Claudiu Zamfir
Micii producători români de mobilier nu se mai pot baza pe forța de muncă și materia primă ieftine, ca până acum, și trebuie să investească masiv în design și inovare. Acestea sunt principalele concluzii care reies dintr-o dezbatere recentă despre firmele mici și mijlocii din zona producției de mobilă.
În prezent, producătorii români de mobilă lucrează în general ca producători captivi pentru branduri străine din zona de mobilier și home. Acestea din urmă investesc puternic în design și marketing și dau comenzi ieftine micilor fabrici românești, care sunt nevoite să se mulțumească cu marje mici de profit și incertitudinea funcționării pe termen lung.
StartupCafe.ro desprinde 9 lecții pentru IMM-urile care produc mobilă, din ideile exprimate de Costin Lianu, specialist în internaționalizare, Aurica Sereni, președinta Asociației Producătorilor de Mobilă, și Kadar Rezso, managerul clusterului Pro Wood.
1. Diversifică modelele și rămâi în tendințe, ca la modă! ”Industria mobilei se diversifică rapid, sortimental și se duce către personalizare. Accesul la mobilă se va face mult mai rapid iar cerințele consumatorului devin tot mai personalizate. Este poate comparabil cu ce se întâmplă în industria fashion, pentru că și mobila este o componentă a dinamismului comporamentului consumatorilor - schimbarea modelelor și a preferințelor în consum”.
2. Vinde puternic pe magazin online și livrează în rețele globale! ”Globalizarea producției și a distribuției, reinventarea retailului... Se vorbește de retail online, de retail care va trece de la multi-distribuție la omni-distribuție, adică acea capacitate de a livra în rețele globale, ceea ce va obliga și la reinventarea canalelor de marketing”.
3. Investește în design! ”Designerii au devenit niște atuuri importante dacă reușesc să facă ruptura cu tradiția în designul mobilei și să ducă la modelele inovatoare. Inovarea este cheia”.
4. Investește în marketing! ”Modelele noastre de export continuă să fie captive și prea puțin agresive. Sunt cantonate în pasivitate. Modelul exportatorului de mobilă care încă persistă la noi investește mult în producție, parțial în tehnologie, dar foarte puțin în marketing. Este practic la mâna unor distribuitori, a unor canale de distribuție, a unor branduri mari în special din UE. Această zonă de captivitate nu permite valoare adaugată foarte multă și nici rezistența la condițiile adverse”.
5. Utilizează cercetarea și inovarea pentru a putea plăti salarii mai mari angajaților! ”Cel mai importat este gradul de deschidere antreprenorială către cercetare-inovare. Căutăm un exportator - antreprenor pur-sange care să fie agresiv. Un producător resemnat, exportator captiv se va lega tot timpul de prețul mânii de lucru și al materiei prime. Încearcă să dezvolți o strategie profitabilă folosind alte avantaje competitive, legate de inovare, de nișe de piață, de tehnologiile distributive și de smart everything, internetul lucrurilor, vânzări bazate pe trasabilitate. îl căutăm pe cel care gândește în afara modului de a gândi în industrie care s-a cristalizat în România ultimii 25 de ani, cât am avut materie primă și forță de lucru ieftine și acum a dispărut”.
6. Axează-te pe produsele care se uzează ușor și se schimbă des! ”Consumul de mobilă crește în special la mobila tapițată, mobila de ședere pentru că aceasta se schimbă mai des și ca atare noi am crescut pe acest segment foarte mult”.
7. Concentrează-te pe produsele scumpe, de calitate! ”Noi nu ne putem axa pe produse ieftine, pentru că nu putem concura cu China sau alte țări din Asia. Noi trebuie să concurăm cu țările din Europa, care se adresează cumpărătorilor cu venituri de la mediu în sus. Și avem o nișă bună în care putem fi competitivi, pentru că avem lemn bun și avem totuși o tradiție în prelucrare”.
8. Piața nu cere produse atât bune cât de trend. Aici managerul clusterului Pro Wood pare să o contrazică puțin pe Aurica Sereni. ”Românii pot fi buni meseriași, pot să producă produse bune, dar piața nu asta cere. Trebuie să producă piese de trend. (...) E o problemă de inovare, pentru că membrii noștri s-au obișnuit să producă pentru Rusia, sunt producători cu o vârstă mai înaintată. Sistemul lor a fost funcțional până acum, dar tendințele s-au schimbat foarte mult. Nu mai vine neamțul în curte la tine să comande marfa, tu trebuie să te duci cu marfa să o vinzi”, a spuc Kadar Rezso.
9. Combină materialele cât mai creativ! ”O problemă mare este că nu folosim alte materiale în combinație cu lemnul. De aceea clusterul nostru face eforturi pentru colaborare cu designerii. Trebuie să producă articole inovatoare, noi, altfel au șanse foarte puține să rămână în afaceri”.
----
Aceste discuții au avut loc zilele trecute la startul proiectului „Servicii integrate pentru export pentru IMM-urile din România”, co-finanțat prin Programul de Cooperare Elvețiano-Român, derulat de asocierea Gama Proconsult - Camera de Comerț și Industrie Prahova - Inpulse Partners - DP Partners, în colaborare cu Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat.
Prin acest proiect, firme mici și mijlocii românești din producția de mobilier vor fi sprijinite să exporte în toată lumea, de către două noi centre, create cu susținere elvețiană.
Proiectul, care are loc are loc până în septembrie 2019, presupune crearea a două Centre de Afaceri pentru Export (CAE) în orașele Bacău și Ploiești, în cadrul Camerelor de Comerț și Industrie locale, pentru a sprijini creșterea capacității de export a IMM-urilor din sectoarele mobilei și agriculturii ecologice din regiunile Nord-Est și Sud Muntenia.