De la jobul de inginer la o afacere cu obiecte personalizate. Câți bani îți trebuie pentru un atelier de gravura și print 3D
Adi Iacob

De la jobul de inginer la o afacere cu obiecte personalizate. Câți bani îți trebuie pentru un atelier de gravura și print 3D

Thumbnail

Un tânăr din Bistrița a renunțat la job și a deschis o afacere în Cluj care se ocupă cu designul și personalizarea de produse și crearea de ornamente de decor și obiecte din industria publicitară. Pentru primul său business, Daniel Oltean a accesat programul START, predecesorul programului StartUp Nation, pentru a lansa proiectul. Având în vedere fluctuațiile de cash flow de la început de drum, fostul inginer proiectant a luat un credit pentru afaceri mici pentru a putea gestiona afacerea cât mai bine. Antreprenorul ne-a povestit cum a început, cu ce bani și cum i-a mers.

Atelierul pe care îl are, CraftZone.ro, oferă servicii cum ar fi gravura laser și sculptura în lemn și imprimarea 3D.

StartupCafe.ro: Cu ce vă diferențiați de alte afaceri din nișa pe care o reprezentați? Cu ce veniți nou pe piață?

Daniel Oltean: Diferența o facem prin posibilitatea creării unor produse complexe având tehnologie de ultimă generație și optiunea de personalizare cu gravură laser.

StartupCafe.ro: Care au fost pașii parcurși pentru a lansa afacerea?

Daniel Oltean: Ideea acestui business a luat naștere cu 5 ani înainte de a începe efectiv activitatea. A urmat partea de documentare, partea de utilaje pe care ar trebui să le achiziționez, iar ulterior posibilitatea obținerii unor finanțări nerambursabile și a unui credit pentru afaceri mici pentru a putea demara activitatea.

StartupCafe.ro: Câți bani s-au investit la început (suma)? Din ce surse - economii, credit de la banca

Daniel Oltean: Pentru început au fost din sume proprii și mare parte surse nerambursabile de la stat. Am accesat programul START. Acesta a fost anterior celui de acum, Start Ip Nation. În acel moment, finanțarea a fost de 120.000 lei și partea mea de cofinanțare a fost de 13.333 lei. Ulterior, am alocat fonduri pentru a acoperi partea de TVA care nu a fost eligibilă în proiect.

În total, cu toate investițiile care s-au făcut, am ajuns la suma de aproximativ 45.000 de euro. Diferența de sumă a fost în completarea atelierului și a spațiului de chirie pentru a-l pregăti cerințelor mele.

De asemenea, având în vedere că, la început de drum, fluctuațiile cu lucrările și cu încasările sunt mai mari, am preferat să iau un credit destinat afacerilor mici a putea avea un cash flow de gestiune a business-ului foarte bun. Am folosit banii pe publicitate și reconstrucția site-ului însă în mare parte pentru cash flow. Creditul a fost în valoare de 30.000 de lei și l-am obținut prin BT Mic.

StartupCafe.ro: Care sunt cele mai mari probleme pe care le-ați întâmpinat?

Daniel Oltean: Pentru început a fost partea birocratică, au fost probleme legate de susținerea startup-urilor, legislație și găsirea personalului potrivit pentru această activitate.

StartupCafe.ro: Ce canale de promovare ați folosit?

Daniel Oltean: În mare parte am folosit partea de reclame plătite de la Facebook cu completări în ads-uri de Google și continuând cu împărțitul de flyere sau evenimente de networking.

StartupCafe.ro: Ce ați experimentat ? Ce a mers în cazul vostru și ce nu a mers în promovare?

Daniel Oltean: Consider că fiecare canal de promovare în parte este extrem de important și încă suntem în faza de testare pentru a obține rezultatele cele mai bune și a investi doar în acel sau acele canale care au un raport preț/rezultat cel mai bun.

Printre cele mai bune, pentru noi, au fost reclamele de pe Facebook și Google. Acolo am obținut cele mai bune conversii. Nu prea a funcționat partea de flyere și de standuri pe care le-am creat local. Și ne-am axat ulterior doar pe online.

StartupCafe.ro: Cât ați investit pe parcurs în dezvoltarea magazinului online? Din ce surse?

Daniel Oltean: Pentru început, dezvoltarea online a magazinului a fost parte din proiectul de finanțare însă pe parcurs am continuat să investim pentru a fi cât mai simplu de utilizat de clienții noștri. Am investit aproximativ 3.000 de euro în website.

StartupCafe.ro: Câți angajați aveți?

Daniel Oltean: În momentul de față avem 3 angajați și ne gândim să creștem în acest an. Sperăm ca, în curând, să ni se mai alăture încă un coleg.

StartupCafe.ro: Cum plătesc clienții — online sau ramburs? Cum îi convingeți să plătească online?

Daniel Oltean: Marea majoritate plătește ramburs. De curând, am început implementarea plății cu cardul și sper să terminăm cât mai repede și să vedem atunci în ce măsură clienții noștri vor plăti cu cardul.

StartupCafe.ro: Câte comenzi aveți, în medie, pe lună?

Daniel Oltean: Comenzile variază de la o lună la alta, însă avem luni cu 4 clienți mari sau luni cu 20 de clienți mai mici. Depinde de sezon și perioadă. De exemplu, la început de an este o perioadă moartă, nu doar pentru noi.

StartupCafe.ro: Ce planuri de dezvoltare aveți pe viitor?

Daniel Oltean: Ne gândim să ne extindem. Să începem să oferim și alte servicii care în momentul de față există și nu sunt suficiente sau se găsesc la un nivel prea mic în România.

StartupCafe.ro: Care sunt canalele de promovare care v-au ajutat cel mai mult și în care investiți constant? 

Daniel Oltean: Facebook, Google Analytics, Google Ad Words.

StartupCafe.ro: Ce buget (procente) alocați lunar/anual pe zona de marketing?

Daniel Oltean: În acest moment, 80% din buget îl alocăm către reclamele de pe Facebook, 18% Google, iar diferența de 2% în partea de printuri.

StartupCafe.ro: Aveți o strategie de marketing în perioada sărbătorilor sau pe sezoane?

Daniel Oltean: Pentru fiecare sezon avem gândită o campanie de marketing - să prezentăm cât mai simplu și mai clar produsele noastre și cum îi pot ajuta pe clienții noștri, în viața de zi cu zi.

 

Afacerea Craftzone.ro, în cifre:

An Cifra de afaceri (lei) Profit/Pierdere (lei) Angajați
2017* 100000 0 3
2016 12173 -44917 3
2015 23500 -20579 1
       
       
Anul înregistrării firmei   2015  
Produse listate pe site*   54  
Comenzi lunare (2017)*   10-40  

 

     

Obs: sezonier, decembrie și martie, numărul comenzilor poate ajunge și la 1000/lună, susțin antreprenorii

Nota Redacției:

*pentru anul 2017, cifrele provin de la antreprenori

Pentru verificarea evoluției financiare StartupCafe.ro utilizează datele din platforma Termene.ro

Vizualizari
4798
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

Cookie Settings