Claudiu Zamfir
Cum a adunat Călin Georgescu voturi pe TikTok, ajungând pe primul loc în turul I al Alegerilor Prezidențiale 2024, în timp ce a rămas totuși „sub radar pentru mulți dintre noi” - acestă situație a fost explicată, pentru StartupCafe.ro, de Toma Grozăvescu, expert în marketing și fondator al agenției de growth hacking Smarters. Având 8,1 milioane de utilizatori în România, aplicația chinezească joacă un rol important în marketingul online, inclusiv în cel politic.
Cu experiența sa în promovarea online a companiilor, Toma Grozăvescu a analizat și campania de TikTok a Elenei Lasconi, care a reușit să se califice în turul al doilea al Prezidențialelor, din 8 decembrie 2024, precum și prestația electorală a premierului Marcel Ciolacu, primul candidat PSD care a picat pe locul al treilea la Prezidențiale, ratând astfel runda a doua de scrutin.
„Cred că trendul acesta de video-uri create de comunitate/alți utilizatori sunt și motivul pentru care a rămas sub radar pentru mulți dintre noi Călin Georgescu” - a remarcat, printre altele Toma Grozăvescu.
Toma Grozăvescu: Dacă e să comparăm cu rezultatele altor partide, putem spune că s-a dus bine și explică parțial rezultatul pe care l-a avut.
Similar cu trendul pe care l-am văzut la alegerile europarlamentare, cuvântul cheie pare „comunitate”. Dar să le luăm pe rând:
Ca număr de urmăritori ai canalului oficial, Călin Georgescu se află pe locul 2, fiind depășit doar de George Simion de la AUR, dintre candidații la Președinție:
Un lucru interesant, dincolo de canalul oficial de TikTok al cărui număr de vizualizări a crescut constant cu cât ne apropiam de data alegerilor, sunt video-urile publicate de alte conturi de TikTok care îl menționează.
Hashtag-ul #calingeorgescu avea până ieri aproximativ 13000 de postări în care era folosit, iar #cg11 (aparent hashtagul oficial al campaniei) are aproape 8000 de postări. Video-urile acestea au de la câteva sute la sute de mii de vizualizări fiecare.
Pare că și pe partea muzicală i-a făcut competiție lui Nicolae Ciucă. Dacă acesta a avut video-uri dedicate de Dani Mocanu și Babasha, există un sunet TikTok „Susțin Călin Georgescu” folosit în peste 11000 de video-uri, la fel, multe cu zeci sau sute de mii de vizualizări.
De cealalta parte, #elenalasconi are aproximativ 5000 de video-uri, #marcelciolacu 3400. Postările despre AUR și George Simion sunt mai numeroase, însă ei sunt activi de mai mult timp pe TikTok.
Cred că trendul acesta de video-uri create de comunitate/alți utilizatori sunt și motivul pentru care a rămas sub radar pentru mulți dintre noi Călin Georgescu. Nu cunosc legea, dar bănuiesc că dacă nu sunt asociat cu candidatul/partidul, nu trebuie să folosesc acel cod de mandatar financiar în postări.
Toma Grozăvescu: Aici probabil răspunsul este mai complex și nu pot să răspund eu complet. Dar personal, văd două motive care au contribuit, din punct de vedere al marketingului/promovării.
În primul rând, Simion a fost mai mult „ținta” altor partide și a apărut mai mult în mass media tradițională. Deci au fost șanse mai mare ca oamenii să vadă și părți negative ale acestuia/candidaturii acestuia și să decidă în consecință. Cum deja încep să apară sau reapară informații despre Călin Georgescu acum că mulți au auzit de el (poate pentru prima dată).
De cealaltă parte, cam toate video-urile pe care le vezi despre Georgescu până în ziua alegerilor sunt în care el vorbește despre el sau despre viziunea sa (deși în ultimele zile au apărut și multe mesaje de susținere ale simpatizanților săi).
În al doilea rând, și cred că este avantajul pe care l-a avut Călin Georgescu în fața tuturor candidaților este imaginea pe care și-a creat-o prin mesajele care au rezonat cu o audiență clară și care au fost livrate impecabil.
