business care reiese din analiza datelor si poate fi aplicat imediat", mai adauga Morariu.
Mai mult, ei vor prin softul dezvoltat de InnerTrends sa aduca pe piata
un serviciu care sa poate fi folosit si de cei care nu au expertiza in domeniul analizei de date.
"Softul poate fi folosit si de manageri de produs, marketeri sau oameni in functii de executie care au nevoie de raspunsuri la intrebari legate de business, dar nu sunt specialisti in analiza datelor Instrumentele care exista acum pe piata iti pun la dispozitie rapoarte si nu raspunsuri. Daca nu ai cunostinte avansate de analiza de date sau un expert in domeniu la indemana, sunt sanse mari sa rasfoiesti rapoartele si sa nu descoperi detaliile practice care se ascund in profunzime. Drept dovada, statisticile spun ca mai mult de 50% din companiile din intreaga lume au acces la date despre utilizatorii lor (din 4 surse chiar), INSA mai putin de 50% dintre companii iau decizii pe baza acestor date", spune fondatorul startup-ului.
Rezolva aceasta problema transformand datele direct in rationamente de business care sa ii ajute pe manageri sa gaseasca problemele din procesul de onboarding al aplicatiei si sa le rezolve rapid.
Solutia se afla inca in stadiul de private beta, dar are deja cativa clienti improtanti precum Orange, Avon sau 123contactform, insa in cateva saptamani va fi pusa public si va putea fi accesata de orice companie dispusa sa plateasca un abonament lunar.
Claudiu Murariu, unul dintre fondatorii InnerTrends"Aplicatiile web de tip SaaS pot beneficia cel mai mult de pe urma optimizarii procesului de user onboarding, mai ales cele din sfera B2B unde fiecare lead care nu a finalizat procesul de onboarding reprezinta o pierdere mare pentru companie.Companiile care au peste 500 de conturi noi create pe luna pot ajunge cel mai repede la analize relevante statistic si foarte detaliate astfel incat sa poata optimiza procesul de user onboarding din primele 2 saptamani de folosire a platformei InnerTrends", sustine Claudiu Murariu.
De ce au companiile nevoie de analize de dateIn urma cu aproximativ cinci ani, serviciile de business intelligence (sisteme informatice de identificare, extragere si analizare a datelor disponibile intr-o companie) erau cautate, cu precadere, de firme si corporatii. Odata cu avansarea infrastructurii cloud, in Amazon si Google- spre exemplu, au inceput sa fie la mare cautare serviciile gratuite de web analytics, precum Google Analytics - sustin reprezentantii InnerTrends
Ei arata ca, specialistii in domeniu prezic o crestere uriasa pentru piata de BI si Big Data. Iar Marii jucatori ai acestor domenii inca vizeaza in special companiile mari. Dar, cu toate acestea, in ultimii ani din ce in ce mai multe servicii de BI sunt gandite pentru afaceri mici si mijlocii, iar serviciile de analiza ca Mixpanel, Kissmetrics si Amplitude au din ce in ce mai multa tractiune, afirma fondatorul startaup-ului.
"Insa, ca sa beneficiezi la maximum de aceste servicii, companiile mici au nevoie de experti in analiza de date ca sa ajunga la informatiile relevante din toate datele disponibile. Aici intervenim noi: luam datele existente cu privire la utilizatori si le transformam in raspunsuri pe care managerii le pot intelege si pot lua decizii pe baza lor. Suntem expertul in analiza de date", declara Murariu.
In zona de B2B, de multe ori costul aducerii unui cont nou creat se ridica la cateva zeci de euro, sau mai mult. Chiar si in zona de B2C, costul unui cont nou poate sa atinga pragul de zece euro. Deseori, din conturile create mai putin de jumatate ajung sa foloseasca produsul si mai putin de un sfert ajung sa revina dupa o saptamana, potrivit InnerTrends.
Printr-un proces de optimizare a primei experiente pe care o au acesti utilizatori in aplicatie
se poate creste rata de utilizare a aplicatiei pana la 80%, recuperarea investitiei initiale in generarea acelui cont fiind mult mai rapida. Un proces de user onboarding optimizat poate avea un efect foarte mare asupra strategiei de crestere a oricarei aplicatii web sau mobile - mai arata startup-ul.
InnerTrends a primit anul trecut o investitie de tip seed prin MVP Angels, microfondul de investitii care finanteaza startup-urile care trec prin programul de accelerare MVP Academy.