Raluca Abrihan
În ultimii ani au apărut tot mai multe firme care printează pe materiale textile pentru există o cerere tot mai pare când vine vorba de haine şi accesorii personalizate. O antreprenoare ne-a povestit cum se construieşte să un astfel de business, unde concurenţa e tot mai mare, de câţi bani ai nevoie, cum îi poţi obţine şi care sunt cele mai căutate produse într-un astfel de atelier.
Tricourile personalizate, cu mesaje amuzante rămân în continuare la mare căutare, ne spune Andreea Vâjâeac, fondatoarea atelierului ArtManiacs. Dar, probabil, pentru a face profit doar din tricouri probabil o astfel de afacere ar trebui să producă în serie, cantiţări foarte mari. Aşa că, ideal este să te extinzi pe această nişă spre diferite alte obicte ce pot fi personalizate, de la accesorii, la tapet, bannere etc.
Declaraţie de dragoste pe un tricou
Cea mai neobișnuită comandă a venit din partea unui client care a dorit să vină cu iubita lui și să îi facă o declarație de dragoste pe un tricou, aceasta putând citi ce scrie în timp ce se printa, a povestit fondatoarea startup-ului.
Pe de altă parte, Andreea Vâjâeac spune că ideea acestei afaceri a pornit de la tablourile canvas.
Studiam tablourile canvas expuse pe pereți în pub-ului unde eram la un moment dat cu prietenii și le-am spus ca eu le-aș fi făcut mai bine. De la această remarcă am început să fabricăm planul business-ului. În cele din urmă am rămas singură la implementare. Inițial am început cu printuri pe canvas, dar pentru care lucram cu un furnizor extern. În 2014, m-am hotărât să fac imprimare personalizată cu motive folcorice pe obiecte și articole vestimentare – povesteşte antreprenoarea.
Prin 2012 când a început să testeze antreprenoriatul lucra în domeniul HoReCa. După doi ani, a renunţat la job pentru a se dedica afacerii. Atelierul i-a adus vânzări de circa 25.000 de euro anul trecut şi estimează o creştere cu aproximativ 30% în acest an. Cele mai importante investiţii au fost în tehnologia de printare şi în marketing. Aproximativ 30% din venituri sunt cheltuite pe materia primă, o parte adusă din afară (în special textile – din Spania, Germania) şi o altă parte cumpărată de la furnizori locali (materialele folosite la bannere, autocolante, mesh-uri)
Investiția inițială în deschiderea business-ului a fost de 30.000 de euro, o parte din ei obținuți prin programul de finanțare Start-up și o parte din ei din fondurile proprii. Banii au mers în achiziția echipamentelor de imprimare, angajați în magazinul online şi în promovare.
Şi pentru că e o piaţă în care are mulţi competitori, ea spune că investiţiile în tehnologia de printare vor face de cele mai multe ori diferenţa. Ne-am bazat pe noutatea pe care o aducea tehnologia de imprimare, mai ales cea DTG (Direct-to-Garment). Până în 2014 am lucrat doar cu furnziori şi nu aveam neaparat un control asupra calității. Dar odată ce am cumpărat am putut să gestionăm procesul de producție a imprimeurilor de la un capăt la altul. În plus, tehnologia nouă asigura și calitatea printurilor realizate: culori intense, printuri realizate cu exactitate milimetrică, durabilitatea imprimeului, dar și rapiditatea procesului. Faptul că SureColor SC-F2000 printează un design de 20x10cm în 25 de secunde și un design A4 foarte detaliat într-un minut ne-a permis să luăm comenzi mari pe care să le livrăm rapid – spune Andreea Vâjâeac.
Pentru modele pe care le printează lucrează în special cu designeri şi artişti locali.
Cele mai mari provocări: bugetului de marketing versus cheltuielile operaționale
De-a lungul timpului, într-o astfel de afacere, cele mai dificile lucrururi s-au dovedit a fi corelarea bugetului de marketing cu cheltuielile operaționale și impunerea pe o piață destul de dezvoltată – adaugă fondatoarea ArtManiacs.
Cele mai importante investiţii în marketing şi promovare sunt în Google AdWords, Facebook şi Instagram.
Pe partea de AdWords ne concentrăm mai mult pe anunţuri pentru promovarea bannerelor şi a tabolouri pe care le producem, pe Facebook am mers pe partea de fashion, pentru că acolo publicul este mai deschis spre acest gen de lucruri.
Principalele investiţii pentru acest an vor fi tot în tehnologii de printare, imprimare UV, 3D modeling, potrivit antreprenoarei, pentru că, spune ea, competiţia este uneori descurajatoare şi atunci singurul lucru prin care poţi să te detaşezi este calitatea produselor.
În acest an dorim să intrăm pe noi segmente de piață precum home and deco, cu personalizări de tapet de exemplu și să accesăm din nou surse de finanțare, de această dată europene, a mai subliniat Andreea Vâjâeac.
Pe lângă Bucureşti, cele mai multe comenzi vin din Ploieşti, Cluj şi Constanţa. Firma are un Spaţiu închiriat în Capitală şi este exclus să se extindă în alte oraşe din ţară, pentru că e mult mai rentabili să lucreze cu curierii, mai spune antreprenoarea. Însă vor urma alte investiţii în online, precum o aplicaţie, dar ale cărei costuri ar ajunge la circa 10.000 de euro.