De fapt, din ce observ acum, sunt trei segmente de populație cărora s-a adresat Georgescu:
Sunt 3 segmente care nu au fost deservite de ceilalți candidați sau nu la fel de bine.
Sunt sigur că experți în comunicare pot face analize mai detaliate, dar cred dacă am lua o carte de bune practici de vorbit în public, persuasiune sau programare neuro-lingvistică, am vedea că acesta bifează foarte multe bune practici.
Fraze puternice, memorabile, repetate des fac discursul său ușor de înțeles și dat mai departe.
Ce aș vrea să mai menționez, și despre acest subiect și despre aceste alegeri în general: nu ar trebui să subestimăm puterea unor mesaje ce lovesc direct în inima unei emoții.
Toma Grozăvescu: Aș zice că TikTok are 2 mari avantaje:
În primul rând, mai există impact organic (ajungi la oameni fără să plătești). Dacă în cazul altor platforme cum ar fi Facebook sau Instagram trebuie să „plătești ca să joci”, în cazul TikTok, dacă ai un video la care lumea reacționează, va ajunge la tot mai mulți oameni, fără a fi limitat la numărul de urmăritori.
În al doilea rând, audiența este mai activă decât pe alte platforme. Spun asta în primul rând pornind de la ce observăm în cazul clienților noștri din alte domenii, dar dacă iau un video și-l pun și pe TikTok și pe Instagram, pe TikTok va avea mai multe reacții (like, comentariu salvare) decât pe Instagram, mai ales dacă are un sentiment/ton mai negativ, dacă pot spune așa.
Ce mai e interesant legat de TikTok e cât de bun e algoritmul la a-ți arăta video-uri despre teme față de care ai arătat interes. Îmi amintesc când mi-am făcut prima dată cont am dat puțin scroll și după 10 video-uri cele care îmi apăreau pur și simplu mi se potriveau. Și pe pe parcurs tot se adaptează în funcție de ce preferi să privești.
Deci avem partea de impact/ ajuns la oameni, apoi adăugăm partea re-interacțiune cu acei oameni și avem o mașinărie de comunicare.
Toma Grozăvescu: Aici nu pot să mă pronunț momentan. Când am făcut o analiză manuală a postărilor legate de el, toți utilizatorii mi se păreau reali. Repet, publicul TikTok este activ și e comun pentru TikTok să creezi conținut ca răspuns la ce vezi pe platformă. În plus, aplicația face ușoară crearea de conținut.
Pe de altă parte, am văzut tiparul de comentarii la postări despre politică/ alți candidați cu mesaje de susținere pentru Georgescu, care par automatizate.
Instrumentele de analiză a conturilor de TikTok sunt mai puține și mai limitate față de alte platforme, e un subiect pe care cu siguranță o să-l explorez în perioada următoare și ar fi grozav dacă și alte persoane mai tehnice ar face-o.
Toma Grozăvescu: Este cu siguranță o surpriză, fiind cotat cu prima șansă și într-un final obținând cu aproximativ 280.000 de voturi mai puțin decât Viorica Dăncilă în primul tur din 2019.
Personal, cred că în general forța PSD în comunicare și sursa voturilor nu vine din social media ci din offline și rețeaua de organizații și persoane pe care o au la nivel național.
Dar dacă e să mă uit la aceste alegeri cred că social media și mai ales TikTok au adus un impact negativ asupra lui Marcel Ciolacu și PSD, cred că au pierdut voturi din cauza social media. De exemplu dacă sentimentul din video-urile despre Călin Georgescu este unul pozitiv, mesajele fiind de susținere până la adulație, multe dintre cele despre Marcel Ciolacu sunt negative sau ironice.
De asemenea, conținutul și tipul de discurs care funcționează pe TikTok este diferit de alte rețele sociale și cel creat de Călin Georgescu a fost mai potrivit platformei. Pe TikTok trebuie să fii mai scurt, mai la obiect și mai puternic emoțional.
Toma Grozăvescu: A fost cu siguranță prezentă pe TikTok, cifrele o arată pe locul 3 după George Simion și Călin Georgescu ca număr de urmăritori și video-uri în care este menționată.
Cu siguranță nu a fost doar TikTok platforma care a ajutat-o să obțină rezultatul pe care l-a avut, dar față de Marcel Ciolacu video-urile sunt mult mai adaptate platformei. O putem vedea jucându-se cu animale de companie, având discursuri emoționale și acestea sunt pur și simplu editate/adaptate pentru platformă.
La partea de video-uri despre ea stă mai puțin bine decât Călin Georgescu, și ca număr, și din punctul de vedere al conținutului.
Pe scurt, TikTok este o rețea socială de origine chinezească, bazată pe clipuri video scurte și o suită de mijloace prin care creatorii de conținut pot obține bani de la utilizatori.
Aplicația a fost lansată de compania chineză ByteDance în septembrie 2016, în China, sub numele de Douyin (care se poate traduce prin „sunet tremurat”). Din septembrie 2017, ByteDance a lansat versiunea internațională a aplicației, sub brandul TikTok.
În prezent, TikTok are în jur de 1,4 miliarde de utilizatori la nivel mondial, potrivit Sensor Tower, citat de TechCrunch. În România, TikTok are „peste 8,1 milioane de utilizatori”, potrivit unui comunicat transmis de companie publicației StartupCafe.ro.
Pe 22 noiembrie 2024, cu 2 zile înainte de primul tur al alegerilor prezidențiale, TikTok a transmis publicației StartupCafe.ro un comunicat în care a anunțat lansarea unui nou Centru Electoral în aplicație, cu informații despre alegerile prezidențiale și parlamentare din România. De asemenea, TikTok colaborează cu organizația Funky Citizens pentru o serie de „videoclipuri educaționale pentru combaterea dezinformării” și „informații despre procesul electoral”.
De-a lungul timpului, TikTok a fost criticată și contestată de autoritățile din Uniunea Europeană și SUA.
În 2023, Ministerul Digitalizării (MCID) a recomandat cetățenilor României să „adopte o poziție prudentă și diligentă cu privire la utilizarea aplicației TikTok, având în vedere riscurile de securitate cibernetică rezultate din utilizarea acesteia”.
„Nu se pune problema interzicerii utilizării aplicației TikTok de către cetățenii români pe dispozitive personale, dar atragem atenția că utilizarea ei poate conduce la accesul aplicației la datele personale ale utilizatorului, la conturarea unui profil al acestuia și la accesul la dispozitivele terților cu care utilizatorul aplicației interacționează în mediul cibernetic” - a precizat ministerul, într-un comunicat.
În replică, TikTok și-a exprimat dezamăgirea față de recomandarea Ministerului român al Digitalizării ca populația din România să fie prudentă în utilizarea aplicației chinezești, în contextul unor „riscuri de securitate cibernetică”.
„Suntem dezamăgiți de această recomandare, care pare să se bazeze pe informații inexacte despre platforma noastră și ce date colectăm sau nu. Experți în securitate independenți au ajuns în mod repetat la concluzia că nu colectăm mai multe date decât alte aplicații obișnuite. Atât informațiile pe care utilizatorii aleg să ni le furnizeze, cât și informațiile care ajută ca aplicația să funcționeze, sunt colectate pentru a ne ajuta să operăm în siguranță și să îmbunătățim experiența utilizatorului. Datele utilizatorilor noștri sunt stocate în siguranță în SUA, Singapore și Malaezia și deschidem noi centre de date în Europa. Ne angajăm să fim transparenți în legătură cu practicile noastre și să detaliem ce date colectăm, împreună cu modul în care le folosim. În plus, am interacționat deja cu autoritățile relevante pentru a le oferi informațiile necesare și suntem în continuare pregătiți să discutăm pentru a clarifica orice nelămurire” - a declarat un reprezentant TikTok, într-o notă transmisă presei române, pe mail.
În noiembrie 2024, compania-mamă a TikTok, ByteDance, a fost evaluată intern la aproximativ 300 miliarde dolari, după ce a contactat investitorii recent pentru un program de răscumpărare de acţiuni. La rândul său, Zhang Yiming, fondatorul Bytedance, a fost desemnat cea mai bogată persoană din China, cu o avere de 49,3 miliarde dolari, potrivit clasamentului publicat de revista Hurun.